HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ootkin varmaan jo kattellut mitä vaihtoehtoja sulla on eli fyysisten vaimentimien rakentelu tai sitten ns. parametriset taajuuskorjaimet. Jos ei ole vuotta aikaa näprätä yritys ja erehdys-menetelmällä niin noi fyysiset rakennelmat voi unohtaa. Hommasin aikanaan vastaavassa tilanteessa Behringerin analogisen sekä digitaalisen parametrisen korjaimen (on muitakin edullisia mutta hyviä), päädyin tuohon analogiseen ettei tule ylimääräistä a/d - d/a muunnosta kun käytän analogisia laitteita (2-kanavasetti) ja soundikin miellytti enemmän. Sillä ja mittamikrofonilla+läppärillä ja eritoten korvakuulolla sai pahiten kumisevat taajuudet eliminoitua niin etteivät enää häirinneet. Akustisesti parempaa tilaa sillä ei kuitenkaan pysty korvaamaan, mutta anyway, ehdottoman kannattavaa. Hintaluokka pari sataa euroa.

Selvennykseksi vielä varalta, että parametrinen taajuuskorjain eroaa perinteisestä taajuuskorjaimesta siten, että voit asettaa tarkalleen säädettävän alueen "kohdan" (=keskitaajuuden), "leveyden" (=vaimennus/korostusalueen kaistanleveys hertsiä) ja "syvyyden" (=voimakkuus, desibeliä) siinä missä perinteisellä vaikka olisi kuinka monikanavainen voit vain toivoa että joku "säätimistä" on suunnilleen korostuman kohdalla eikä liikoja veisi viereisiä taajuuksia.

Joo, on mietitty fyysiset rakennelmat ja kun tästä kämpästä lähdetään joka tapauksessa parin vuoden kuluttua, niin ei hirveästi nappaa alkaa virittelemään sen isompia systeemejä. BFD oli joskus aikoinaan mietinnässä, mutta en jaksa alkaa opettelemaan ja säätämään tuntikausia.

Taidanpa pistää tuon Antimoden tilaukseen, katotaan mihin se pystyy..

Heh tuli sitten laitettua subbas puoli uusiksi. Eli päätteenä edelleen t.amp 1050 ja behringer jakosuodin+taajuuskorjain.

Nyt tulee maelmstrom-x elementti 440 Litran koteloon..... Jokohan maanjäristyn tuntuu maanjäristykseltä.

Joo, on mietitty fyysiset rakennelmat ja kun tästä kämpästä lähdetään joka tapauksessa parin vuoden kuluttua, niin ei hirveästi nappaa alkaa virittelemään sen isompia systeemejä. BFD oli joskus aikoinaan mietinnässä, mutta en jaksa alkaa opettelemaan ja säätämään tuntikausia.

Taidanpa pistää tuon Antimoden tilaukseen, katotaan mihin se pystyy..

Plazan mukaan mitä ovat mittoneet ja testanneet tosiaan väittävät että toimii. Omasta mielestä osa harrastusta on mittaaminen ja säätäminen.

Plazan mukaan mitä ovat mittoneet ja testanneet tosiaan väittävät että toimii. Omasta mielestä osa harrastusta on mittaaminen ja säätäminen.

Joskus se mittaaminen, säätäminen, CRT-tykin kolvaaminen yms oli tärkeä osa harrastusta. Nyt se on lähinnä välttämättömyys, jonka pyrin tekemään kerran ja sen jälkeen mahdollisimman vähän tekemään sitä, vie hyvää aikaa sohvalla makaamiselta.. :whip:

BFD oli joskus aikoinaan mietinnässä, mutta en jaksa alkaa opettelemaan ja säätämään tuntikausia.

Omalta kohdalta voin sanoa, että BFD:llä onnistuu equttaminen helposti. Subbarina SVS-PB12 Ultra. DVDplazalta löytyy hyvä ketju "BFD for dummies", josta löytyy apuja. Itse käytin apuna vain äänenpainemittaria (luonnollisesti), Hifi-lehden testi CD:tä, paperia ja kynää. 20-30 minuuttia meni oikeiden asetusten hakemiseen. Tapauskohtaista tietenkin kuinka paljon joutuu equttamaan. Itse laitteen käyttö on helppoa.

Toki nykyään löytyy päteviä värkkejä, jotka säätävät automaattisesti (ja vielä hyvin tuloksin). Yllä kuitenkin omat kokemukset BFD:stä.

Taitaavat kuumua kovasti. Itse mietiskelen vahvistimen valinnan kanssa juuri. Vahvin ehdokas on Yamahan RX-V3900 jonka saattaa ehtiä pukinkonttiin saamaan.

http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID=5016803

Itsellä 2 noita Onkyon 905 malleja. Toinen näistä ollut käytössä ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Lämpiäminen on ominaisuus Onkyolla, ei siis kannata laittaa tilaan, jossa ei ilma kierrä. 905 malli oli jossain uusimmassa suomalaisessa alan lehdessä testissä(muutaman testivoiton napsinut alan testeissä aiemmin). Merkkinä en itse Onkyota tule vahvistimissa vaihtamaan ihan heti, jos ei Denon tuo jotain uutta kiinnostavaa markkinoille. Yamaha ei vaan ole ikinä jostain syystä kolahtanut.

Mulla on kotiteatterivahvarina joku yli 6 vuotta Onkyo, joka maksoi 500 ostohetkellä. DD ja DTS kun löytyy ja hyvin on riittänyt tähän päivään asti kun ei tarvitse mitään ihme liitäntöjä. Varmaan useamman vuoden vielä riittää tuo peli kotiteatterikäyttöön. En edes tiedä onko viime vuosina tullut jotain uutta tarpeellista noihin vahvistimiin.

Mulla on kotiteatterivahvarina joku yli 6 vuotta Onkyo, joka maksoi 500 ostohetkellä. DD ja DTS kun löytyy ja hyvin on riittänyt tähän päivään asti kun ei tarvitse mitään ihme liitäntöjä. Varmaan useamman vuoden vielä riittää tuo peli kotiteatterikäyttöön. En edes tiedä onko viime vuosina tullut jotain uutta tarpeellista noihin vahvistimiin.
No tiedätpäs, joka vuosihan niihin tulee... :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle ois tärkee ominaisuus WLAN et sais suoraan popit koneelta(kokemuksia?). Tuo lämpeneminen kuulostaa mun kannalta suht pahalta, kämpillä uus TV-taso, mikä on todellakin aika umpinainen. HDMI:tä pitäs olla sissän se 4kpl ja ulos riittää 1.

Mulle ois tärkee ominaisuus WLAN et sais suoraan popit koneelta(kokemuksia?). .

Jos vahvari on DLNA-yhteensopiva niin eihä tuo vaadi muuta kun merdiaserverin sinne tietokoneelle. Siitä sitten LANia tai WLANia pitkin laskettelee popit vahvariin. TVersity on suht ok ilmainen mediaserveri esim. Verkkokiintolevyilä on valmiina noita mediaserveri toteutuksia myös. Itsellä tämä homma toimii PS3:n kautta kun vahvari on vielä vähän vanhempi.

Itse ostaisin Onkyon jos se ei kuumuisi. Ongelma on juurikin tuollainen umpinainen tv-taso.
Wlan taitaa löytyä ainakin Denon 4308:sta.

http://www.denon.co.uk/site/unten.php?main=prod&MID=3&sub=1&fill=1&action=detail&Pid=340&

Aika kova hinta:
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=550651

Voihan tuollaisen Wlanin rakentaa itsekin vaikkapa 90euron Apple Airport-Expressillä jonka liittää RJ45:na vahvistimeen ja samalla langattomasti olemassa olevaan Wlan-verkkoon. Samalla voi soitella musat myös koneelta vaffiin suoraan iTuneksella Airporttia käyttäen. Tai jo mainittua DLNA:ta hyödyntäen.

Itsellä oli Onkyo TX-SR606 muutaman päivän kokeilussa, mutta vaihdoin sen HK:n 3490 stereovahvariin, koska tajusin, etten tarvitse AV-vahvaria vielä tällä hetkellä. Tuo Onkyo kyllä kuumeni aivan älyttömästi. 15min käynnistyksestä kuori oli jo niin kuuma, että teki pahaa koskea. Äänenlaadullisesti ei kyllä pärjännyt mitenkään tuolle HK:lle. Ja ulkonäöllisestikin turhan paljon namiskoita etupaneelissa. Toivottavasti ovat saaneet tuon kuumenemisominaisuuden korjattua siihen mennessä, kun "tarvitsen" AV-vahvarin, sillä ovat Onkyot spekseiltään ja hinnoiltaan aika kivoja pelejä.

