Hengityksen lämmitin, mistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tietäiskö joku mistä vois tollasen härvelin ostaa? Olis ihan kätsä ottaa mukaan lenkille talvella, ku pakkasta on helposti se 15 astetta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos en ihan väärin muista, niin Fättis kirjotteli ostaneensa Instrumentariumista.
Korjatkaa, jos oon täysin hakoteillä...

Viimeksi muokattu:
Instrusta 33e ja toimii.

Miksi tuollaista käytetään? Astman takia? Itse fillaroin tavallinen käpärämyssy päässä, ja sekin alkaa helposti ahdistamaan. Parempi iliman mitään.

Käyppä kattoon tuolta varustelekasta, saattaa olla vaan aika hc-matskua. Oli siellä kuitenkin aika monenlaista suojainta tarjolla esim:

us-ecwfmw.jpg

Oho, olipas iso kuva

Varusteleka.fi

Miksi tuollaista käytetään? Astman takia? Itse fillaroin tavallinen käpärämyssy päässä, ja sekin alkaa helposti ahdistamaan. Parempi iliman mitään.
Jos on herkät hengitystiet niin pakkasessa puuskuttaminen on todella kettumaista. Itelläni alkaa jo parin asteen pakkasilla erittyyn niin paljo limaa et meinaa tukehtua ja sattuu kurkkuun muuteski. Eikä siihen kylmään ilmaan ainakaan kovin helpolla edes karaistu.

Missukka, syynä on myös se joillakin, että hengityselimiä, kurkkua ja äänihuuliakin pitäisi työn takia suojata kylmältä, siis myös kylmältä hengitysilmalta. Jos kumminkin liikkuu kaikki 0-5km reissut talvellakin jalan tai polkypyörällä, niin kylmää ilmaa kiskoo sisäänsä väkisinkin päivittäin. Sinänsä ulkoilma on vain hyvästä, mutta kylmä ilma rasittaa hengityselimiä aika lailla.

Eli tuon em. yhtälön takia (siis työn takia mun pitää suojata ääntäni + haluan ulkoilla talvellakin) ostin minä hengityssuojaimen/hengitysilmanlämmittimen.

Veikkaan, että esim. aktiivihiihtäjillä tms. tyypeillä syynä voi olla myös hengityselimistön normaalia paljon kovempi altistuminen kylmälle ilmalle. Onhan se ihan eri asia esim. rentoa tahtia kävellä ulkona päivittäin 2km, kuin sen lisäksi hiihtää puuskuttaen vaikkapa 10km muutaman kerran viikossa.

Jaahas. Kannattaako sitten tällaisen karaistuneen karpaasin :D , joka tähän päivään asti on hengitellyt vaivatta jopa miinus 35 asteista ilmaa, ostaa joku hengityksen suojain ihan vaan elimiään suojatakseen? Eli onko odotettavissa jotain kamalaa jos jatkan pakkasessa tarpomista ilman että suojaan myös näin itseäni? Sori ku oon taas tyhmä...

Jaahas. Kannattaako sitten tällaisen karaistuneen karpaasin :D , joka tähän päivään asti on hengitellyt vaivatta jopa miinus 35 asteista ilmaa, ostaa joku hengityksen suojain ihan vaan elimiään suojatakseen? Eli onko odotettavissa jotain kamalaa jos jatkan pakkasessa tarpomista ilman että suojaan myös näin itseäni? Sori ku oon taas tyhmä...

Ei tarvi, mutta esimerkiksi astmaatikolla saattaa olla pirun vaikeaa liikkua ulkona kovilla pakkassäillä. Itellä paleltui keuhko (oli toudella kipeä jonkun aikaa), kun kävin -20 asteen lempeässä pakkassäässä hiihtämässä 2h keskisykkeellä 170. Ei tehnyt kovin hyvää huohottaa tuolla kelillä, onneksi vahingosta viisastuu ja nykyään pyrin suojaamaan nenän/suun edes huivilla...

Täällä Oulussa törmäsin kypärämyssyyn integroituun ilmanlämmittimeen Rintamäellä.

Pysy helvetissä sisällä pakkasella!
:jahas: Tosi asiallinen kommentti tähän ketjuun...

NOT!

Tarkoitus on varmaankin tässä ketjussa löytää keinoja siihen, miten talviliikunnasta tai talvella ulkona liikkumisesta voi tehdä mahdollisimman miellyttävää ja/tai mahd. vähän terveyttä uhkaavaa, esim. ettei menetä ääntään kurkkukäheyden takia. Sisällä pysyvät ja 100% joka paikkaan ja aina lämpimillä autoilla liikkuvat tissiposket "Pysy pakkasella sisällä!" kommentteineen voisivat sitten ihan hyvin jättää vaikka kommentoimatta.

Missukka, en mäkään ole näitä asioita ennen ajatellut ja tosiaan aikoinaan yritin noin -35 pakkasessa pyöräillä Oulussa. Vanhemmiten esim. työasiat kumminkin nousevat tärkeysjärjestyksessä yhä korkeammalle. Sitä rupeaa entistä enemmän miettimään, miten voisi jatkaa turvallisin mielin ulkoilua pakkasista huolimatta, ettei tarvitsisi huolehtia siitä, tuleeko jotain kremppaa & vaivaa hengityselimiin siksi, että sitkeästi (ja oikeastaan mielellään) haluaa pyöräillä ja kävellä vuoden ympäri arkisena liikkumismuotona, pysyä moottoroidusta liikkumisesta mahd. paljolti erossa.

Kyllä minäkin pystyisin tosta noin minä päivänä vain ostamaan tuliterän auton jopa ilman velkaa, mutta kun en halua. Kysymys on asenteesta ja elämäntavasta. Ulkoilu, myös pakkasilla = :rock: ja :thumbs: , kun taas aina ja kaikkialle autoilu ja lapsellinen säistä kitiseminen = :down: ja :rolleyes:

Juu ja luulisi sauvakäveleviä ja lenkkeileviä fitness- ja kehonrakennuskisaajiakin kiinnostavan sen, miten pystyy jatkamaan talvellakin ulkona lenkkeilyä, mutta minimoimaan nuhan, köhän ja muiden kylmärasituksesta (ainakin osittain) johtuvien lentsujen mahdollisuuden. Ainakin erästä fitnesskisaajaa (=Fättis) kiinnosti ja osti jo hengitysilman lämmittimen talvilenkkeilyjään varten.

Suoraan vokantin nettisivuilta

Kylmän ilman hengittäminen supistaa verisuonia ja hengitysteitä ja alentaa näin fyysistä suoritustasoa. Kylmän hengittäminen saattaa myös vahingoittaa terveyttämme aiheuttaen mm hengityselin- tai sydän- ja verisuonisairauksia. Kylmä ilma rajoittaa näitä sairauksia potevien liikkumista pikkupakkasillakin.

Psolar-hengityssuojain lämmittää sisäänhengitysilman noin 15/16°C –asteiseksi ja lisäksi kosteuttaa hengitysilman. Pakkasilmahan on erityisen kuivaa. Tyytyväisen asiakkaan kertomaa: "Paras jalkojen ja käsien lämmitin. Pitää jalat ja kädet lämpiminä vähemmälläkin vaatetutuksella."

Viime talvena ostin psolarin ja hinta taisi olla vähän päälle 50€. Minusta toi psolar on vähän fiksumman näköinen mitä toi instrun mallia hannibal lecter. En kärsi hengityselinsairauksista vaan hankin maskin lähinnä mukavuussyistä. Miksi hengittää -20 asteista ilmaa jos on mahdollisuus hengittää +15 asteista? Sormia ja varpaita ei palele niin herkästi kun koko kroppa pysyy lämpimämpänä :)

:5:

Ois aika siisti jos tuohon sais semmosen tumman visiirin ja siitä kuuluis semmonen Darth Vader - hengitysääni. :) Tsoukki tsoukki, tuommonen saattaa toimia jos se ei kerää kosteutta yms.

Nuo pitäis olla semmoisia että eivät kerää kosteutta ollenkaan ja tuon suulakkeen voi myös käsittääkseni pestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom