HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tarkoitus ollut taaskaan sua vastaan mitenkään hyökätä. Olet kuvankäsittelyn ja sitä kautta yleisesti hyvän kuvan ammattilainen niin eikö mielestäsi kuitenkin pitäisi kalibroida ensisijaisesti se kuvaa näyttävä lähde ja sitten vielä lähteen mukaan?

Osaisit varmaan itse kalibroida telkkarisi, oletko koskaan kokeillut?

Muoks. Kun löytyy Spyder niin eikös Calman softa pitäisi riittää kaveriksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en kyllä tiedä osaako tuo itellä oleva Spyder telkkaria kalibroida, se vaatii kuitenkin oman softansa telkkariin.
Läppäriin Calman softa niin eiköhän sillä rokkaa.

Tässä Sonyssa on Calman autokalibrointi valmiina (vaatii tietty sen kameran jne), mutta eipä vaan suostunut toimimaan kunnolla vaan piti ”käsin” hoitaa. Kaksi tuntia meni.

Toi Mika tosiaan on kalibroinut esim. Ylen tuotannon monitoreja ja vaikka mitä, aika rautainen näyttöjen kalibroija.
 
Mä en kyllä tiedä osaako tuo itellä oleva Spyder telkkaria kalibroida, se vaatii kuitenkin oman softansa telkkariin.
Kyllä se osaa esim. Calman Home -nimisellä softalla, joko manuaalisesti tai automaattisesti (automaattisesti jos tv sitä tukee)

Itseltä löytyy tuo softa (+pari muuta), sekä Spyder 5, i1 display pro, klein k10 -kolometrit ja vuosien ajan olen myös kalibrointia "harrastannut".

Softa läppäriin ja testivärejä pyörittää esim tikulta mikä kytketty telkkariin ja veivaa töllön säätimiä siihen suuntaan mitä Calman tietokoneen ruudulta infoaa. Noin siis pääpiirteittäin. Eroaa monesti mm. näytön "kalibroinnista" (riippuen toki miten sen tekee) jossa luodaan vaan profiili (icm, icc, 3dlut etc) jota käyttis tai joku käyttiksen softa kuten photoshop hyödyntää. Tuohan on ennemmin profilointia kun kalibrointia.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos töllöissä sama kuin tykeissä, että pitää ajaa sisään ennen kalibrointia?
 
Kyllä se osaa esim. Calman Home -nimisellä softalla, joko manuaalisesti tai automaattisesti (automaattisesti jos tv sitä tukee)

Itseltä löytyy tuo softa (+pari muuta), sekä Spyder 5, i1 display pro, klein k10 -kolometrit ja vuosien ajan olen myös kalibrointia "harrastannut".

Softa läppäriin ja testivärejä pyörittää esim tikulta mikä kytketty telkkariin ja veivaa töllön säätimiä siihen suuntaan mitä Calman tietokoneen ruudulta infoaa. Noin siis pääpiirteittäin. Eroaa monesti mm. näytön "kalibroinnista" (riippuen toki miten sen tekee) jossa luodaan vaan profiili (icm, icc, 3dlut etc) jota käyttis tai joku käyttiksen softa kuten photoshop hyödyntää. Tuohan on ennemmin profilointia kun kalibrointia.
Itellä ei ole läppäriä, vaan iPad.
 
Oisko foorumin hifimiehillä suosituksia miten kannattaisi lähteä olohuoneen äänentoistoa toteuttamaan?

Keissi on siis, että minulla on ollut olohuoneessa jo useamman vuoden suht köykäinen Logitechin 5.1 -kaiutinsarja, joka on suunnattu tietokoneen lisäkaiuttimiksi, mutta on ajanut köyhän miehen kotiteatterin virkaa televisioon ja pleikkariin kytkettynä. Se on ollut ihan mukiinmenevä, mutta tuumannut nyt kuitenkin, että voisi hieman panostaa olohuoneen äänentoistoon ja siirtää nuo aiemmat kaiuttimet toiseen huoneeseen oikeasti tietokoneen lisäkaiuttimiksi.

Alkuun voisi lähteä 1000-2000€ budjetilla ja laajentaa tarvittaessa ajan myötä. Periaatteessa muuten varmaan pärjäisin ihan mainiosti soundbarilla, jossa olisi subbari ja takakaiuttimet, mutta olen sen verran vanhan koulun jyyrä, että tykkäisin pyörittää levykokoelman CD-levyjä, joten tarvitsisin systeemiin CD-soittimen. Saako noihin soundbareihin mitenkään järkevästi CD-soitinta liitettyä vai olisiko sitten vain fiksumpaa hommata joku viritinvahvistin, levysoitin ja vaikka pari Geneleciä tms alkuun ja sijoittaa myöhemmin lisäkaiuttimiin?
 
Genelecit imo hintaansa nähden aika yliarvostetut, toki niissä on se muotoilu monen silmää hivelevää.
 
Nooo, ei ehkä kannata mennä mihinkään gene vai ei gene -väittelyyn täällä, sitä sontaa on jo kaikki foorumit ja keskustelulangat täynnä, mutta ainakin tuollainen 1000-2000€ on hyvin nopsaan käytetty geneillä ilman, että on ainuttakaan vahvaria tai muuta komponenttia ostettuna.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni: Genet on kokoonsa nähden hemmetin suorituskykyisiä, saa ihan oikeasti etsiä edes samaan hintaan yhtä suorituskykyistä kajaria, jos ei kasvata samalla kotelotilavuutta merkittävästi, ja Genet on kyllä hyvin yleispätevät telkkari- ja leffakajarit siinä missä musakäytössä ne taas jakaa enemmän mielipiteitä, mutta mielenkiintoiset mallit suorituskykyiseen telkkari- ja leffakäyttöön minun mielestäni jostain hintaluokasta 4000-5000€ ja siitä eteenpäin. Tonnilla, parilla ei saa kuin noita pienimpiä, jotka ei oo tarkoitettu ollenkaan mistään kolmen metrin päästä kuunteluun.

muoks. Klipsiä tai KEF:iä lähtisin ehkä ite katteleen ekana pienemmällä budjetilla.. minkälaista mallia ois tarjolla, miten ne ois kytkettävissä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis ilman muuta saa suositella, jos on jotain äänenlaadullisesti järkeviä kohtuullisemman budjetin kaiutinvalmistajia. Itse kun en noita suoriltaan tunne, kun en ole seurannut niin tarkkaan. Etäisyyshän olohuoneessa juurikin tuo kolmisen metriä varmaan olisi kaiuttimilta sohvalle. Hieman koetan kartoittaa järkeviä vaihtoehtoja, niin tietää mitä kautta lähtisi lähestymään hommaa ilman, että heti tarvitsisi 5000-10000€ tuohon latoa.
 
Joo siis ilman muuta saa suositella, jos on jotain äänenlaadullisesti järkeviä kohtuullisemman budjetin kaiutinvalmistajia. Itse kun en noita suoriltaan tunne, kun en ole seurannut niin tarkkaan. Etäisyyshän olohuoneessa juurikin tuo kolmisen metriä varmaan olisi kaiuttimilta sohvalle. Hieman koetan kartoittaa järkeviä vaihtoehtoja, niin tietää mitä kautta lähtisi lähestymään hommaa ilman, että heti tarvitsisi 5000-10000€ tuohon latoa.
Kannattaa kattella esim tori.fi, paljon on käytettyä ihan asiallista kaiutinta saatavilla kohtuu hintaan ja aika usein myös täysiä "kotiteatterisettejä" (-subwoofer) esim "siltä toiselta" kotimaiselta, eli Amphionilta. Eipä nuo kaiuttimet käytännössä miksikään mene käytössä, jos pinta ei kärsi.
 
Mulla on 2xAmphion Argon 1, keskarina Amphion Argon 5C ja surroundina GoldenEar SuperSat 3. Listahinta noille karvan alle 3500. Subbarina B&W AWS610. AV vahvarina Marantz SR6015. Makuasioita ja riippuu hurjasti tilasta jne., mutta itse olen tohon settiin tyytyväinen. Tilan takia joudun vääräoppisesti pitämään etusia kyljellään, mutta noi jalustat saa kallistettua, joten kajarien elementit osoittavat sentään suoraan korvan suuntaan (paskalaatuinen kuva otettu istuinpaikkaa korkeammalta.

Ei mene tuohon 1000-2000 budjettiin, mutta yhtenä esimerkkinä vaan setistä joka sentään ole lähelläkään viisinumeroista summaa.

IMG-2065b.jpg
IMG-2066b.jpg
 
Kannattaa kattella esim tori.fi, paljon on käytettyä ihan asiallista kaiutinta saatavilla kohtuu hintaan ja aika usein myös täysiä "kotiteatterisettejä" (-subwoofer) esim "siltä toiselta" kotimaiselta, eli Amphionilta. Eipä nuo kaiuttimet käytännössä miksikään mene käytössä, jos pinta ei kärsi.
Ja esim. Mareksilla on välillä hyviä aleja demokappaleista ja myös vaihdossa tulleita kamoja, esim. https://mareks.fi/ale-10-40/kaytetyt/amphion-helium-3-kaiutinpari-koivu
 
Mulla on 2xAmphion Argon 1, keskarina Amphion Argon 5C ja surroundina GoldenEar SuperSat 3. Listahinta noille karvan alle 3500. Subbarina B&W AWS610. AV vahvarina Marantz SR6015. Makuasioita ja riippuu hurjasti tilasta jne., mutta itse olen tohon settiin tyytyväinen. Tilan takia joudun vääräoppisesti pitämään etusia kyljellään, mutta noi jalustat saa kallistettua, joten kajarien elementit osoittavat sentään suoraan korvan suuntaan (paskalaatuinen kuva otettu istuinpaikkaa korkeammalta.

Ei mene tuohon 1000-2000 budjettiin, mutta yhtenä esimerkkinä vaan setistä joka sentään ole lähelläkään viisinumeroista summaa.

katso liitettä 238724katso liitettä 238725
2 x Argon (oletan sen vanhimman mallin) + Origo näyttää nyt olevan näyttää olevan nyt torissa settinä 600e. Taakse esim Heliumia löytyy parin sadan tienoilla pari. Toki voi värit mennä vähän ristiin, ite ostin lisää yhdet käytetyt Argonit (5.1.2) ja vedin dc-fixillä oikeaan väriin.
 
Joo, en tiiä miks Amphion ei tullu äsken mieleen. Nehän on laadukkaita ja tosiaan vielä kotimaisiakin kajareita. Lähinnä niistä kuulee vähän samaa kuin Geneistä, että voivat olla huonommassa tilassa vähän riipivät, mutta tuo on tosiaan aika paljon tila- sekä kuulijakohtaista ja en tiiä tuleeko esiinkään niin leffakäytössä kuin musalla.

Mulla on soittohuoneessa nykyään Adam Audion monitorit. Näyttävät kyllä aika hirveiltä, jos olkkariin ajattelee, mutta noi on nauhadiskantilla yläkerran toistoltaan aika erilaiset Geneen verrattuna (mitä itellä taas on ollu sekä olkkarissa että työpöytäsetissä). Yllättävän tukeva bassokin tuommoisella seiskatuumaisella elementillä.
 
Lähinnä niistä kuulee vähän samaa kuin Geneistä, että voivat olla huonommassa tilassa vähän riipivät, mutta tuo on tosiaan aika paljon tila- sekä kuulijakohtaista ja en tiiä tuleeko esiinkään niin leffakäytössä kuin musalla.
Joo, A:n yleissointi on kirkaan puoleinen, itse olen aina tykännyt, joidenkin korvaan voi pistää, mutta aika herkkä saa olla. Ainoa selvä miinus on se sama mikä muilla saman kokoluokan kajareilla, eli subbari täytyy olla jos haluaa jotain jytinää kuulla. Toki melko varmasti siihenkin päähän tulee parannusta jos lähtökohta on logitech 5.1 tietokone kaiuttimet.
 
Minä tekisin näin:

Nyt kun tekniikka vaihtuu ja jos itse ei tarvitse olla uusinta tekniikkaa niin AV-viritinvahvari käytettynä halvalla, esimerkiksi FB:n 'MR HiFi -KIRPPUTORI - Myy! Osta! Keskustele!' ryhmässä on paljon myynnissä.
CD-soittimen ostaisin uutena, ihan koska aina käytetyissä on mulla luukun aukaisumekanismi vittuillut.
Sopiva määrä kajareita käytettynä. Esimerkiksi Klipsch on suosittu merkki kotiteattereissä.

Tuolla setillä on hyvä lähteä homma käsistä.
 
Back
Ylös Bottom