hack kyykky ja sen vaikutus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juntti
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
onko hack kyykky nyt niin vaarallinen polville kuin kerrotaan, minä olen sitä nyt pari viikkoa tehnyt ja se tuntuu kyllä hyvältä etureisissä kun sen tekee oikein hitaalla laskulla. mutta onko polvet liikaa vaarassa vao onko se :anssi: ?? voipi olla tyhmä kysymys tai vahna juttu mistä on jo pulikkaa vedetty soikeaksi. mutta päätinpä nyt vielä kysäistä, jos joku viitsisi vastata. olen nyt pian 4kk nöyryyttänyt rautaa silleen oikeen intensiivisesti jos se nyt tähän mitenkään vaikuttaa.

Varmaan aika yksilöllistä. Itsellä riittää pelkkä kelkka painoksi siihen, että kivun takia ei voi montaa toistoa tehdä. Tulee hirveä paine lumpioiden alle.

Jos kipu tuntuu pelkästään lihaksissa, niin en näe mitään syytä olla tekemättä.

Tekniikasta riippuu. Sama homma kuin jalkakyykyssä, eli sääret mielellään mahd. suorina alustaan nähden. Jos sääret on vinossa, niin polvet työntyy todella pahasti eteen. Itse pistän jalkaterät reilusti eteen, niin saa hyvin tehtyä ilman suurempia kipuja, vaikka minulla on aika mitään kestämättömät polvet.

Ei ole tehnyt mulle ainakaan mitään ongelmia toi Hack-kyykky. Pitä vaan sääret suoranan ja jalkaterät reilusti edessä, kuten Kride jo tuossa mainitsikin. Kannattaa myös katsoa, mitä ne sun jalat tosta liikkeestä tykkää. Jos ei kipua ilmaannu niin en näkisi mitään estettä ton liikkeen tekemiselle.

Nostetaanpas tämmöstä vanhaa threadia ylös..

Kokeilin tänään taas pitkästä aikaa tehdä hack kyykkyä, mutta eihän siitä taaskaan mitään tullut, tuntui, että polvilumpiot lentää seinään, kun 90 asteen kulma lähestyi, eikä painoa ollut kuitenkaan kuin kelkka + 50kg. Kysymys kuuluukin, että kuinka syvälle tuossa hackissa porukka yleensä menee? Pitää kysyä täällä, kun en ole salilla kenenkään nähnyt tuota hackkia tekevän, mutta prässi on kyllä aina varattu :curs: .

Itselleni tuo 90 asteen polvi kulma tuntuu jo olevan liikaa, ja isommalla kulmalla taas tuntuu ettei homma mene perille niinkuin pitäisi. Kokeiltu on muuttaa jalkojen paikkoja ja aluslevyn kulmaa mutta ei onnistu, aina alkaa polvet huutamaan apua, jos syvemmälle menee. Tavan kyykyt ja jalkaprässi onnistuu kuitenkin kivutta syvältäkin. Ja reidenojennuksetkin kulkee ihan kivuttomasti. Mainittakoon vielä, että omaan melko pitkät jalat, joten olisiko sillä sitten vaikutusta tuohon hackissa iskevään kipuun?

Ilman tuota kipua, olisi tuo ehdottomasti suosikkiliikkeeni etureisille, ja haluaisin sitä tehdä. Onkohan tuota mitään järkeä tehdä esim. isommilla romuilla ja vähän pienemmällä liikeradalla jolloin kipua ei ilmene ja tuntuma olisi edes jonkinlainen? :david:

Henkka79 sanoi:
Nostetaanpas tämmöstä vanhaa threadia ylös..

Kokeilin tänään taas pitkästä aikaa tehdä hack kyykkyä, mutta eihän siitä taaskaan mitään tullut, tuntui, että polvilumpiot lentää seinään, kun 90 asteen kulma lähestyi, eikä painoa ollut kuitenkaan kuin kelkka + 50kg. Kysymys kuuluukin, että kuinka syvälle tuossa hackissa porukka yleensä menee? Pitää kysyä täällä, kun en ole salilla kenenkään nähnyt tuota hackkia tekevän, mutta prässi on kyllä aina varattu :curs: .

Itselleni tuo 90 asteen polvi kulma tuntuu jo olevan liikaa, ja isommalla kulmalla taas tuntuu ettei homma mene perille niinkuin pitäisi. Kokeiltu on muuttaa jalkojen paikkoja ja aluslevyn kulmaa mutta ei onnistu, aina alkaa polvet huutamaan apua, jos syvemmälle menee. Tavan kyykyt ja jalkaprässi onnistuu kuitenkin kivutta syvältäkin. Ja reidenojennuksetkin kulkee ihan kivuttomasti. Mainittakoon vielä, että omaan melko pitkät jalat, joten olisiko sillä sitten vaikutusta tuohon hackissa iskevään kipuun?

Ilman tuota kipua, olisi tuo ehdottomasti suosikkiliikkeeni etureisille, ja haluaisin sitä tehdä. Onkohan tuota mitään järkeä tehdä esim. isommilla romuilla ja vähän pienemmällä liikeradalla jolloin kipua ei ilmene ja tuntuma olisi edes jonkinlainen? :david:

Itse kokeilisin mieluummin niin että ottaisin reippaasti sarjapainoja alas ja tekisin vaikkapa 15- toiston sarjoja. Sit vaan ihan pikkuhiljaa treenipainoja ylöspäin joka treenissä. Näin polvetkin sais aikaa kehittyä.

Kuuluuko reidenojennukset treeniisi?

Noin yleisesti ottaen, onko hack-kyykky vaarallisempi kuin esimerkiksi "perinteinen" kyykky vai onko se ihan puhtaasti tekniikasta kiinni? Eli molemmista saa huonolla tekniikalla yhtä vaarallisia.

Minä en ole huomannut mitään erikoista polvissa...paitsi sen että 90 asteen kulmaan ei voi pysäytell vaan pitää hakea nostot aika pohjilta...siis ei pompulla. jalat pidän mahd. edessä...sillon ei tule varmaan kelleen mitään ongelmia...tetenkin aika yksilöllistä...tuo hack-kyykky lisää hyvin kaarta reisiin kunhan muistaa painaa selkää siihen selkälevyyn :hyper:
ite oon ottanut myös lyhyitä sarjoja jopa 230kg eikä oo tullut ongelmia...jotkut voimannostajat on kuulemma tehnyt jopoa ylisuuria laskuja tuossa vekottimessa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Akkeli sanoi:
Itse kokeilisin mieluummin niin että ottaisin reippaasti sarjapainoja alas ja tekisin vaikkapa 15- toiston sarjoja. Sit vaan ihan pikkuhiljaa treenipainoja ylöspäin joka treenissä. Näin polvetkin sais aikaa kehittyä.

Kuuluuko reidenojennukset treeniisi?

No ihan aloittelija en kuitenkaan ole, vaikka tuota hackkia en ole paljoa tehnytkään juuri tuosta polvikivusta johtuen. Polvet tosiaan kestää kaikkea muuta rääkkiä hyvin, mutta ei tuota edes pienillä painoilla. Sarjapainojakaan tuosta on enää huono lähteä tiputtelemaan, kun tuo millä kokeilin oli lähinnä lämmittelypaino. (Esim. prässissä normaalit sarjapainot on kuitenkin yli 300kg, kyykyn jälkeen tehtynä.) Syvemmälle tehtynä tosiaan kipu oli helvetillinen vaikka jalat oli ihan aluslevyn etureunassa, kengänkärjet jopa ulkopuolella. Ja lyhyemmällä liikeradalla ei taas saanut minkäänlaista tuntumaa. Ehkä tuo liike ei vain sovi kaikille. Syy miksi tuota tänään päätin taas kokeilla oli, että normaali kyykkääminen ei oikein onnistu murtuneella isovarpaalla.. :itku:

Normaali jalkatreeni on etureisien osalta jotakuinkin seuraava:

-Reidenojennus 3x10-15 (lämmittelynä/etukäteisväsytyksenä)
-Kyykky 3x6-10 (smith tai vapaa)
-Prässi 3x8-12
-Reidenojennus 2x10-15 (viimeisetkin mehut pois)

Tuota hackkia olisi tosiaan mukava tehdä vaihteluna, mutta täytynee luopua ajatuksesta.. :(

Niin eikai siinä muu sitten auta. Mutta kokeile joskus kuukausien päästä uudelleen ja kato mitä polvet tykkää.

Henkka79 sanoi:
...Tuota hackkia olisi tosiaan mukava tehdä vaihteluna, mutta täytynee luopua ajatuksesta.. :(

Kokeile ottaa toisinpäin, ts. napa selkälautaa kohti. Itsekään en pysty tekemään hackia edes tyhjänä "oikeinpäin" polvien takia, mutta "väärinpäin" ei mitään ongelmia.

Tekeekö kukaan Hackia vapailla painoilla? Kokeilin tänään ekaa kertaa ja aivan erinomainen liike etureisille. Eikä ottanut polviinkaan. Pakko tehdä tuota liikettä kun omalla salilla ei ole ollenkaan hack-laitetta.

Eilen hackilla vääntäneenä voin sanoa,että polvet jomottavat molemmat.Jatkossa varmasti koitan vetää 2*8 sarjaa aika maksimi painoilla niin ei pääse polvet rasittumaan turhaan ja varmasti tulee tollakin tehoja treenii.Tekee vielä etureidet jossain vähän polvia vähemmin kuluttuvassa liikkeessä uudestaan...

Kride sanoi:
Tekniikasta riippuu.

Ja bullshit! Kuulun kyllä polvi-inva osastoon, mutta ei ei siihen paljon tekniikalla vaikuteta, jos polvet ei kestä liikettä. Mutta jos kestää, niin varmaan ihan hyvä liike.

Akkeli sanoi:
Polvien pikkulihaksia voi myös vahvistaa esimerkiks reidenojennuksilla (hallitusti, ei "potkimalla").

Itelle neuvoi fysioterapeutti että tarviis tota reidenojennusta tehdä kun on vasen polvi sökö, sanoi että mahd. iso paino ja hidas liike, noh salille menin ja vedin muistaakseni 25kg vehkeeseen kiinni, oikeelle jalalle teki ihan jumalattoman hyvää mutta vasemmasta meni lumpio toisella toistolla ja ilkeemmin mitä on koskaan menny, nyt oon pienillä painoilla reenannu tota vasenta jalkaa ja rupee pikkuhiljaa ne lihakset heräilemää (meni täysin piiloo ko makasin sairaalassa, herätettiin sähköllä) tod. näk. koko tarina :offtopic: mutta aattelin nyt kuitenkin valaista näistä polvivaivoista kärsiviä, tärkein on pikkulihasten kannalta (kuulemma) se ihan viimeinen rutistus, polven hajottaneiden kannattaa tehä yhellä jalalla vuoronperään kun se pirun kroppa "suojelee" sitä toista jalkaa molemmilla runtatessa :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom