hauiksiin huippua...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vouti
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kaikki hauiksen muotoon ja huipun treenaamiseeen on ihan bullshittiä. Hauis on niin pieni ja yksinkertainen lihas, että sitä pitää vaan kasvattaa tarpeeksi isoksi, jotta se näyttää jännitettynä isolta ja joku hemmetin huippu muka siinä näkyisi.

Kaikki hauiksen muotoon ja huipun treenaamiseeen on ihan bullshittiä. Hauis on niin pieni ja yksinkertainen lihas, että sitä pitää vaan kasvattaa tarpeeksi isoksi, jotta se näyttää jännitettynä isolta ja joku hemmetin huippu muka siinä näkyisi.

Nimenomaan.
Ja lihaksen muoto määräytyy täysin yksilöllisesti.

Joku mainitsi että "huipun" saa tekemällä paljon treeniä Brachialis-lihakselle, just joo...katotaanpa uudestaa siitä lihaskartasta sen lihaksen sijainti...
Saa olla aika friikki että ko.lihas löytyisi hauiksen huipulta:lol2:

Ainakin itse olen saanut lättä hauiksiin vähän huippua tekemällä harjoitteita brachialiksille .esim vasarakääntö tällä tavalla: http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/biceps/hammer-curl/

Brachialis aktivoituu aina melko vahvasti kyynärnivelen koukistuessa (tämä ilmenee ihan anatomian kartasta), sille ei sinällään löydy täsmäliikkeitä, koska se aina ottaa hittiä vahvasti koukistuksissa. Olkavarren paksuus enimmäkseen muodostuu juuri pinnallisien lihaksien lihasmassasta, mutta toki ei ole pahitteeksi jos pattia löytyy syvemmistäkin kerroksista.

Joku mainitsi että "huipun" saa tekemällä paljon treeniä Brachialis-lihakselle, just joo...katotaanpa uudestaa siitä lihaskartasta sen lihaksen sijainti...
Saa olla aika friikki että ko.lihas löytyisi hauiksen huipulta

Itse asiassa lihaksen yläkiinnitys on olkavarren keskikohdilla, joten sen tekijän puolesta huippua voisi saada, ainakin teoriassa puolesta. Käytäntö voi olla sitten eri juttu...

Edes tällaisen asian miettiminen on IMO ihan turhaa, paitsi jossain ammattilaistasolla.. Pystyi siihen sitten vaikuttamaan tai ei.

Aivan turhaa hifistelyä ja pois oikeasti tehokkaasta treenaamisesta.

Itse asiassa lihaksen yläkiinnitys on olkavarren keskikohdilla, joten sen tekijän puolesta huippua voisi saada, ainakin teoriassa puolesta. Käytäntö voi olla sitten eri juttu...

Jep.

Ja miettikää sitä, että jos brachialikseen sais kokoa reilusti, eikö muka itse näkyvä lihas (kaksipäinen olkalihas) nousisi yhtään?

Meitsiltä kun napsahti hauiksen alakiinnitys irti tossa pari kk sitten, niin tuli ortopedin toimesta vähän selitystä tuon käsivarren toimintaan: Esim mulla hauis poikki menneenä käsi toimi pikku arjen askareisssa ihan normisti, siis ennen leikkausta sen viikon verran. Eli kyynärvarren lihakset koukistavat käden ja muut pikkulihakset m yös tekevät jonkin verran kiertoliikkeitä ranteelle. Hauis tulee peliin vasta, kun taakka kädelle on tarpeeksi suuri, tyyliin kauppakassi. Ja esim hauiskääntö käsipainoilla hauis supistuu täysin vasta silloin kun käsi on koukussa ja kierretään rannetta vastapäivään.

Eli ehdotankin hauistreeneihin käsipainolla tehtäviä hauiskääntöjä (istuen , seisten, scott ym.) ja kierretään se hauis ikäänkuin tuplat takaa poseeraus asentoon ranteen osalta. Eli käsipainoa ei vedetä vasarakääntönä, vaan nimenomaan käännetään se käsipainon yläpää ulospäin ja alapää kainaloon. Vaikea nyt selittää. Siis loppuasennossa kämmen mahdollisimman kohti kattoa. Tietysti vasarakäännöt on hyviä, mutta kohdistus on forkun mikälie isolihas treeneihin joka tekee suuren osan käden koukistus työstä pienemmillä taakoilla.

Meitsiltä kun napsahti hauiksen alakiinnitys irti tossa pari kk sitten, niin tuli ortopedin toimesta vähän selitystä tuon käsivarren toimintaan: Esim mulla hauis poikki menneenä käsi toimi pikku arjen askareisssa ihan normisti, siis ennen leikkausta sen viikon verran. Eli kyynärvarren lihakset koukistavat käden ja muut pikkulihakset m yös tekevät jonkin verran kiertoliikkeitä ranteelle. Hauis tulee peliin vasta, kun taakka kädelle on tarpeeksi suuri, tyyliin kauppakassi. Ja esim hauiskääntö käsipainoilla hauis supistuu täysin vasta silloin kun käsi on koukussa ja kierretään rannetta vastapäivään.

Eli ehdotankin hauistreeneihin käsipainolla tehtäviä hauiskääntöjä (istuen , seisten, scott ym.) ja kierretään se hauis ikäänkuin tuplat takaa poseeraus asentoon ranteen osalta. Eli käsipainoa ei vedetä vasarakääntönä, vaan nimenomaan käännetään se käsipainon yläpää ulospäin ja alapää kainaloon. Vaikea nyt selittää. Siis loppuasennossa kämmen mahdollisimman kohti kattoa. Tietysti vasarakäännöt on hyviä, mutta kohdistus on forkun mikälie isolihas treeneihin joka tekee suuren osan käden koukistus työstä pienemmillä taakoilla.

Edellisellä sivulla jo asiasta älähdin, ja totesin että supinaatio (tässä tapauksessa kyynärnivelen ulkokierto) ei todellakaan ole turha hauista kasvatettaessa, kuten jotkut mutulla näin väittivät.
Kylläpä se "supinointi" jossain määrin kannattaa pitää mukana tuota voimapattia treenattaessa. Hauislihaksen päämääräiset funktiot ovat kyynärnivelen koukistus ja ulkokierto (l. supinaatio). Eli välistä voi ottaa supinaation mukaan hauiskääntöön, saadaan bicepsille varma rasitus, kun kummatkin liikeradat tulee mukaan liikkeeseen.

Myötäotteella (ja osaltaan vasaraotteella) käännettäessä bicepsista häviää hieman tehot ja muiden lihasten aktivaatio lisääntyy (mm. brachioradialis), joten kannattaa kääntää siten, että peukalot osoittaa ulkosivulle liikkeen loppuvaiheessa (tämä varmaan suurimmalle osalle selkeä juttu).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom