Hammaslääkäri kädettänyt koko homman?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reebus
  • Aloitettu Aloitettu
(Tästä kaikki alkoi.)

Hampaassani oli siis syvä reikä, joten siihen laitettiin lääkepaikka. Lääkepaikan annettiin vaikuttaa parin kuukauden ajan, jonka jälkeen hambilääkäri tarkisti pinnallisesti hampaan, sanoi pohjan kovettuneen ja laittoi kunnollisen paikan päälle. Juurihoidolta siis vältyin - ainakin silloin. Tuosta operaatiosta on nyt 5 viikkoa, ja hammas on edelleenkin schebenä. Hammasta ei särje, mutta sillä ei pysty kunnolla pureskelemaan (oikea puoli tuntuu heikompana) ja kaikki kylmä/kuuma sattuu.

Voiko paikan kovettuminen kestää näin järjettömän kauan vai onko lääkäri ryssinyt koko homman oikein huolella? Hambitäti (epävarma, nuori nainen) sanoi reilu kuukausi sitten, paikkauksen päätteeksi, että jos hammas alkaa tuntua/särkeä, niin sitten pitää käydä uudelleen vastaanotolla. Entä jos hammas on tuntunut samalta koko 5 viikon ajan? :wall: Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo ihan tutulta kuulostaa. Itselläni myös hammasta yritettiin elvyttää lääkepaikalla, mutta ei siinä tainnut kuukautta mennä kun sille oli ihan pakko tarjota juurihoitoa. Lienee ihan tavallista ettei hammasta lääkepaikalla enää kuntoon saada.

Sumppari sanoi:
No joo ihan tutulta kuulostaa. Itselläni myös hammasta yritettiin elvyttää lääkepaikalla, mutta ei siinä tainnut kuukautta mennä kun sille oli ihan pakko tarjota juurihoitoa. Lienee ihan tavallista ettei hammasta lääkepaikalla enää kuntoon saada.

Laitettiinko sulle lääkepaikan jälkeen kunnollinen paikka, vai totesko lääkäri, että lääkepaikka ei toiminut ja sen jälkeen aloitti juurihoidon?

IronMind sanoi:
Joo. Mars juurihoitoon/tsekkaukseen. Ei kannata turhaan antaa muhia paikan enempää, jos siellä alla ovat bakteerit pistäneet bileet pystyyn.

Se on vain kumma, että hammas on tuntunut koko 5 viikon ajan samalta - siis paikkauksesta asti. :(

Noh, parin viikon päästä on kai mentävä tarkistukseen, jos se ei tästä parane.

Mulla joskus porattii ihan vituksee, varmaan hampaan läpi vähintää poras, ainaki sille tuntu ja sitte se paikattii jne, hammas oli seuraavat 2kk kipee eikä voinu syyä sil puolel oikeestaa, enkä ees tiiä yhtää mitä se teki hampaalle O_o

lumbago sanoi:
Mulla joskus porattii ihan vituksee, varmaan hampaan läpi vähintää poras, ainaki sille tuntu ja sitte se paikattii jne, hammas oli seuraavat 2kk kipee eikä voinu syyä sil puolel oikeestaa, enkä ees tiiä yhtää mitä se teki hampaalle O_o

Sen jälkeen loppu kipu? Onko tosta jo kauankin aikaa?

jos hampaat tarkastuttaisi ja hoidattaisi ajoissa ei isoja reikiä tulisi ;) uudenveroista on aika turha odottaa. Tuskin siellä hampaassa kuitenkaan on tulehdusta jos sitä ei kerran särje. Kylmä ja kuuma johtuvat paikan läpi helposti, samoin kuin pureskeltaessa aiheutuu paikkaan paine ja hermot saavat ärsytystä. Itselläni oli todella pitkään suuri paikka hampaassa ongelmitta, mutta alkoi lopulta painaa hermoja. Semmosia nuo muovipaikat on... Juurenhoito ja ongelma oli poissa.

vsq sanoi:
Sen jälkeen loppu kipu? Onko tosta jo kauankin aikaa?

Jep, se loppu sitte, pari kuukautta pakotti, toi oli tos viime vuonna.
Aattelin jo mennä valittaa sille hammaslääkärille silloin että pakottaa ihan sikanaa, mut sitte ku loppuki ni eipä sinne menty :)

vsq sanoi:
(Tästä kaikki alkoi.)

Hampaassani oli siis syvä reikä, joten siihen laitettiin lääkepaikka. Lääkepaikan annettiin vaikuttaa parin kuukauden ajan, jonka jälkeen hambilääkäri tarkisti pinnallisesti hampaan, sanoi pohjan kovettuneen ja laittoi kunnollisen paikan päälle. Juurihoidolta siis vältyin - ainakin silloin. Tuosta operaatiosta on nyt 5 viikkoa, ja hammas on edelleenkin schebenä. Hammasta ei särje, mutta sillä ei pysty kunnolla pureskelemaan (oikea puoli tuntuu heikompana) ja kaikki kylmä/kuuma sattuu.

Voiko paikan kovettuminen kestää näin järjettömän kauan vai onko lääkäri ryssinyt koko homman oikein huolella? Hambitäti (epävarma, nuori nainen) sanoi reilu kuukausi sitten, paikkauksen päätteeksi, että jos hammas alkaa tuntua/särkeä, niin sitten pitää käydä uudelleen vastaanotolla. Entä jos hammas on tuntunut samalta koko 5 viikon ajan? :wall: Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

Jeps mulle kävi samalla tavalla. Kyllähän tuo vähän ahisti, hammas särky osaa olla melko perseestä. Tavan paikka oli n.1kk ja sit hammas meni niin paskamaisen tuntuseks, että menin valittaa siitä. Juuri hoitoonhan sitä sit joutu ja sitpä sen jälkeen ei oo ollukkaan mitään ongelmia.

Mulla oli jonkin asteista purentavikaa kehittynyt, ku treenatessa aina välillä puren hampaat yhteen... No menin sitten lääkäriin ja täti ystävällisesti hioi suoraksi purennan ja kipu häipyi.. samalla käynnillä otettiin kuvat hampaista ja se huomas mun elämäni ekat reijänalut.. no päätin että nehän pitää heti kunnostaa pois. No sittenpä menin uusiks ja täti paikkas ne hampaat.. tuloksena jatkuva purentakipu oikealla puolella ja useiden uusien käyntien jälkeen ei parannusta ole tullut..että tämmönen täällä

Net Virgin sanoi:
Mulla oli jonkin asteista purentavikaa kehittynyt, ku treenatessa aina välillä puren hampaat yhteen...

Net Virgin, sinun kannattaisi ehkä ruveta käyttämään ns. purentakiskoa yöllä nukkuessa. Onhan mahdollista että narskutat hampaita yöllä ilman että edes itse tiedät siitä. Purentavika ja hammaseroosio voivat lähteä alkuun monesta syystä.

vsq sanoi:
(Tästä kaikki alkoi.)
Tuosta operaatiosta on nyt 5 viikkoa, ja hammas on edelleenkin schebenä. Hammasta ei särje, mutta sillä ei pysty kunnolla pureskelemaan (oikea puoli tuntuu heikompana) ja kaikki kylmä/kuuma sattuu.

Mulla uusittiin yksi isompi paikka, ja sama homma kylmä/kuuma sattui oikeen helvetisti. Muistaakseni ainakin kaksi kuukautta. Välillä piti buranaa ottaa yöksi että sai nukutuksi. Pikkuhiljaa se kipu vaan hävis.

Ja se on jo kolmas uusintapaikkaus samassa hampaassa.

Jos on jotain isompaa remppaa, niin suosittelen lämpimästä siirtymistä yksityisella hammaslääkärille. Tsekkaat vaan paikkakuntasi hitantiedot ja pitkässä juokussa tuskin tulee ainakaan olellisesti kalliimmaksi kun kunnallinen. Ja hoito ainakin mulla ollut ihan eri luokkaa ja saat muutamassa viikossa kaluston kuntoon, kun kunnalliseen saa pahimmillaan jonottaa uutta aikaa kuukausia ja varmasti tulee reiät vaan isommiksi ja isommiksi.

Mulla jäi kerran yhden syvän reiän paikkauksen jälkeen hammas kipeäksi -> takaisin lekuriin (lekurin kommentti: todennäköisesti paikassa pieni halkeama, otetaan pois ja uusi tilalle), paikka auki ja lääkepaikka suuhun ja uusi paikka kahden kuukauden kuluttua. Kuitenkin kipu jatkui (tuntui esim. kun harjasi hampaita) -> lekuriin ja paikka auki (lekurin kommentti: joo tätä ei oltu viimeksi porattu tarpeeksi syvälle, täällä oli vielä pieni ilmakupla ensimmäisen paikkauksen jäljiltä), lääkepaikka tilalle ja taas kahden kuukauden kuluttua uusi paikka hampaaseen. Nyt esim. kovan leivän syöminen tuntuu, mutta ei varsinaisesti satu, joten olen tyytyväinen lopputulokseen, enkä uskalla antaa lääkärin ronkkia lisää tuota hammasta. Tarinan opetus oli se, että juurihoitoa ei annettu (ehkä olisi pitänyt?). Tämä siis YTHS:llä.

Hammas saattaa kipeytyä "purentakelvottomaan kuntoon" ihan pelkästään sen vuoksi, että tämä kyseinen hammas saa osakseen liikaa painetta purtaessa. Liian korkea paikka voi esim. aiheuttaa tämän. Jos paikkoja ei ole, niin syynä voi olla muuttunut purenta - tätä ei useinkaan tarvitse lähteä oikomahoidolla korjaamaan, vaan lekuri voi hioa omaa hammasta hieman.

Taustaa kivusta: Hampaan juuren alla oleva kudos (leukaluu jne.) ärtyy jatkuvasta liiallisesta paineesta. Ylisuuren kuorman saava hammas painaa purtaessa alla olevaa kudosta ja tämä aiheuttaa ärsytystä. Yleensä kudos tulehtuu hieman ja pyrkii turpoamaan, kerää nestettä jne.. Hampaan alla on kuitenkin ahdasta, joten sinne kertyy ylipainetta. Tämä saattaa jossain tapauksissa pyrkiä nostamaan hammasta ylöspäin ja sehän pahentaa tuota purentaa - hampaaseen kohdistuu kahta kauheampi paine purtaessa. Jokatapauksessa tuo hampaan alla oleva ärtynyt kudos saattaa oireilla vihlontana, kipuna purtaessa jne. Yleensä tämä hampaan alla oleva ärtymystila paranee n. viikossa siitä kun hammas/paikka on hiottu ja hampaaseen ei enää kohdistu painetta.

Purennan muutokset johtuvat aika usein yöllisestä narskuttelusta. Kannattaa hommata purentakisko. Jos haluat säästää pari sataa euroa niin kokeile ensi alkuun hammassyndejä (nyrkkeilijöiden puruluuta). Maksaa alta 10 egee. Tämän pitäisi hoitaa homma. Jos kuitenkin heräät aamulla syndinmurusia suu täynnä niin ongelmasi on sen verran paha (puret niin lujaa) että tarvitset oikean purentakiskon.

Onko se amalgaamipaikka? Ne kun ovat metallia, niin kuuma ja kylmä aiheuttaa usein alussa tuollaisia tuntemuksia, ainakin itselläni. Kyllä se yleensä ajan kanssa rauhoittuu. Eikös nuo amalgaamipaikat muutenkin hiota ja kiillotella vasta toisella käyntikerralla?

goljat sanoi:
Mulla uusittiin yksi isompi paikka, ja sama homma kylmä/kuuma sattui oikeen helvetisti. Muistaakseni ainakin kaksi kuukautta. Välillä piti buranaa ottaa yöksi että sai nukutuksi. Pikkuhiljaa se kipu vaan hävis.

Ja se on jo kolmas uusintapaikkaus samassa hampaassa.

Ook. Eli odotellaan vielä, että jotain muutosta tapahtuu.

Tahvo Tohveli sanoi:
Onko se amalgaamipaikka? Ne kun ovat metallia, niin kuuma ja kylmä aiheuttaa usein alussa tuollaisia tuntemuksia, ainakin itselläni. Kyllä se yleensä ajan kanssa rauhoittuu. Eikös nuo amalgaamipaikat muutenkin hiota ja kiillotella vasta toisella käyntikerralla?

Itselleni laitettiin muovipaikka. Muuten, eikö amalgaamipaikkojen joskus sanottu aiheutuvan jotain terveydellisiä ongelmia? Muistaakseni joskus oli puhetta, että amalgaamipaikoista liukenee jotain ainetta elimistöön.

Timba79 sanoi:
Jos on jotain isompaa remppaa, niin suosittelen lämpimästä siirtymistä yksityisella hammaslääkärille. Tsekkaat vaan paikkakuntasi hitantiedot ja pitkässä juokussa tuskin tulee ainakaan olellisesti kalliimmaksi kun kunnallinen. Ja hoito ainakin mulla ollut ihan eri luokkaa ja saat muutamassa viikossa kaluston kuntoon, kun kunnalliseen saa pahimmillaan jonottaa uutta aikaa kuukausia ja varmasti tulee reiät vaan isommiksi ja isommiksi.

Yksityisellä olen hoidattanut hampaitani 6 vuoden ajan. Normaalisti käyn vuoden välein tarkistuttamassa ja puhdistamassa hampaat (terkkuja tummentumista aiheuttavalle äpärälle), mutta tällä kertaa tarkistusväli venähti 1 vuoden ja 3 kk mittaiseksi oman hammaslääkärin muutettua toiselle paikkakunnalle. Koska mulla ei ole ennen ollut reikiä hampaassa, en osannut arvata, että pieni kylmäarkuus johtuisi massiivisesta aukosta purukalustossa. Ja kun bakteerien annetaan mellastaa ylimääräiset 3 kuukautta hampaassa, hammas yleensä tykkää kyttyrää. :thumbs:

Ironbutt sanoi:
Purennan muutokset johtuvat aika usein yöllisestä narskuttelusta. Kannattaa hommata purentakisko. Jos haluat säästää pari sataa euroa niin kokeile ensi alkuun hammassyndejä (nyrkkeilijöiden puruluuta). Maksaa alta 10 egee. Tämän pitäisi hoitaa homma. Jos kuitenkin heräät aamulla syndinmurusia suu täynnä niin ongelmasi on sen verran paha (puret niin lujaa) että tarvitset oikean purentakiskon.

Senkin kalliin oikean purentakiskon puree hajalle alle 5 vuodessa jos on kova narskuttelemaan unissaan. Mulla on jo toinen kisko. Paljon halvemmaksi kuitenkin tulee kunnollinen kisko kuin hampaiden särkyminen.....

:rolleyes:

Emännän mielestä en ainakaan yöllä narskuttele hampaitani... Lekuri oli sitä mieltä, että, kun treenaamisen yhteydessä puren hampaitani yhteen + kovan treenin aiheuttama jännitys niskan ja päänseudun lihaksissa + kova hammasluu aiheuttaisivat tämän virheen... Mulla kun ei kuulemma kulu noi takimmaisten hampaiden pinnat juuri ollenkaan ja se aiheuttaa sinne hieman korkeutta, jota se lekuri sillä hionnalla koitti korjata... Onnistuikin siinä ihan jees, mutta paikkaamisen jälkeen ei ole pystynyt kunnolla puremaan oikealla puolella. Lääkäri koitti useaan otteeseen hioa uudellen ja vaikka mitä, mutta apua ei ole löytynyt... Nyt jo tosin niin tottunut siihen, että ei juurikaan haittaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom