Halonen hyväksyy rypälepommit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa mieleen, että kannattaako kukaan eduskuntavaaliehdokkaista maamiinojen takaisin ottamista, eli kylmästi irtisanouduttaisiin Ottawan sopimuksesta?

Pluspisteitä ropisee ainakin minulta tällaiselle kaverille.

miinat on ainoa tehokas tapa pitkän raja-/rintamalinjan sulkemiseksi ja uskon että sotatilassa maan ylijohto (pv:n komentaja) saa aikaan poikkeuslain tms., jossa maamiinaoja saa käyttää..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
miinat on ainoa tehoas tapa pitkän raja-/rintamalinjan sulkemiseksi ja uskon että sotatilassa maan ylijohto (pv:n komentaja) saa aikaan poikkeuslain tms., jossa maamiinaoja saa käytäää..

No mistäs nämä miinat siihen hätään tehdään? Jättääkö Suomi niitä varastoon miljoonia tehdäkseen satojen miljoonien säästöt jos joskus sotaan joutuisi? Itse olen ehdottomasti ollut maamiinojen kannattaja juuri sen uskottavuuden takia. Ja en lähde myöskään vertaamaan Suomen miinanpurkutaitoa johonkin vietnamin vastaavaan. Luulen (huom luulen) että Suomessa miinoista päästäisiin sodan jälkeen helpommin eroon kuin jossain "kolmannen kehitysmaan aroilla".

Tuo oli kyllä silti hyvä huomio että politiikot mieluummin miettivät poliittista etenemistä asiassa kuin mahdollista kaukaista sotatilaa.
 
No mistäs nämä miinat siihen hätään tehdään? Jättääkö Suomi niitä varastoon miljoonia tehdäkseen satojen miljoonien säästöt jos joskus sotaan joutuisi? Itse olen ehdottomasti ollut maamiinojen kannattaja juuri sen uskottavuuden takia. Ja en lähde myöskään vertaamaan Suomen miinanpurkutaitoa johonkin vietnamin vastaavaan. Luulen (huom luulen) että Suomessa miinoista päästäisiin sodan jälkeen helpommin eroon kuin jossain "kolmannen kehitysmaan aroilla".

Tuo oli kyllä silti hyvä huomio että politiikot mieluummin miettivät poliittista etenemistä asiassa kuin mahdollista kaukaista sotatilaa.

teoreettisen sotilaallisen uhkakuvan konkretisoituminen maasodaksi esim. itä-rintamalla tuskin muodostuu viikossa-kuukaudessa tai edes vuodessa. Miinojen valmistus onnistuu varmasti, mutta kiire tulisi, se on selvää. Tulevaisuudestahan ei koskaan tiedä, mutta miinojen käyttöä todennäköisempää on kuitenkin jokin rauhanomaisempi ratkaisu, esim jonkin sotilasliiton jäsenyys ja sen luoma pelote mahdolliselle viholliselle.

Nykyinen ottawan sopimus on kiireessä tehty, kolmansien maiden siviiliväestöä suojaava toimenpide, joka on nykyteknologian mahdollistaman miinojen käytön näkökulmasta katsottuna naurettava.
 
Tulipa mieleen, että kannattaako kukaan eduskuntavaaliehdokkaista maamiinojen takaisin ottamista, eli kylmästi irtisanouduttaisiin Ottawan sopimuksesta?

Pluspisteitä ropisee ainakin minulta tällaiselle kaverille.

Katainen ainakin kritisoi miinoista luopumista. :thumbs:
 
No jos tänne suomeen itänaapuri hyökkää niin kyllä siinä tulee herkästi äitiä ikävä. Halosta kiitellään sitten kaikki kilpaa, kyllähän sitä omaa maata pitää saada puolustaa omalla maaperällä kaikin keinoin hyökkääjää vastaan...
 
Se pitäs poliitikkojen ja muiden muistaa, että kun tätä reserviläis armeijaa ja sen kalustoa ajatellaan, niin pitää ajatella kymmenien vuosien aikajänteellä. Silloin on turha yrittää ennustaa, että onko Venäjä vallottamassa Suomea vai ei vuonna 2030. Reservin ja sen kaluston on oltava mahdollisimman hyvät koko ajan ja tulevaisuudessa.

Se on paha ruveta haalimaan reserviä ja kaikkia tarvikkeita sitten kun on jo housussa.

Niin ja mitä tulee uhkakuviin, niin se valloitus sota on aina pahin uhka Suomelle ja siksi siihen on varauduttava. Terroristit ei uhkaa Suomen itsenäisyyttä, vaikka ikäviä ovatkin.

Eiköhän vaaleissa melkeen kaikki armeijan käyneet mies ehdokkaat vastusta tuota miinoista luopumista. Ainakin Niinistö ja Soini vastustaa.

Paras ja uskottavin puollustus olis se, että Suomella olis ydinaseita ja sitten jos Venäjä tulee rajan yli, niin laitettas Pietari ja Moskova lunastukseen. Mutta tuo tuskin toteutuu. Ei ainakaan ehdokkaat ole tota ehdotellu vaalipuheissaan :)
 
Paras ja uskottavin puollustus olis se, että Suomella olis ydinaseita ja sitten jos Venäjä tulee rajan yli, niin laitettas Pietari ja Moskova lunastukseen. Mutta tuo tuskin toteutuu. Ei ainakaan ehdokkaat ole tota ehdotellu vaalipuheissaan :)
:lol2: toi olis kyl hyvä :lol2:
Mut näin vakavammin ajateltuna, miksei..? Siis onhan Venäjälläkin varmaan ohjustukikohtia länsirajallaan niin miksei sitten sen naapureillakin saisi olla. Ja sitä oon miettiny, että onkohan Virossa vastaavia tukikohtia, kun se kerran on läheinen kumppani USA:lle ja naton jäsen..

Ja miina-asiassa olen sitä mieltä, että koko Ottawan sopimuksesta jauhaminen on ihan turhaa. Ei siinä sotatilanteessa ihmisoikeuksia kysytä kun vihollisen sotilas astuu miinaan. Käsittääkseni Suomi on muutenkin miinoittanut vain kapean kaistaleen omalta puoleltaan rajan myötäisesti; eikä alueella pitäisi liikkua juurikaan siviilejä.
 
Ei suomella mitään miinoja maassa makaa tällä hetkellä, jos sitä tarkoitat.
 
Onko Suomella muka miinoja maassa oletuksena? Käsitykseni on ollut, että niitä ei ole siellä lainkaan, vaan lähinnä on paikat tiedossa mihin niitä laitetaan jos tilanne alkaa vaikuttaa uhkaavalta.
 
No mistäs nämä miinat siihen hätään tehdään? Jättääkö Suomi niitä varastoon miljoonia tehdäkseen satojen miljoonien säästöt jos joskus sotaan joutuisi? Itse olen ehdottomasti ollut maamiinojen kannattaja juuri sen uskottavuuden takia.


Lähdetään nyt ensinnäkin siitä että Ottawan sopimus kieltää henkilömiinojen valmistamisen, käyttämisen ja varastoinnin. Tässäkin thredissä taas puhutaan maamiinoista ja tämän vuoksi moni erheellisesti luulee että kaikki miinat ollaan kieltämässä.


Mitä tulee tuohon varastointi ongelmaan, porapatruunaahaan käytetään sakara- ja putkimiinan lisäksi telamiinan räjäyttimenä ja sekä putkiraivaimen tuubeissa räjähteenä. Eli niiden valmistusta jne. ottawan huuhaa ei hetkauta.

Uskon vakaasti että sakaramiinojen sytyttimillekin löytyy säilytyspaikka sopimuksen voimaantulon jälkeen, onhan niitä bakeliittisakaroitakin vielä tallessa vaikka ne kiellettiin ajat sitten ja korvattiin metallisilla. (tällähän haettiin parempaa löydettävyyttä miinaharavalla)
 
Suomi vois hommata muutaman ydinkärjen ja siirtyä kevyeeseen palkka-armeijaan. Eiköhän ne pommit olisi tarpeeksi uskottava maanpuolustus?
 
jaahas eipä kannattais näköjään mennä sanomaan paljoakaan kun ei asioista tiedä :nolo:
 
Ostetaan vaan rypälepommeja silmänlumeeksi ja laitetaan maamiinat piiloon pahan päivän varalle. Sodassa kun ei ole sääntöjä, niin levitellään niitä sitten valtio-been eteen. :D
Miksi muuten jenkkilällä saa olla ydinaseita pilvin pimein ja ne itte vaahtoo ja sotii vähän siellä sun täällä missä on toisella valtiolla ydinaseita. Hyökkäis nyt saatana jo joku sinne jenkkiläänkin välillä..
 
Ja ne pommit ei olisi pelkkä turva vaan myös suuri ylpeyden aihe. :rock:

Niitähän voisi esitellä kauppatorilla joka joulukuun kuudes. Palkka-armeijaa käytettäisiin sitten sen valtavan ympärillä hilluvan hippimassan listimis...kurissapitämiseen.
 
Käsittääkseni juuri noita tuhoutuvia malleja on tarkoitus ostaa? Eli ei mitään läsnsirannan ja vietnamin malleja... Tokihan noistakin varmasti osa jää suutareiksi.


Jää noita aika paljonkin suutareiksi ja niitä sitten raivataan jälkeenpäin.. Prosentteja en muista kuinka moni jää tuhoutumatta. Noi on uskomattoman vittumaisia raivata. Itse oon intissä ollut erikoisraivaajaryhmän johtaja ja yksi tehtävä muun räjähderaivaamisen lisäksi jota sodan aikana tulisi tehtyä olisi juuri tuo sirotemiinojen/rypälepommien raivaaminen. Mulle olis riittäny et viholliset olis noita viljelly pitkin maita, mut nyt joutuisi sitten omiakin rypälepommeja raivaamaan :curs:

Maamiinat olis ollu mielestäni tehokkaampi, uskottavampi ja monin puolin järkevämpi vaihtoehto kuin rypälepommit.
 
Vanhanen tais mainita jossain vaalitentissä, että jotain 0.1% (saatto olla myös 0,5%) jää tuhoutumatta. Onko kellään tietoa montako sirotemiinaa tulee esim. neliökilometrille, kun tykillä ammutaan? 10000-100000?
 
Soinilla olisi ollut tähänkin järkiratkaisu, mutta Suomessa halutaan jostain ihmeen syystä toteuttaa järjetöntä politiikkaa, myös näissä asioissa. Ojasta allikkoon.
 
Vanhanen tais mainita jossain vaalitentissä, että jotain 0.1% (saatto olla myös 0,5%) jää tuhoutumatta. Onko kellään tietoa montako sirotemiinaa tulee esim. neliökilometrille, kun tykillä ammutaan? 10000-100000?

Riippuu pommista, mutta joku 5-15% jää tuhoutumatta fas.orgin mukaan. Ja niitä tytärammuksia voi olla parikin tuhatta yhdessä pommissa.

Onhan noissa ilmeisesti tuo itsetuho-ominaisuus, mutta kuinkas monessa prosentissa se itsetuho-ominaisuus jää toimimattomaksi? :D Kuitenkin kun ajattelee, että noita ammuttais kymmeniä tuhansia pitkin metsiä, niin pakollahan sinne aina jotain jää suutareiksi.
 
Back
Ylös Bottom