Hauiskääntö myötäotteella

Onko tuo paras suorittaa aivan suoralla tangolla vai kulmatangolla vai käsipainoilla? Jotta ranteet eivät hajoa heti toisen kerran jälkeen jne.

IMO suoralla tangolla. Tuo on mieltymyskysymys kylläkin, mutta itse olen havainnut, että minulla ei heikompi ranne kestä käsipainoilla tekemistä.

Jos ranteet tykkää kyttyrää suoralla tangolla, sitten kässärit tai mutkatanko. Itse teen mutkalla, suoralla tangolla saan ranteet toimintakyvyttömäksi.

Oma kokemus on, että suoralla tangolla kohdistus kakspäiseen olkalihakseen on paras (tämä siis varmaan yksilöllistä) suoralla tangolla tehtynä... Mut onhan ne ranteet vähän luonnollisemmassa asennossa tolla mutkatangolla... Ite teen suoralla...

Käsipainoilla kannattaa tehdä jos ranteet on ongelma, saapi sitten olla luonnollisimmassa asennossa. Muutenkin suosin itse käsipainoja hauistreenissäni.

Liikkeen ei ole tarkoitus kehittää ojentajia(kaksipäistä olkalihasta), vaan hauista, brachialista ja kyynärvarren lihaksia.
Suora tanko, apinaote ja rauhallinen suoritustapa, that´s the way!!

Suoratanko on varmatapa hankkia jännetupin tulehdus pitkällä aikavälillä tai ainakin sen kaltaisia oireita eli suosittelen mutkatankoa.

edit Mitä toi myötäote nyt oikein meinaa, jos se meinaa sitä että tankoa ylös nostaessa rystyset näyttävät ylöspäin tai miten se nyt sanotaankaan"käänteinen ote normaaliin hauis kääntöön nähden" niin mielestäni ainoa oikea tapa suoritaa liike on suoralla tangolla

pakkomielle.com sanoi:
Liikkeen ei ole tarkoitus kehittää ojentajia(kaksipäistä olkalihasta), vaan hauista, brachialista ja kyynärvarren lihaksia.
Suora tanko, apinaote ja rauhallinen suoritustapa, that´s the way!!

Tää nyt ei liity topikkiin, mut KAKSIpäinen olkalihas tunnetaan myös nimellä HAUIS, kun taas tämä ns. ojentaja kantaa täsmällisempää nimeä KOLMIpäinen olkalihas... (vrt. engl. BIceps=hauikset, TRIceps=ojentajat)

neutraali sanoi:
Suoratanko on varmatapa hankkia jännetupin tulehdus pitkällä aikavälillä tai ainakin sen kaltaisia oireita eli suosittelen mutkatankoa.

edit Mitä toi myötäote nyt oikein meinaa, jos se meinaa sitä että tankoa ylös nostaessa rystyset näyttävät ylöspäin tai miten se nyt sanotaankaan"käänteinen ote normaaliin hauis kääntöön nähden" niin mielestäni ainoa oikea tapa suoritaa liike on suoralla tangolla

Eli kannattaa ottaa se suora tanko ja kiltisti odotella jännetupin tulehdusta?
(jänniä ohjeita)
Minusta se kulmatankokin tuntui hieman oudolta tuossa liikkeessä... Jotenkin ne kädet meni kokoajan vammaseen asentoon, kun se tanko kävi pyörimään käsissä. :/

Suoralla tangolla tehtynä liike menee puhtaammin hauiksille, kun taas mutkatangolla tehtynä se antaa jonkin verran enemmän rasitusta kyynärvarsille. Tiedä sitten, onko tämä huonokaan asia, koska puhutaan marginaalilista eroista. Itse teen päälikkeenä hauiksille kääntöjä mutkatangolla.

Kun taas puhutaan ranteen luonnollisesta asennosta, kannattaa suosia käsipainoja. Tangot pakottavat ranteet aina tiettyyn asentoon, mikä ei välttämättä ole kaikille sopiva. Käsipainoilla saa itse taarailla tuota asentoa sopivaksi.

Mutta miksei kukaan maininnut taljoja? Hauiskääntö myötäotteella taljassa on myöskin aika kuningasliike.

rafael30 sanoi:
Mutta miksei kukaan maininnut taljoja? Hauiskääntö myötäotteella taljassa on myöskin aika kuningasliike.

Todellakin ja käsipainojen liäski käytänkin aika paljon tankoa. Myötäotteella taljasta, ristikkäistaljan ylätaljasta selällään maaten ja scott-taljaa. Taljalla se raskas vaihe kestää koko ajan, ei pysty yläasennossa lepäämään niin hyvin ja alhaallakin on ns. "veto" päällä koko ajan. Mutta eipä tämäkään varmaan ranneongelmiin paljon vaikuta...

rafael30 sanoi:
Suoralla tangolla tehtynä liike menee puhtaammin hauiksille, kun taas mutkatangolla tehtynä se antaa jonkin verran enemmän rasitusta kyynärvarsille.

Lähdetäänpäs nyt siitä että hauiskääntö myötäotteella on forkkuliike, ja sitä on mun mielestä aika turha edes yrittää tehdä haiksille. Nimittäin hauista ei voi rasittaa monesta eri kulmasta, tai voi tietenkin, mutta ei siitä oo mitään hyötyä. Hauis on niin yksinkertainen lihas, että sillä ei ole merkitystä millä liikkeellä hauista rasittaa, se vain supistuu. Hauiskääntö myötäotteella on sen takia huono haisliike että se siirtä suurimman osan rasituksesta olka-värttinäluulihakselle ja hauiksen rasitus tietenkin pienenee. Toisin sanoen forkuista loppuu vääntö ennen kuin hauiksista, eli silloin se ei hauisliikkeenä toimi. Tästä taas voidaan päätellä että ei sillä ole merkitystä millä tangolla tekee. Tekee sillä mikä parhaalta tuntuu. Piste.

:offtopic:

Kun vertaillaan kyynärvarsien aktivoitumista myötäotteen ja vastaotteen välillä hauiskäännössä, niin johtuuko tämä myötäotteella tehdyn hauiskäännön suurempi vaikutus siitä, että tankoa joutuu puristamaan enemmän, koska tanko ikään kuin lipsahtaa helpommin "läpi" sormien kuin kämmenen puolelta(=vastaotteella)? Sinälläänhän liike on täysin sama eli käsi koukistuu.

Winnie sanoi:
:offtopic:

Kun vertaillaan kyynärvarsien aktivoitumista myötäotteen ja vastaotteen välillä hauiskäännössä, niin johtuuko tämä myötäotteella tehdyn hauiskäännön suurempi vaikutus siitä, että tankoa joutuu puristamaan enemmän, koska tanko ikään kuin lipsahtaa helpommin "läpi" sormien kuin kämmenen puolelta(=vastaotteella)? Sinälläänhän liike on täysin sama eli käsi koukistuu.
Myötäotteessa liikkeeseen osallistuu hanskan lisäksi ranteen ojentajalihaksia sekä sormien ojentajalihaksia, jotka sijaitsee forkussa "rystyspuolella". Mun mielestä nää lihakset auttavat käden koukistuksessa tässä liikkeessä. Mutta kyllähän tossa täytyy tankoa enemmän puristaa, mikä ottaa enemmän myös koukistajalihaksiin, jotka taasen ovat toisella puolella forkkua. Omalla kohdalla tuntuma on juuri rystyspuolella parempi. Ja mutkatangolla tiÄtysti. :D

Back
Ylös Bottom