Hardgainerin bulkkidieetti

omnivore sanoi:
Joo, mutta ainoa mikä loppujen lopuksi kasvattaa lihaksia on proteiini. Hiilihydraatteja ja rasvoja syödään vain sen takia ettei kehon tarvitse muuttaa proteiinia energiaksi, vaan sitä jää yli lihaskasvua varten. Right?

WRONG!!

...en pystynyt vastustaan kiusausta :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai se on. Juuri kuten sanoit, syömiseenkin oppii. En mielestäni missään vaiheessa sanonut, että en pystynyt niitä kaloreja syömään, vaan se tuotti hieman vaikeuksia. Tekosyyn tuosta nyt tekee sen, että sanoo ettei pysty syömään vaikka todellisuudessa ei viitsi/osaa opetella syömään.

Tällä foorumilla on ilmeisen turha keskustella syömisongelmasta siitä näkökulmasta että ylenmääräinen syöminen saattaa olla hankalaa jollekin. Jos on puolen ikäänsä huomaamattaan tai tarkoituksella elänyt miinuskaloreilla niin kyllä ne plussakalorit saattaa ihan todellisuudessa tulla takaisin samaa reittiä mitä ne on mahaan tungettu. Ja ei siihen ylisyömiseen ihan äkkiä totu, varsinkin kun siihen samaan syssyyn ahdetaan punttaamiseen riittävä määrä protskuja jotka saavat olon tuntumaan viela kylläisemmältä kuin aiemmin syöty hiilarimössö.

Ja kyllä, olen samaa mieltä että 99% "hardgainereista" ei syö tarpeeksi.

Kyllä se syöminen tosiaan voi olla vaikeaa joillekin, itseni mukaan lukien. Vaikka nyt olenkin reilussa puolessa vuodessa kyennyt nostamaan painoa melkein 10 kg (nyt 177/79), niin ei se helppoa ole ollut. En tiedä onko minulla pieni vatsalaukku vai mitä, mutta 35 vuotta elin varmasti todella pienillä kaloreilla, tai söin semmoista missä kalorit tulivat "pienessä paketissa". Vaikka oli kuinka iso nälkä tahansa, se saattoi mennä ohi kun söi yhden voileivän. En jaksanut syödä edes normaalikokoista kotipizzaa. Nykyäänkin se menee vain juuri ja juuri vaikka olisi karjuva nälkä ja sen jälkeen on kauhea ähky. Vieläkin tulee hetkiä, että kun syö useita kunnon aterioita niin kuin pitääkin, niin muutaman sellaisen päivän jälkeen on sellainen olo, että tekisi mieli olla pari päivää kokonaan syömättä. Jossakin menee jokaisella se raja, se varmaan työntyy koko ajan eteenpäin, mutta kovin hitaalta tuo "vatsalaukun suureneminen" tuntuu.

Sama maha vissiin meikäläisellä, 68->75kg 15kk:ssa, nyt alkaa ajoittain jo syöminen onnistua. Laskin kalorilaskurista ennen puntin aloittamista että normaalisti söin 3000-4000kcal 3. päivän aikana, kun nyt se sama määrä pitäisi syödä päivässä...

Eli joo.. Tehdäänpäs tämä asia nyt selväksi, koska aikaisemmin olen näköjään ajautunut pointistani aika sivuun, joka siis on: se että et pysty syömään tarpeeksi ei tee sinusta hardgaineria. Hadgainer termillä tarkoitetaan henkilöä, joka tekee kaikki asiat oikein, mutta silti kokee suuria vaikeuksia kasvattaa lihasmassaa, mikä tarkoittaa yleensä jo jotain sairautta. Se että et saa syötyä tarpeeksi, tarkoittaa että et tee/et saa tehtyä kaikkia asioita oikein -> et ole hardgainer.

make_00: Toki tällä foorumilla voi aiheesta keskustella, mutta ei sotketa sitä tähän hardgainer hommaan.

Voisin kai sitten yrittää laittaa tähän lankaan pari vinkkiä niille, joille syöminen on todella vaikeata.

-Syö useammin (8-10 krt/pv, tarvittaessa useamminkin)
-Ota osa kaloreista nestemäisenä (hommaa vaikka tehosekotin. Täällä on myös ketju jossa paljon reseptivinkkejä)
-Kaiken ei tarvitse olla yltiöterveellistä (voi syödä myös jonkin verran höttöhiilareita tms.)

Näistä on ollut ainakin itselleni huomattavasti hyötyä ja toivottavasti myös joillekkin muillekkin.

omnivore sanoi:
(jos "hardgaineria" nyt ylipäätään on olemassa)
Ei ole olemassa ei... On vain niitä jotka syövät tarpeeksi ja niitä jotka ei syö tarpeeksi :D

Eli joo.. Tehdäänpäs tämä asia nyt selväksi, koska aikaisemmin olen näköjään ajautunut pointistani aika sivuun, joka siis on: se että et pysty syömään tarpeeksi ei tee sinusta hardgaineria. Hadgainer termillä tarkoitetaan henkilöä, joka tekee kaikki asiat oikein, mutta silti kokee suuria vaikeuksia kasvattaa lihasmassaa, mikä tarkoittaa yleensä jo jotain sairautta. Se että et saa syötyä tarpeeksi, tarkoittaa että et tee/et saa tehtyä kaikkia asioita oikein -> et ole hardgainer.

make_00: Toki tällä foorumilla voi aiheesta keskustella, mutta ei sotketa sitä tähän hardgainer hommaan.

Juu ei ole nämä käsitteet oikein tuttuja... Mutta nämä "syömishäiriöisen" syömisvinkit oli hyviä, kiitos :)

Tässä myös vinkki: paista kaikki sapuska tosi reilussa voissa. Maistuu ruokakin helkkarin paljon paremmalta ja tulee energiaa. Sitä paitsi voi on terveellistä, erään tuoreen tutkimuksen mukaan jopa terveellisempää kuin oliiviöljy.

Ihan mielenkiinnosta haluisin lähteä vähän kyselemään että missä sitten ns. "hardgainerin" raja menisi. Voin kertoa tulevani perheestä jossa molemmat vanhemmat olleet erittäin laihoja ja siro rakenteisia (luustoltaan) nuorena, ja niin olen minäkin. Lihaksieni koko on siis luonnostaan erittäin pieni joka näkyy esimerkiksi erittäin hoikissa jaloissa, myös lääkäri on tästä "huomauttanut".
Voin väittää ettei oma painoni ole todellakaan noussut millään +500 kaloria päivässä (pitänyt mm. kalorilaskurissa laskuina). Mielestäni olen siis jossain mielessä hardgaineri, verrattuna ainakin moniin muihin. Toki olen painoa saanut nostettua mutta se on vaatinut yli +1000 kaloria päivässä (syöminen vähän on/off koska itselle tuo 3500-4000 kaloria päivässä tekee hieman tuskaa syödä jos vähänkin enemmän menoa - jää välipalat vähemmälle). Mutta en ehkä tunne tuota hardgainer nimitystä, onhan totta että jokainen, jolla ei ole jotain sairautta tmv. saa kyllä sen painon nostettua kunhan syö tarpeeksi. Eri asia onkin mikä on kenellekkin tarpeeksi.
Olenkin miettinyt onko mahdollista ettei paino nouse kovin helposti, juurikin huono ravinnon imeytyminen? Olen allerginen melko monelle ruoalle, ja mm. laktoosiintoleranssi löytyy, sekä muutenkin melko "herkkä" vatsa.
PS. miten te pystytte noita öljyjä syömään, ei maussa mitään ongelmaa kun vetää kylmään veteen "sekoitettuna", mutta se kalvo joka siitä jää suuhun :S Jotain vinkkejä millä sen sais pois? Kokemuksia mm. sellaisesta kun joskus otin juuri iltapalana niin nukkumisesta ei tullut tuntiin mitään koska suuhun kertyi jäätävä määrä kuolaa kokoajan joka pakko räkiä pois...

Disclaimer:
Alla oleva teksti on kouluttamaton ja lähes täysin mutua oleva mielipiteeni, eikä sitä varsinaisesti ole suunnattu kehenkään vaan käytän edellisen kirjoittajan tekstiä oman mielipiteeni esiintuomiseen.

Ihan mielenkiinnosta haluisin lähteä vähän kyselemään että missä sitten ns. "hardgainerin" raja menisi. Voin kertoa tulevani perheestä jossa molemmat vanhemmat olleet erittäin laihoja ja siro rakenteisia (luustoltaan) nuorena, ja niin olen minäkin. Lihaksieni koko on siis luonnostaan erittäin pieni joka näkyy esimerkiksi erittäin hoikissa jaloissa, myös lääkäri on tästä "huomauttanut".
Voin väittää ettei oma painoni ole todellakaan noussut millään +500 kaloria päivässä (pitänyt mm. kalorilaskurissa laskuina). Mielestäni olen siis jossain mielessä hardgaineri, verrattuna ainakin moniin muihin. Toki olen painoa saanut nostettua mutta se on vaatinut yli +1000 kaloria päivässä (syöminen vähän on/off koska itselle tuo 3500-4000 kaloria päivässä tekee hieman tuskaa syödä jos vähänkin enemmän menoa - jää välipalat vähemmälle). Mutta en ehkä tunne tuota hardgainer nimitystä, onhan totta että jokainen, jolla ei ole jotain sairautta tmv. saa kyllä sen painon nostettua kunhan syö tarpeeksi. Eri asia onkin mikä on kenellekkin tarpeeksi.
Olenkin miettinyt onko mahdollista ettei paino nouse kovin helposti, juurikin huono ravinnon imeytyminen? Olen allerginen melko monelle ruoalle, ja mm. laktoosiintoleranssi löytyy, sekä muutenkin melko "herkkä" vatsa.

Voit käyttää hardgainer termiä itsestäsi, jos se saa sut tuntemaan olosi paremmaksi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että hardgainer termi on vain keinotekoinen selitys sille, että "en ole yhtä riskissä kunnossa kuin naapurin jannu". En nyt tarkoita sitä, että kaikki olisivat samanlaisia ja pystyisivät samanlaisiin tuloksiin. Muutoinhan me kaikki nostaisimme yli 300 penkistä ja juoksisimme 100m alle kympin. Ymmärrän, että kaikki ovat erilaisia ja joillekkin sen painon nostaminen on vaikeampaa kuin muille, mutta tuon termin käyttäminen mielestäni sabotoi omaa kehitystä, koska sen käyttö tuo helposti mukanaan juurikin sellaisen asenteen, että "en kykene samaan kuin muut". Mutta omapahan on asianne ja ajatelkaa miten ajattelette.

Tuo +1000 kaloria ei vielä ainakaan mun korvaan vielä hirveän paljolta kuullosta ja siitäkin voidaan olla montaa eri mieltä kuinka tarkan kuvan kalorilaskurit antaa oikeasta kulutuksesta. Ja kuinka voisit edes odottaa suurta kehitystä jos syöminen on "vähän on/off"? Ja oletko koittanut erilaisia treenimenetelmiä? Toisille toimii suuri volyymi ja pieni intensiteetti ja toisille pieni volyymi ja suuri intensiteetti ja kolmansille joku muu. Toki tuo ravinnon imeytyminen ja allergiat vaikuttaa asiaan, mutta en niihin voi nyt kantaa ottaa, koska en ole lääkäri tai muutenkaan mikään asiantuntija.

Summa summarum:

Unohtakaa tuo hardgainer termi ja keskittykää siihen omaan tekemiseen ja kehitykseen.
Älkää turhaan verratko itseänne naapurin geeniloton voittajaan, ellette aio kilpailla.
Eikös hulluden määritelmä ole, että tekee samaa asiaa uudelleen ja uudelleen ja joka kerta odottaa toisenlaista lopputulosta? (Jos se mikä ei toimi sulle, niin koita jotain muuta.)

ps. toivottavasti nyt sain kantani kyseiseen aiheeseen selväksi ja kukaan ei ota tätä liian henkilökohtaisesti.

Heh,

Ehkä ilmasin itteni vähän väärin, ehkä en. Ei tarkotuksenani ollu alkaa valittelemaan omia huonoja geenejä tai mitään, kunhan pohtia asiaa että kyllä se tuntuu oikeasti olevan toisille "harder to gain" massaa. Itselläni ei asian kanssa sinänsä ole mitään ongelmaa, koska asia on kantapään kautta opittu. Mitä tolla on/off syömiselle tarkotin niin kyllä ne parhaat jaksot on jaksettu vetää monia kuukausia putkeen...

Ja kyllähän sitä massaa on saanut lisää kunhan vain on ne omat kalorirajat löytänyt. Lähinnä tarkotus oli siis tarkastella vertailua jossa jotkut syömällä täysin hutiloiden saa sen lihasmassan nousuun. Korostan nyt kuitenkin että en itsekään henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä jotka pistää kaiken sen piikkiin että on mahotonta nostaa painoa "kun on tälläinen kuin on". Enkä halunnut käyttää tuota hardgainer nimeä alunperinkään "negatiivisessa" ja valittavassa mielessä. Omakohtaisesta näkökulmasta ne rajat vaan on todellakin suuria yksilöiden välillä.

Ehkä ilmasin itteni vähän väärin, ehkä en.

Jos luit tuon aiemman postini alusta, niin varmaan huomasit että sanoin "...eikä sitä varsinaisesti ole suunnattu kehenkään...". Kirjoitin sen karmeasti yleistäen käyttäen hyväkseni sun aiempaa postia ja tarkoituksena oli tuoda esille oma näkemys aiheesta. Se miksi tuon kirjoitin, johtuu siitä että olen joskus itsekkin ajautunut tuohon hardgainer ajatusmaailmaan ja vasta siitä päästyäni alkoi oma kehitys lähteä kunnolla eteenpäin. Ehkä elättelen jopa pientä toivetta siitä, että edes joku ymmärtäisi tämän asian ilman, että sitä tarvitsisi opetella kantapään kautta kuten itse joutui tekemään.

Viimeksi muokattu:
sfecmw.png

24yzui1.png

Nyt 2 kuukauden jälkeen voisi sanoa että meni juuri niin kuin toivoin. Mitä nyt sairastuin maaliskuun lopussa, ja jouduin olemaan viikon -1500kcal/pvä. Keskimäärin silti painoa tullut 0.625 kiloa / viikko, mistä arvioisin ehkä noin 0.5 kiloa olevan lihasta.

Huomaa että painon kasvu alkaa kuitenkin hidastua, joten boostasin päivittäiset tavoitekalorit 3000:sta 3600:aan. Ehdottomasti sitä mieltä että se pieni vaiva mikä menee ravinnon tarkkailuun korvautuu moninkertaisena takaisin.

En sanoisi että tästä kuurista erityisemmin nauttisin... Mikään ei voita oksennusrefleksiä hampaita pestessä kun muistat rypsiöljyn jonka joit 5 minuuttia sitten. Mutta on se silti sen arvoista.

omnivore: Juotko heti rypsärin perään vettä? Helpottaa huomattavasti sen litkun nielemistä, eikä makuakaan ehdi maistaa. Jos maidon kanssa juo niin maku on vieläkin olemattomampi.

Joo, ja se kyllä auttaa jonkin verran. Se taas että vatsa on täysi jo ennestään toimii päinvastoin (saan yleensä vasta iltaan mennessä päivän kalorit täyteen). Ekan kuukauden ajan oli vielä helppoa, mutta pikkuhiljaa alkaa tulla kylmät väreet kun ajatteleekaan sitä. Hrrr.

Suositut

Back
Ylös Bottom