Helppii aloitukseen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä ois vähän tietoja musta.

Ikä: 16-vuotias
paino: 65kg
Pituus: 179cm (Kuulema en enää tästä kasva.. Ollut jo noin pitkä kohta kolme vuotta.)

Oon aika hoikka niin kuni näätte tosta mun painosta ja tässä oon yrittäny saada vähän lisää tavaraa kroppaan ja edistystä näyttää kyllä tulevan. Eniten ois kiinostunu treenaamaan käsiä ja vähän jalkoja.. ja kannattaisko mun käyttää treenauksen yhteysessä proteinijuomaa? tai massanlisääjäjuomia?

Tästä on keskustelu paljon.

Ota tuolta aloittelijoiden osiosta valmis saliohjelma. 1- 2- tai 3-jakoinen sen mukaan miten itselle sopii. Sitten ravintopuolta kuntoon. Vaikutat melkoisen laihalta. Tonnaria, rahkaa, rypsiöljyä naamaan ja päälle jokin hyvä Massgainer vaikka P-Shopista.

Näitä keskusteluja löytyy ympäri pakkista mielin määrin. Eikun selailemaan ja onnea treeneihin!

Tämä foorumi on niin täynnä tavaraa, että lähes kaikkiin aloittelijoiden kysymyksiin löytyy varmasti vastaukset. Ongelmana on valitettavan usein se, että eri ketjuja ja viestejä on niin tolkuttomasti, ettei niitä jaksa eunukkikaan lukea läpi...

Tässä siis lyhyet ohjeet siitä, miten minun mielestäni aloittelijan kannattaisi treenata:

1. Treenaa tasapuolisesti kaikkia lihasryhmiä. Aloittelijalle yksijakoinen toimii mielestäni parhaiten. Sopiva treenimäärä alkuun on 2-3 kertaa viikossa. Itse en treenaisi ainakaan kaksijakoista suuremmalla jaolla enkä enempää kuin 4 kertaa viikossa (siis kokeneempanakaan). Pieni polttelu lihaksissa seuraavana päivänä kuuluu asiaan, mutta jos kroppa alkaa mennä tukkoon, niin täytyy ymmärtää pitää kevyempi viikko tai muutama kevyt treeni väliin.

2. Aloittelijana unohtaisin bulkkauksen ja kaiken muunkin hifistelyn. Tuossa iässä kehitystä tulee nopeasti ihan perus ruokavaliollakin (olettaen, että perus ruokavalio sisältää nyt ainakin aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan). Tietysti normaalia ruokavaliota (= aamu-/väli-/iltapaloja) kannattaa höystää proteiinipitoisilla tuotteilla, kuten maitorahkalla. Kaloreita on mielestäni turha laskeskella tuossa vaiheessa, koska kyseessä on kuitenkin "vain" harrastus. Turha ottaa liian vakavasti.

3. Mihinkään hämäriin lisäravinteisiin on turha tuhlata rahojaan. Aloittelijalle riittää kun ostaa pussin heraa ja pussin maltoa, joista sitten sekoittaa palkkarin treenin jälkeen. Toinen vaihtoehto on tietysti ostaa valmis sekoitus, mutta tämä on yleensä kalliimpi vaihtoehto. Itse ostaisin niillä ylimääräisillä rahoilla mielummin sitten vaikka kalaöljy- ja vitamiinitabletteja.

4. Älä kopioi suoraan valmiita treeniohjelmia, koska aloittelija saa niillä useimmiten vain paikat tukkoon ja motivaation katoamaan. Muokkaa ohjelmat itsellesi mieleisiksi ja kuntotasoasi vastaaviksi. Muuten huomaat pian sortuneesi poikamaiseen höntyilyyn repiessäsi sarjat loppuun asti ja paikat paskaksi. Tämä oli vain varoitus, koska joku kuitenkin kohta suosittelee sinulle Arnoldin kultaista kuusikkoa...

4. Älä kopioi suoraan valmiita treeniohjelmia, koska aloittelija saa niillä useimmiten vain paikat tukkoon ja motivaation katoamaan. Muokkaa ohjelmat itsellesi mieleisiksi ja kuntotasoasi vastaaviksi. Muuten huomaat pian sortuneesi poikamaiseen höntyilyyn repiessäsi sarjat loppuun asti ja paikat paskaksi. Tämä oli vain varoitus, koska joku kuitenkin kohta suosittelee sinulle Arnoldin kultaista kuusikkoa...

Miksei voisi kopioida suoraan treeniohjelmaa saatikka käyttää arskan kultaista kuusikkoa? Ite kyllä suosittelisin aloittelijalle tuota kuusikkoa, kyllä sillä aloittelija pärjää pitemmänkin päälle ja tulee tutuksi sitten nuo perusliikkeet. Ja ei kai sitä tarvii nyt sitten aina repiä ittensä tukkoon asti, jättää aina jokaiseen liikkeeseen pari-kolme toistoa sinne varastoon.

IMO suosittelen ottamaan tuon arskan ohjelman käyttöön taikka sit perus 2-jakoisen.

Niin Arskan ohjelma on kyllä hyvä perusohjelma, mutta minun mielestä ei ihan sellaisenaan sovi aloittelijalle. Niin kuin sanoin, etenkin aloittelijoiden kannattaa muokata ohjelmia itselleen sopiviksi. Esimerkiksi leuanvedot 3 x Max korvaisin vaikka ylätaljalla tai kulmasoudulla (3x10 ja muutama toisto varastoon). Toiseksi se, että hauiksille tulee saman verran toistoja kuin esimerkiksi rinnalle kuulostaa vähän hölmöltä. Kyllä hauiksille 2x10 kolmesti viikossa luulisi riittävän...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom