Heikkopolviselle kuntosali-, koti, kahvakuula ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja egde
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Eli, olen 34v mies, minulla on syntyjään yliliikkuvat ja löysät polvet.

Tähän asti olen pystynyt harrastamaan kotitreeniä kahvakuulilla, käsipainoilla, levytangolla lähes moitteettomasti. Olen myös aika-ajoin käynyt salilla muutaman kuukauden pätkissä, mutta kotitreenaus on mieluisampaa.

Jalkatreeneissä olen ennen pystynyt tekemään kaikki mitä milloinkin on ohjelmaan kuulunut, pois lukien syvät kyykyt. Kyykyt olen suosiolla jättänyt max 90 asteen kulmaan, polvia säästääkseni.
Työkuvioiden vuoksi olin treenaamatta noin 3kk. Nyt kun taas aloin, niin huomasin polvieni menneen huonompaan suuntaan. Oikea polvi naksuu aina kun lähtee menemään kyykkyyn noin 30 asteen kohalla, mutta tämä naksunta ei satu. Vasen polvi on alkanut rutisemaan aiempaa enemmän. Se rutisee vähän tuon oikean polven naksahduksen jälkeen. Olen nyt muutamana kertana tehnyt oikein lyhyellä liikeradalla kyykkyjä kahvakuula käsissä. Ei ole väliä onko jalat suorana vai vähän ulospäin osoittamassa, rutina on samanlaista. Esimerkiksi askelkyykyssä rutisee siihen malliin, että parempi olla kokonaan tekemättä.

Työfysioterapeutti antoi enshätään parin viikon venytteli ja rullaus "kuurin" jonka jälkeen aletaan kattomaan fysikaaliseen aikoja. Mulla menee jalkapohjat melko lattanoiksi jos seison silleen "veltosti", mutta tämän tietäen osaan seistä ja kävellä nilkat suht normiasennossa. Pohjallisistakin oli kyllä puhe.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Säästääkö 90 asteen kyykky polvia, siinähän on suuri rasitus josta pitää kääntää liike ylöspäin vs. aivan alas mennessä paine häviää polvelta ennen ylösnousuvaihetta. Semmosen käsityksen olen saanut että syvät kyykyt hyvällä formilla olisi parempi juttu polville ja itsellä tuntuu paljon paremmalle kuin väkisin kesken jätetty liikerata.

Zone-sarja -42%
Säästääkö 90 asteen kyykky polvia, siinähän on suuri rasitus josta pitää kääntää liike ylöspäin vs. aivan alas mennessä paine häviää polvelta ennen ylösnousuvaihetta. Semmosen käsityksen olen saanut että syvät kyykyt hyvällä formilla olisi parempi juttu polville ja itsellä tuntuu paljon paremmalle kuin väkisin kesken jätetty liikerata.

Siinä vaiheessa, kun se ns. polvikulma on se 90 astetta tai reisi lattian suuntaisesti, niin polvessa ne nivelpinnat ovat nimenomaan eniten vastakkain ja suurin paine siellä nivelrustolla. Sitten kun laskeudutaan alas asti nivel aukeaa ja paine vähenee huomattavasti. Eli ei siinä tosiaan kannattaisi turhaan jumittaa. Jos vaan polven linjaus ja lannerangan asento pitää, niin pohjaan vaan ennemmin.

Siinä vaiheessa, kun se ns. polvikulma on se 90 astetta tai reisi lattian suuntaisesti, niin polvessa ne nivelpinnat ovat nimenomaan eniten vastakkain ja suurin paine siellä nivelrustolla. Sitten kun laskeudutaan alas asti nivel aukeaa ja paine vähenee huomattavasti. Eli ei siinä tosiaan kannattaisi turhaan jumittaa. Jos vaan polven linjaus ja lannerangan asento pitää, niin pohjaan vaan ennemmin.

Onhan se varmasti tosi mitä sanoitte. Mutta jos menen pohjaan asti niin rutinaa ja pauketta on sekä alas mennessä, että ylös tullessa. Ja painon kanssa tämä on vielä epämiellyttävämpi.

Pitää fyssarin kanssa koittaa keksiä jonkin sortin parannus näille.

Ei yliliikkuvuus mitään pauketta aiheuta.
Jos et ole juuri tehnyt, eikä kipua tosiaan tule, niin täyden liikeradan prässit ja kyykyt saattaisi loppujenlopuksi vähentää rutinoita?
Se mitä sun pitää varoa on yliojennus. Eli himmaat liikkeet just vähän ennen kun jalat suoristuu täysin, etkä anna polvien mennä lukkoon asti suoraksi.

Ehkä lähtökohtaisesti kannattaa fyssarin kanssa asiaa miettiä. Jossain vaiheessa ehkä käydä toisellakin jos ei tulosta synny. Prässi ehkä voisi olla kyykkyä helpompi kontrolloida. Ainakin itselle, jo kuluneilla polvilla, olen näin kokenut. Pystyy paremmin keskittymään etureiden treeniin, kun taas kyykätessä saa keskittyä yleisesti sen liikkeen tekniikkaan. Noille laiskoille jalkaterille suosittelen hankkimaan paljasjalkakengät. Kun kenkä ei tue, niin jalkaterät alkavat vahvistua. Vielä jos käyt vähän päkiäjuoksua metsäpoluilla niillä tekemässä niin varmasti vahvistuu.

Ei yliliikkuvuus mitään pauketta aiheuta.
Jos et ole juuri tehnyt, eikä kipua tosiaan tule, niin täyden liikeradan prässit ja kyykyt saattaisi loppujenlopuksi vähentää rutinoita?
Se mitä sun pitää varoa on yliojennus. Eli himmaat liikkeet just vähän ennen kun jalat suoristuu täysin, etkä anna polvien mennä lukkoon asti suoraksi.
Ei aiheutakkaan, vaan jotain muuta häikkää sinne on tullut ajan kuluessa. Olen ollut aina hyvin varovainen ja tietoinen yliojennuksesta.

Ehkä lähtökohtaisesti kannattaa fyssarin kanssa asiaa miettiä. Jossain vaiheessa ehkä käydä toisellakin jos ei tulosta synny. Prässi ehkä voisi olla kyykkyä helpompi kontrolloida. Ainakin itselle, jo kuluneilla polvilla, olen näin kokenut. Pystyy paremmin keskittymään etureiden treeniin, kun taas kyykätessä saa keskittyä yleisesti sen liikkeen tekniikkaan. Noille laiskoille jalkaterille suosittelen hankkimaan paljasjalkakengät. Kun kenkä ei tue, niin jalkaterät alkavat vahvistua. Vielä jos käyt vähän päkiäjuoksua metsäpoluilla niillä tekemässä niin varmasti vahvistuu.
Näin se on paras tehdä. Ja pitää ottaa prässi testiin seuraavalla kerralla, kun sali into iskee.
Kiitos kenkä ja juoksu vinkistä pidän mielessä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom