"Haamutiedostoja" koneella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonny
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Minulla on tullut ongelmia tiedostojen poiston kanssa. Poistan tiedoston 4,7Gb ja esille tulee palkki poistosta. Loppumetreillä herjaa jotain virhettä, mutta poistaa kumminkin tiedoston. MUTTA tilaa ei tule yhtään lisää vaan kovalevylle jää tämän tiedoston kokoinen "haamutiedosto". Aseman kohdalla otan ominaisuudet ja sieltä näyttää, että 47Gb käytössä ja kun maalaan kyseisen aseman tiedostot niin 30Gb käytössä eli 17Gb on teillä tietämättömillä.

Onko ohjelmaa millä tutkia asiaa enemmän tai siivota/poistaa "haamutiedostot"? Kohta loppuu kiintolevyltä oikeasti tila kun tuommoisia jää sinne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jonny sanoi:
Minulla on tullut ongelmia tiedostojen poiston kanssa. Poistan tiedoston 4,7Gb ja esille tulee palkki poistosta. Loppumetreillä herjaa jotain virhettä, mutta poistaa kumminkin tiedoston. MUTTA tilaa ei tule yhtään lisää vaan kovalevylle jää tämän tiedoston kokoinen "haamutiedosto". Aseman kohdalla otan ominaisuudet ja sieltä näyttää, että 47Gb käytössä ja kun maalaan kyseisen aseman tiedostot niin 30Gb käytössä eli 17Gb on teillä tietämättömillä.

Onko ohjelmaa millä tutkia asiaa enemmän tai siivota/poistaa "haamutiedostot"? Kohta loppuu kiintolevyltä oikeasti tila kun tuommoisia jää sinne.

En tiedä tohon mitään ohjelmaa mut mulla autto koko kovon tyhjennys. Ois muuten ihan kiva tietää mistä johtuu tommoset haamutiedostot.

Jonny sanoi:
herjaa jotain virhettä
Ootko lukenut mitä siinä virheilmoituksessa sanotaan?

Miltä hakemista näyttää jos katsot myös piilotiedostot (explorer => tools => folder options => view => show hidden files and folders)? Ilmestyykö recycle biniin tavaraa?

EDIT: Oletko kokeillut ajaa chkdsk:n ja defragin?

Juoppo sanoi:
EDIT: Oletko kokeillut ajaa chkdsk:n ja defragin?

Eivät auttaneet mitään. Eilen minulla oli E: asemalla 1,2Gb tilaa ja piruuttani kokeilin purkaa sinne 3,1Gb tiedostoa ja sehän meni sinne, vaikka valitteli, että tila on vähissä. No sitten kun poistin tuon 3,1Gb tiedoston niin tyjää tilaa tuli 9,5Gb eli "haamutiedosto" hävisi. Vielä on muutama giga häveissä, mutta tuolla tavalla tuli ainakin minulla esille hävinnyt tila useammalla asemalla.

Juoppo sanoi:
explorer => tools => folder options => view =>

Tuolta kun ottaa ruksin pois kohdasta "hide protected operating system files" ilmestyy joka asemalle kansio RECYCLER, eli kansio kohtainen roskis. Kannattaa tarkistaa että se on todellakin tyhjä.

Tässä vaiheessa alat vertailemaan kansioiden yhteenlaskettua kokoa siihen mitä kone sanoo levyn varatun tilan olevan eli kun kaikki kama on näkyvissä ...

Lisäksi C asemalta paljastuu em tavalla noin gigan kokoinen pagefile.sys tiedosto eli tämä kovalevyn swappailussa tarvittava, älä tuhoa josset omista kahta gigaa keskusmuistia :)

Ja lopuksi kannattaa tarkistaa control panel / system/ system restore että onko kyseinen toiminto päällä, itse näen sen varsin hyödyttömäksi ominaisuudeksi joka kuitenkin syö resursseja.

Pyranha sanoi:
Lisäksi C asemalta paljastuu em tavalla noin gigan kokoinen pagefile.sys tiedosto eli tämä kovalevyn swappailussa tarvittava, älä tuhoa josset omista kahta gigaa keskusmuistia :)

Asiasta kuudenteen, minulla on kaksi gigaa muistia eli toimisikohan WinXP hyvin ilman Pagefileä...

Cthulhu sanoi:
Asiasta kuudenteen, minulla on kaksi gigaa muistia eli toimisikohan WinXP hyvin ilman Pagefileä...

No peruskoneessa on nykyään se 512 keskusmuistia ja 700-1200 megan pagefile keskimäärin, eli tuon 2 gigaa luulisi riittävän jo yksinään. Omia kokemuksia ei ole, mutta eräs kaveri kertoili pärjäävänsä mainiosti tuolla 2 gigan rammilla :)

Jonny sanoi:

Kannattaa tyhjentää se roskakorikin kokonaan ainakin kertaalleen jos se vaikka sinne olisi mennyt poistettaessa. :rolleyes:

Siivoamiseen on myös ohjelmia, suosittelen Easycleaner -nimistä ohjelmaa:
- http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

MomentuM sanoi:
Kannattaa tyhjentää se roskakorikin kokonaan ainakin kertaalleen jos se vaikka sinne olisi mennyt poistettaessa. :rolleyes:

Siivoamiseen on myös ohjelmia, suosittelen Easycleaner -nimistä ohjelmaa:
- http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

Just olin tuota ehdottamassa :) Tuolla saa kyllä varmaankin tuonkintyyppiset haamufilut pois. Suosittelen ohjelmaa muutenkin windowssin kunnossapitoa silmälläpitäen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom