Hartialinjan vinous

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Muistaisin että joskus pakkiksellakin on jotain ollut aiheesta. Voi olla, että ohimennen joku maininnut ominaispiirteenään, mutta en tiedä onko sen tarkemmin käsitelty. En ainakaan pikaisesti etsien löytänyt...

Eli tosiaan itsellä on oikea olkapää huomattavasti alempana kuin vasen. Olkapään liikkuvuus tuntuisi olevan oikealla puolella myös astetta parempi vasempaan verrattuna, voimantuotollisesti ja koordinaatioltaan dominoiva puoli on kyseessä.

Kysymys kuuluukin, onko tästä kenties tulevaisuudessa haittaa? Ulkonäköseikat sikseen, niillä nyt ei sinäänsä väliä ole. Ajatuksena se, että varmaankin selvemmin, sanotaanko eri pituiset jalat, vaikuttaisivat kenties aiheuttaen selkävaivoja. Onko mahdollista, että jollain tapaa yläkropassa samalla tapaa esim. alaselkävaivoja alkaisi tulla? Edelleenkin lievempää varmasti kuin alaraajoissa olevat mittarot, eihän hartioiden päälle tule samanlaista kuormaa.

Pohdituttaa myös se, että vaikuttaako treenissä suoritukset jotenkin mahdollisiin riskeihin, tankoahan tulee usein kuitenkin pakosti vedettyä maan myötäisest, eikä siten kuin se fysiologisesti oikealta tuntuisi (siis tanko menisi enemmän hartijalinjan mukaisesti). Luulisi siis, että paino jakautuu selkään esim. mavessa "epätasaisesti". Vähän sama kuin mavettajien selkä ei välttämättä ole lihastasapainoltaan pitkään hyvä, jos ei vaihda otteita silloin tällöin. En osaa sanoa kompensoiko pitkäaikainen treeni tuota luonnollista epätasapainoa kehittämällä tarpeeksi vahvat tukilihakset oikeisiin paikkoihin vai onko odotettavissa niitä ongelmia...

Kannattaako tuota hartialinjaa jotenkin yrittää muuttaa... pystyykö sitä edes? Nuorempana muistaisin, että olisi jotain repun siirtoa toiselle puolelle (kukaanhan ei juuri pitänyt reppua selässä vaan olkapäällä :) ), kenties jotain fysioterapiaakin suositeltu... mutta oliko tämä vielä sillä ajalla kun luusto kasvoi?

Vielä ei pahemmin ole ongelmia ilmentynyt, en kyllä mielelläni jää niitä odottamaankaan, jos ennaltaehkäisevä toiminta on mahdollista.

Mulle sanoi hieroja, kun oikean olkapään vihoittelusta mainitsin, että mulla on jotain epäsymmetriaa olkapäissä. Varsinaisesti se ei ole alempana, niin kuin sulla, mutta jotenkin ne on epäsymmetriset. Tämä näkyy mulla ainakin niin, että kun vedän lavat yhteen penkissä, niin oikea olkapää automaattisesti menee alemmaksi, kuin vasen. Ja jos joku katsoo mun tekniikkaa ja korjaa hartialinjan samalle tasolle, tuntuu tämä asento epäluonnolliselta. Tämä ei ole aikaisemmin aiheuttanut mulle ongelmia, mutta nyt se on oikutellut yli puolivuotta putkeen. Osteopaattia tai fysioterapiaa tämä hieroja mulle suositteli. Tiedä sitten olisiko noista apua. Hän sanoi tosin myös, että kun keho on tottunut tuohon epäsymmetriaan, niin jokin toinen paikka alkaa todennäköisesti oikuttelemaan, jos sitä aletaan korjaamaan.

Yhdellä kaverillani taas oli selkeästi silmillä havaittava epäsymmetrisyys olkapäiden välillä ja tällä kaverilla taas tuo ei mitään haittaa treeniin tuonut, eli taitaa olla aika yksilöllistä miten vaikuttaa.

Epäsymmetria olkapäissä yleensä kompensoidaan selkärangan vinoudella. Onko lantiolinja suora? Isommat painot kyykyssä ja mavessa aiheuttavat varmasti ongelmia (kulumia) jos epäsymmetria on silminnähtävää.

EDIT: Lisätään vielä että jalkojen ollessa eripituiset, selkäranka kompensoi vinoutumalla, ja sitten hartialinja kompensoi takaisin ja vinouttaa hartiat toiseen suuntaan. Kannattaa käydä tsekkaamassa jalkojen pituusero, pohjalliset voivat auttaa paljonkin.

Back
Ylös Bottom