Henkisesti paras ikä aloittaa treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
Fyysisesti paras ikä aloittaa kova treenaaminen on tietysti nuorena pahimman pituuskasvun loputtua, mutta milloin on henkisesti paras ikä, jos haluaa olla vielä keski-ikäisenäkin hyvässä kunnossa.

Nimittäin mitä nuorempana aloittaa, sitä nuorempana ehtii into myös lopahtaa ja kunto rapistua.

Murrosiässä aloittanutta uhkaa jo armeija, jonka aikana ei useinkaan jaksa tai ei ole edes mahdollisuutta treenata. Intistä päästyä sitten huomaa tulosten pudonneen ja ehkä ei viitsi uudelleen melkein alusta aloittaa.

Kolmikymppisenä! ;)

Tällä iällä ei enää odota muuttuvansa kuukaudessa svartsenekkeriksi kuukauden pelkän penkki- ja habatreenin jälkeen.

Itseä kaduttaa, että hormonaalisesti optimiaika kasvaa natikkana tuli treenattua silloin vallalla olleiden oppien mukaan (eli päin helvettiä) eikä silloin tajunnut ravinnon merkitystä kokonaisuudessa. Murrosiässä aloitus, alusta asti syöminen ja treenaaminen kunnossa ja hautaan asti on optimi mun mielestäni.

Intensiivisten opintojen, intin, uraputkikiihdytysten ja tenavien teon aiheuttamat rajoitteet on tuollaisella 50 vuoden treenien aikajanalla vain pieniä hidastustöyssyjä.

Jos tosissaan haluaa treenata ja saada tuloksia, on henkilö siinä vaiheessa parhaassa henkisessä iässä, kun ns. laumasieluisuus on poissa, eikä ole PAKKO osallistua joka helvetin ryyppykekkereihin ja -juhliin, "koska kaveritkin juo..." Kuinkahan monta kertaa Pakkotoistoltakin saa lukea näitä "tuli taas lähdettyä ja vedin 3 päivää putkeen" -juttuja. Sitten vielä ihmetellään, ettei tulosta tule.

feikki-edit: tämä yllä oleva asia tuloksista ei koske PMLatsia ja JJJ:tä :D

Eräs treenari sanoi:
Murrosiässä aloittanutta uhkaa jo armeija, jonka aikana ei useinkaan jaksa tai ei ole edes mahdollisuutta treenata. Intistä päästyä sitten huomaa tulosten pudonneen ja ehkä ei viitsi uudelleen melkein alusta aloittaa.

Jos olisi tullut itse aloitettua 15 vuotiaana, niin inttiin mennessä olisi ollut viisi vuotta treeniä takana. Jos sen on pysytynyt kunnolla hoitamaan, niin eipä siinä intti tunnu missään.

Yleensähän homma tyssää siihen, ettei ole oikeaa tietoa asioista, jolloin ei tule tuloksia. Valitettavasti kukaan ei yleensä ole neuvomassa tuolloin aloittelijoita. Kehonrakennusseuroja kun ei ole ja urheiluseurojen punttijaostot eivät välttämättä ole monessakaan tapauksessa kovinkaan motivoivia paikkoja.

Onneksi vanhanakin voi aloittaa ja tulostakin voi syntyä jos ei ole ihan huonot geenit.

Iällä ei ole väliä.

Alkoi jani rainelakinkin treenata 3.v'na.

Kysymys kuuluu, mikä on tarpeeksi kypsä ikä itsellesi.

Paras ikä on nyt

Ensimmäisen kerran aloittelin punttien heiluttelua 18-19 ikäisenä, kuulantyöntöä harrastavan kaverin avustuksella. Hänellä oli ihan pätevät tietolähteet ja esikuvat joten JOS olisin jatkanut hänen ohjeillaan, olisi
paras ikä ollut silloin.

Seuraava treenikausi oli 29-30 v. ikäisenä, ja se loppui loppunpalamiseen ja kovaan allergisoitumiseen. ( en syönyt mitään lisäravinteita, en edes vitamiineja ).

Nyt, 36 v. ikäisenä aloitin uudelleen, ja kyllä enemmän järkeä on tullut. Eli ihan oikeasti näin aikuisena voi todellakin tajuta perusasiat paremmin:

- onko nälkä ? On -> mene syömään ja sitten vasta treenaamaan.
- onko väsynyt ? On -> mene lepäämään ja vasta huomenna salille.
- onko palautunut ? Ei -> vasta huomenna salille. Syö lisäravinteita.
- Onko kaverin tulokset nouseet ? Ei kiinnosta -> kertokoon itse jos aihetta.

Mulle oikea ikä on siis nyt.

- Avilla -

Tuosta intin vaikutuksesta tulosten putoamiseen on ollut aikasemminkin keskustelua. Jos ei ihan kilpailu mielessä tätä hommaa tee niin ei sillä kauheasti väliä ole jos ne lihat siä intissä häviää. Lihakset muistaa ja vanhat saa nopeasti takaisin. Inttiin pääsee vaan kerran elämässä! Joten siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, eikä mennä mulkku ottassa asenteella sinne. Itselläkin asepalvelus vielä edessä ja vähän harmittaa kun vaivalla hankitut vähätkin lihat varmaankin lähtee, mutta sellasta se vaan on.
Vähän offtopic tais mennä.

Pahimman pituus kasvun loputtua taitaa olla se paras aika aloittaa. On sitäkin joskus tullut mietittyä kuinka paljon isompi sitä voisi olla nykyään jos olisi löytänyt pakkiksen valon pari vuotta aikaisemmin. Pituutta kun en ole kasvanut kolmeen vuoteen kuin muutaman hassun sentin.

Monet 15-20-vuotiaat salialoittelijat kuuluu sarjaan, nostan penkistä jo 80kg ja haba on ainaki 30cm, joten kukaan muu ei ole yhtä vahva, ja lähden tämän johdosta kaupungille kingaan, ja hakkaamaan nuorempia kanssa eläjiä..elikkä tän johdosta monen osalta +20v.

Tomi sanoi:
Jos tosissaan haluaa treenata ja saada tuloksia, on henkilö siinä vaiheessa parhaassa henkisessä iässä, kun ns. laumasieluisuus on poissa, eikä ole PAKKO osallistua joka helvetin ryyppykekkereihin ja -juhliin, "koska kaveritkin juo..." Kuinkahan monta kertaa Pakkotoistoltakin saa lukea näitä "tuli taas lähdettyä ja vedin 3 päivää putkeen" -juttuja. Sitten vielä ihmetellään, ettei tulosta tule.

Tässä on ihan asiaa :thumbs:

- onko nälkä ? On -> mene syömään ja sitten vasta treenaamaan.
- onko väsynyt ? On -> mene lepäämään ja vasta huomenna salille.
- onko palautunut ? Ei -> vasta huomenna salille. Syö lisäravinteita.
- Onko kaverin tulokset nouseet ? Ei kiinnosta -> kertokoon itse jos aihetta

Samoin tässä on hyvä kysely ja vastauksilla voi pohtia sitä omaa kypsyyttään.

Sitten viellä tulee mieleen että jos on uskomusta ja luuloa kaikkiin nöx töks tuotteisiin niin et ole viellä täysin kypsä tähän hommaan. Sitten kun "tiedät" se pyhä kolminaisuus on tie lihaksiin ja oikotietä ei löydy niin se on siinnä.

loops sanoi:
Monet 15-20-vuotiaat salialoittelijat kuuluu sarjaan, nostan penkistä jo 80kg ja haba on ainaki 30cm, joten kukaan muu ei ole yhtä vahva, ja lähden tämän johdosta kaupungille kingaan, ja hakkaamaan nuorempia kanssa eläjiä..elikkä tän johdosta monen osalta +20v.

Eh, noh itse olen ainakin tyytyväinen että aloitin tuossa puolivuotta sitten käymään, nyt olen ainakin "addiktoitunut" salilla käymiseen varsinkin kun tulosnousu painon ja treenipainojen osalta on semmoista että sen huomaa ihan silmillä ja katsomatta treenipäiväkirjaan vaan voi todeta että joo tuolla painolla tein 2vko sitten 6, nyt 12. Motivaatio on kiinni päästä ja en pakota itseäni koskaan salille jos ei tee mieli tai on tärkeämpää tekemistä. (näitä kertoja ollut tasan 0 tähän mennessä) Tuloksillani en näe aihetta leveillä.
(coz tulokset är shite BD ) edit: Siis paras henkinen ikä, mikä se semmoinen on, jollain ei ole selkärankaa sitten kolmikymppisenäkään käydä kuukautta pidempään salilla.

Vaihtelee ihan henkilöstä toiseen.

Fyysisesti paras aloitusikä meni minun osaltani ohi jo n. 15 vuotta sitten, mutta voin tyytyväisenä todeta, että jos tuolloin olisin aloittanut treenit, niin ei niistä olisi kyllä tullut yhtään mitään. Itsekurin ja kroonisen suunnitelmallisuuden puutteen sekä pakkomielteisen kilpailun vuoksi olisin takuuvarmasti vain riehunut :david::mäisesti paikkani hajalle, pettynyt kun ei tullut hirveitä lihaspatteja parin kuun treenin jälkeen ja lähtenyt sitten vetämään kaljaa kavereiden kanssa.

Nyt "vanhana" kolmikymppisenä viitsii vähän suunnitellakin asioita ja on vähän realistisempi odotusten suhteen (ei odota muuttuvansa koskaan miksikään massahirviöksi ;)). Eli näin siis minun tapauksessani. Pakkista lukee kuitenkin varmasti tuossa 16 pinnassa olevia kavereita, joilla järki pelaa paljon paremmin kuin minulla tuolloin. Heillä onkin sitten todella optimaalinen tilanne...

loops sanoi:

Totta. Moniki mummonpotkija käy vähä penaa ja habaa nostelees, et pääsee taas perjantain uhoo kännipäissään pienemmilleen tai 60 vuotta vanhemmilleen.

loops sanoi:

Toisin sanoen sitten on hyvä aloittaa treenaamaan, kun on järki päässä.

Kyllä, harrastan kaksinaismoraalia.

Mielestäni täysi ikäisenä aloittaminen olisi järkevää, jäisi se turha riehuminen siellä salilla vähemmälle(egoilu) ja on järkiä päässä enemmän ottaa kaikenlaisista asioista selvää, ainakin itse kun junnuna treenasin niin treenit oli ehkä ihan "ok" mutta syödäppä ei sitten joutanutkaan ja joka viikonloppu piti ryypätä ym ääliömäistä puuhasteluia harrastaa ja kehityskin oli sitten sen mukaista.

Omasta mielestäni treenit kannattaisi alottaa niin nuorena kun vaan mahollista. Tottakai egoilijoita ja mummonpotkijoita löytyy, mutta suurin osa sellasia eivät ole ja osa jopa järkeistyy kun treenaamaan alkaa (en siis tarkoita mummonpotkijoita, vaan yleisesti elämäntapojen parantamista).

Näinä aikoina kun netistä löytyy paljon tietoa ja esim. pakkis on jo todella laajalle levittäytynyt, niin on paljon suurempi mahollisuus, että nuoretkin alkavat tehä asiat paremmin heti alusta lähtien.

Itse olisin aivan tajuttoman pettynyt jos olisin aloittanut treenit +18 vuotiaana ja tietäisin mihin olisin päässyt jo esim. 17 vuotiaana, nyt kun aloitin treenaamaan 14 vuotiaana. Sali ja Pakkotoisto ovat molemmat antaneet kaikella tavalla niin paljon, että voin rehellisesti sanoa, että ne ovat parhaita asioita joita elämässä on tapahtunut.

Tomi tiivisti asian aika hyvin, eli sitten kun sellainen teinivillitys on mennyt poies. Joillakin tämä on aikaisemmin, joillakin myöhemmin.

Back
Ylös Bottom