Hauis (biceps)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duffe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mulla ainakin rupes hanskaan ottaa ku vähensin painoja ja tein hitaammin toistot. tai lähinnä autto se että ei kattonu millä raudoilla muut heiluu :)

Joo mulla oli ja sama ongelma et ei oikein hauistreenin jälkeen tuntunut et ois ees mitään tehny vaikka olikin tekevinään kunnolla.
Mulla toimi se että lisää romua voimaliikkeisiin rajusti ja vähemmän toistoja,mutta raivoa tuplasti enemmän peliin.
Niin paljon on keskusteltu ja jokapaikassa toitotettu että pitää liikkeet suorittaa erittäin puhtaasti ja ajatuksella,mut tossa vaan jotkut menee liian pitkälle (myös minä,mutta aina oppii uutta).
Eli lyhyesti: voimaa peliin ja rauta liikkumaan,tosin kohtuu tässäkin mutta ei saa tehdä liian puhtaasti,voi jäädä junnaamaan toi kehitys paikalleen.:kippis1:

Originally posted by Puterco
Biceps Brachii ja "Brachiiradialis" tms aktivoituu erilailla. Myötäotteella erityisesti biceps brachii saadaan tehokkaasti eristettyä. Brachii on itse hauislihaksen "alla" oleva lihas, joka on monesti se heikko linkki haban kasvun kannalta, "radialis" taas menee pidemmälle käsivarteen.

biceps brachii: http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html
biceps radialis: http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html
brachialis: http://www.exrx.net/Muscles/Brachialis.html

Kuinka niin brachii on hauislihaksen alla? Ja kuinka niin se aktivoituu juuri myötäotteella. Nimenomaan mielestäin se jäykistyy parhaiten juuri puhtaalla vastaotteella (ei kiertoa liikkeen aikana). brachialis menee hauislihaksen 'alla'.

Sitten ,-viilaus jatkokysymys:
Milloin huomaa mikä osa hauiksesta on heikoimmin treenattu? Tai heikoin lenkki? Entäpä osaatteko itse eritellä milloinka brachialikset tai radiukset tai brachiit ovat kipeinä?

Koin oivalluksen kun tässä exrx.nettiä lueskelin. Koitan tiivistää ymmärrettäväksi lyhyesti:) -->

Kun on myötäote (liike mikä hyvänsä) niin treenautuu hyvin http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html <-- tuo lihas.
Kun on vasaraote niin treenautuu hyvin http://www.exrx.net/Muscles/Brachialis.html <-- lihas ja tässäkin vielä itse brachii eli 2 päinen hauislihas ei treenaudu paljoakaan.
Kun on vastaote niin treenautuu http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html <-- lihas.

Sitten vielä hienosäätöä, eli kun olkavarret on eteenpäin vietyinä (esim scot-penkki) niin treenautuu enempikin se brachialis eli haban 'alla' oleva osa, ja kun esim istutaan 45 asteen penkissä ja tehdään siinä hauiskääntöä niin liike kohdistuu mainiosti brachiiseen. Saa korjata jos tuntuu että oon hakoteillä :)

Kiitos korjauksesta, kyseiseltä saitilta olen itsekin anatomiaa tutkinut. Minulla meni kirjoituksessa ajatus solmuun, tarkoitin brachialista puhuessani brachiin "alapuolisesta" lihaksesta... Tässä lisää samaista tajunnan virtaa eri lähteistä:

According to Charles Poliquin in his book The Poliquin Principles, the brachialis is often a weak link in arm development. He states that many bodybuilders have found that adding specific brachialis exercises to their workouts can increase their arm size by as much as one inch in a month! So how do we target this bad boy?

During an arm curl, the biceps brachii and the brachialis share almost equal work in elbow flexion, yet as soon as you reverse the grip, the brachialis carries most of the load and is thus isolated (although the brachioradialis will get stressed as well.) However, pronation reduces biomechanical efficiency, thus only allowing you to reverse curl anywhere from 66 to 82% of a regular arm curl (Kostek & Knortz, 1980).

In other words, with your palms facing down, your strength drops by up to a third compared to your palms facing up. Obviously, you'll have to use a lighter load (Siff & Verkhoshansky, 1999).

Speed also plays a role. One abstract revealed that velocity can influence elbow flexor recruitment (Kulig et al., 2001). The biceps brachii was found to be preferentially recruited during the fast protocol while the brachialis was found to be preferentially recruited during the slow protocol. Also, eccentric (negative) training influences the recruitment of fast twitch fibers — which have the greatest potential for hypertrophy (Antonio, 2000). This suggests that we should use a fairly slow tempo, particularly during the eccentric contraction.

----

The mid-incline hammer curl is a great movement to stress the brachioradialis and the long head of the biceps. It will contribute quite nicely to adding some size to your arms.

To perform this exercise, simply lay back on an incline bench set at a 45-degree angle. Use a semi-supinated grip (i.e. a neutral grip where your palms are facing each other), curl the weight upward from a straight arm position (full extension) to as far as you can go (full flexion.) It's crucial to keep the shoulders back and the elbows pointed down as long as possible (they'll naturally rotate upward near the top of the movement). Another important point is to keep the head back and neck straight. Bending your head forward to check out your form in the mirror may compromise strength!

Mulla oli hauikset ongelma monta vuotta, ongelmana lähinnä se, että forkut meni tukkoon ja voimat katos parinkolmen sarjan jälkeen. Mun ratkaisu oli seuraavanlainen:

Teen alkuun keskitettyjä sarjoja (yleensä taljalla)aika vajaalla liikkeellä, eli en käytä kättä suorana ollenkaan, vain vähän yli 90 asteen. Tulee hyvä "alkupumppi", mutta voimat on tallella. Tämän jälkeen siirryn "oikeisiin" liikkeisiin (levytanko, käsipainot)enkä tee niitäkään ihan puhtaasti alas asti tai sitten heijjaan hieman alussa. Korkeintaan viimeinen sarja menee suorille käsille ja se on usein käsipainoilla takakenossa istuen. Muutenkin idea treenissä on alussa hiljempaa kisutellen ja kunnon loppurutistuksella ja lopussa vasta kunnon hööki päälle.

Mun mielestä jos jossain liikkeissä kannattaa huijata niin se on haba. Jos tekee oikein puhtaita aina ihan suorille käsille niin ei saa koskaan kunnon ärsykettä haballe, koska se lihas nostaa niin paljon enemmän koukistuneena kuin suorassa (ei mitään pilailuja tosta kommentista niiltä jotka ei sitä ymmärrä =)).

Tällanen tapa mulla. Jos jotain apua jollekin niin kiva juttu.

-K

Tais olla body planetin entisillä sivuilla sama kysymys joskus ja tällasta ehdotettiin kokeiltavaksi.
Seisten kulmatangolla yks suorasarja, 2 sarjaa joissa nostat normaalisti 5 toistoa jonka jälkeen kaveris painaa tankoa hiljaa edestä alaspäin jotta on raskaampi nostaa ylös. Eli vähän kun lisäisit painoja kesken toiston. Nostat näitä raskautettuja 5 toistoa lisää ja viimesenä sarjana yhden pudotuksen pudotussarjan.
Seuraavaksi 3 sarjaa käsipainoilla hammer(?)tyyliin. Eli kämmenet pystyasennossa.
Lopuksi ristikkäistaljoissa suoralla tangolla seisten ihan normaalisti ja lopussa nostat vähän kyynärpäitä, että viet liikkeen tavallaan vähän yli.
En tiiä onko loppupeleissä mikään suuri hauiksen kehittäjä mutta kyllä tota tuli aikoinaan kokeiltua ja ihan armoton pumppi ainakin jossei muuta.

Aina oon koittanut tehda haukkariliikkeet tosi puhtaasti ja vahan samaa ongelmaa on ollut; ei tunnu missaan. Nyt sitten oon touhunnut HSTn kanssa puolisen vuotta - k.o. ohjelmassa tehdaan negatiivitoistoja parin kuukauden valein pari viikkoa.

No, mulla ei oo treenikaveria, joten oon tehnyt negatiiveja seuraavasti:

- levytangolla hauiskaantoa aivan liian isoilla painoilla. Eksentrinen osuus toistoa on sellainen rinnalleveto vastaotteella, mutta lasken painot alas h i t a a s t i ja ilman heiluntaa.

- alataljalla (ristitaljassa) yhden kaden hauiskaantoa selka taljaa pain - oon tehnyt negatiivit auttamalla painon toisella kadella ylos ja laskemalla omin voimin niin hitaasti kuin voin.

Tulee ainakin habat sairaan kipeiksi. Eri thread sitten siita, miten tuo kipeytyminen korreloi kasvun kanssa.

Kun kerta hauiksesta puhutaan ja joissain topic:ssa pohkeiden paksuuksista :D , niin arvelkaapa paljonko tällanen aloittelija, jolla hauis on jännitettynä ~34 cm :( (ei läskiä) voisi saada senttejä lisää 2 kuukauden aikana kolmijakosella ohjelmalla? :cool:

Kun hauis treeninä teen eka keskitetyn hauiskäännön mol. kädet 2*8-12 ja sitten taljassa 3*8-12.. ja toisinaan ehkä vielä päälle keskitty hauiskäntö taljassa (muutama sarja). :rolleyes:

Niin ja ravinto puoli pitäis olla aikalaila kohdallaan.

Hauiksella on vaan hyvä "mitata", et onko treenistä ollut hyötyä. :lol1:

Tänään oli ensimmäinen kerta, kun sain hauiksen treenattua kunnolla. Tai olen ennenkin kunnolla saanu treenattua, mutta nyt niihin sai yhtä kovan poltteen, kuin esim. ojentajiin tai pohkeisiin, hyvä ettei itku tullu.

Vedin ensin pari sarjaa vasarakääntöö (vai mikä nyt olikaan... :confused: ) silleen, et sain just ja just yhteensä 10 toistoo sarjassa ja vedin molemmat sarjat failureen.

Sitten hauiskääntö z-tangolla seisten. Kolme sarjaa ja kaikki failureen. Sain toistot 10, 7 ja 5... :D

Viimeisenä vielä ylätalja (leuanveto) kaks kovaa sarjaa, n. 6 toistoo ja failureen tämäkin.

Jokaisen sarjan jälkeen oli hauis kipeempi, kuin koskaan ennen. :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by moppe
Tänään oli ensimmäinen kerta, kun sain hauiksen treenattua kunnolla. Tai olen ennenkin kunnolla saanu treenattua, mutta nyt niihin sai yhtä kovan poltteen, kuin esim. ojentajiin tai pohkeisiin, hyvä ettei itku tullu.

Vedin ensin pari sarjaa vasarakääntöö (vai mikä nyt olikaan... :confused: ) silleen, et sain just ja just yhteensä 10 toistoo sarjassa ja vedin molemmat sarjat failureen.

Sitten hauiskääntö z-tangolla seisten. Kolme sarjaa ja kaikki failureen. Sain toistot 10, 7 ja 5... :D

Viimeisenä vielä ylätalja (leuanveto) kaks kovaa sarjaa, n. 6 toistoo ja failureen tämäkin.

Jokaisen sarjan jälkeen oli hauis kipeempi, kuin koskaan ennen. :kippis1:

Hmm, jos teet hauiksille yhteensä 7 kovaa sarjaa (tosin tuo leuanveto ei ole hauisliikkeenä mikään paras mahdollinen, sen kun on tarkoitus olla selkäliike) ja kaikki negatiiviseen loppuun, niin veikkaisin että tuolla tahdilla menee ennenpitkää tumput kyllä aika tukkoon. Eli en suosittelisi todellakaan joka treenissä tuollaista menoa. Silloin tällöin varmasti ihan jees.

Originally posted by AKV
Hmm, jos teet hauiksille yhteensä 7 kovaa sarjaa (tosin tuo leuanveto ei ole hauisliikkeenä mikään paras mahdollinen, sen kun on tarkoitus olla selkäliike) ja kaikki negatiiviseen loppuun, niin veikkaisin että tuolla tahdilla menee ennenpitkää tumput kyllä aika tukkoon. Eli en suosittelisi todellakaan joka treenissä tuollaista menoa. Silloin tällöin varmasti ihan jees.
Ok! Pistetään korvan taakse! :kippis1:

Lueskelin tätä ketjua vielä eilen ennen käsitreeniä ja mietin miten voisi muuttaa ohjelmaa.

Lopulta päädyin tekemään kolme sarjaa hauiskääntöä suoralla tangolla suurin piirtein toistoilla 8-12. Tuon jälkeen tein scottissa aika lailla samoilla toistoilla myös kolme sarjaa. Tässä vaiheessa oli jo hyvä tuntuma lihaksissa, joten en tehnyt enää muuta hauberille.

Ojentajille(tällä viikolla ei superina) tein kolme sarjaa ranskalaista istualtaan ja toisena liikkeenä punnersin piruuttani kapealla otteella kolmesti maksimit.

Tänään on ollu kädet kipeinä ja treeni tosiaan tuntuu. Näin jatketaan.

Itselläni ei ole ikinä tullut hauikset kipeäksi, mutta ovat voimiltaan ja kooltaan ehkä paras lihasryhmä. Nyt rupesin olkapäänkuntoutusmielessä (hieno sana) tekemään pitkiä sarjoja pirun puhtaasti, mutta sisulla ihan loppuun asti, ja on ollu pirun kipiät. Saa nähä tuleeko tulosta. toistot n.10-15 nyt, ennen 5-8.

Onkos muut kokeilleet sellaista hauisliikettä jonka oppisin supermassakirjasta? Elikkä liike tehdään ristikkäistaljassa, alempaan vaijeriin suora tanko ja sitten lattialle maaten jalat suoraksi (jalanpohjat tuetaan siis ristikkäistaljan runkoa vasten) ja otetaan tangosta kiinni ja lasketaan selkä lattiaan...siitä sitten hauisliikettä. Kyynäpäät pysyy hyvin paikallaan ja saa hyvän pumpin ja tuntuman hauikseen. Tätä liikettä teen usein viimeisenä liikkeenä.
Hmm aika onneton selostus liikkeestä mutta toivottavasti edes joku ymmärsi...? :rolleyes:

Originally posted by metal
Onkos muut kokeilleet sellaista hauisliikettä jonka oppisin supermassakirjasta? Elikkä liike tehdään ristikkäistaljassa, alempaan vaijeriin suora tanko ja sitten lattialle maaten jalat suoraksi (jalanpohjat tuetaan siis ristikkäistaljan runkoa vasten) ja otetaan tangosta kiinni ja lasketaan selkä lattiaan...siitä sitten hauisliikettä. Kyynäpäät pysyy hyvin paikallaan ja saa hyvän pumpin ja tuntuman hauikseen. Tätä liikettä teen usein viimeisenä liikkeenä.
Hmm aika onneton selostus liikkeestä mutta toivottavasti edes joku ymmärsi...? :rolleyes:
Mä tajusin ja kuulostaa niin perkeleen hyvältä, että mähän koitan tota seuraavassa hauberireenissä! ;)

Originally posted by Mixu
Sama "ongelma".

Jos joku tietää, mite hauiksen saa huutamaan hoosiannaa, paljastakaa salanne.

Silloin tällöin teen Bill Phillipsin käsitreenin haboille:

hauiskääntö seisten:

ensin lämmitelynä 2x15 n.1min palautuksella

sitten 2x10-12 ja vain 10sek palautuksella superina (pienemmät paijot suoraan käsiin)

näiden jälkeen 30sek palautus

hauiskääntö istuiltaan:2x10-12 superina 10 sek palautuksella

Itsellä ainakin menee habat niin turvoksiin ettei mitään rajaa!!

Näistä supereista vielä sellasta että, kummalla tavalla te teette superit: ensin haba, sit heti siihen peesin ojentajat.. vai ensin haba ja siihen peesiin uudestaan eri liike habaa??

Ite aattelin kokeilla noita supereita ja nyt kiinnostas miten ne kannattas tehä? vai kannattaako alottaa ojentajilla ja sit vasta haba tai uudestaan ojentajat vai miten..kertokaa.. :kippis1:

Itsellä hauikset huutaa armoa seuraavana päivänä kun teen
2 x kääntö suoralla tangolla
2 x hammerit istuen ja lopuksi kaikki mehut irti suht pienillä painoilla keskitetyllä käännöllä.
Itsellä "ongelma" on olkapäät joita en saa kipeiksi sitten millään..
Mutta so what näyttää ne kasvavan ilman kipuakin joten ei haittaa :-)

Originally posted by metal

Tuossa liikkeessä on erinomaista se, että rasitus ei vähene missään vaiheessa liikettä ja näinollen käytössä on ns. huippusupistusmenetelmä. Ainakin teoriassa hyvä liike.

Back
Ylös Bottom