Hautajaisten jatkot?

Ei kyllä itselle tulisi tuollainen mieleenkään. Jokaise oma asia tietenkin miten perintönsä tuhlaa, mutta mutta.

Varsinkin luterilaiset hautajaiset on pahimmillaan niin ankeita ja hanurista, että mä pitäisin vallan hyvänä ideana mennä sen ydinporukan kanssa johonkin ja muistella vainajaa ja varsinkin sen kanssa tehtyjä mukavia juttuja. Juoko sitten jotain tai ei, se on jokaisen oma asia.

Tuollainen epämuodollinen muistelu ja tunteiden jakaminen on varmaankin paljon parempi tapa käsitellä kuolemaa kun kuunnella jonkun leipäpapin jorinaa ja sen jälkeen jäykistellä seurakuntatalolla voileipäkakun ja niiden vitun pienten kahvikuppien kanssa.

Jos isäukollesi ei tuollainen olisi ollut mikään kauhistus, niin menkää ihmeessä. Se, että menette johonkin, vaikka baariin ei tee teistä yhtään huonompia ihmisiä eikä tuollainen ole minusta epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Itse ainakin haluan, että mua muisteltaisi hyvässä hengessä.

Tsemppiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varsinkin luterilaiset hautajaiset on pahimmillaan niin ankeita ja hanurista...

Jep, perinteistä luterilaista kasvatusta jossa kaikki käsitellään murheen ja kärsimyksen kautta.

Monissa alkuperäiskansojen hautajaisissa menohan on rennompaa ja vainajaa muistellaan myös rennommissa fiiliksissä. Ja jos tarkemmin ajattelee voi olla hyvinkin terapeuttista muistella vainajaa parin tuopin ääressä ja ehkäpä murheen keskellä muistuu mieleen myös kaikkia hauskoja hetkiä mitä on viettänyt.

Mutta tärkein asia on että kenelläkään ei ole oikeutta arvostella kuinka kaikkein läheisin sukulainen eli oma lapsi haluaa vanhempansa muistojuhlaa viettää. Tsemiä.

Varsinkin luterilaiset hautajaiset on pahimmillaan niin ankeita ja hanurista, että mä pitäisin vallan hyvänä ideana mennä sen ydinporukan kanssa johonkin ja muistella vainajaa ja varsinkin sen kanssa tehtyjä mukavia juttuja. Juoko sitten jotain tai ei, se on jokaisen oma asia...

Ne on kyllä yleensä todella ankeita.

Muistan, kun joskus mukulana olin ortodoksisen isoisoisäni hautajaisissa, niin muistotilaisuus muistutti enemmänkin häitä kuin hautajaisia.
Kirkollisten toimenpiteiden olessa taas paljon juhlavammat ja surullisemmat kuin luterilaiset.
Silti toivoisi enemmän samaa meininkiä luterilaisiin hautajaisiin. Etenkin, jos kyseessä on vanhuuteen kuollut henkilö, niin menneitä on paljon mukavampi muistella lämmöllä porukassa kuin hiljaa murjottaen.

En ehkä baariin itse lähtisi, mutta jonkun läheisen kotona sitä voisi hyvinkin tissutella.

Ne on kyllä yleensä todella ankeita.

Muistan, kun joskus mukulana olin ortodoksisen isoisoisäni hautajaisissa, niin muistotilaisuus muistutti enemmänkin häitä kuin hautajaisia.
Kirkollisten toimenpiteiden olessa taas paljon juhlavammat ja surullisemmat kuin luterilaiset.
Silti toivoisi enemmän samaa meininkiä luterilaisiin hautajaisiin. Etenkin, jos kyseessä on vanhuuteen kuollut henkilö, niin menneitä on paljon mukavampi muistella lämmöllä porukassa kuin hiljaa murjottaen.

En ehkä baariin itse lähtisi, mutta jonkun läheisen kotona sitä voisi hyvinkin tissutella.

Äidin äiti oli ortodoksi. Sen hautajaiset oli kans tosiaan paljon mukavammat kun esim. isän äidin luterilaiset, jossa joku nuori mouho selitti helvetin tulesta yms.

Ortodokseilla on vielä sellainen mukava perinne, että vuoden päästä kuolemasta suku pitää juhlat vainajan muistolle. Ne on sellaiset mukavat ja iloiset, toisin kun meidän luterilaisten harmaat itkuvirsi-synkistelyt.

Mutta niinkun joku tuossa kirjoittikin, ei kukaan voi mennä vainajan pojalle sanomaan miten pitää vainajaa surra tai muistella. Se on jokaisen oma juttu eikä kuulu muille.

Itsellä ei käynyt oman isän hautajaisten aikoihin mielessäkään alkoholin nappailu. Ei oikein tuntunut siltä että nyt pitäisi päätä alkoholilla tai millään muullakaan sotkea. Mieluummin sitä asiaa selvitteli nuppi terävänä. Silti kyllä tuntuu nyt, että ei siitä ajasta tahdo paljoa muistaa.

Mutta jos yleisesti miettii, niin paukku kaksi tuskin nyt maata kaataisi, varsinkin jos kuolema on "normaali". Jotain änkyräkänniä räkä poskella kylla kattosin pahalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom