- Ikä
- 38
Olen ns. hardgainer eli minulla on ektomorfinen, hento ja siro vartalo johon on työn ja tuskan takana saada edes läskiä saati lihasta. Olen lueskellut ohjeita netistä, ja poikkeuksetta hardgainerien treeniohjeissa painotetaan muutaman muun asian lisäksi sitä, että kaikki eristävät liikket sun muut hilavitkutukset on syytä unohtaa ja keskittyä vain isoihin perusliikkeisiin ja saamaan niissä pikkuhiljaa tuloksia hivutettua ylöspäin. No, näin olen tehnyt ja itse asiassa tykkään hitosti tällaisesta treenityylistä missä treenataan vaan kokonaisvaltaisesti koko kroppa kolmesti viikossa perusliikkeillä kuten penkki (jossain ohjeessa neuvottiin jopa tämä korvaamaan dippipunnerruksella), kyykky, maastaveto, kulmasoutu, leuat, pystypunnerrus, istumaannousut. Oikestaan kuin Arskan G6, mutta ilman hausikääntöä. Ja tuota hauiskäännön puutetta olenkin tässä pohtinut, sekin kuitenkin melko perusliike jota ei ikinä missään tunnuta unohtavan.
Eli saako noilla aiemmin listaamillani liikkeillä hauis tarpeeksi runtua ilman että sitä tarvii treenata erikseen? Entä mitä mieltä tällaisessa treeniohjelmassa ihmiset ovat penkkipunnerruksen korvaamisesta dippipunnerruksilla? Entä sivu- ja takaolkapäät, riittääkö pystypunnerrus vai pitäisikö tehdä vipunostoja sivulle ja taakse vielä lisäksi jotta kehittyisi hartiat tasaisesti?
Eli saako noilla aiemmin listaamillani liikkeillä hauis tarpeeksi runtua ilman että sitä tarvii treenata erikseen? Entä mitä mieltä tällaisessa treeniohjelmassa ihmiset ovat penkkipunnerruksen korvaamisesta dippipunnerruksilla? Entä sivu- ja takaolkapäät, riittääkö pystypunnerrus vai pitäisikö tehdä vipunostoja sivulle ja taakse vielä lisäksi jotta kehittyisi hartiat tasaisesti?