STRONGMAN Hafþór Júlíus Björnsson

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Thorin 470kg veto kyllä taas korostaa sitä, kuinka paljon vetotyyli eroo Eddien tyylistä. Mun mielestä Eddien 465kg näytti _huomattavasti_ helpommalta kun Thorin 470kg, vaikkei Thorin vetokaan tuossa oikeastaan missään vaiheessa hidastu. Eddien vedot näyttää sen takia helpoilta, kun se räjähtävyys millä lähdetään lattiasta on ihan älytön, joten pystyi varmaan vetään aika lähellä omaa maksimiaankin vielä "speed repin" näköisen toiston. 500kg:kin muistutti aika paljon monen kovan sumovetäjän vetoja: lähtee lattiasta ihan helvetinmoista kyytiä, ja sitten muutama viimenen sentti joudutaan taistelemaan. Olikohan tuo syynä sille, kun Eddie sanoi elephant bar -vetojen olevan hänelle vaikeita. Ainakin monet sanoneet videoilla, että elephant barilla on koko toiston oltava rauhallinen ja tasainen, tai tasapaino pettää kun tanko alkaa heilumaan liikaa.

Eddiehän ainakin sillon aikanaan puhui paljon nopeusvoiman tekemisestä ja sanoi sen olevan yksi hänen tärkeimmistään vedon kehitystekniikoista: säännöllisin väliajoin otetaan se 50-60 % rauta ja vedetään niin perkeleen kovaa ylös.

En usko, että Thorin kunto kyllä tällä hetkellä kestää 520kg vetoa. Vaikka onhan mieheltä ennenkin nähty tosi kovaa loppuvaiheen kehitystä, niin ei tuo 470kg niin helpon näköinen ollu että uskon 50kg lisäykseen. Jos 520kg vetäis niin sitten kyllä kruunaisin Thorin vedon kuninkaaksi, oli se tehty striimissä tai ei.
Täytyy muistaa että se Eddien 465kg nosto ennen 500kg oli piikkauksen lopussa. Nyt thor veti tuon 470kg hieman hitaammin ja kesken treenikierron. Eddien suurin veto treenikierrossa ennen 500kg vetoa oli muistaakseni 450kg. Tämän noston nopeus oli samaa luokkaa kuin thorin 470kg.

Luulen että Thor ottaa vähintään 501kg.

Täytyy muistaa että se Eddien 465kg nosto ennen 500kg oli piikkauksen lopussa. Nyt thor veti tuon 470kg hieman hitaammin ja kesken treenikierron. Eddien suurin veto treenikierrossa ennen 500kg vetoa oli muistaakseni 450kg. Tämän noston nopeus oli samaa luokkaa kuin thorin 470kg.

Luulen että Thor ottaa vähintään 501kg.

En tiiä kanttiiko näin pieneen edes tarttua, mutta eikös tää nimenomaan ollut piikkauksen korkein rauta, nyt stabilisointi ja suorite???
Itse toivon että 520 näyttäisi edes polviin helpolta tai suoraan ylös niin ei tartteis tästä asiasta hetkeen keskustella. Ehkä Makarovi syksyllä kokeilisi että onko heitä 1 vai 2 jättiläistä huipulla.

Nyt kun Maddoxikin virallisesti jo mainostaa yrittävänsä world recordia WUS:in vastaavilla säännöillä ja osana tätä samaa kokonaisuutta, niin nyt tässä on sitten mukana maailman kovin penkkaajakin. Lisää sinänsä taas tämän tavan uskottavuutta tässä tilanteessa, kun tämänhetkinen penkin WR haltija on valmis hyväksymään recordin näillä säännöillä. Ihan mielenkiintoista nähdä, että onko Thorin vedon recordistatusta vastustavat ihmiset myös vastustamassa yhtä hanakasti Maddoxin mahdollista recordia. Maddox kuitenkin kisaa tässä vaan itseään vastaan eikä ole samanlaista asetelmaa kun vedossa on Thorin ja Eddien välillä, mutta täysin samanlaisesta recordista kyse silti.

Eddie sanoi uudella Q&A videolla, että uskoo Thorin pystyvän vetämään 520kg. Riippuen miten isot massat vastaanottaa Thorin vedon (eli tuleeko siitä "yleisesti hyväksytty" recordi vai ei), niin luulen että Thor vetää vielä tänä- tai ensivuonna vielä yli 500kg.

Laitetaan vaikka tähän ketjuun kun mave on ajankohtainen aihe. Aika mielenkiintoinen homma tuo että raw voimanosto on nykyään se juttu ja varustenostaminen jäänyt taka alalle. Mutta sitten maastavedon ns. ykkösjuttuna pidetään puvulla ja figure 8 -remmeillä, mutta tavallisella tangolla tehtyä vetoa. Miten se noin meni? Johtuuko Eddien 500 kg vedosta tuolla setupilla?

Se on kuitenkin vielä ehkä semi poikkeustapaus? Ei varmaan salijätkät oo ruvennu vetää samalla setupilla, se on sellainen "vaan hyväksyttävä asia".
Varusteiden vastustaminen olisi kuin tän videokuvaustapahtuman vastustaminen. Periaatteellista jääräämistä, jossa jää vähemmistöksi.
Se on jo vanha ala, joten ei siihen jaksa kukaan enää lusikkaansa laittaa tohon varustesotaan.
Mutta kyllä varmaan on Eddiellä ja organisaatioilla tossa paljonkin tekemistä, kun näiltä wus möröiltäkin tippuu ja jää kantamatta 400 timberit, korkealla lähdöllä.
Se kertoo omaa tarinaansa Bennin nostosta.
Voisivat ihan hyvin ruveta pitämään näitä RecordBreakereitä videolla jatkossakin, on helpompaa ja noston kannalta edullisempaa että magnuson lentelee eikä kisailijat :)
Ja tasapäistäisi yritykset kun ei tartteisi arvailla onko laji toka vai viides ja joutuuko lentämään canadaan vai kiinaan. Onko toistokisa vai saako yrittää maksimia... Minä vuonna pääsee vetää tukin maksimin ykkösenä?
Ja esim. tukki & mave ei voi koskaan olla molemmat ykkösiä.

Varusteiden vastustaminen olisi kuin tän videokuvaustapahtuman vastustaminen.
Ei tuo nyt ihan samaa ole, varjopuoli tuossa puvussa on että, jos varustevalmistaja motivoituu tekemään tuotekehitystä niin kyllä puvuista saadaan aina parempia ja auttaa enemmän. Auttaahan nuo nytkin, ei kukaan niitä ulkonäön takia pue päälle.

Varusteet on vahvinmies kisoissa yleensä sallittu ja siitä varmaan juontaa että vedetään puvulla ja figure 8:lla.

Mä en henkilökohtaisesti saa oikein kiinni siitä ajatuksesta miksi tällä tavalla nostettu uusi ennätys ei olisi ennätys? Jos kyseessä on edes jokseenkin virallinen tapahtuma, painot on kalibroituja ja erillisen tahon tarkastamia, sekä paikalla on virallinen tuomari, niin ei siinä ole mulle ainakaan mitään epäselvää etteikö se mun mielestä olisi virallinen ennätys. Ei se kuitenkaan ole mikään videoitu salinosto mihin on valittu painot sieltä toleranssialueen alapäästä. Koko salinostovertaus kuulostaa hölmöltä.

Paljonko muuten kalibroitujen painojen toleranssialue on? Mietin vain tässä, että 500 kg painossa yksi prosenttikin on jo viisi kiloa kumpaankin suuntaan. Silloin teoriassa ajateltuna Eddie saattoi nostaa yli 500 ja Thor onnistuessaan alle 500. Hyvin epätodennäköistä, että iso läjä painoja osuisi toleranssialueen toiseen päähän, eikä tästä kannata oikeasti välittää, koska pelkkää jossitteluahan tämä on. Kunhan pohdin, että paljonko noissa voisi teoriassa olla heittoa. Ennätys se uusi ennätys silti toteutuessaan mulle on.

Mä en henkilökohtaisesti saa oikein kiinni siitä ajatuksesta miksi tällä tavalla nostettu uusi ennätys ei olisi ennätys? Jos kyseessä on edes jokseenkin virallinen tapahtuma, painot on kalibroituja ja erillisen tahon tarkastamia, sekä paikalla on virallinen tuomari, niin ei siinä ole mulle ainakaan mitään epäselvää etteikö se mun mielestä olisi virallinen ennätys. Ei se kuitenkaan ole mikään videoitu salinosto mihin on valittu painot sieltä toleranssialueen alapäästä. Koko salinostovertaus kuulostaa hölmöltä.

Paljonko muuten kalibroitujen painojen toleranssialue on? Mietin vain tässä, että 500 kg painossa yksi prosenttikin on jo viisi kiloa kumpaankin suuntaan. Silloin teoriassa ajateltuna Eddie saattoi nostaa yli 500 ja Thor onnistuessaan alle 500. Hyvin epätodennäköistä, että iso läjä painoja osuisi toleranssialueen toiseen päähän, eikä tästä kannata oikeasti välittää, koska pelkkää jossitteluahan tämä on. Kunhan pohdin, että paljonko noissa voisi teoriassa olla heittoa. Ennätys se uusi ennätys silti toteutuessaan mulle on.

Roguen kalibroiduissa levyissä mitä tapahtumassa käytetään ainakin myyntipuheiden mukaan korkeintaan 10g heitto. Tuolla ja myös ennen Eddien vetoa kaikki levyt punnittiin, eli eiköhän ne aika tarkalleen sen 500kg ja 501kg ole

Mä en henkilökohtaisesti saa oikein kiinni siitä ajatuksesta miksi tällä tavalla nostettu uusi ennätys ei olisi ennätys?

Sen takia että voimailussa ennätykset on perinteisesti tehty kilpailuissa ja tämä on nyt erilainen tapa. Ei siis mitään tekemistä suorituksen aitouden kanssa vaan perinteen ja sen että voiko jatkossakin tehdä näin ennätyksiä. Toki kisassa ei saa itse päättää tarkalleen milloin menee nostamaan ja tilanne hieman erilainen.

IPF speksin levyt on hyvin tarkkoja;
All discs used in competition must weigh within 0.25 percent or 10 grams of their face value.

Mutta painonnostossa IWF speksi vielä tarkempi;
Discs > 5 kg: from +0.1% to -0.05%
Discs ≤ 5 kg: from +10 grams to -0 grams per part

IWF:llä on +0,1%/-0,05% yli 5kg:n kiekoissa.
https://www.iwf.net/wp-content/uplo.../IWF-Guidelines_Sport-Equipment-Licensing.pdf sivu 9

IPF on hieman hövelimpi, +/-0,25% tai 10g riittää.
https://www.powerlifting.sport/file...les/english/IPF_Technical_Rules_Book_2020.pdf sivu 7

Roguen kalibroiduissa levyissä mitä tapahtumassa käytetään ainakin myyntipuheiden mukaan korkeintaan 10g heitto. Tuolla ja myös ennen Eddien vetoa kaikki levyt punnittiin, eli eiköhän ne aika tarkalleen sen 500kg ja 501kg ole

Vaakatarkkuuskin on aika olennainen, jos lähdetään uusiksi punnitsemaan.

Eiköhän ne tollasessa ole tarkkoja virallisia kisapainoja kaikki...
Mutta voihano noissa olla eroja...
Ostin itselleni kahvakuulan, mulla oli virallinen kisakuula 32kg, halusin toisen, ostin sellasen joka ei ole kisakuula, koska reilusti edullisempi.
32Kg kuula painoi 33.9kg!
Olin yhteydessä valmistajaan joka vastasi että heillä on kuulissa +/- 10% toleranssi.
Kun vastasin siihen että ei kai niin suurta toleranssia voi olla että silloinhan 32kg kuula voi painaa 28.8kg - 35.2kg. Jos sattuisi että on kaksi kuulaa toinen toleranssin alapäästä ja toinen yläpäästä ja teet molemmilla samaan aikaan painoero on tuntuva...
En saannut enään vastausta...

Sen takia että voimailussa ennätykset on perinteisesti tehty kilpailuissa ja tämä on nyt erilainen tapa. Ei siis mitään tekemistä suorituksen aitouden kanssa vaan perinteen ja sen että voiko jatkossakin tehdä näin ennätyksiä. Toki kisassa ei saa itse päättää tarkalleen milloin menee nostamaan ja tilanne hieman erilainen.
No sit mä en ymmärrä perinteen sotkemista tällaiseen asiaan. Sillä ei ole mitään tekemistä suorituksen aitouden kanssa, kuten sanoit, niin ei siinä ole silloin mun mielestä mitään väärääkään.

Treeneistä päätellen, seuraavana vuorossa voisi olla voimanoston ATWR:n yrittäminen jos maailma avautuu kohtuullisen pian ja joku kisa järjestetään.

- WSM vasta marraskuussa, eikä taida olla mitään isoa kisaa aikataulutettu ennen sitä. Vai miten on WUS Dubain kanssa?
- Luulisin että 8-12vko offseason ja siihen 6-8vko piikkaus päälle olisi Thorille tässä vaiheessa aika optimaalinen, jolloin huippukunto voisi osua sinne johonkin heinä-elokuun paikkeille. Tuon jälkeen olisi siis vielä helposti aikaa valmistautua WSM:ään.
- Thor on vahvimmassa vetokunnossa ikinä, on hionut penkkitekniikkaa jo useita kuukausia ja kyykky nyt on aina kuulunut Thorin ohjelmaan.

Ainoa minkä itse tässä ymmärrän on se, että aiemmin ennätykset on "pitänyt" tehdä kisoissa ja olosuhteet on niissä oikeasti erilaiset. Etenkin jos kisapaikka on kaukana kotoa niin että sinne joutuu matkustamaan etukäteen, joka kyllä herkästi syö siitä suorituksesta. Vähentää siis vertailukelpoisuutta aikaisempiin ennätyksiin, mutta niin vähentää tietysti moni muukin asia kuten varusteiden kehittyminen..

Oon kuitenkin samaa mieltä siitä, että tässä tilanteessa tämä on uusi ennätys. Eddienkin vetokin oli lopulta oikeasti aika räätälöity Eddielle, eikö sinne jopa roudattu samanlainen platformi mitä Eddie oli tottunut käyttämään treeneissä? Lisäksi kisapaikka Eddien asunnon lähellä, ja taukojen pituudet oli senmittasia kun Eddie halus pitää, painojen nostot tehtiin Eddien tahdon mukaisina jne.

Tässä on myös about puolet muistakin kovimmista nimistä ottamassa ennätyksiä samoilla säännöillä (Maddox 800lbs penkki, stoltmanit, lovelace, kearney...) niin empä ainakaan henk. koht. ala pitämään mitään omaa kirjanpitoa siitä, että keiden WR:n haltijoiden recordeja en hyväksy. Noita on niin paljon, ettei niitä kuitenkaan muista vuoden päästä. Lisäksi tällähetkellä eletään ihan todellista poikkeusaikaa. Thor oli jo ilmoittanut ennen WUS Dubain perumista, että aikoo ottaa siellä 501kg, eli kyseessä ei ole mikään "otanpa nyt kotisalilla uuden ennätyksen kun on siihen hyvä tekosyy".

Ja tietääkö joku mistä sitä voi seurata. Löysin netistä jonkun coresports streamin, mutta olisi vissiin pitänyt ensin rekisteröityä ja maksaa ei mitään tietoa hinnoista aikataulusta yms. Eipä kovin paljoa huvita maksaa yksittäisestä nostoyrityksestä mikä kuitenkin jlka puolella internettiä ilmaisena puolentunnin sisällä nostosta

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom