Harrastatteko kuntosalia vai kehonrakennusta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Rocketin kommenttiin, että onko se normaali stepperiä ja reisipuristusta tekevä tyttönen kehonrakentaja, koska tekee liikkeitä kehon osia muokatakseen?

Kehinrakennus on kehonrakenusta, jos sitä tekee kehonrakennusmaisesti. Onhan jääkiekkokin jääkiekkoa, jos sitä pelaa varusteet päällä ja kiekon kanssa. Ei silti tarvitse olla kilpaurheilija. Tossupallo ja jääpallo on sitten jo eri jääurheiluharrastuksen muotoja.

Olen kehonrakentaja, koska treenaan lihaksen kasvu mielessä. En edes koeta saada mahdolisimman isoa rautaa ylös, tai en tee yli 25 liikeen sarjoja. Lisäksi syön erittäin proteiinipainotteisesti ja harjoituksissani on kausia. Olen harrastanut kehonrakennusta vasta yli 4kk. Aikaisemmat treenit oli treenaamista kunnon vuoksi (yli 4 vuoden tauko oli välissä).

Minä harrastan kuntosaliharjoittelua. No joo, toinen sana jota käytän on salilla äheltäminen :) Keho kun ei millään meinaa rakentua ja toisekseen minun mielestä sana kehonrakentaja tarkoittaa henkilöä jonka tähtäin on kilpailuissa. Eli kaikki jotka muokkaavat kehoaan salilla eivät olisi kehonrakentajia jos niillä ei ole kilpailullisia tavoitteita.

No niille ihmisille, jotka ei itse treenaa lainkaan, niin mä 'käyn salilla/punttiksella'. Niille jotka itsekin käy, ei kai sen ole niin väliä sitten mitä niille sanoo, kyllä ne ymmärtää.
Kyllä mä kuitenkin pyrin kehitykseen, ja yritän suunnitelmallisesti toteuttaa treenin ravinnon ja levon optimaalista yhdistelmää.

Suomen kielen sanakirjasta:

Kehonrakennus: lihasten kasvattaminen ja kehittäminen voimaharjoittelulla, bodaus (engl bodybuilding).

Jos otetaan tuo sanakirjan suppeahko määritelmä, niin melkein kaikkihan sitä harrastaa.
Vai laskettaisiinkohan se sitten niin, että niiden lihaksien pitää oikeastikin kasvaa että voisi sanoa harrastavansa?

ljm sanoi:
Vai laskettaisiinkohan se sitten niin, että niiden lihaksien pitää oikeastikin kasvaa että voisi sanoa harrastavansa?

Kehonrakennuksessa lajin keskeisin osuus on erityisesti saavutetuissa tavoitteissa. Vähän samaan tyyliin kuin taiteessa. Taiteilija maalaa taulun, mutta taiteilijaksi henkilö tosissaan mielletään vasta valmiin ja etenkin vaikuttavan työn myötä.

Käyn salilla, tavoiteena on parantaa kehon suorituskykyä kaikin puolin. Lihasten koolla ei sinällään ola mitään merkitystä minulle, voimaa saadakseni aion kuitenkin nostaa painoani vielä muutaman kilon nykyisestä 75 tuonne 80 tuntumaan.

Käyn punttarilla koska haluan lihaksikkaan vartalon ja hieman voimaakin.
Tavoite on nyt oma paino penkistä, vielä pitäis pari kyt kiloa saada.. Tosin paino nousee ropisten, tavoitteet pahenee vaan. :evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanoisin harrastavani kehonrakennusta... Tai ei ehkä harrastavani, vaan se on aikalailla elämäntapa. Mut jos joku kysyy, niin sanon käyväni salilla. Kehonrakennus, koska pyrin muokkaamaan kehoa. En kohottamaan kuntoa, voimaa... (tai no vähän voimaa, täytyy tunnustaa... :) )

Mun mielestä kehonrakentajia on ne tosissaan treenaavat jotka keskittyy treenaamaan tasapuolisesti koko kroppaa ja tavoittelee sopusuhtaista lihaksikkuutta. Tyypit jotka treenaa pelkkää yläkroppaa tai pahimmassa tapauksessa vain rintaa ja hauista on sit jotain puolikehonrakentajia. Tai en tiedä miten nimittäis, mut ei kuitenkaan kehonrakentajia siinä merkityksessä missä mä sen ymmärrän. Eli sopusuhtaisen lihaksikkaan (vahvan) ja vähärasvaisen vartalon tavoittelijoita.Tosin tietysti jos esim. on alaraajat halvaantuneet ja siksi treenaa vain yläkroppaa, ni sit on tietysti kehonrakentaja siinä missä muutkin. Jollain voi olla tietysti joku muu hyvä syy olla treenaamatta alakroppaa. Mut tikkujalat ison yläkropan kans on kyllä tosi huvittava näky.
Sekin on huvittavaa jos kehonrakentajaksi itseään kutsuva sanoo ettei tee niskan takaa punnerrusta, kun on kuullut et niskan takaa maksimin nostaminen ei nosta penkkitulosta. Ei kehonrakentajaa kiinnosta pelkkä penkkitulos. Kehonrakentajalle tuottaa yhtä suurta mielihyvää liikkeen kuin liikkeen suorittaminen paremmin kuin ennen. Kymmenen kiloa esim. niskan takaa punnerruksen maksimiin on prosentuaalisesti hienompi suoritus kuin 10 kiloa penkin maksimiin, koska kokonaispainot on (yleensä) pienemmät. Tosin mä taidan olla niitä harvoja jotka iloitsee uudesta toistoenkasta pohjeliikkeissä lähes yhtä paljon kuin penkissä, maastavedossa tai kyykyssä.
Ps. Niskan takaa punnerrus oli kyllä huono esimerkki, koska pitkälle kehittyneillä kehonrakentajilla on sen verran suuret olkapäät että usein ala-asennossa olkapää vääntyy ikävästi ainakin jos tangon tuo paljon päälaen tasoa alemmaksi. Yleensä hieman pienemmillä (esim. 175cm/75kg) olkapäillä varustetuilla bodareilla tanko liikkuu lähelle niskan alaosaa vielä vaivattomasti ilman pahoja vääntöjä olkanivelessä.
Mulla ainakin esim. ylätaljassa niskan taakse ennen sain tangon alas asti, nyt se tuottaa vaikeuksia kaikkein pienimmilläkin painoilla vaikka kuinka koittais venytellä.

v-selkä76 sanoi:
Eli sopusuhtaisen lihaksikkaan (vahvan) ja vähärasvaisen vartalon tavoittelijoita.....Tosin mä taidan olla niitä harvoja jotka iloitsee uudesta toistoenkasta pohjeliikkeissä lähes yhtä paljon kuin penkissä, maastavedossa tai kyykyssä.

Joo yhdyn edellisiin lauseisiin... harrastan kehonrakennusta. Tavoitteena kuitenkin hieman enemmän fitness-tyylinen vartalo (Paitsi S. Murtola on poikkeus :kuola: ). Naisena tämä kommentti kehonrakennuksesta kyllä herättää muissa kummastusta... Sillä en sitä niin seurassa viljele. :D
Elän ja hengitän kyllä melkolailla 100% 24/7 tätä harrastusta. Kyllä tämä on täysin elämäntapa.

Hyzenthlay sanoi:
Heh. Tätä oon miettinyt itsekin. Ei kuulosta kovin uskottavalta, että tällainen 160cm pikkutyttö harrastaisi "kehonrakennusta", mutta ei "salilla käynti" anna oikeaa kuvaa tästä. Juuri niin kuin Rocket sanoi :)
juu:). Jos minusta itsestäni on kyse, en harrasta kehonrakennusta. Oikaisen aina, jos sellaista kysytään. Treenaan fitnessiä, mutta en ole fitness kilpailija. Just...
ÄLKÄÄ SUUTTUKO MULLE!Mä koen jotenkin että kehonrakentaja käyttää myös jotain tavaraa, saadakseen kokoa vielä lisää. Tai no emmä ainakaan oo mikään kehonainen. Hö emmä tiiä.

t:tollo

VelttoV sanoi:
Rocketin kommenttiin, että onko se normaali stepperiä ja reisipuristusta tekevä tyttönen kehonrakentaja, koska tekee liikkeitä kehon osia muokatakseen?
Joo. No voi shit!!! Onko luistimet ekaa kertaa jalassa oleva tyttö taitoluistelija? Laji on laji. Harrastelu harrastelua. Ei kukaan oo niin daiju... Älääääää oo noin tyhmä.

Ihmeellisiä jotenkin noi ihmisten asenteen kehonrakennusta kohtaan, jos sanot harrastavasi kehonrakennusta etkä oo kokoluokkaa Mike niin heti katotaan pitkin nenänvartta että mikä toi luulee olevansa. Tän takia tulee sanottua harrastavansa "punttista" tai "salilla käyntiä" esim. töissä, kun ei jaksa alkaa tästäkin asiasta vääntämään...

rocket sanoi:
Joo. No voi shit!!! Onko luistimet ekaa kertaa jalassa oleva tyttö taitoluistelija? Laji on laji. Harrastelu harrastelua. Ei kukaan oo niin daiju... Älääääää oo noin tyhmä.

Olenpas! ;)

Ei laji siitä mihinkään muutu, vaikka olisi harrastelijatasolla. Niinkuin itsekkin aiemmassa viestissäsi mainitsit....

Harrastan itseni särkemistä.... Siltä se taas eilen hauista vääntäessä tuntui, kun kyynärvarteen vihlatessa meinas itku päästä.... :evil:

-nimim. mobilattia ja buranaa, sillä ne tulokset nousee....-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom