Heikot näppivoimat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mayd
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Musta on kyllä hiukan turha opastaa, että "unohda ne vetoremmit ja keskity gripin parantamiseen". Toki se siinä matkan varrella kuitenkin kehittyy, mutta onko syytä odottaa voidakseen treenata optimaalisesti jalkoja, selkää tms?

Umm... Ei kai kukaan neuvonutkaan unohtamaan vetoremmejä? Tai sitten oon missannut jtn ja lukenut huonosti muiden postauksia... :nolo: Itse ainakin totesin näin:

Vetoremmit on ihan fiksu ja edullinen hankinta. Ihan hyvin voit mielestäni semmoisiakin käyttää, mutta olisi myöskin suotavaa treenata sitä puristusvoimaa ihan itsessään :)

Paras tilanne olisi tietty: Harjoittaa rauhassa näppivoimia treenaamalla mahdollisimman paljon ilman vetoremmejä, treenata sen lisäksi erikseen puristusvoimaa grippereillä, käyttää vetoremmejä silloin kun tarvii ja käydä salilla jossa sitä mankkua saa lätkiä huoletta. Kaikissa paikoissa ei mankkua saa pöllytellä eli se voi olla poissuljettu vaihtoehto.

Toisin sanoen, monella eri tyylillä voi tuota näppivoimaa yrittää parantaa :) Ei mikään noista sulje toisiaan pois.

Sama vaiva rahikaisella...

Olen ajatellut noita "sormenvahvistimia" hankkia, mutta tietääkö joku miten tuollainen puristelu vaikuttaa niveliin?

Koska olen perinyt nivelet, joiden ansiosta nivelrikko vanhemmalla iällä on lähes varma, en haluaisi saada vahinkoa lisää aikaan. Miten on?

Käsitykseni mukaan lääkärit määräävät juurikin sormijumppaa nivelkipuisille ihmisille. Jos nivelet ovat jo ihan romuna ja oikeasti on paha nivelrikko niin siinä vaiheessa ohjataan yleensä puristelemaan sellaisia 'stressipalloja', muovailuvahaa ym sormia jumppaavia liikkeitä, puristelu kun parantaa nivelten liikkuvuutta ja voitelee niitä toimimaan paremmin.

Jos ei ole ongelmia niin gripperit tuskin ongelmia tuovatkaan, eri asia on sitten se jos tosiaan sormet on kuin jäykät oksat ja aletaan väkisin vääntämään jotain huippujäykkiä puristimia [niitäkin on todella monen tasoisia], silloin varmasti rikkoo itsensä jos tyhmäilee. Pääasiassa kuitenkin tuollainen puristelu ja sormijumppa on hyväksi, venyttelyä unohtamatta! Harva varmaan muistaa sormiaan venytellä, mutta pitäisi ;) :whip:

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Umm... Ei kai kukaan neuvonutkaan unohtamaan vetoremmejä? Tai sitten oon missannut jtn ja lukenut huonosti muiden postauksia... :nolo: Itse ainakin totesin näin:

Toisin sanoen, monella eri tyylillä voi tuota näppivoimaa yrittää parantaa :) Ei mikään noista sulje toisiaan pois.

En oikeastaan viitannutkaan erityisesti tähän keskusteluun, vaan yleisemmin asenteisiin. Mä olen uskollisesti sinnitellyt ilman vetoremmejä ja yrittänyt vahvistaa forkkuja, mutta laihoin tuloksin. (Vaikka forkut ovatkin vahvistuneet, niin takareidet ovat vahvistuneet vielä enemmän :rolleyes: )

Topokattikin kertoi mulle vetoremmien käyttöä näyttäessän, että kun hän oli kysynyt, miten niitä käytetään, oli opetusta seuraamaan tullut heti liuta "kovia jätkiä", joiden mielestä ainakaan "kovat jätkät" ei käytä vetoremmejä... HUOH. :david: Ehkä kovat jätkät sit käyttää tarpeeksi jotain muuta...

Jk. Uwish: Meinasin nimenomaan sormi"lihaksia" ~ sorminivelien välissä olevia rasvapallukoita... ;) :lol2: Panin niin sanotusti menemään hiukan kieli poskella...

Mie neuvoisin käyttämään vetoremmejä esim selkätreeneissä joka liikkeessä, mutta vaikkapa hauiskäännöt ja muut pienemmillä raudoilla tehtävät ilman remmejä. Jos haluaa kehittää selkää niin se on vaan tosiasia että sarjoja on hankala viedä loppuun ilman remmejä (forkut pettää ennen selkävoimia) Myös tuo ristikkäisote on mavessa toimiva mankulla terästettynä, mutta se on selälle vähän huono (pitemmän päälle jos aina samoin päin) kun on tavallaan toispuoleinen. Siinä vaiheessa kun forkut alkaa kipuilla niin remmit käyttöön vaan niin estetään turhat jännetulehdukset. oon ite alkanu käyttää remeleitä myös hauiskäännöissä, kun 18 kilosilla menee jo pitkää sarjaa ja puristusvoima hyytyis jo puolessa välissä. Riippumisen lisäksi myös leukoja on hyvä vetää ilman vetoremmejä, etenkin lämmittelymielessä. Ja COCit tietenkin käyttöön:D

Mie neuvoisin käyttämään vetoremmejä esim selkätreeneissä joka liikkeessä, mutta vaikkapa hauiskäännöt ja muut pienemmillä raudoilla tehtävät ilman remmejä. Jos haluaa kehittää selkää niin se on vaan tosiasia että sarjoja on hankala viedä loppuun ilman remmejä (forkut pettää ennen selkävoimia) Myös tuo ristikkäisote on mavessa toimiva mankulla terästettynä, mutta se on selälle vähän huono (pitemmän päälle jos aina samoin päin) kun on tavallaan toispuoleinen. Siinä vaiheessa kun forkut alkaa kipuilla niin remmit käyttöön vaan niin estetään turhat jännetulehdukset. oon ite alkanu käyttää remeleitä myös hauiskäännöissä, kun 18 kilosilla menee jo pitkää sarjaa ja puristusvoima hyytyis jo puolessa välissä. Riippumisen lisäksi myös leukoja on hyvä vetää ilman vetoremmejä, etenkin lämmittelymielessä. Ja COCit tietenkin käyttöön:D

Niin just! Oma järjenkäyttö sallittu.

Jk. COCit? :david:

Aaaa... Heh, guess who I have a Crush on... ;)

Topokattikin kertoi mulle vetoremmien käyttöä näyttäessän, että kun hän oli kysynyt, miten niitä käytetään, oli opetusta seuraamaan tullut heti liuta "kovia jätkiä", joiden mielestä ainakaan "kovat jätkät" ei käytä vetoremmejä... HUOH. :david:

Joissain piireissä nuo remmit tosiaan tuntuvat olevan kirosana, nuo kyseessä olevat jantterit olivat laihoja* kamppailu-urheilijoita joiden mielestä remmit ovat jotain narsististen salirottien hapatusta tms. Annettiin ymmärtää että jos käyttää remmejä niin forkut surkastuvat alta aikayksikön. No, kukin tyylillään ja ne varmasti ovat hyviä omassa lajissaan.

Täällähän on sanottu kaikki tarpeellinen, suljen suuni ja menen gripperikauppaan :)

Tämmöttisil mää näppei treenaan: kumipallo (sellainen puristeltavaksi tarkoitettu; ja vieläpä oikein lääkärin käskystä, joten kovin vaarallinen kapine se ei voi olla) ja hmmm... judokapula? Judokat käyttävät sitä otteen vahvistamiseen.

En tiedä miksi judokapulaa on tapana sanoa, mutta kyseessä on suunnilleen 30 cm pitkä palikka johon on tavalla tai toisella liitetty naru, jonka päässä roikkuu jokin paino. Ideana on se, että naru kierretään palikan ympärille ja auki pienellä ranneliikkeellä, vähän kuin lattiarättiä kuivaksi vääntäisi. Tällä saa nopeasti todella mukavan poltteen forkkuihin.

Tämmöttisil mää näppei treenaan: kumipallo (sellainen puristeltavaksi tarkoitettu; ja vieläpä oikein lääkärin käskystä, joten kovin vaarallinen kapine se ei voi olla) ja hmmm... judokapula? Judokat käyttävät sitä otteen vahvistamiseen.

En tiedä miksi judokapulaa on tapana sanoa, mutta kyseessä on suunnilleen 30 cm pitkä palikka johon on tavalla tai toisella liitetty naru, jonka päässä roikkuu jokin paino. Ideana on se, että naru kierretään palikan ympärille ja auki pienellä ranneliikkeellä, vähän kuin lattiarättiä kuivaksi vääntäisi. Tällä saa nopeasti todella mukavan poltteen forkkuihin.

Joo! Nyt muistankin, että aikoinaan ringeten SM-liigassa pelaava serkkuni kertoi heidän treenaavan forkkuja suunnilleen noin: sidotaan narun toiseen päähän täysi 1,5l cocispullo ja toiseen päähän sopivan mittainen kapula. Sitten vaan kierretään kapulaa, kunnes pullo nousee siihen kiinni - vapautetaan - ja aloitetaan alusta. Tein tota jonkun aikaa, mutta itse asiassa en oikein saanut forkkuihin kauheasti poltetta. Joko paino oli liian pieni :rolleyes: tai sitten mun viritelmä muuten vaan sukkasi... :david:

Käsitykseni mukaan lääkärit määräävät juurikin sormijumppaa nivelkipuisille ihmisille. Jos nivelet ovat jo ihan romuna ja oikeasti on paha nivelrikko niin siinä vaiheessa ohjataan yleensä puristelemaan sellaisia 'stressipalloja', muovailuvahaa ym sormia jumppaavia liikkeitä, puristelu kun parantaa nivelten liikkuvuutta ja voitelee niitä toimimaan paremmin.

Selvä! Eikun kaupoille...:whip:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tein tota jonkun aikaa, mutta itse asiassa en oikein saanut forkkuihin kauheasti poltetta.
Saattaa olla, että paino oli liian pieni - tai sitten liian iso. Tai sitten toistomäärä mättää,tai tekniikka, tai sitten treenaat forkkuja muuten niin hyvin. Kyllä se hieman säätämistä vaatii, itselläni vajaan metrin narun jatkona 1,5kg puntti. Tällä rullaan painot kahdesti alas ja ylös. Rullaus pienellä nopealla liikkeellä tyyliin hermostunut mummo kutomassa.

Saattaa olla, että paino oli liian pieni - tai sitten liian iso. Tai sitten toistomäärä mättää,tai tekniikka, tai sitten treenaat forkkuja muuten niin hyvin. Kyllä se hieman säätämistä vaatii, itselläni vajaan metrin narun jatkona 1,5kg puntti. Tällä rullaan painot kahdesti alas ja ylös. Rullaus pienellä nopealla liikkeellä tyyliin hermostunut mummo kutomassa.

Juu, kyllä tuonkin pitäisi toimia. Veikkaisin liian kevyttä painoa. Eräs tuntemaini naispuolinen henkilö vääntökavereiden mukaan rullasi ylös 50kg. Kannattaa myös treenata sitä rullausta molempiin suuntiin; ojentajan puolella on yleensä heikommat lihakset. (Itse en ole tuotakaan tehnyt vaikka ehkä pitäisi:rolleyes: )

Ja miksei, jos haluaa nimenomaan sitä otepitoa maveen tms. tangonpitelyyn, niin tekee sitten sitä ihteensä. Lastaa tankoon enemmän kuin jaksaisi maasta asti nostaa, esim. nostaa tukien päältä, ja sitten pitää. Ja pitää. Ja pitää. Muutaman kerran niin kauan kuin jaksaa, ja takuulla polttelee:thumbs:

Juu, kyllä tuonkin pitäisi toimia. Veikkaisin liian kevyttä painoa. Eräs tuntemaini naispuolinen henkilö vääntökavereiden mukaan rullasi ylös 50kg. Kannattaa myös treenata sitä rullausta molempiin suuntiin; ojentajan puolella on yleensä heikommat lihakset. (Itse en ole tuotakaan tehnyt vaikka ehkä pitäisi:rolleyes: )

Ja miksei, jos haluaa nimenomaan sitä otepitoa maveen tms. tangonpitelyyn, niin tekee sitten sitä ihteensä. Lastaa tankoon enemmän kuin jaksaisi maasta asti nostaa, esim. nostaa tukien päältä, ja sitten pitää. Ja pitää. Ja pitää. Muutaman kerran niin kauan kuin jaksaa, ja takuulla polttelee:thumbs:

Mä lopetin nuo rullauttelut juuri siksi, kun tuntumaa ei tuntunut erityisemmin olevan ja rupesin vaan roikuskelemaan ja roikottelemaan painoja (itseäni ;) ). Kun tekee kaksi kertaa viikossa eri leuanvedon variaatioita ja sjmv:tä kyllä se forkkujen palutuminen on se suurempi ongelma... :rolleyes: Forkut tuntuukin olevan tulessa... no, aina. :D

Kiva lelu se silti on, natsikapula, ja jopa suositeltava, varsinkin kun ranteen kuntoutuksesta on kyse (erinomainen, sanoi ortopedi palikasta). Tarpeeksi toistoja vaan, niin jo sattuu, pienillä painoilla saa lisää aikaa rullata...

Totta, jos haluaa lisää voimaa nimen omaan vaikkapa maveen, niin tekee sitä sitten...

Hyvä artikkeli aiheesta: http://www.harjoittelu.net/kova-ote-a-7.html

Itse päätin tässä jokin aika sitten pitää taukoa remmien käytöstä, vaikka en muutenkaan käyttänyt niitä kovin paljon (toisin sanoen turhanpäiten). Kovasti on näppivoimat kasvanut -> remmejä ei tarvitse enää missään liikkeessä. (Asiaan voi toki vaikuttaa myös se, että treenaan nykyisin aivan erityyppisillä ohjelmilla.) Siispä ne saavat jäädä kotiin odottamaan mahdollista tulevaa käyttöä ja niiden tilalle treenikassiin päätyy magnesiumia.

"Mitä kovempi ote sen kovimpi mimmi"!? :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom