Hampaiden valkaisu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weakling
  • Aloitettu Aloitettu
En haulla löytänyt kyseisestä aiheesta threadia, mutta jos sellainen on niin ohjatkaa minut toki sinne ja tuhotkaa tämä.

Eli onko porukkaa jolla hampaidenvalkaisukokemuksia? Ajattelin itse saada vähän raikkaamman hymyn, mutta kysymys kuuluu: kuinka paljon joudun pulittamaan ja mikä olisi paras tapa tehdä se? Hammaslääkärille suoraan vai joku kotisetti TV-shopista? Suositelkaa toki merkkejä jos on hyviä kokemuksia ja kertokaa varsinkin ne huonot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmasti yksilökohtaista, mutta mulla auttaa valkaiseva hammastahna erittäin hyvin ja mie sentään juon kahvia ja poltan silloin tällöin tupakkaa.
Peset sillä hampaat ja annat sen vaikka vaikuttaa suussa (et siis purskuta sitä pois [Yks hammaslääkäri sano, ei siis mun omaa keksintöä :P]) yön yli.

Hammaslääkäreillä on niitä laser/kristallivalkaisuja (en tiedä onko niissä sama menetelmä), jotka maksaa tosin jonkun 300+ euroa, mutta ovat tietääkseni hintansa arvoisia.

Itselläni on hammaslääkäriltä saadut semmoiset muotit, joita pidetään yön yli suussa. Muotit maksaa kyllä (mulla maksoi joku vajaa 300e) ja sitten niihin voi ostaa sitä valkaisuainetta (vajaa 15e pari tuubia), jotka kestää pitkään. Ovat ihan ok, mutta ei kovin mukavat.

Lisäksi on jotain semmoisia liuskoja, joita pidetään hampaissa. Niitäkin olen kokeillut, mutta se oli jotain niin vahvaa tuotetta, että oli pakko lopettaa käyttö kesken. Yksi tuttu lähetti niitä mulle ulkomailta, mutta olen huomannut niistä mainoksia Suomessakin (en enää muista missä).

Valkaisevista hammastahnoista en ole huomannut mitään hyötyä.

Mikään noista valkaisuista ei valkaise hammasta sen valkoisemmaksi kuin se luonnostaan on. Tämä on hammaslääkärin suusta kuultua. Olisin itse halunnut semmoiset kirkkaan valkoiset hampaat, mutta eipä taida olla toivoa :)

Mulla kans auttoi valkaiseva hammastahna, Yotuel-merkkinen jota ostin apteekista. Olin yllättynyt, koska aiemmat markettitahnat ei auttaneet yhtään ja ilmeisesti niiden käyttö ei ole erityisen suositeltavaa muutenkaan. Hammaslääkäri tuota apteekin valkaisevaa hammastahnaa aikoinaan neuvoi käyttämään. Lisäksi siirryin pari vuotta sitten sähköhammasharjan käyttäjäksi, ja sekin vähän auttoi. Hampaat on pysyneet valkoisina vaikka juon melkoiset määrät kahvia ja teetä päivässä, ja salmiakkiakin kuluu usein.

Yotuelin nimeen täälläkin vannotaan, on hieman kalliimpaa mitä normaalit tahnat mutta auttaa kyllä. Kahvia tulee juotua aika lailla ja legot kuitenkin melkein hohtaa pimeässä tätä nykyä. Myös tuo sähköhammasharja on varmasti investointina kannattava. Kuten tuossa alkuketjusssa jo mainittiin on suosituksena jättää tuo tahna huuhtelematta pesun jälkeen Voisiko joku hammaslääkäri / -hoitaja / suuhygienisti valaista tätä puolta että miten on?

Mulla on käyny valkaisu mielessä kun kovana kahvinjuojana on tullut kellastettua hampaita aika kovin. Selvittelin asiaa ja paras sekä pysyvin apu taitaa olla hammaslääkärin tekemä Zoom -käsittely. Vaikutus kestää vuosia ja hintaa on about 500 eur.

Crest white stripsit vaikka ebaysta on 30e, Zoom 500 ja valkaisu+laminaatit jotain 1000-2000. Crestillä tulokset mieletsäni aika vaatimattomat..

Kannattaa harkita myös hampaiden valkaisua laserilla. Hinnat samaa luokkaa kuin Zoomilla, mutta lopputulos on parempi ja hoito kivuttomampaa. Voin suositella omasta puolestani. Noita tekeviä paikkoja löytyy helposti mm. googlettamalla.

Tulipa vain mieleen eräs Frendien jakso:

Monica: What happened to your teeth?
Ross: I whitened them.
Chandler: Really?
Ross: Yeah, what... what do you think?
Monica: Well, uh, I think I shouldn't look directly at them.
Ross: Come on, seriously.
Monica: Ross, they're really, really, really white!
Chandler: Yeah, what was wrong with your old... human teeth?
Ross: Well, I did leave the gel on a little longer than it said to.
Monica: How much longer?
Ross: Uh, uh.... a day.
Monica: Ross, you know that tonight is your date with Hillary?
Ross: I know! That's why I did it! Come on, are they really that bad?
Chandler: No. No, no, no, you'll be fine. Hilary's blind, right?
Monica: She will be after tonight.

:lol2:

:david:

Voisihan tuota joskus läpällä kokeilla. Kunnon pepsodent hymy. :thumbs:

Kannattaa ottaa aika hammashoitajalta ja katsoa mihin se pystyy ja kysyä suositukset siltä.

Usein harjat on liian kovia. Eli eivät hienohio hampaan pintaa. Kaupoista saa noita pikkulasten pehmeitä harjoja ja sitten kannattaa kokeilla samalla valkaisevaa hammastahnaa. Kannattaa siis kokeilla tuota extrapehmeää harjaa ennen kallista operointia, tai valkaisuaineita.

Tuo Yotuel alkoi kiinnostaa kovasti kun meilläkin on kaffe vähän tummentanut purukalustoa. Mitenkähän tuo tahna soveltuu, jos on paikkoja hampaissa? Jostain on jäänyt mielikuva, että valkaisu ei välttämättä olis hyväksi paikoille...

Myös tuo sähköhammasharja on varmasti investointina kannattava. Kuten tuossa alkuketjusssa jo mainittiin on suosituksena jättää tuo tahna huuhtelematta pesun jälkeen

Sähköharja on ehottomasti hankkimisen arvoinen kapine. Oikein käytettynä puhistaa hampaiden pinnat tehokkaammin ja tarkemmin ku normaali käsiharja. Kannattaa kuitenki kiinnittää huomiota harjaustekniikkaan ja vaikka käyä harjan kans hammaslääkärissä tiedustelemassa oikeaa harjaustapaa. Kuulostaa huvittavalta, mutta saatpahan ainaki asiantuntevaa harjausopetusta.

Tahna suositellaan jätettäväksi suuhun harjauksen jälkeen fluorivaikutuksen kasvattamiseksi. Mitä pitempään tahnaa on suussa, sitä enemmän fluoria imeytyy kiilteeseen vahvistaen sitä ja näin ollen reikien määrä vähenee.

Laminaatti on hampaan päälle laitettava kuori ja mitä olen itse hammaslääkäreiltä kysellyt niin ihan kestävä vaihtoehto.

Totta. Eli hammaslääkäri hioo osan potilaan omasta hampaasta pois ja tämä hiottu osa korvataan posliinisella laminaatilla. Näin voidaan saada aika radikaalejakin muutoksia aikaan, joten värivalintojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Laminaatit kestävät todella hyvin ja ovat erittäin esteettisiä.

Hinta on ainoa huonompi asia. Kannattaa kysyä hinta-arvio itse tohtorilta.

Tuo Yotuel alkoi kiinnostaa kovasti kun meilläkin on kaffe vähän tummentanut purukalustoa. Mitenkähän tuo tahna soveltuu, jos on paikkoja hampaissa? Jostain on jäänyt mielikuva, että valkaisu ei välttämättä olis hyväksi paikoille...

Hammastahnojen valkaiseva vaikutus perustuu tahnoissa oleviin pieniin hioviin partikkeleihin. Valkaiseva vaikutus on lähinnä tehokkaampaa kakan irtoamista hampaiden pinnoilta. Selviä värimuutoksia silläkin tosin saavuttaa.

Näkyvillä alueilla olevat paikat eivät varsinaisessa valkaisussa vaihda väriä koska ovat muovia. Valkaisun jälkeen muovit voi tosin vaihtaa uuden värin värisiksi, joten ei ongelma ole ollenkaan suuri.

Totta. Eli hammaslääkäri hioo osan potilaan omasta hampaasta pois ja tämä hiottu osa korvataan posliinisella laminaatilla. Näin voidaan saada aika radikaalejakin muutoksia aikaan, joten värivalintojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Laminaatit kestävät todella hyvin ja ovat erittäin esteettisiä.

Hinta on ainoa huonompi asia. Kannattaa kysyä hinta-arvio itse tohtorilta.

Tiedän :) Hinnat on noin 300 eurosta ylöspäin per hammas (oon soitellut aika monia hammaslääkäreitä läpi). Kallista touhua siis. Virossa on puolet halvempaa kuin Suomessa.

Tiedän :) Hinnat on noin 300 eurosta ylöspäin per hammas (oon soitellut aika monia hammaslääkäreitä läpi). Kallista touhua siis. Virossa on puolet halvempaa kuin Suomessa.

Oulussa, Turussa tai Helsingissä kannattaa ottaa yhteyttä myös yliopistojen hammaslääketieteen laitoksille ja kysyä mahdollisuutta päästä opetuspotilaaksi. Luultavasti halvin mahollinen hammashoito tässä maassa tulee tuota kautta.

Oulussa, Turussa tai Helsingissä kannattaa ottaa yhteyttä myös yliopistojen hammaslääketieteen laitoksille ja kysyä mahdollisuutta päästä opetuspotilaaksi. Luultavasti halvin mahollinen hammashoito tässä maassa tulee tuota kautta.

Kuulostaapa hyvältä :)

Kuten tuossa alkuketjusssa jo mainittiin on suosituksena jättää tuo tahna huuhtelematta pesun jälkeen.
Yleensäkin suositellaan, että fluoritahnaa ei huuhdeltaisi pois suusta pesun jälkeen. Syljet vaan ylimääräiset pois ja jätät fluorin vaikuttamaan. Tuossa Yotuelissa on papaiinia joka etsymaattisesti reagoi ja poistaa likaa hampaan pinnalta. Yotuelin RDA on aika pieni, joten se ei hankaa ja vahingoita kiillettä.

Nuo Hipan mainitsemat teknikolla teetetyt valkaisulusikat ovat ainakin suht hellävarainen ja tehokas keino valkaista hampaita tai ylläpitää vastaanotolla tehdyn valkaisun tulosta. Niihin laitettavia geelejä löytyy yleisimmin ainakin Opalescence ja Youtuel merkkisinä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom