titi sanoi:
kuinka saan lihasta?! Ruumiinrakenne kun on lähinnä tikku,varsinkin yläkroppa on oikea murheenkryyni.:( Eli miten saan yläselkään ja hartioihin leveyttä tehokkaasti?Käsiin pitäisi myös saada muotoa,ne on pelkät narut.
Mitään ihmekeinoa tai oikotietä onneen ei valitettavasti ole, vaan ainoat, todella toimivat keinot ovat järkevä treeni (huom. ei tarkoita joka sarjan loppuun asti hampaat irvessä repimistä!) ja riittävä, oikeanlainen syöminen. Näistä kummastakin löytyy todella paljon juttua täältä mimmipuoleltakin, mutta suosittelen sekä sinua titi että muitakin lukemaan nuo allekirjoittaneen sigusta löytyvät "hyvää treeniasiaa"-linkit. Niissä on nimittäin TODELLA hyvää asiaa ja paljon! :thumbs:
En myöskään malta olla mainitsematta sitä, minkä olen jo monesti tuonut täällä Pakkiksella esiin: oma selkäni alkoi levitä suorastaan silmissä sen jälkeen, kun vaihdoin ylätaljan ihan ehtaan leuanvetoon. ;)
titi sanoi:
Mitkä on oikeat toistomäärät,olen luullut että 6-10 kun halutaan lihasta mutta palstalla luki esim.olkapäätreenistä että toistoja pitää tehdä paljon(=?)
Entäs parhaat liikkeet?
Ei ole olemassa mitään tiettyä, "oikeaa" toistomäärää, jolla lihasta kasvatettaisiin, lihaskasvua kun on todistettavasti saatu aikaan ainakin toistovälillä 3-20. Itse uskon kuitenkin, että naturaalitreenaajalle, niin miehelle kuin naisellekin, tuskin on edullista tehdä kovin pitkiä sarjoja (itse asiassa on olemassa ihan tieteellistäkin dataa siitä, että naturaaleilla toimivat paremmin ei-niin-mahdottoman-pitkät sarjat), joten tuskin menet pahasti metsään, jos pitäydyt suurimman osan ajasta toistoalueella 6-10. Kannattaa myös muistaa, että Pakkiksellakin paljonhehkutetut "pumppi" ja "tuntuma" eivät ole mikään tae lihaskasvusta - ns. pumppi on pikemminkin treenin sivutuote, ja polte/tuntuma taas kertoo maitohapon kertymisestä lihaksiin (mikä taas ei aiheuta lihaskasvua eikä toisaalta myöskään rasvan palamista).
Joten eipä ole tarpeen tehdä erityisen paljon toistoja/pitkiä sarjoja, olkapäätreenissäkään. Itse asiassa olkapäätreenin kanssa kannattaa olla aika varovainen, sillä olkapäät rasittuvat lähes kaikissa muissakin yläkropan liikkeissä, joten ylenmääräisellä eristysliikkeiden tekemisellä on todella helppoa saada aikaan ylirasitus ja/tai vammoja. Done that, been there.
Parhaat liikkeet taas - tämä kohta on helppo, parhaita ovat vapailla painoilla tehtävät, isot perusliikkeet. Eristysvimputuksilla voi toki viimeistellä jos haluaa, mutta perusliikkeillä se massa kasvatetaan. :thumbs: