Hengitys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko salilla käydessä liikkeissä mitään väliä että miten päin hengittää?

Esim. ulospäin hengitetään aina kun penkistä nostetaan painot ylöspäin, mutta kuulemma joissain liikkeissä hengitys tapahtuu päinvastaisesti.

Miten voi tunnistaa että miten päin eri liikkeissä pitää hengittää, jos sillä edes on mitään väliä?

P.S. toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin

Annatko esimerkin missä liikkeessä pitäisi mielestäsi/kuulemasi mukaan hengittää toisin?
Kyllä se (vastustettu) uloshengitys lisää voimantuottoa, joten jo sitä kautta on perusteltua hengittää aina noin. Lisäksi keskivartalon tukilihasten aktivoimisen kannalta oikeanlainen hengitys on tärkeää, eli on sillä väliä.

"ulospäin hengitetään aina kun penkistä nostetaan painot ylöspäin, mutta kuulemma joissain liikkeissä hengitys tapahtuu päinvastaisesti."

No onhan se ihan helvetin tärkeää miten hengittää. Jossain kyykyssä ja mavessa on varmaan vaarallistakin hengittää väärin. Oikea tapa siis keuhkot täyteen ilmaa ennen toistoa, henkeä pidätellen alas ja ylösmentäessä sitten puhalteleee sitä ilmaa pois. Soon tärkeetä saada kunnon paine oikealla hengityksellä, mutta emminä osaa näitä selittää hyvin, lukekaa vaikka Rippetoen Starting Strengthistä niistä hengitystekniikoista (kauhiaa mainostusta kun jo toisen kerran mainitten kirjan päivän aikana! ). :P

Eikös se oo aivan samoin päin leuanvedossa, penkissä, mavessa ja kyykyssä.

Pidetään ilmaa sisällä tai pihistään ulos samalla kun liikkeen positiivinen vaihe on päällä, ja vastaavasti sitten joko pidetään ilmaa sisällä tai vedetään keuhkot täyteen sen negatiivisen aikana.

Ero on siis se mihin suuntaan se positiivinen vaihe on, jolloin tietty hengityskin menee 'eri suuntaan'. Vai oonko aivan pihalla mitä hait?

EDIT: Selkähän siinä menee jos kyykkää alas puhaltaen keuhkot tyhjäksi - pikaisesti kun kokeilin niin ei tahtonu kroppa millään ees tehdä väärin päin tuota hengitystä. :lol2:

No ainakin ylätaljassa allekirjoittanut ottaa vetovaiheessa ilmaa sisään.

mä ainakin hengitän kummallakin tavalla...esim. penkkiä tehdessä just ulospäin hengitys mut esim pystysoudussa sitten taas toisinpäin...
ja välillä vaikka ylätaljaa tehdessä vaihtelen tuota hengitystapaa...
esim kirja lihaskuntoharjoittelun perusteet on hengitystekniikasta juurikin tuo ns.päinvastainen tyyli... jäi vaan hyvin mieleen kun itsekin sitä ihmettelin että miten muka onnistuu hengittämään tuolla tavalla mut mun mielestä joissain liikkeissä jopa parempi tyyli...

Esimerkki "penkkihengityksestä"; keuhkot täytee ilmaa ennen suoritusta, muutama toisto, kädet suorana, päästetään ilmat ulos, pari henkäystä ja keuhkot täytee, jatketaa sarjaa jne.

Kiitos tähänmennessä tulleista vastauksista

Tuohon risumiehen kysymykseen että "annatko esimerkin missä liikkeessä pitäisi mielestäsi/kuulemasi mukaan hengittää toisin?" niin esimerkiksi ylätaljassa kaveri väitti että pitäisi olla sisäänhengitys ja olisikohan viellä sanonut että yleisesti selkäliikkeissä.

en osaa hengittää sarjan aikana alkuunsakkaan. no ehkä siksi teen lyhyttä voimasarjaa, sillä tajuhan pidemmissä sarjoissa lähtisi:curs::wtf::david::david::david::eek:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyllä mä uskaltaisin väittää että paremman supistuksen sinne lapojen väliin saa ylätaljassakin, kun ottaa ne hapet sisään ennen vedon alkua ja puhaltaa ne ulos samalla kun vetää sen kahvan rintaan. Mutta mikäli jollain toimii paremmin toisinpäin, niin antaa mennä vain...

Mutta oma suositukseni on siis, että hengitetään sisään liikkeen eksentrisessä vaiheessa tai sitä ennen ja hengitetään ulos liikkeen konsentrisessa vaiheessa tai sen lopuksi. Ja voimantuotollisesti uskon tuon olevan se tehokkain tapa. Senhän voi kuulla jo isojen miesten ärinästäkin, harva karjaisee alaslasku vaiheessa esim. penkissä ja kyykyssä. Kyllä se karjaisu (eli voimakas ulos hengitys) tulee sen nostovaiheen aikana/lopussa.

Mulla ainaki aika luonnostaan tulee toi hengitys, en sen kummemmin sitä mieti treenatessa.

Mut piti ihan omaa tyhmyyttään testata, et pystyykö sitä hengittämään "väärinpäin" ja tulos oli, että vatsarutistukset on täysin mahdottomia täysillä keuhkoilla ja punnerrukset sekä leuanvedot tuntuu tosi luonnottomilta, mutta onnistuvat joten kuten.

Minulla tulee melko usein pieni vihlova päänsärky välittömästi sarjojen tekemisen jälkeen. Olen päätellyt että se liittyy hengitystekniikkaan ja siihen että aivot eivät saa tarpeeksi happea, koska päänsärky menee ohi kun otan rauhallisesti jonkun puoli minuuttia sarjan jälkeen.

Tuntuu, että se vihlonta tulee juuri siinä vaiheessa kun veto tai työntö on tehty ja pidätän puoli sekuntia hengitystäni ennen kuin alan tekemään seuraavaa toistoa.
Onko teillä kokemusta miten tästä pääsisi eroon?

Minulla tulee melko usein pieni vihlova päänsärky välittömästi sarjojen tekemisen jälkeen. Olen päätellyt että se liittyy hengitystekniikkaan ja siihen että aivot eivät saa tarpeeksi happea, koska päänsärky menee ohi kun otan rauhallisesti jonkun puoli minuuttia sarjan jälkeen.

Tuntuu, että se vihlonta tulee juuri siinä vaiheessa kun veto tai työntö on tehty ja pidätän puoli sekuntia hengitystäni ennen kuin alan tekemään seuraavaa toistoa.
Onko teillä kokemusta miten tästä pääsisi eroon?
Kokeile, että et missään vaiheessa liikettä pidätä hengitystä, vaikka saattaa aluksi tuntua oudolta, jos on tottunut pidättämään.

Back
Ylös Bottom