Hauiskääntö ohjelmaan vai ei?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Olen ns. hardgainer eli minulla on ektomorfinen, hento ja siro vartalo johon on työn ja tuskan takana saada edes läskiä saati lihasta. Olen lueskellut ohjeita netistä, ja poikkeuksetta hardgainerien treeniohjeissa painotetaan muutaman muun asian lisäksi sitä, että kaikki eristävät liikket sun muut hilavitkutukset on syytä unohtaa ja keskittyä vain isoihin perusliikkeisiin ja saamaan niissä pikkuhiljaa tuloksia hivutettua ylöspäin. No, näin olen tehnyt ja itse asiassa tykkään hitosti tällaisesta treenityylistä missä treenataan vaan kokonaisvaltaisesti koko kroppa kolmesti viikossa perusliikkeillä kuten penkki (jossain ohjeessa neuvottiin jopa tämä korvaamaan dippipunnerruksella), kyykky, maastaveto, kulmasoutu, leuat, pystypunnerrus, istumaannousut. Oikestaan kuin Arskan G6, mutta ilman hausikääntöä. Ja tuota hauiskäännön puutetta olenkin tässä pohtinut, sekin kuitenkin melko perusliike jota ei ikinä missään tunnuta unohtavan.

Eli saako noilla aiemmin listaamillani liikkeillä hauis tarpeeksi runtua ilman että sitä tarvii treenata erikseen? Entä mitä mieltä tällaisessa treeniohjelmassa ihmiset ovat penkkipunnerruksen korvaamisesta dippipunnerruksilla? Entä sivu- ja takaolkapäät, riittääkö pystypunnerrus vai pitäisikö tehdä vipunostoja sivulle ja taakse vielä lisäksi jotta kehittyisi hartiat tasaisesti?

Et kai vaan ole mennyt tekemään mitään hardgainer -päätelmiä, jos vaikka ravinto saattaa olla vitturoillaan? Oon aika vahvasti sitä mieltä, että geeneistä riippumatta kuka tahansa voi melko helposti pakata aloittelija vaiheessa suht' helposti pihviä syömällä kunnolla, toiset ehkä vähän hillitymmin ja toiset nopeammin, mutta ennen kaikkea geenit määrää kuinka paljon sitä lihasta loppujen lopuksi pystyy pakkaamaan.

Eristävä yhden nivelen liike se hauiskääntökin on poislukien kaikki alaselän perseilyt. Aika runsaasti tulee tekemistä jos tohon vielä pistää hauiskääntöjä, saahan se rasitusta aika paljon jo leuanvedossa ja kulmasoudussa.

Mua kiinnostais tietää, et mikä logiikka on siinä ,et ekton pitäis treenata erillailla kuin meson? Sehän on sama asia ku, et naisen pitäis treenata erillailla ku miehen.Ota vaan hauis mukaan :) Voithan sä tehdä kerran viikkoon penkin sijaa dipin?! Jos ekto kehittyy jollain ohjelmalla kaikkein parhaiten ni mesona kannattais kanssa treenata samallalailla.

Hieman skeptinen olen minäkin tuon kehontyyppiluokittelun suhteen. Mulla on hento ja siro vartalo kanssa, mutta läskiä siihen kyllä takertuu (vähän sentään lihastakin tullut) :D

Itsekin koostan treenini aikalailla samoista liikkeistä. Runkona tällä hetkellä

1. Kyykky TAI Mave ja alakropan eristävä (yleensä pohkeet)
2. Kaksi yläkropan työntävää (Pystäri/Penkki/Dippi)
3. Kaksi yläkropan vetävää (Leuat, kulmasoutu, taljavitukutus)
4. Raskas vatsaliike

Hauista en eristä kuin aivan satunnaisesti, milloin teen pari sarjaa mutkatangolla. Kyllä haukkariinkin on kokoa ja voimaa tullut, mutta leuat vedän tosiaan kapealla vastaotteella lisäpainoilla.

Entä mitä mieltä tällaisessa treeniohjelmassa ihmiset ovat penkkipunnerruksen korvaamisesta dippipunnerruksilla? Entä sivu- ja takaolkapäät, riittääkö pystypunnerrus vai pitäisikö tehdä vipunostoja sivulle ja taakse vielä lisäksi jotta kehittyisi hartiat tasaisesti?

Älä korvaa penkkiä dipillä, vuorottele ennemmin. Väittäisin että pystypunnerruksen jälkeen ei jää tarvetta treenata sivuolkia erikseen, mutta takaolkia kannattaa tarkkailla. Muutaman kuukauden tässä painotin olkatreeniä niihin, kunnes taas siirryin täysin minimoituun treeniin.

Kyllä eristäviäkin liikkeitä voi 1-jakoisessa käyttää kunhan
1.sijoittelee ne fiksusti
2.treenin kivijalkana ovat silti perusliikkeet
3. niitä ei vedetä liian piippuun, jolloin kipeät pikkulihakset haittaavat isojen liikkeiden tekemistä

Joitakin lihaksia/lihaksen osia (esim. olkapäät) vaan yksinkertaisesti on mahdoton treenata tehokkaasti ilman eristäviä liikkeitä. Hauiskäännöt, viparit ja pohjeliikkeet voi tehdä 1-jakosessa vaikka joka toisella kerralla pari sarjaa, ja mieluummin pitkinä kuin lyhyinä sarjoina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom