Harrastusta aloittamassa, kameraa hankkimassa

fuGii sanoi:
350D:tä oon katellu ja kävikin mielessä, että kannattaako jättää kittilinssi pois ja sijoittaa johonkin hieman parempaan putkeen? Kuvattua tulisi sekä sisä- että ulkotiloissa eli putken pitäis olla aikalailla "joka paikan höylä".

Ensinnäkin lähdetään siitä että "jokapaikanhöylä" linssiä ei olekaan.
Yksinkertaisesti näissä järkkärijutuissa se menee niin että ostetaan tarpeen mukaan. Itse ostin alkuun käytetyn 300D:n jonka käytän niin loppuun asti kunnes laukeaa käsiin. Mukana tuli kittilinssi, jonka korvasin samantien sigman 18-200mm "jokapaikanhöylä" linssillä. Puolen vuoden päästä tajusin että ei perkule. Ei tuo ole ollenkaan sitä mitä kaipaan. Tai no polttovälithän tuosta löytyi kaikki mitä "lomamatkoilla" tarvitaan. Eli hyvin pitkälti kaikki paitti lintukuvaukseen sopivat. Vaan sitten alkoi kartoittumaan pikkuhiljaan se todellinen tarve. Ai nanna kun joku tekisi softan joka hakisi koneeltasi kaikki valokuvat ja laskisi niistä exif tiedoista käppyrät paljonko on käytetty mitäkin polttoväliä. Sigma lähti myyntiin ja lopulta olisi kannattanut ehkä käyttää sen sijasta sitä 300D:n mukana tullutta kittilinssiä.

Sittemmin sijoitin lyhyemmän polttovälin linsseihin. No ostin keväällä 70-300mm linssin, kun kuvittelin että rupean kuvailemaan lintuja ja muita kohteita joita ei läheltä voi kuvata. Ja taas tuli todellinen tarve kuvitelman päälle. Tosin ehdin ostamaan tuon linssin, mutta se ei minulla 2 kuukautta kauempaa tainnut olla, kun totesin että ei kannata pitää jos tarve on noin 5 kuvaa / 2kk.

Eli tarpeen mukaan sanoisin minä. Koita pärjätä ensin vaikka 1-2kk sillä mukana tulevalla kittilinssillä. Kuvaat niin paljon kuin vain kerkiät. Ja erilaisissa olosuhteissa. Erityisesti yritä pistää mieleen, mitkä on ne tilanteet joissa kaipaisit jonkinlaista parempaa linssiä. Pistä vaikka paperille ylös ne tilanteet ja mitä olisit kaivannut. Parin kuukauden päästä olet paljon rikkaampi, niin tietoisuudeltasi kuin rahallisestikin, kun ei tullut ostettua sitä kaverin ehdottamaa linssiä. Linssit ostetaan omiin tarpeisiin, ei siksi että kaverin mielestä se on jees.

Jos olisin sinä ja ostamassa UUTENA kameraa, tekisin niin että ostaisin pelkän rungon. Siihen sitten käytettynä tuo kittilinssi digicamera.netistä, kameralaukku.comista tai huuto.netistä. Sen kittilinssin arvo on kutakuinkin 55-65e tienoilla. Kaupasta sama linssi kameran kanssa maksaa varmasti yli 100e. Ja noita kittilinssejä on käyttämättömiä tai lähes käyttämättömiä nuo foorumit ja huuto.net pullollaan. Senkun poimit läheisimmän linssin pois.
Itse ostin 300D:n tosiaan kittilinssin kanssa enkä aio sitä myydä tuosta hinnasta pois. Se on käyttämättömänä tuolla paketissaan ja jos joskus tuleekin fiilis että vaihdetaampa kameraa (ennen kuin se laukeaa) niin uskon saavani sen helpommin myytyä kun on joku linssi minkä kanssa myydä.
Noiden parempien linssien kanssa sitä en luonnollisesti myy, koska ne kuitenkin käyvät 90% varmuudella seuraavaan kamerarunkooni.

Eipä tässä nyt juuri muuta tule mieleen.
Pähkinänkuoressa "Hommaa käytetty kittilinssi ja kuvaa sillä 2kk niin tiedät mitä ominaisuuksia oikeasti kaipaat".
Ja kuten Mike jo mainitsi. Jos rahasta ei ole puute osta niin kallista kuin vain perse kestää. Näissä laitteissa laatu kulkee hyvin pitkälti hinnan mukana. Tosin jos et teetä kymppikuvia suurempia kuvia, niin tällainen 300D kin kelpaa hyvin rungoksi. Hinta pyörii siinä 400e hujakoilla (runko).

Jos meitsi yhtä lasia saa suositella, niin 24-70 tai tuo 28-70. Itse kuvaan 90% ajasta tuolla lasilla, niin studiossa, kadulla kuin vaparikisoissa. Vain keikoilla ja bodykisoissa nokalla on 70-200. Ostin 1,4 extenderin tuohon 70-200, mutta nyt se on kaupan, en tarvitse pitempää kuin 200 vaikka kropiton runko onkin.

Olen kasannut ihan kivan polttovälin jolla kuvailee vähän missä vain jos nyt ei lintuja ala kuvaamaan.

15mm(FE, täydessä kennossa hulvaton lasi) 24-70mm ja70-200mm

Ei ole lisäopiskoille tarvetta meitsillä ollut laisinkaan, vaan kolmella hoidan kaikki kuvaukset.

Tuohon settiin uppoaa se palttiarallaa 4000€ uutena.

Jos jotain lasia pitäisi harkita, niin 85mm/1.2 olis kiva ainakin testaa. Siinä on sitten sitävalovoimaa ja rajusti.

http://www.pbase.com/3abxo3/85_12

Joo onhan nuo liian laajikset vähän sellaisia kikkailu ja hauskuuttelulaseja (esim 15mm täydessä kennossa, tai peleng 8mm croppikennossa) mutta loppuviimeksi niiden käyttöaste jää tosi vähäiselle. Vääristää kuvat niin vituralleen suoraan sanottuna, ettei niitä viitsi edes teettää. Otappa sellaisella kuva jonkun naamasta ja johan on klyyvari kuin hevosella.

Tuo 85mm/1.2 ai nanna näin siitä kuvia ja sillä otettuja kuvia netissä joskus.
Heti rupesi tekemään mieli ko. lasia, mutta taitaa olla niitä linssejä jotka jää 98% haaveilijoista haaveilun asteelle. Pelkästään saksasta ostettuna siinä 1600-2000e :)
Mutta jos lauantaina 20:45 kolahtais kohdalle, niin tilaukseen lähtisi samantein. Plus muutakin sälää about 20kg verran.

jalat sanoi:
Ai nanna kun joku tekisi softan joka hakisi koneeltasi kaikki valokuvat ja laskisi niistä exif tiedoista käppyrät paljonko on käytetty mitäkin polttoväliä.

No tällainen softahan on olemassa... eli NANNAA koko rahalla ja ilmatteeksi :eek: :hyper:

http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

Tässä alla itse taannoin ottamani 'otanta' about ½ vuoden aikana kuvatuista 4 334:stä kuvasta:

Käytetty aukko
Käytetty ISO-arvo
Käytetty valotusaika
Käytetty polttoväli

Ohjelma ei lue CR2:ia, vaan konvertoin mini-jpg:ksi kaikki kuvat yhteen kansioon. Setissä on 1:t festarit, nesteralli, luontokuvaa, studiokuvaa jne jne.

Mun pitää kohta pistää pakinapalsta jonnekin, jossa voi 10€:llä kysyä kinkkisiä valokuvauksen asioita :D :D

Kun mun ongelma on sellainen näiden harrastusten kanssa, että mä en halua pelkästään tietää että joku toimii.... mun pitää tietää miks se toimii ja millä perusteilla se toimii ja miten sen sais toimiin siten, kuten itse haluaa :rolleyes:

Et arvaakaan kuina hemmetin paljon olen koittanut käyttää aikaa että löytäisin moisen softan :)
Tuo meinaan helpottaa melkoisesti kun tietää mitkä on ne pullonkaulat ja parantamisen paikat omassa kuvaustyylissä. Runko esim on minulla se pahin pullonkaula. ISO400 kärssii juuri ja juuri kuvata, kun ISO800 jo vetää niin rakeille että vit***aa kuin pientä oravaa. Ja silti totesin että ISO400 on se jolla olen kuvannut varmaan 60% kuvistani.

Olenko nyt käsittänyt oikein että tärkeimpiä eroja pro-pokkareiden ja järkkäreiden välillä on siis syvyysterävyyden hallinta ja vaihdettava optiikka?

Minkälainen vaihtoehto ensimmäiseksi järkkärisysteemiksi olisi ottaa vaikkapa 350D kittioptiikalla?

Pistetääs nyt oikein ranskalaisilla viivoilla plussia molemmille, täydentäkää muut listaa.

DSLR
- Kohinansieto on parempi, mahdollistaa lyhyemmät suljinajat
- Viiveettömyys
- Laajennettavuus
- Kuvanlaatu yleensä
- Hallittavuus / säädöt

SLR-Like-pokkari

- 10 kertaa halvempi, vaikka järkkärin kuvat eivät olekaan 10x parempia

Optiikan vaihdettavuus nyt ei oikeastaan olisi mikään etu, jos olisi olemassa sellainen yleislinssi, joka kattaisi polttovälit 12-1200mm.

Haukifile sanoi:
Minkälainen vaihtoehto ensimmäiseksi järkkärisysteemiksi olisi ottaa vaikkapa 350D kittioptiikalla?

Ei varmasti hullumpi lähtö. Kuvailet aikas, niin tarpeetkin hivenen fokusoituu. Kerkiäähän sitä päivittään lisäoptiikalla yms. sitten, kun katsoo sen tarpeelliseksi. Sitten joku EF 50mm f1,8 kiinteä sopisi tuohon valovoimaiseksi optiikaksi, kun niitä saa uutena jo alle 100€ hintaan.

SLR-like pokkarin miinuksiin voi pistää vielä sen, ettei niissä yleensä ole paljon alle 35mm kinovastaavuutta menevää optiikkaa. Eli laajakulmat puuttuu ja alkaa olemaan huonetiloissa jo hivenen ahdas. Ryhmäkuvaa yms. kun kuvaat, niin siinä ne ei oo parhaimmillaan.

Ja todellisuudessa siinä kinovastaavassa 24mm ja 28mm polttovälin kuvassa on iso ero, vaikkei se paljolta paperilla tunnu. Suhteessa ne menee tuolla laajispäässäkin. Niin, eli kitti 17mm on about 28mm vastaava täyskennosessa, kun siinä on se 1.6 croppikerroin kaventamassa kuvakulmaa.

Pistä siihen sitten kirjastosta joku John Hedgecoen Suuri valokuvauskirja noin perusopukseksi, niin sieltä löytyy noihin itse kuvaamista toimittaviin asioihin aika paljon vastauksia suoralta kädeltä.

Muistetaan tässä nyt kuitenkin, että kuvaaja ne kuvat ottaa enimmiltään ja heti kun joku tekee sen täysiautomaattisen, itsestään kuvailevan kameran, niin vinkatkaa mulle :eek: :D .

rafael sanoi:
Ainoa edes jotakuinkin fiksun puoleinen "jokapaikan höylä" on Nikon AF-S Nikkor 18-200 f/3.5-5.6 ED VR, joka maksaa jotain 700€. Kattaa nätisti ison polttovälin, toimii nopeasti, on kompakti ja sisältää markkinoiden parasta kuvanvakaustekniikkaa. Salami sitten kiinni kameraan kun sisällä vetelee ja hämärämmällä ISOa korkeammalle.

Itselläni tuo Nikkor on ollut käytössä nyt parisen viikkoa ja tuo VR on todella tehokas.

TLP sanoi:
Ei varmasti hullumpi lähtö. Kuvailet aikas, niin tarpeetkin hivenen fokusoituu. Kerkiäähän sitä päivittään lisäoptiikalla yms. sitten, kun katsoo sen tarpeelliseksi. Sitten joku EF 50mm f1,8 kiinteä sopisi tuohon valovoimaiseksi optiikaksi, kun niitä saa uutena jo alle 100€ hintaan.
Juurikin näin mäkin sen järkeilin, että tolla ois hyvä harjoitella ja vähän kartoittaa sitä omaa tarvetta, mitä sitten innostuukaan kuvaamaan. Technikdirekt.de:ssä näkyis olevan tuo 350D kitti 699€, vai kannattaako mahdollisesti ottaa runko (629€) ja siihen joku muu linssi?

Haukifile sanoi:
Technikdirekt.de:ssä näkyis olevan tuo 350D kitti 699€, vai kannattaako mahdollisesti ottaa runko (629€) ja siihen joku muu linssi?

Katos AC-Foton tarjous, voit myös tilata C.O.D:nä, eli postiennakolla. Itse olen ostanut 10D:n ja 20D:n tuolta ja homma on toiminut kuin junan vessa.

Sitten mahdollisuus ois siihen 1000€ saada EOS 20 D + EF-S 18-55/3.5-5.6, hintaan 1069€

Tosin voi muistaa, että käytettynä tuon saa varmaan halvemmalla ja alle 1000€. Käytettyä 20D:tä rupee olemaan näillä palstoilla jo jonkin verran myynnissä, eli ks. foorumit:
http://www.digicamera.net
http://www.kameralaukku.com

sekä:
http://www.nettivuori.com/kamerat/index.html ja sieltä asiakkaiden käytettyjen ilmoitukset.

TLP sanoi:
Katos AC-Foton tarjous, voit myös tilata C.O.D:nä, eli postiennakolla. Itse olen ostanut 10D:n ja 20D:n tuolta ja homma on toiminut kuin junan vessa.

Sitten mahdollisuus ois siihen 1000€ saada EOS 20 D + EF-S 18-55/3.5-5.6, hintaan 1069€

Tosin voi muistaa, että käytettynä tuon saa varmaan halvemmalla ja alle 1000€. Käytettyä 20D:tä rupee olemaan näillä palstoilla jo jonkin verran myynnissä, eli ks. foorumit:
http://www.digicamera.net
http://www.kameralaukku.com

sekä:
http://www.nettivuori.com/kamerat/index.html ja sieltä asiakkaiden käytettyjen ilmoitukset.
Pitää seurailla noita, ei kuitenkaan ihan vielä ole ajakohtainen tuo hankkiminen. Ihan hyvännäkönen tarjous kyllä tuolla ac-fotossa, technikdirekt myy tota samaa 200€ kalliimmalla näemmä.
Milläs tavalla tuo 20D runko eroaa 350D:stä? Mielellään pikkusen rautalankana näin järkkäreistä tietämättömälle.;)

Kannattaa miettiä myös Nikonin D50 tuplazoomi pakettia. Sen saa ainakin huomattavasti halvemmalla kuin 350D(verkkokauppa.com:ssa 720e). Eikä häppeä kuvan laadussa tai ominaisuuksissa.

Multa saa D50 parilla putkella edullisesti, jos yhdyrakenteisen salaman lievä kolhiintuneisuus ahdista. Takuutakin peräti on. Haluun ite D70 tai D200, kun tossa ei oo valaistua ylänäyttöä.

rafael sanoi:
Multa saa D50 parilla putkella edullisesti, jos yhdyrakenteisen salaman lievä kolhiintuneisuus ahdista. Takuutakin peräti on. Haluun ite D70 tai D200, kun tossa ei oo valaistua ylänäyttöä.
Totahan vois harkitakin, jos se muuten on pätevä vehje.
Miten noi vehkeet eroa ominaisuuksiltaan käytännössä?
Ei mulla esim. oo tällä hetkellä merkitystä sille, onko miten hiljaset moottorit sun muut, kunhan ei polttomoottorilla toimi.;)

Tuossa on tekniset ominaisuudet vertailussa.

Merkittävimmät erot ovat luultavasti Canonin isompi kenno, ja Nikonin parempi ergonomia ja kohinansieto. Samoilla viivoillahan nuo menevät suunilleen. Kannattaa suoraan sanottuna tehdä noiden välillä valinta fiilispohjalta, ettei jää paskan maku suuhun kun kuvailee. Kameran pitää tuntua omalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom