Hautakivi halvalla + hautauskustannukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Tuota olen aina miettinyt että kun sanotaan että tuhkia ei saa minne vain ripotella, niin onko pakko kertoa minne ripottelee? tai jos sanoo että merelle ripottelee, mutta käykin sitten ripottelemassa vaikka lähimetsään? Mistä sitä kukaan tietään minne ne tuhkat on menneet? Jos ei kysy ei voi saada kieltoa?

Minä ainakin hain itse tuhkat sisältävän uurnan krematoriosta ja vein hautausmaalle.Siellä vaksi katteli kun pistin uurnan kuoppaan ja lapioin mullat päälle.

Ei sitä kukaan tarkastanu oliko ne tuhkat siellä uurnassa.Teoriassa ne voi olla vaikka mulla kotona kirjahyllyssä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei saakeli mitä hintoja kivillä. Kuulostaa hyvältä bisnekseltä tuo hautakivien myynti. Porukkaa kuitenkin delaa tasaisen tappavaan tahtiin ja ei noiden kivien tekemisessä nyt niin isoa vaivaa voi olla, että nuo hinnat olisi järkeviä.

Jälleen kerran alalla työskennelleenä on helppo ymmärtää miksi nuo kivet maksaa melkoisesti. Se on melkoinen ruljanssi ennekuin se kivi on siellä hautuumaalla.

Vain osittain asian vierestä...

Montun kaivaminenkin maksaa jonkun euron. Enoni kaivaa kotopuolessa paikallisen seurakunnan haudat ja luonnollisesti myös peittelee. Markka-aikana monttu maksoi muistaakseni 600 markkaa. Turhana tietona paljastettakoon, että oon ollut useamman montun kaivamassa enon apumiehenä aina silloin, kun on ollut niin hankala paikka, että pienellä kumitelakoneella ei ole syystä tai toisesta päässyt hautaa kaivamaan.

Kaivettava maa on pehmeää (hiekkaa) ja jos lapio johonkin kalahtaa, niin voi olla varma, että kyseessä ei ollut kivi. Oliskohan montun kaivamiseen mennyt esitöineen kolmisen tuntia kahdelta mieheltä ja peittelyyn tunti. Haudan kaivamista voisi luonnehtia ihan mukavaksi puuhaksi, poislukien se viimeinen puolimetrinen. Monttu on pirun ahdas ja maan nostaminen pienestä montusta pystysuoraan ylös on yllättävän raskasta sekä haastavaa.

Vähän aiheen vierestä tämäkin... Käytiin viikonloppuna Pariisin reissulla Père-Lachaisen hautausmaalla (siellä missä Jim Morrison makailee) ja olipa aika erilainen näky kuin meikäläiset hautuumaat. Katolilaiset vissiin hautautuu koko perheen voimin samaan monttuun ja päälle vedetään hirveän kokoinen kaappi, joka näyttää lähinnä alttarilta, on tiffany-taulut ja kaikki. Uusimpia koppeja kun siinä katselin niin tuli vaan mieleen että meikäläinen kivi taitaa sittenkin tulla halvaksi, noihin virityksiin kun upotetaan melko paljon enemmän materiaalia ja varmasti rahaakin.

Mielenkiintoinen vaihtoehto maallisen tomumajan sijoituspaikaksi olisi jonkun jenkkiyliopiston "body farm". Ihmiset testamenttaa sinne ruumiinsa ja ne säilötään erilaisiin paikkoihin (esim. auton takakonttiin) ja sitten seuraillaan, mitä jäämistölle tapahtuu. Stephen Fry vieraili yhdessä matkailuohjelmassa Tennesseen yliopiston vastaavalla laitoksella, sieltä tuon bongasin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_farm

^^Nykyään taitavat kaivaa pitkälti koneella. Voin toki olla väärässä

^Kivoja kuvia löytyy tuolla Body Farm -haulla :urjo:

Kallista puuhaa on kuoleminen. Yksi etäinen sukulainen oli ilmaissut tahtonsa jotakuinkin tähän tapaan: otatte halvimman arkun, ketään puolituttua tai kaukaista sukulaista ei tartte kutsua teennäisesti vetistelemään. Ja kahvit juotte kotonanne, minun takia ei kalliita kahveja juoteta kenellekään, käyttäkää itse ne rahat johonkin mukavaan. Tonnin-pari saa pieniinkin kuoppajuhliin varata. On kuljetusta, vaatetta, arkkua, hautausmaksua, tilavuokraa, kiveä... jne.jne.

Jos haluaa säästää, niin voi tietysti tehdä niin, että säilöö tappamansa miehen tuhkat vaatehuoneeseen.

