Hartioiden vaikutus

En edes yrittänyt searchia, eli kuka ehtii ensin ...

Itsensä kanssahan tässä kilpaillaan, mutta olisi se kiva kuitenkin saada joku "syy" ettei aina tarvi ajatella että sitä on vaan niin saatanan paska.

Eli vaikuttaako hartioiden leveys penkissä ja miksei muissakin harjoitteissa? Itse olen hinkannut penkkiä 1 - 2 kertaa viikossa 5 vuoden ajan (paljon toistoja / vähän toistoja) eikä kehitys ole ollut mitään hirveää. Kaveri ei ainakaan näytä olevan paremmassa kunnossa, mutta tulokset ja kehitys on paljon parempia (nimenomaan penkissä ja pystypunnerruksessa). Ainoan syyn minkä olen keksinyt (oman :david:- mäisyyden lisäksi) on että kaverilla on luonnostaan sellaset "uimarin" hartiat.

..niin :david: :n syömäpuoli on ainakin sinnepäin.

Originally posted by vilho_kanuuna

Eli vaikuttaako hartioiden leveys penkissä ja miksei muissakin harjoitteissa? Itse olen hinkannut penkkiä 1 - 2 kertaa viikossa 5 vuoden ajan (paljon toistoja / vähän toistoja) eikä kehitys ole ollut mitään hirveää. Kaveri ei ainakaan näytä olevan paremmassa kunnossa, mutta tulokset ja kehitys on paljon parempia (nimenomaan penkissä ja pystypunnerruksessa). Ainoan syyn minkä olen keksinyt (oman :david:- mäisyyden lisäksi) on että kaverilla on luonnostaan sellaset "uimarin" hartiat.

Sen verran mitä itse olen ympärilleni katsellut, näyttää asia olevan jopa päinvastoin: usein kapeaharteisilla on paksu rinta ja hyvä penkki, leveäharteisilla taas lattea rinta, isommat olkapäät ja huonompi penkki. Jos on sekä leveät hartiat että paksu rintakehä, niin silloinhan on jo tosi massa jätkä ja on pakko olla kova penkki :)

Todellisuudessa asia tietysti riippuu aivan mistä se roikkuu. Kehon malleja, lihasten voimajakaumia ja eri tavalla painottuvia lahjakkuuksia on äärettömän monta erilaista. Kova pystypunnerrustulos viittaisi vahvoihin olkapäihin, jotka tietysti parantavat penkkitulosta, jos rintalihakset eivät ole aivan heikot. Jos kaverilla on lisäksi vahvat ojentajat, ei ole ihme, jos penkkitulos on "vahingossa" kova jopa ilman vahvoja rintalihaksia. Tiedätkö itselläsi olevan jotain heikkoa lenkkiä tai heikkoa noston vaihetta (alku/loppu)?

Back
Ylös Bottom