Hedelmät turvottaa vatsaa, mikä avuksi?

Eli tuossa kysymys tulikin...Varsinkin omenat -erityisesti kotimaiset- saavat vatsani turpoamaan niin, että näyttää kuin olisi viimeisilläni raskaana. Ennen en tällaista ole huomannut, koska olen syönyt vähemmän hedelmiä, mutta nyt, kun olen yrittänyt syödä riittävästi rehuja...Mikä siis neuvoksi? Välttää hedelmiä silloin, kun täytyy näyttää hyvältä?

Ongelma ei ole edes pelkästään kosmeettinen, sillä välillä vatsan turvotus on ihan kivuliasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Allergia? Ite menisin kyllä lääkäriin jos maha turpoo pahasti + alkaa sattumaan jos syön jotai heinää.

Hedelmät ei välttämättä ole kovin vatsaystävällisiä, niiden kanssa kannattaa pitää kohtuus mielessä. Etenkään omenoita ei kannata syödä suurta määrää kerralla, ovat sen verran hapokkaita ettei vatsa tykkää. Jos on todella herkkä vatsa, niin omput kannattaa ehdottomasti syödä kuorittuina ja lohkottuina, hitaasti pureskellen.

..........sanoo tyttö joka syö vihreitä omenia kuorineen ja juo mustaa kahvia päälle. ;)

Dobermann sanoi:
ööö.. Älä syö niitä omenia. Eiks tää nyt oo aika selvää.

Mutkun tykkään omenoista...Ja pakkohan sitä on hedelmiä syödä, että saa kaikkia vitamiineja ja hiveniä sun muita.

Ja kivuliaalla tarkoitin oikeastaan epämiellyttäviä tuntemuksia. Minusta vatsa on ruumiinosa, jonka ei pitäisi tuntua. Vähän niin kuin hampaat.

No eihän sillo kellään olisi mitään närästystä ym.

Vähän vaikee lähtee mitään päätteleen, mutta kannattaa tosiaan tutkituttaa allergiat esim. fruktoosi-intoleranssi voi olla mahdollinen. Onko muita allergioita?

Fruktoosi-intoleranssissa ei kyllä pitäisi olla mitään suunnatonta himoa syödä noita hedelmiä tai makeaa yleensäkään.

Dobermann sanoi:
No eihän sillo kellään olisi mitään närästystä ym.

Vähän vaikee lähtee mitään päätteleen, mutta kannattaa tosiaan tutkituttaa allergiat esim. fruktoosi-intoleranssi voi olla mahdollinen. Onko muita allergioita?

Keliakia. Fruktoosi-intoleranssista tuskin on kyse, koska esim. banaanit sopii ihan hyvin (eikös kaikissa hedelmissä ole fruktoosia?) ehkä omenat on vain liian happamia.

Älä syö niitä ainakaan tyhjään mahaan. Meikäläiselle nimittäin tyhjään mahaan omena pistää pakin sekaisin ja tulee juuri noita happamia röytäisyjä. Tässä matalilla hiilareilla ollessa olen ottanut vaikka jotain leikkelettä tukun paketista (tai protujuoman) ja sitten omenan. Tämä on ainakin auttanut.

Dobermann sanoi:
liittyykö tohon ns. happamia röyhtäsyjä?

Ei. Eikä ilmavaivoja. Vatsa vaan turpoaa ja "pulputtaa", jos ymmärrät, mitä tarkoitan. Tällä hetkellä syön rautatabletteja ja särkylääkkeitä, mikä tietysti tekee sen, että vatsa kestää tavallista huonommin yhtään mitään.

Mä oon jättäny omenat pois ruokavaliosta, just koska en tykkää tosta pingottuneesta olosta, minkä ne tekee. Ihan suosiolla vetelen sit Pilttejä tms. välipalaks. Sit vitamiinilisät päälle, niin en jaksa ressata asialla, vaikkei noita tuoreita hetelmiä/kasviksia niin tuliskaan syötyä.

Itselläni usein sama ongelma...
Ainakin kannattaa välttää omenoita "jälkiruokana", siis vaikka jonkun raejuuston jälkeen, koska omenat ovat nopeammin sulavia (?) kuin proteiinit, joten jos on juuri syönyt paljon proteiinia, niin ne tukkivat mahan eikä omena pääse sulamaan. Tai etenemään ohutsuoleen. Tai jotain. Huonosti selitetty, mutta näin jostain luin ja olen huomannut omalla kohdallani todeksi.
Eli ensin omena ja sitten vasta raejuusto :)

Onhan sitä paljon muitakin vaihtoehtoja kuin ne omenat :) Itse en juurikaan hedelmiä syö, mutta vihanneksia tulee syötyä sitten senkin edestä.

reinhardt sanoi:
Tällä hetkellä syön rautatabletteja ja särkylääkkeitä, mikä tietysti tekee sen, että vatsa kestää tavallista huonommin yhtään mitään.

Veikkaisin, että oireet VOI johtua näistä lääkityksistä. Herkkävatsaisena ja liikahappoisuudesta kärsivänä olen huomannut monesti, että nimenomaan särkylääkkeet ja rauta vetävät masun ihan sekaisin eikä silloin kestä oikein mitään muuta kovin hapokasta. Jos on pakko napsia lääkitystä, syön samalla maitohappobakteereja ja/tai hapantuotteita, ne helpottavat oloa ja maha kestää sitten muitakin ruokia paremmin. Itselleni esim. rautatabletit on lähes täysin kiellettyjä ikävien vatsaongelmien takia, käytän mieluummin luontaistuotekaupan rautaista mehua.

Syötkö hedelmät ennen vai jälkeen muun ruoan? Joskus luin jostain, että kaikki kasvikset menevät ruoansulatuselimistön läpi nopeimmin ruoka-aineista, siis jos pystyvät. Esim. jos syödään lihaa ja pottua lujasti ensin ja sitten vasta rehua (esim. hedelmiä jälkkäriksi), niin kasvikset (myös muuten ne potut) jäävät suoleen mätänemään, koska ensin pitää sulatella liha, jonka elimistö pystyy käyttämään todella tehokkaasti hyväkseen, joten se menee "läpi" tod. hitaasti (muutamia tunteja).

Ehkä em. on njuu eidz huuhaata, mutta joka tap. olen jo vuosia syönyt niin, että ensin jotain rehua pohjille, sitten vasta lihaa, kalaa yms. protun- ja rasvanlähdettä ja mahdollista hiilarilisää (riisi, pottu, makaroni, linssit, leipä yms.). Ei ole vatsavaivoja ollut.

Lisäksi pitää taas suositella maitohappobakteereita. Auttavat ruoansulatuselimistön toimintaa ja rauhoittavat mielestäni mahaa. Joko ottaa ne piimästä tai jukurtista tai kätevämmin (ja halvemmin) apteekista saatavista napeista. Ite olen enimmäkseen käyttänyt halvan hinnan takia Idoform merkkistä, mutta nyt on kokeilussa Lacto 7, joka on suunnilleen saman hintaista, kuin Idoform.

Peppilotta sanoi:
Herkkävatsaisena ja liikahappoisuudesta kärsivänä olen huomannut
Hei viitsitkö kertoa miten liikahappoisuus ilmenee ja miten sitä hoidat? Arvelen itselläni olevan samaa vaivaa. :urjo:

Emmah mainitsi piltit; yksi vaihtoehto niille on omat sopat ja kiisselit. Jos vaikka tekee mehupohjaan ja sitten pilkottu hedelmä tai marjaa sekaan ja vaan kuumennus niin säilyy vitamiinitkin aika hyvin.

Sä voit myös kokeilla kypsentää omenaa ennen syömistä. Eli lyö omena kiehuvaan veteen hetkeksi niin se pehmenee ja muuttuu paremmin sulavaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom