Disclaimer:
Alla oleva teksti on kouluttamaton ja lähes täysin mutua oleva mielipiteeni, eikä sitä varsinaisesti ole suunnattu kehenkään vaan käytän edellisen kirjoittajan tekstiä oman mielipiteeni esiintuomiseen.
Ihan mielenkiinnosta haluisin lähteä vähän kyselemään että missä sitten ns. "hardgainerin" raja menisi. Voin kertoa tulevani perheestä jossa molemmat vanhemmat olleet erittäin laihoja ja siro rakenteisia (luustoltaan) nuorena, ja niin olen minäkin. Lihaksieni koko on siis luonnostaan erittäin pieni joka näkyy esimerkiksi erittäin hoikissa jaloissa, myös lääkäri on tästä "huomauttanut".
Voin väittää ettei oma painoni ole todellakaan noussut millään +500 kaloria päivässä (pitänyt mm. kalorilaskurissa laskuina). Mielestäni olen siis jossain mielessä hardgaineri, verrattuna ainakin moniin muihin. Toki olen painoa saanut nostettua mutta se on vaatinut yli +1000 kaloria päivässä (syöminen vähän on/off koska itselle tuo 3500-4000 kaloria päivässä tekee hieman tuskaa syödä jos vähänkin enemmän menoa - jää välipalat vähemmälle). Mutta en ehkä tunne tuota hardgainer nimitystä, onhan totta että jokainen, jolla ei ole jotain sairautta tmv. saa kyllä sen painon nostettua kunhan syö tarpeeksi. Eri asia onkin mikä on kenellekkin tarpeeksi.
Olenkin miettinyt onko mahdollista ettei paino nouse kovin helposti, juurikin huono ravinnon imeytyminen? Olen allerginen melko monelle ruoalle, ja mm. laktoosiintoleranssi löytyy, sekä muutenkin melko "herkkä" vatsa.
Voit käyttää hardgainer termiä itsestäsi, jos se saa sut tuntemaan olosi paremmaksi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että hardgainer termi on vain keinotekoinen selitys sille, että "en ole yhtä riskissä kunnossa kuin naapurin jannu". En nyt tarkoita sitä, että kaikki olisivat samanlaisia ja pystyisivät samanlaisiin tuloksiin. Muutoinhan me kaikki nostaisimme yli 300 penkistä ja juoksisimme 100m alle kympin. Ymmärrän, että kaikki ovat erilaisia ja joillekkin sen painon nostaminen on vaikeampaa kuin muille, mutta tuon termin käyttäminen mielestäni sabotoi omaa kehitystä, koska sen käyttö tuo helposti mukanaan juurikin sellaisen asenteen, että "en kykene samaan kuin muut". Mutta omapahan on asianne ja ajatelkaa miten ajattelette.
Tuo +1000 kaloria ei vielä ainakaan mun korvaan vielä hirveän paljolta kuullosta ja siitäkin voidaan olla montaa eri mieltä kuinka tarkan kuvan kalorilaskurit antaa oikeasta kulutuksesta. Ja kuinka voisit edes odottaa suurta kehitystä jos syöminen on "vähän on/off"? Ja oletko koittanut erilaisia treenimenetelmiä? Toisille toimii suuri volyymi ja pieni intensiteetti ja toisille pieni volyymi ja suuri intensiteetti ja kolmansille joku muu. Toki tuo ravinnon imeytyminen ja allergiat vaikuttaa asiaan, mutta en niihin voi nyt kantaa ottaa, koska en ole lääkäri tai muutenkaan mikään asiantuntija.
Summa summarum:
Unohtakaa tuo hardgainer termi ja keskittykää siihen omaan tekemiseen ja kehitykseen.
Älkää turhaan verratko itseänne naapurin geeniloton voittajaan, ellette aio kilpailla.
Eikös hulluden määritelmä ole, että tekee samaa asiaa uudelleen ja uudelleen ja joka kerta odottaa toisenlaista lopputulosta? (Jos se mikä ei toimi sulle, niin koita jotain muuta.)
ps. toivottavasti nyt sain kantani kyseiseen aiheeseen selväksi ja kukaan ei ota tätä liian henkilökohtaisesti.