Nykyään taitavat kaivaa pitkälti koneella. Voin toki olla väärässä

Olet ihan oikeassa. Kyllä enokin kaivaa varmaan 19/20 koneellisesti ja on siis päivätyönään kaivinkoneurakoitsija. Haudan kaivuulla ei itseään elätä, ainakaan pienen paikkakunnan pienessä seurakunnassa. Välillä tulee eteen tilanne, jolloin ei syystä tai toisesta ole mahdollista käyttää konetta, vanhat hautausmaat kun saattavat olla pirun ahtaita paikkoja.

Jälleen kerran alalla työskennelleenä on helppo ymmärtää miksi nuo kivet maksaa melkoisesti. Se on melkoinen ruljanssi ennekuin se kivi on siellä hautuumaalla.

Ja hautaustoimiston väki ajelee uusilla mersuilla sinne töihin. Alalla kun olet asiantuntija niin miksikäs tinkivaraa on edellämainitun esimerkin mukaan jopa 50% ja hinnat vaihtelevat tosiaan 400-5000e välillä peruskiville? Samalla vaivalla se pieni peruskivi sinne "tontille" siirtyy. Ei niitä sentäs enää Egyptin malliin aavikolla pyöröpuita pitkin ihmistyövoimalla vedetä.
Sama kivi toisessa toimistossa vaikkapa 5000 euroa ja halvemmassa 2500 euroa. Tämä halvempi toimisto saattaa sijaita jopa 500km kauempana kuin kalliimpi. No, bisnes on bisnestä ja harva tosiaan tinkii, kuten edellä kävikin ilmi. 70 euron rahtikustannuksilla saa kuitenkin 20t rekallisen tavaraa 500km päähän. Jonkun pienen kiven "suurista" rahtikustannuksista ei kannata lie alkaa puhumaan.

Ja hautaustoimiston väki ajelee uusilla mersuilla sinne töihin. Alalla kun olet asiantuntija niin miksikäs tinkivaraa on edellämainitun esimerkin mukaan jopa 50% ja hinnat vaihtelevat tosiaan 400-5000e välillä peruskiville? Samalla vaivalla se pieni peruskivi sinne "tontille" siirtyy. Ei niitä sentäs enää Egyptin malliin aavikolla pyöröpuita pitkin ihmistyövoimalla vedetä.
Sama kivi toisessa toimistossa vaikkapa 5000 euroa ja halvemmassa 2500 euroa. Tämä halvempi toimisto saattaa sijaita jopa 500km kauempana kuin kalliimpi. No, bisnes on bisnestä ja harva tosiaan tinkii, kuten edellä kävikin ilmi. 70 euron rahtikustannuksilla saa kuitenkin 20t rekallisen tavaraa 500km päähän. Jonkun pienen kiven "suurista" rahtikustannuksista ei kannata lie alkaa puhumaan.

Joo ilmaisin itseäni vähän huonosti, eli olen ollut duunarina kiviveistämössä joka asentaa ja valmistaa mm.hautakiviä niin on helppo ymmärtää että ei ne kivet mitään ilmaisia ole. Tuo rahtikustannus taas ei taida "aivan" toteutua käytännössä tuoho hintaan.

Ei vie kaatopaikalle, mutta ottaa käyttöön uudelleen. Ts. raijaa pois hautakiven ja ottaa maksavan asiakkaan tilalle.

Joo ilmaisin itseäni vähän huonosti, eli olen ollut duunarina kiviveistämössä joka asentaa ja valmistaa mm.hautakiviä niin on helppo ymmärtää että ei ne kivet mitään ilmaisia ole. Tuo rahtikustannus taas ei taida "aivan" toteutua käytännössä tuoho hintaan.

Joku avolava-Hilux ei paljon maksa vuokralle ja siihen hiijappi perään ja nostaa itse kiven paikoilleen?

Onkohan kukaan kokeillut, mitä hautaaminen halvimmillaan maksaisi?

Ruumista varmaan säilytetään ainakin aluksi sairaalassa, mistä se siirtyy hautaustoimistoon. Mutta jos oletetaan että vainajalla on laaja kaveripiiri, josta yksi tekee arkun, toinen käy hakemassa vainaan pakulla sairaalasta ja aika kirkosta sekä hautakuoppa järjestyisivät sen verran nopeasti, että hautaamaan päästäisiin saman tien? Juhlat tietysti joko vainajan kotona tai kaverin luona tahi tyyliin nyyttikestit pihalla (budjetti normi teemabileiden luokkaa) ja joku askartelee vielä hautakiven. Vaikea uskoa että tuossa tulisi kovin kalliiksi. Ja mitään lehti-ilmoituksia ei ole pakko laittaa ja jossain peräkylän sanomissa se tuskin kovin paljoa maksaa.

Tosin olen melko varma ettei vainajaa saa kuljetella kaverin pakulla mutta mistäs sitä tietää.

Itseni toivon poltettavan ja suolattavan. Askartelen itse ruukun.

Viikinkihautajaiset voisivat olla myös aika coolit.

Joku avolava-Hilux ei paljon maksa vuokralle ja siihen hiijappi perään ja nostaa itse kiven paikoilleen?

Jos jostain saa tarpeeksi järeät nokkakärryt niin kuljetus ja asennus hoituu peräkärryn kanssa, ilman tuollaisia kärryjäkin homma sujuu mutta on aika työlästä pelaamista. Muutenhan asennus on aika simppeli peruskiven kohdalla. Tosin kivi on aika herkkää tirskahtamaan asennuksissa joten varovainen on syytä olla mutta normaalilla järjen juoksulla varustettu kaveri varmasti hoitaa homman peruskiven kohdalla. Kivi painaa 2800-3000kg/m3 joten pienet kivet kantaa sylissäkin paikalle kun vahvuus on keskimäärin 15cm. Tosin jos selkä korkkaa niin aika kalliiksi tulee.:D

Onkohan kukaan kokeillut, mitä hautaaminen halvimmillaan maksaisi?

Ruumista varmaan säilytetään ainakin aluksi sairaalassa, mistä se siirtyy hautaustoimistoon. Mutta jos oletetaan että vainajalla on laaja kaveripiiri, josta yksi tekee arkun, toinen käy hakemassa vainaan pakulla sairaalasta ja aika kirkosta sekä hautakuoppa järjestyisivät sen verran nopeasti, että hautaamaan päästäisiin saman tien? Juhlat tietysti joko vainajan kotona tai kaverin luona tahi tyyliin nyyttikestit pihalla (budjetti normi teemabileiden luokkaa) ja joku askartelee vielä hautakiven. Vaikea uskoa että tuossa tulisi kovin kalliiksi. Ja mitään lehti-ilmoituksia ei ole pakko laittaa ja jossain peräkylän sanomissa se tuskin kovin paljoa maksaa.

Tosin olen melko varma ettei vainajaa saa kuljetella kaverin pakulla mutta mistäs sitä tietää.

Itseni toivon poltettavan ja suolattavan. Askartelen itse ruukun.

Viikinkihautajaiset voisivat olla myös aika coolit.

Eipä oo tullut kokeiltua, nyyttärihautajaiset kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta idealta :)

Käyntikortin kokoinen kuolinilmoitus peräkylän ilmaisjakelulehdessäkin maksaa 150€ luokkaa, keskikokoisen kaupungin paikallislehteen saa hintaan lisätä vähintään tuplat, hesarin hintoja en viitti edes katsoa...

Joskus kun kattoo että minkä kokosia ilmoituksia noissa lehdissä on niin huhhuh, maksaa ihan saat*nasti!

Sit jotkut haluaa vielä kuvia siitä kun itkevät arkun äärellä. Oman palveluni tältä saralta olen hinnoitellut siihen tyyliin että ei vahingossakaan tarvitsisi kuvata niitä. Ilmeisesti hinta on silti liian pieni, 2 kertaa on arkkua tarvinnut kuvata 4 vuoden aikana :P

Mut vois kyl kaluta tyhjäks ja antaa kaikki elimiä tarvitseville ja sit polttaa ja heitellä johki nättiin paikkaan, mitn kiveä tartte o.o mummot vaan kävelis päältä aina jouluna

Halvimmallahan näistä pääsee jos omistaa lapion. Jos ei sitä ole, niin parilla kympillä saanee sellaisen.
Yleensä tarvitsee jannu haudata hautapaikkaan tunnettuun. Silloin kulut eskaloituu ja siitä tässä ketjussa on nyt puheltu.
Noissa palveluissa on ilmaa ja reilusti, mutta aika harva surun hetkellä alkaa raha-asioita pohtimaan. Siksi on hyvä miettiä etukäteen, jos joku omainen kuolee. Järkevää on. Mutta itse ainakin haluaisin päästä kalmosta eroon mahdollisimman helpolla eli miettimättä. Rahalla ei silloin ole väliä, suru ylittää sellaisen.
Kaverin äiti tekee hautaustoimistohommia. Kovin helppoa ei ole se, eikä ole kesätyöntekijöitäkään riesaksi. Vaatii tietynlaisen mielenlaadun, josta maksan mieluusti kuolon ajan koittaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom