nutq sanoi:
Multa ei ainakaan kyselty Ceestä ku kävin tutustuus eri lajeihi käymäl kattoos treenejä. Ja sanoin et harkitsen liittymist.
Itse harrastelin karatea joskus way back jonkin aikaa eikä siellä kyselty mitään, toisaalta, olin silloin 15-vuotias, ja 15-vuotiailla ei yleensä ole hirveämmin veren kautta leviäviä sairauksia...
Ja tukipuolen henkilöt on ehdottan kans menee johonkin kurmootus lajiin.
HIV-positiivisille suositellaan myös kamppailulajeja aika useissa yhteyksissä, ihmettelin tätä hieman..
Nuorempan oli tyhmempi ja varomaton.
yeps, itse hankin tartuntani 17-vuotiaana, mikä "hieman" potuttaa toisinaan tänäkin päivänä.
Toisaalta, parannusta etsitään koko ajan ja tuloksiakin saavutetaan, 5-10 vuoden päästä tauti voi olla pysyvästi parannettavissa.
Milja sanoi:
Jos jollain tarttuva sairaus on (varsinkin parantumaton!), niin pitäisi jo järki sanoa, ettei hankkiudu tilanteisiin, joissa edes 1% mahdollisuus tartuttaa kanssaihmisiä.
Puhun tässä siis vastuusta, joka jokaisella ihmisellä on/pitäisi olla.
Well, tämä nyt on tämmöinen sivustakatsojan mielipide, noinhan sen pitäisi mennä jne mutta jos joskus itse joutuisit elämään vastaavassa tilanteessa tod. näk. lopun ikääsi, niin alkaisit ymmärtää, että kompromisseja joutuu tekemään. "on helppo olla maalla viisas kun merellä on hätä"
Lähipiirilleni olen kertonut, sekä terveydenhoitoalan ammattilaisille ja seksipartnereilleni. Tämä riittää. Tapoihini ei kuulu vuotaa verta random-ihmisten päälle jne.
Olen muuten myös kuullut huhuja tapauksesta jossa C-hepatiittia sairastava njarkomaani on jossain PCP-huuruissa pahoinpidellyt vaimoaan ja juottanut hänelle vertaan jne eikä tauti ole tarttunut, eli tarttumisriski on todellisuudessa äärimmäisen pieni, lähestulkoon kaikki tartunnat ovat huumeneuloista tai verensiirroista ennen hep-c:n löytymistä.
Milja sanoi:
Toiseksi, tahallaan tartutettuja vakavia sairauksia levittäneitä on haastettu oikeuteen, ja he ovat saaneet tuomioikseen pahoinpitelysyytteet.
Tautini ei ole tahallaan tartutettu, enkä siis voi levittää "tahallaan tartutettua vakavaa sairautta" ;) *pilknus & pientä kettuilua*
Enkä koskaan ole levittänyt sairautta tahallani. Tahallisuus määritellään oikeudessa, enkä tiedä luokitellaanko kamppailulajin harrastaminen tahalliseksi tartuttamisyritykseksi
Vääntäjä sanoi:
Kertomisessa ongelma taas on, että kuinka moni osaa suhteuttaa riskin oikein? Autolla todennäköisyys ajaa joku hengiltä on varmaan paljon suurempi, kuin tartuttaa toinen harrastaessaan kamppailulajia. Liikenteessä kaikki tuntevat riskin, joten siellä on reilu peli. Tauti taas on jotain mystistä ja pahaa jota pitää pelätä kuin.. ruttoa.
Tämäpä hyvinkin, tartunnasta kertominen alkaa tuomaan ihmisille muistikuvia, kuinka he ovat lukeneet mummon luona kodin kuvalehdestä kuinka tauti tarttuu hengitysilman kautta tms, ja hetken päästä tämä on rautaista faktaa ja sinä olet spitaalinen, joka pelkällä olemassaolollaan yrittää murhata kaikki läsnäolijat, näin kärjistetysti ilmaistuna. Siksi olen valinnut, että en kerro tartunnasta ellei tilanne niin vaadi, eli toinen ihminen joudu ammattinsa puolesta olemaan tekemisissä vereni kanssa.
Kyselin täältä näin anonyymisti asiasta, koska halusin tietää veren "läsnäolosta" kamppailulajiharjoituksissa, ja kuinka suuri tarttumisriski olisi harrastajien mielestä.
Tunsin muuten yhden immeisen, joka hep.b ja hep.c - positiivisena harrasti tae kwon do:ta, pitääkin kysyä häneltä jos törmään, että miten homma toimi.
Anteeksi sekavan oloinen teksti, olen viime aikoina irkannut aivan liikaa, eikä foorumikeskustelu enää mene kovinkaan sujuvasti