Heikot näppivoimat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mayd
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Nyt kun olen ottanut SJMV:n salitreeniin mukaan, olen huomannut seuraavan ongelman: Tankoon olisi mukavaa (ja kehityksen kannalta hyödyllistä) ladata enemmänkin painoa, mutta näppivoimat eivät riitä. Tulee typerä olo, kun paukkuja riittäisi, mutta tanko alkaa livetä käsistä kesken kaiken.
Jossakin toisessa ketjussa sanottiin, että aloittelijan ei kannata käyttää hihnoja (vai mitkä ne sitten viralliselta nimeltään ovatkaan), koska silloin näppivoimat eivät kehity.
Joten mikä neuvoksi? Jatkanko vaan treeniä nykyisillä painoilla ja odottelen rauhassa, että näppivoimat karttuvat, vai tietääkö joku jonkun "täsmäliikkeen", jolla näppivoimia voisi parantaa.
Vai marssinko vaan Tiimariin ja ostan stressipallon, jota voi puristella tylsillä luennoilla?:rolleyes:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Eiköhän se niin ole että juurikin noilla vetoremmeillä jengi korjaa puristusvoimien puuttumisen. Monella kovanluokan voimailijallakin voi olla aika huono puristusvoima jos sitä ei kehitä, suosittelisin panostamaan siihen [vaikka mankut ja vetoremmit sun muut on keksitty] koska mielestäni siitä on hyötyä jos näpeissä on enemmän voimaa.

Suosittelisin hankkimaan sellaiset jousipuristimet [Tiimarin stessipallot kannattaa unohtaa alkuunsa, niillä ei tulosta tule mutta oletankin sinun vitsailleen ;)], alkuun varmaan ihan nuo perustrainerit kelpaa, urheiluliikkeissä ja varmaan myöskin normaalien tavaratalojen urheiluosastoilta löytynee.

Jos intoutuu oikein kunnolla puristelemaan ja kokeilemaan kuinka voi hommassa kehittyä niin sitten suosittelisin panostamaan virallisiin standardigrippereihin, Captains Of Crush-merkkisiin joilla myös kisataan. Niistä enemmän ketjussa:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=8808&highlight=captain+of+crush

Edit: Vetoremmit on ihan fiksu ja edullinen hankinta. Ihan hyvin voit mielestäni semmoisiakin käyttää, mutta olisi myöskin suotavaa treenata sitä puristusvoimaa ihan itsessään :)

Minä taas sanoisin, että hanki magnesiumia. Hävitin aikanaan toisen remmeistäni ja ajattelin, että enää en remmejä hanki vaan kävin ostamassa kokeeksi magnesiumia. Tanko pysyy yllättävän hyvin käsissä ilman remmejäkin, kun magnesiumin vaikutuksesta kädet ei hikoa niin paljon. Itselläni varsinkin viimeiset nostot oli aika tuskasia, kun tulee jo aika kuuma ja kädet hikoaa ja tanko lipeää. Kyllähän ne näppivoimat kehittyy vaikka mankku olisi käytössä. Remmit olisivat kyllä ihan ykköset alataljaan ja kulmasoutuun kp:lla...

Muista vielä vastaote kaikissa missä sitä voikin käyttää, tanko ei pääse pyörimään.

Mulla oli aikoinaan sama ongelma ettei tanko pysynyt käsissä ilman remmejä. Sitten vaan tuumasin, että remmit nurkkaan ja kehittämään näppivoimia! Magnesiumia tietenkin isommilla painoilla avuksi maastavetoon. Koko treenin ajaksi sitä ei kannata käyttää jos omaa atooppisen ihon, niinkuin mä. Pikkuhiljaa ne voimat alkaa kehittymään kunhan ei käytä remmejä. Hyvä täsmäliike on hauiskääntö tangolla myötäotteella.

Minä myös peesaan edellisiä eli mankku käyttöön, jos sitä ei vielä sulla ole.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että sen kerran kun mankku unohtuu kotiin on mave-treeni piloilla. :curs:
Pari ekaa nostoa pystyy vetämään ja sitten alkaa lipsua näpit. :wall:
Mankun käyttö ei kuitenkaan vie pois mahdollisuutta kehittää samalla näppivoimia, kuten remmien käyttö. Mankku vaan poistaa sitä luistoa...

Mä kuulun myöskin heikkonäppisten joukkoon. SJMV:ssa käytän remmejä, muissa liikkeissä en. Tosin SJMVessakin otan vaan tiukat sarjat remmien kanssa, lämpät ja muutama eka sarja niin kauan kuin tanko pysyy hyppysissä niin ilman ja sitten vasta remmit käyttöön. Mun mielestä mun puristusvoimat on tässä parantunut ja eihän remmitkään takaa otteen pysyvyyttä ilman puristamista, vaikkakin ne helpottaa sitä.

Entä miten pidät tangosta kiinni? Kiinnipitämisessä voi auttaa se, että pidät tangosta kiinni toisella kädellä kiinni myötäotteella ja toisella vastaotteella. Lisäksi peukalot kannattaa laittaa "lukkoon" sinne muun sormien alle. En vain valitettavasti osaa selittää ymmärrettävästi, kuinka tämä tehdään. Joku osaavampi voi varmaan tehdä sen.

Näppivoimiin auttaa myös kaikenlainen riippuminen ja totta kai myös taljaliikkeet, kun vaan painoa on riittävästi. Itse teen vatsalihasliikkeistä jalannostot usein riippuen puolapuista ja selkätreenin / mavetreenin päätteeksi riipuskelen ihan vaan venytyksen vuoksi.

Maveen pitävin ote on ristikkäisote, eli toinen käsi myötäotteessa, toinen vastaotteessa. Puolia kannattaa vaihtaa joka sarjassa. Myös sormilukkoa kannattaa testailla, eli peukaloa viedään puristavien sormien alle.

Oma havaintoni on se, että moni aloittava vetäjä puristaa liikaa. Itselläni ei ainakaan ote ole vahvimmillaan silloin, kun tanko on rutistettuna tiukasti kämmenen sisään. Kämmen on tukevimmassa otteessa itse asiassa hieman avoin. Tuota vahvinta oteasentoa on helppo testata nimenomaan riippuessa, siinä huomaa helposti, että liika puristaminen vaan tuhlaa voimat.

Hups, Anonymity ehtikin sillä aikaa, kun kävin hakemassa kirjoituskahvit :)

Paras tilanne olisi tietty: Harjoittaa rauhassa näppivoimia treenaamalla mahdollisimman paljon ilman vetoremmejä, treenata sen lisäksi erikseen puristusvoimaa grippereillä, käyttää vetoremmejä silloin kun tarvii ja käydä salilla jossa sitä mankkua saa lätkiä huoletta. Kaikissa paikoissa ei mankkua saa pöllytellä eli se voi olla poissuljettu vaihtoehto.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
tääl kans yks heikko näppinen :( koitan vähä reenailla näppivoimia samalla ku esim lämmittelee kovempia painoja varten -> eli remmit kehiin vasta ku tosiaan tarvii. vois kyl harkita tosissaan tota mankkua.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Maveen tuo ristikkäisote, niin kyllä lähtee. Mulla parani parissa kuukaudessa näppivoimat ilman mitään sen suurempia, ja nyt ollaan siinä onnellisessa tilanteessa, että selkä ja reiskat "pettää" ekana. :D

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy ottaa ristikkäisote käyttöön! Jauhojen kanssa treenausta täytyy vielä harkita. Olisi aika koominen tilanne, jos tällainen tikku raahaisi mankut mukana, kun isot körmytkään eivät näytä meidän salilla koskaan käyttävän sitä..:D Voi tosin johtua siitäkin, ettei sitä saa käyttää...

Ristikkäisote on ihan kunkkukeksintö! Voisikohan SJMV:akin tehdä sillä? Mulla riittää näppivoimat kaikissa muissa liikkeissä. Hauskinta on, että ote pitää jos vedän 100kg mavessa mutta limpparipulloa en jaksa kiertää auki. Hmmm... :rolleyes:

Mä olen muuten todennut, ettei kyse oikeastaan ole puristusvoimasta, vaan nimenomaan sormien voimasta. Käsipainotkin pysyy pitkään sormissa sen jälkeen, kun "ote lipeää".

Heikko puristusvoima riesana minullakin. Käytän vetoremmejä tiukimmissa sarjossa SJMV:ssa, ylätaljassa ja olankohautuksissa. Suoralla tangolla tehdessä tuntuu ikävimmälle.

Voimia riittäisi aina itse siinä lihaksessa, jota yritän treenata mutta ote vain ei meinaa pitää. Ärsyttävää.

Musta on kyllä hiukan turha opastaa, että "unohda ne vetoremmit ja keskity gripin parantamiseen". Toki se siinä matkan varrella kuitenkin kehittyy, mutta onko syytä odottaa voidakseen treenata optimaalisesti jalkoja, selkää tms?

Mä en ole koskaan käyttänyt vetoremmejä, mutta enpä sitten ole kovimpia vetoja SJMV:ssä saanutkaan kuin pari kertaa ylös ennen kuin ne lapsahtaa maahan kovalla kolinalla. Topokatti sitten näytti tossa viimeksi, miten remmit toimii ja nätisti nousi kaksi sarjaa kuutosia 75 kilolla ja samat 70 kilolla. Aikaisemmin sain sen kolme. Kerran. :rolleyes:

Käytän yleensä ristikkäisotetta, mutta ainakin minulla se hiukan rasittaa olkapäitä, kun ne eivät ole suorassa linjassa, joten remmit ovat sitä parempi juttu mulle. :) Tottakai mäkin haluan kehittää sitä grippiä, mutta odottaminen on turhaa. Kai se grippi perässä tulee, kun leukoja ja SJMV:tä vetelee joka toisessa treenissä... :whip:

Ja kyllä ne näppivoimat kehittyy remmeilläkin. Riippuu varmaan tosin remmeistä. Mulla on nahkaiset enkä mä niitä ikinä vedä niin tiukalle SJMV:ssa, ettenkö joutuisi itsekin puristamaan tankoa - kyllä se putoaa maahan jos suoristan sormeni!

Joku joskus yleisellä puolella totesikin, että jos tarkoituksena on kehittää takareisiä eikä sormivoimia niin remmit vaan kehiin.

Joku joskus yleisellä puolella totesikin, että jos tarkoituksena on kehittää takareisiä eikä sormivoimia niin remmit vaan kehiin.

Nimenomaan. Ei ne sormilihakset ees oo niin kauniita. :D

Nimenomaan. Ei ne sormilihakset ees oo niin kauniita. :D

Sormilihakset..? Öööh.. forkut? :D
(Nimim. "Ylpee käsistään")

Sama vaiva rahikaisella...

Olen ajatellut noita "sormenvahvistimia" hankkia, mutta tietääkö joku miten tuollainen puristelu vaikuttaa niveliin?

Koska olen perinyt nivelet, joiden ansiosta nivelrikko vanhemmalla iällä on lähes varma, en haluaisi saada vahinkoa lisää aikaan. Miten on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom