Tämä foorumi on niin täynnä tavaraa, että lähes kaikkiin aloittelijoiden kysymyksiin löytyy varmasti vastaukset. Ongelmana on valitettavan usein se, että eri ketjuja ja viestejä on niin tolkuttomasti, ettei niitä jaksa eunukkikaan lukea läpi...
Tässä siis lyhyet ohjeet siitä, miten minun mielestäni aloittelijan kannattaisi treenata:
1. Treenaa tasapuolisesti kaikkia lihasryhmiä. Aloittelijalle yksijakoinen toimii mielestäni parhaiten. Sopiva treenimäärä alkuun on 2-3 kertaa viikossa. Itse en treenaisi ainakaan kaksijakoista suuremmalla jaolla enkä enempää kuin 4 kertaa viikossa (siis kokeneempanakaan). Pieni polttelu lihaksissa seuraavana päivänä kuuluu asiaan, mutta jos kroppa alkaa mennä tukkoon, niin täytyy ymmärtää pitää kevyempi viikko tai muutama kevyt treeni väliin.
2. Aloittelijana unohtaisin bulkkauksen ja kaiken muunkin hifistelyn. Tuossa iässä kehitystä tulee nopeasti ihan perus ruokavaliollakin (olettaen, että perus ruokavalio sisältää nyt ainakin aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan). Tietysti normaalia ruokavaliota (= aamu-/väli-/iltapaloja) kannattaa höystää proteiinipitoisilla tuotteilla, kuten maitorahkalla. Kaloreita on mielestäni turha laskeskella tuossa vaiheessa, koska kyseessä on kuitenkin "vain" harrastus. Turha ottaa liian vakavasti.
3. Mihinkään hämäriin lisäravinteisiin on turha tuhlata rahojaan. Aloittelijalle riittää kun ostaa pussin heraa ja pussin maltoa, joista sitten sekoittaa palkkarin treenin jälkeen. Toinen vaihtoehto on tietysti ostaa valmis sekoitus, mutta tämä on yleensä kalliimpi vaihtoehto. Itse ostaisin niillä ylimääräisillä rahoilla mielummin sitten vaikka kalaöljy- ja vitamiinitabletteja.
4. Älä kopioi suoraan valmiita treeniohjelmia, koska aloittelija saa niillä useimmiten vain paikat tukkoon ja motivaation katoamaan. Muokkaa ohjelmat itsellesi mieleisiksi ja kuntotasoasi vastaaviksi. Muuten huomaat pian sortuneesi poikamaiseen höntyilyyn repiessäsi sarjat loppuun asti ja paikat paskaksi. Tämä oli vain varoitus, koska joku kuitenkin kohta suosittelee sinulle Arnoldin kultaista kuusikkoa...