HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ noni, en tunne oikein kys. merkkiä ja noita malleja, mutta ei ollu hinnalla ainakaan pilattu :D

Mää oon tässä just kalastamassa Genen 7360A-subia 8330A-kajarien kaveriksi "pelisettiin". Katotaan, miten käy. Vähän suolaista hintaa pyytää myyjä, mutta ehkä sen pystyis itelleen perustelemaan.
 
^ noni, en tunne oikein kys. merkkiä ja noita malleja, mutta ei ollu hinnalla ainakaan pilattu :D

Mää oon tässä just kalastamassa Genen 7360A-subia 8330A-kajarien kaveriksi "pelisettiin". Katotaan, miten käy. Vähän suolaista hintaa pyytää myyjä, mutta ehkä sen pystyis itelleen perustelemaan.

No hintahan oli minulle juuri sopiva, uutena ollu yli 2000€ setti 😅 Ja sunnuntaina löyty pioneerin av vahvari tarpelllisilla ominaisuuksilla 👍

Nuo genet kyllä maksaa 🙈 Mutta rahalle saa myös vastinetta.
 
Nuo genet kyllä maksaa 🙈 Mutta rahalle saa myös vastinetta.
Moni on toisaalta sitä mieltä, että ite tekee suorituskyvyltään ja äänenlaadultaan vastaavan tai paremman huomattavasti halvemmalla :)

Genen kanssa pointti on lähinnä siinä, että jos omistaa SAM-sarjan kaiuttimet, eli näitä Genen kalibrointityökalulla (GLM) automaattisesti kalibroitavia malleja, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa Genen SAM-sarjan subi, jos haluaa pitää koko systeemin hallittavissa tuolla GLM-softalla. Jos minä nyt esimerkiksi haluaisin ostaa jonkun toisen valmistajan subin, niin menis samalla vahvari työpöydältä uusiksi, subi tarttis oman huonekorjaimensa, kytkemisestä tulis helvettiä ja minun taidoillani ois herran hallussa, miten subin saisi integroituimaan kaiuttimien kanssa :D

Nyt ei muutu subin tulon jälkeen kuin se, että 2 XLR-johtoa kiertääkin vahvarista subin kautta molemmille kaiuttimille ja koko systeemi on edelleen kalibroitavissa ja hallittavissa Genelecin GLM-softalla. Ostin siis tuon subin, kun päästiin hinnasta sopuun.

edit. ja pitää nää Genen laitteet hintansa hyvin ja käytettyjen markkinat vetää. Voi olla lähemmäs 75-80% uuden hinnasta, mitä voi joku kiinnostava ja riittävän uusi tuote mennä kaupaksi käytettynäkin. Vähän vanhempi peruskamakin varmaan luokkaa 60-70% hatusta vetäen.
 
Näköjään yammulta vaihtumassa mallisarja, jos odottelisi RX-A2080 korvaajaa.

Halvempaa olisi jos myöntäisin itselleni, että tuo RX-A2A riittäisi ihan hyvin.
 
Ostin Sony UBP-X800M2 4K Ultra HD Blu-ray playerin ja siihen lisäks MultiRegion Icos Digital Universal Modificationin.Meinas hermot mennä ku ei ääntä alkanu kuuluu,no vika oli vanha tuttu eli minä itse,HDMI-piuha pikkasen paremmin kiinni oli aika tiukka sovite mukana tulleessa piuhassa.
 
ostin joskus milleniumin kynnyksellä ekan kotiteatterin. Vahvistimeksi valikoitui Sony str-db830. Oli se opiskelijalle kallis ja ehkä yliampuva. Pari vuotta sitten ostin läjän genelecejä. Kaupassa myyjä kysyi, että millä aiot soittaa niitä. Hetken raavin päätäni ja muistin merkin ja mallin. Netistä speksit ja sillä sekunnilla säästin tonnin, koska sonyssa on preoutit. Heti kohta, 20v vahvistimen oston jälkeen, preoutit tuli käyttöön. Eihän tuossa ole HDMI:tä eikä appeja, mutta TV, pleikkarin ja audio chromecastin saa kiinni toslink- kuidulla, joten pärjää sillä. Uutta tekis vähän mieli, mutta preoutilliset monikanavaiset vahvistimet on aika kalliita ja isoja. Esivahvistimet todella kalliita.

Harrastuksena voisi rakentaa media-pc:n, äänikortista saisi 5.1 lähdöt, mutta hdmi-liitännät (inputit cec tuella) maksaakin sitten aika paljon. Ja nykyään kaikki sovellukset löytyy jo telkkarista, ei siihen erillistä laitetta tarttis + kauhee säätö ja koodaus, että sais kaikki toimimaan.

Mikä on tämän paatoksen opetus? Kannatti ostaa kerralla hyvä.

Uusi voisi olla parempi, mutta monta muuta asiaa kannattaa hifistellä kuntoon ensin.
 
Kävin sitten katselemassa uusia tykkejä.

Nyt ihan hirveä kuume, on niissä niin paljon parempi kuva kuin nykyisessä.
 
^ vaikka tykkiä en tuon seurauksena hankkinutkaan niin kustannuksia reissusta tuli.


av.jpg
 
On kyllä aivan todella karmea muutos (parempaan) kun saa nyt netflixistä katsottujen leffojen ääniraidat oikaistua tuolla MiniDSP HD:llä.


Tosi karua miten suoratoistopalveluiden elokuvat paskotaan tuolta bassopäästä. Hyvällä kotiteatteri -laitteistolla (tai no millä setupilla missä bassoa on) aivan käsittämätön ero. Ja miksei huonommallakin. Alla esimerkki elokuvasta nimeltä Atomic Blonde. Eli katkoviiva tarkoittaa miten tuo matalapää toistuu suoratoistopalveluiden kautta. Ei mikään ihmekään kun on hieman paremman kuuloisia leffat aidoilta levyiltä. Sarjojenkin ääniraidat paskotaan (Witcher, Ozard etc.). Ei tosin aivan yhtä pahasti.

oCdb62S.png
 
Sama pätee kuvaan. Vaihdoin telkun Sony XR-83A90J ja toki teetin sille Mareksin Mikalla kalibroinnin. TV tunkee normaalisti Netflixin apilla ’Netflix calibrated’ väkisin. Se oli Mikan ja Calmanin mielestä aika päin persettä. Nyt on telkussa ja etenkin tossa flixissä vielä entistä paljon parempi kuva.
 
Nykypakkaus ottaa pahiten bassoihin, ilmeisesti kohta siirrytään parempaan. Muo ei kylläkään haittaa kun olen siitä ihmeellinen elokuvaharrastaja, että inhoan bassojytkettä.
 
Muo ei kylläkään haittaa kun olen siitä ihmeellinen elokuvaharrastaja, että inhoan bassojytkettä.
Näin voinee sanoa :D Sen ymmärrän, että musassa ylimäärinen bassojuntta käy nopsaan vähän rasittavaksi ja peittää sit muita taajuuksia / juttuja alleen, mutta tuohan se nyt leffoissa fiilistä, jos bassot jyrisee vähän voimakkaammin.

Sama pelatessa. Kiva se on, että vähän täräyttää, kun pommit räjähtelee.
 
Apple TV:n ja iPhonen kanssa voi nätisti kalibroida telkkarin joka sitten pätee Apple TV:llä katottuun matskuun.
Apple TV:n ja iPhonen kanssa voi nätisti kalibroida telkkarin joka sitten pätee Apple TV:llä katottuun matskuun.
Toi nyt on hyvälläkin tahdolla ”kalibrointi”. ISF kalibrointi on oikeasti kalibrointia.

Toki todella hyvä, että tarjolla edes jokin helppo konsti parantaa telkkarin perusasetuksia.
 
Toi nyt on hyvälläkin tahdolla ”kalibrointi”. ISF kalibrointi on oikeasti kalibrointia.

Toki todella hyvä, että tarjolla edes jokin helppo konsti parantaa telkkarin perusasetuksia.
Hyvin se kyllä muuttaa ja luotan kyllä aika vahvasti Applen systeemiin, että se osaa sieltä motikasta sitten lähettää oikeanlaista värimaailmaa. Se toki kuulostaa liian helpolta, mutta mä kalibroin koneella kokoajan Spyderillä, joten ei tässä nyt olla mitään aloittelijoita ja luulen tietäväni aika paljon värihallinnasta kun työkseni teen sitä videoiden parissa.

Mutta joo, ei jatketa enempää koska sen tietää mihin se johtaa kun mä en mistään mitään tiedä täällä. Ne joilla on Applen vehkeet, niin tehkää ihmeessa kalibrointi.
 
Back
Ylös Bottom