Hera proteiini - WHEY

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viikinki_84
  • Aloitettu Aloitettu
  • Tags Tags
    hera
Meta title: 🔥 HERA PROTEIINI – WHEY VOIMAA JA PALAUTUMISTA 🔥

Meta description: Nopeasti imeytyvä proteiinilähde, joka tukee lihaskasvua, palautumista ja laadukasta päivittäistä proteiininsaantia.

Syökää hyvät ihmiset jos nälkä tulee :) Kiintee safka, 2-3 tuntia, heradrinksu, tunti, kiintee safka, 2-3 tuntia, jne... noin saa tavaraa sisään aika paljon ja aminohappoja on veressä jatkuvasti. Heran antama nopea aminohappopyrske voi olla hyödyksi jopa kasvamiselle. Illaks sitten tietysti pitkävaikutteista...

''Yötä vasten tottakai vaikkapa sitä kaseiinia ja vielä mielellään öljyä mukaan, silloinhan ollaan kuitenkin ehkä jopa 10 tuntia syömättä.''

Onko kellään muuten tietoa paljonko 10 tunnin yöunet vie kaloreita.

Sellainen vaara saattaa heravälipalassa piillä, että osan protskusta elimistö muuttaa varastorasvaksi.
Silloin kun elimistö kokee kaloripitoista ravintoa olevan liikenteessä yllin kyllin, varastoidaan koettu ylimäärä rasvana elimistöön pahanpäivän varalle.

Jos nauttii tukevan hörpyn heraa, saattaa tällöin syntyvä aminohappopiikki aiheuttaa elimistössä varastoimisprosessin käynnistymisen.

Tietysti asiaan vaikuttaa myöskin elimistön sen hetken "kaloritase".
Jos heraa hörppiessä on kiljuva nälkä, niin tuskin protskun muuntumisesta rasvaksi on pelkoa.
Tosin tällöin osa siitä saattaa päätyä energiatuotantoon, eikä lihaksen massan lisäykseen.

japa sanoi:
Hera tekee minulla vähän ajan päästä näläntunteen. Eli tuntuu siltä että se pamahtaa elimistön käyttöön heti ja sitten taas vatsa huutaa polttoainetta. En sitten tiedä että onko sillä mitään suurta käytännön merkitystä mutta tuolla hetki hyvä olo ja sitten jo nälkä voisin järkeillä että se menee liian nopeasti käyttöön ja siten ei pidä myöskään aminohappotasoja niin pitkään ylhäällä vaan ne tasot heittelee ylös ja alas. Eikös silloin jos on veressä tasaisesti aminohappoja pitkään ole antikatabolinen tila. Tää on ihan omaa järkeilyä ja tuntumaa.
Joku 30-50% heraa loput kaseiinia yhdistelmä on mielestäni siksi parempi että kaseiini kai hieman turpoaa mahassa ja pitää nälän tunteen poissa. Samoin luulisin että siten aminohappo tasot pysyisivät veressä tasaisempina kun siinä ajassa kun heraa jo menee niin kaseiini alkaa imeytymään.

heittää heran puolikkaaseen maitoon niin nälän tunnetta ei esiinny 2-3h ainakaan minulla

Pii sanoi:
Sellainen vaara saattaa heravälipalassa piillä, että osan protskusta elimistö muuttaa varastorasvaksi. Silloin kun elimistö kokee kaloripitoista ravintoa olevan liikenteessä yllin kyllin, varastoidaan koettu ylimäärä rasvana elimistöön pahanpäivän varalle.

Tuota tuota, olen juuri aloittamassa Whey-kokeilua ja maalaisjärjellä ajateltuna luulisi että 40 grammaa heraa ei aiheuta mitään kaloripiikkiä elimistöön? Sitten olisi eri tilanne jos otetaan 100 grammaa heraa kerralla...

stealth sanoi:
Onko kellään muuten tietoa paljonko 10 tunnin yöunet vie kaloreita.

Levossa energiaa kuluu noin 1 kcal painokiloa kohden tunnissa.

Lähteet: McArdle ym 1986, Fogelholm M 1991

Mä en ymmärrä mistä tämä anti-hera kampanja on lähtenyt. Ei se hera nyt sekunnissa imeydy ja kuten opiskelija sanoi niin se on periaatteessa anabolisempaa mitä kaseiini nopeamman imeytymisen (verrattuna esim kaseiiniin) takia. Jos haluaa hifistellä niin voi kiskoa sitä kaseiinia yötä vasten.
Heran (ja proteiinin yleensä) varastoitumisesta läskiksi ei kannata olla huolissaan, harva syö proteiinia niin paljon (useita satoja grammoja) että sitä tuon pelossa kannattaisi vähentää.

Massaa hankittaessa se on mun mielestä etu, että hera lähtee nopeasti käyttöön ja että parin tunnin kuluttua on taas nälkä: sitten pystyy taas syömään kiinteetä ruokaa isommankin erän. Mitenkäs se Big Nastykin syömisestä sanoi: Eat, eat and eat more. Veren aminohappotason heilahtelujen setviminen alkaa olla kyllä vähän hifistelyä, minkä arvioimiseen aika harvalla meistä on tietotaitoa saati tutkimusvälineitä.

Threadeilla ollaan puhuttu paljon noista kerta-annoksista, 30g maksimikerta-annosjutut on liian raakoja yleistyksiä. Kyllä se täytyy suhteuttaa hlön kokoon ja lihasmassaan. Esim. 60-70g kerta-annos on täysin realistinen isommalle kaverille ja sen hyväksikäytön empiirinen seuranta on helppoa: jos vatsa toimii hyvin, eikä pläsää kerry, homma toimii.

protsku sanoi:
Tuota tuota, olen juuri aloittamassa Whey-kokeilua ja maalaisjärjellä ajateltuna luulisi että 40 grammaa heraa ei aiheuta mitään kaloripiikkiä elimistöön? Sitten olisi eri tilanne jos otetaan 100 grammaa heraa kerralla...
No juu, en minä mikkään asiantuntija ruoka-alalla olekkaan.
Lähinnä ajattelin, että hera nopeana imeytyjänä aiheuttaisi elimistölle väärän efektin ruuan kokonaismäärästä. Ja tämän efektin seuraumuksesta osa "yltäkylläisestä" kalorimäärästä muutetan rasvaksi.

40g heraa sisiältää 152 kcal (Whey 8100). Tämä ei ole kalorimääränä kummoinen, ainakaan jos sen ajateltaisiin saatavan tavallisena ruokana.
Mutta hera nopeana imeytyjänä saattaa hämätä elimistön luulemaan, että tyrkylle olisi tulossa paljon runsampi määrä ravintoa.
Lisäksi nämä kalorit muodostuvat lähes yksinomaan aminohapoista, jotka olisi kiireenvilkkaa kyettävä sijoittamaan pois verenkierrosta, koska nopea ja runsas aminohappopitoisuuden nousu verenkierrossa antaa viitteen siitä, että olisi nautittu suuri ateria. (se väärä efekti)

Samaan tapaan, kuin nopeasti imeytyvät hiilihydraatit vastaan hitaasti imeytyvät hiilihydraatit.
Hitaasti imeytyviä hiilihydraattejakin täytyy nauttia paljon suurempia määriä, jotta varen sokeritaso nousisi saman verran mitä nopeasti imeytyvillä hiilihydraateilla.

Mutta kuten alussa jo totesinkin, asiantuntija en ole.
Tämä on vain ja ainostaan pelkkää arvailua.

Pii tekee nyt aikalailla vääriä johtopäätöksiä, korkea aminohappopitoisuus veressä ei ohjaa rasvan varastointiin vaan päinvastoin purkamiseen (insuliini/glukagoni-suhde edullinen). Aiheesta on eksperttiosiolla keskusteltu viimeaikoina, sieltä tihrustamaan.

Lisäksi aminohappojen muuttaminen rasvaksi on todella pitkä aineenvaihduntareitti, joka ei ole kovin tehokas (noin yleistajuisesti aminohapot pitää ensin muuttaa hiilariksi, joka sitten muutetaan rasvaksi ja joka välissä energiaa häviää).

Turha siis huolehtia että lihoisi proteiinia syömällä.

Viimeksi muokattu:
Opiskelijan kirjotusten perusteella se herakin sitten tuntuisi käyvän ihan hyvin välipalasta jos sillä ei tartte montaa tuntia mennä eteenpäin. Eli taidan sitten jatkossa kokeilla sitä pelkkää heraprotskua välipalla ja jättää ne kaseiinit iltaan.

kunhan ei syö isolaattia välipalaksi, käytän itse konsentraattia ja kananmuna prot. välipaloina, imeytymis vauhti ihan hyvä, joten ne ovat hyviä välipaloiksi koko päivän ajan mutta isolaatti imeytyy liian nopeaa.

Eksyin tänään vahingossa Jippiin voimailufoorumille ja siellä joku Ritari Ässä väitti että kaikista halvimmat herat aiheuttavat ns. pierutaudin eli ilmavaivoja. Joku toinen neropatti oli taas laskenut että tavallisesta ruuasta voi saada protskuja vielä edullisemmin kuin halvoista perusheroista.

Tänään oli tullut päiväpostissa lappu että Pakkotoiston Verkkokauppa on toimittanut tilaamani herajauheet lähimpään postikonttoriin. Käyn hakemassa paketin huomenna töitten jälkeen mutta haluaisin nyt vastauksen pariin kysymykseen:

1.Aiheuttaako pelkkä hera veteen sekoitettuna ilmavaivoja?
2.Mikä on oikea tapa nauttia heraa?
3.Montako lämmintä ateriaa viikossa voi korvata herajauheella?
4.Kumpi on halvempi, hera vai tarjoustonnikala?

Olen ollut näissä ravintoasioissa erittäin vanhoillinen ja toivon että Jippiin kirjoitukset ilmavaivoista eivät toteudu kohdallani. Huomenna olemme asian suhteen viisaampia!

:david:

protsku sanoi:
Eksyin tänään vahingossa Jippiin voimailufoorumille ja siellä joku Ritari Ässä väitti että kaikista halvimmat herat aiheuttavat ns. pierutaudin eli ilmavaivoja. Joku toinen neropatti oli taas laskenut että tavallisesta ruuasta voi saada protskuja vielä edullisemmin kuin halvoista perusheroista.

Tänään oli tullut päiväpostissa lappu että Pakkotoiston Verkkokauppa on toimittanut tilaamani herajauheet lähimpään postikonttoriin. Käyn hakemassa paketin huomenna töitten jälkeen mutta haluaisin nyt vastauksen pariin kysymykseen:

Olen ollut näissä ravintoasioissa erittäin vanhoillinen ja toivon että Jippiin kirjoitukset ilmavaivoista eivät toteudu kohdallani. Huomenna olemme asian suhteen viisaampia!

:david:

1. Eikös heran laktoosi sekoitettuna mihin tahansa aiheuta niitä ilmavaivoja jos on aiheuttaakseen
2.Treenin jälkeen/ennen veteen sekoitettuna ja muulloin maitoon+rypsiöljyyn
3.Tarkoitatko siis että jos syö vain yhden lämpimän aterian päivässä ja sitten päälle muut ruoat+protskudrinkit?Jos näin niin mielestäni kannattaa korvata lämmin ateria vain silloin jos ei todellakaan ole muuta mahdollisuutta kuin vetästä proteiinijuoma huiviin.
4.Eiköhän se hera kuitenkin tonnaria halvempaa ole...

En ole varma että vastasinko oikein noihin kysymyksiisi kun en täysin ymmärtänyt noita kysymyksiä...jos noista jotain apua oli niin so be it :)

Mä voin aloitella vastaamaan,muut voi täydennellä
1.Riippuu ihmisestä,enemmän laktoosia/hiilaria sisältävät aiheuttaa enemmän.Yleensä kalliimmat on on paremmin "putsattuja"(en nyt muuta sanaa keksiny),ja niissä on rasvaa ja hiilaria vähemmän ja sopii paremmin herkkävatsaisille.
2.En tiedä oikeasta mutta ite otan hera/soija drinkin aina muutaman tunnin välein,riippuen vähän treenin kovuudesta.Niin jos määrää tarkotit niin joku 1dl sopivaan määrään vettä/maitoa(3-5dl)
3.Mielestäni ei yhtään,lisäravinteet on LISÄRAVINTEITA,eivät korvaa huonoa ruokailua mutta oikein käytettynä jeesaavat kehitystä aikalailla.
4.En kala-allergikkona osaa tohon sanoa mutta veikkaisin heran olevan parempaa proteiinia..ainakin suurempina määrinä.Tohon voi joku viisaampi vastata paremmin.Halpa hera on kyllä todella edullista ja hintansa väärti.

protsku sanoi:
Eksyin tänään vahingossa Jippiin voimailufoorumille
Sinulla ei pidä oleman muita voimailuvoorumeita kuin pakkotoisto.com ja vain pakkotoisto.com. Ällös vilkuile jippiitä äläkä muita vääräuskoisten kansoittamia voorumeita, koska ne ovat täynnä peikkoja, jotka mellastavat rauhassa, kuin pimeyden voimat, koska paikalla ei ole yhtään yli-innokkaasti sensuroivaa natsimoderaattoria. ;)

1. Mulle ei, koska mulla ei ole laktoosi-intoleranssia. Voin juoda normaalia maitoa ja vetää halpisheraa/herakonsentraattia huoletta. Jos on laktoosi-intoleranssia, niin kannattaa ostaa heraisolaattia tai soijaisolaattia, jotka ovat (ainakin lähes, siis heraisolaatti) laktoosittomia.

2. Lisäravinteena, tyydyttämään päivän proteiininsaanti. Joko veteen, maitoon tai mehuun sekoitettuna, määränä mulla on nykyään noin 45-50g jauhoa per juoma, joita tulee suunnilleen 0-3 päivässä. Se vanha myytti 30 grammasta on syytä unohtaa jo. Miten niin Oikea Tapa? Tarkennatko, ole hyvä.

3. Ei yhtään mielellään. Jos on töiden tai muun kiireen takia pakko, niin kyllä protujuoma menee täysjyväleivän ja/tai hedelmien kanssa hienosti välipalana. Mieluiten kumminkin protujauholla (siis esim. halpisheralla) TÄYDENNETÄÄN muuta järkevää syömistä, ei korvata.

4. En ole laskenut, mutta veikkaan, että halpishera. Itse en pidä tonnarin mausta juurikaan, halpisherastakin tehty protujuoma uppoaa paremmin.

Voiskos joku näppärä laskea että paljonkos tulee yhelle Hera annokselle hintaa? Oletetaan vaikka että proteiinia pitäis saada n. 40 g ehkä vähän alle. Ku mä ite vedän halvinta tonnikalaa mitä kaupasta löytyy :D 60 c/purkki jossa prodee n. 38 g.

Angel of Death sanoi:
Voiskos joku näppärä laskea että paljonkos tulee yhelle Hera annokselle hintaa? Oletetaan vaikka että proteiinia pitäis saada n. 40 g ehkä vähän alle. Ku mä ite vedän halvinta tonnikalaa mitä kaupasta löytyy :D 60 c/purkki jossa prodee n. 38 g.

Käytetään tässä vaikka Evolutionin ultra wheytä. Prot/100g = 78g, hinta 12,95 (pakkiksen shoppi).

Annos, jossa 40g prot. maksaa tällöin 0,74e

Näin ollen mainitsemasi tonnikala on himpun verran halvempaa.

Back
Ylös Bottom