Ja tuosta Anti-modesta. Omistan kyseisen purkin ja voin kyllä suositella sitä. Laite kiinni subin ja vahvarin väliin, mikki kuuntelualueelle, parit taajuuspyyhkäisyt ja kaksi karseaa piikkiä loisti poissaolollaan. Aivan mahtava laite. Samalla toimii suojana subille, jossa ei ole omaa subsonic-suodinta. Parasta tuossa on juurikin sen käytön helppous. Itsekin olen sen verran puurokorva/rähmäkäpälä, että jos olisin jollain BFD:llä alkanut säätämään, niin siitä tuskin olisi tullut yhtikäs mitään.

Pettymysten pettymys. :(

Hifistelyn aloittelijana ajattelin parantaa kodin äänentoistoa ja hommasin esittelykappaleen Sonyn dg910-AV-vahvarin sekä Wharfedalen 9.2-parin tuohon telkun viereen. Tumpelona meni joku aika netissä ihmetellessä kaapeleiden tarvetta, sitten Biltemassa puoli tuntia, kotona laitteiston kasaamista ja liittämistä pari tuntia, jonka jälkeen vajaa tunti säätämistä.

Lopputuloksena en kovin paljoa kuvaputkitöllön omaa ääntä parempaa soundia saanut irti. Kaikki liitännät sentään toimivat, mutta ääni on aika väsyneen "poissaoleva" sekä lattea. Luulin saavani sentään hieman parempaa tällä 2.0-setillä! Kaupassa jytisi 9.2-parikin kohtalaisen hyvin, mutta johtuikohan se kuitenkin Denonin vahvarista ja soittimesta? Kovasti kyselin kauppiaan mielipidettä, mutta ei pitäisi olla niin suurta merkitystä. Jepjep...

Täytyypä katsella, mihin suuntaan tämä harrastus menee. Suosiolla vaihtaa stereo-vahvistimeen, vai lisää kajareita AV-vahvistimeen? Tai sitten olisi pitänyt uskoa suosituksia ja tilata Saksasta Marantzin 400x-vahvari.

Jokainen vahvarihan pitää säätää siinä olevaan tilaan. Eli nyt vaan manuaali käteen ja rupeet virittelemään nappuloita niin, että se kuulostaa hyvältä. Jos siinä on jonkinlainen mikillä toteutettu autokalibrointi niin sitäkin kannattaa kokeilla. Eihän se vahvari tehdassäännöillä kuulostakaan hyvältä. Myös kaiuttimien sijoittelu kannattaa katsoa, ettei oo liian lähellä seinää ja korkeus on samalla tasolla korvan kanssa.

Onko vahvistimen asetukset kunnossa? Ettei vaan lipsahtanut monikanavatoiminto päälle? Onko vahvistimen ylipäästösuodin päällä?

Auttasko tämä:

3713.jpg

;)

Yhdyn Nevahoodin kantaan. Mitä käytät äänilähteenä? Digiboksia? Kai käytät optista liitäntää RCA:N sijasta?

Auttasko tämä?

:hyper: :dance:

Varmasti auttaa. Ja uskonkin, että jostain säädöistä nyt on kyse. Jotenkin täytyy varmaan kertoa tuolle laitteelle, ettei aivan 7.1-kajareita löydy. Tosin olen kyllä yrittänyt laittaa valikoista muut kajarit pois, käyttää stereo-asetusta, ohjata bassot etukajareille, kikkailla EQ:n kanssa jne. Täytyy vielä tutkia teidän vinkit. Epäilen kyllä tuota automaattikalibrointia, joka on voinut tehdä jotain todella spesiaalia. Suodattamisesta ei tosiaan ole vielä hajuakaan, joten tutustumaan...

Liitännäthän ovat sikäli mielenkiintoiset, että toistaiseksi ainoastaan tämä vahvari ja digiboksi ovat hdmi-laitteita. Siksi pähkäilin kytkemistä ja laitoin (tai ainakin yritin) digiboksin kuvan scartilla telkkuun ja sama dvd:lle. Ääni digiboksista hdmi:llä vahvariin, dvd:stä bilteman susipaskalla rca:lla vahvariin. Tuo rca:n liitin oli tiukempi kuin... No, miettikää itse. ;) Sitä sai kuitenkin liitinrikon uhallakin riehua kiinni.

Liitäntöjä epäilen siis itsekin, mutta esim. radiohan oli vain se fm-piuha perään kiinni, joten eikö sen pitäisi olla aika varma? Kajarit laitoin suoraan Bilteman 2,5 mm kaiutinkaapelilla kiinni vahvarin ja kajarin ruuvattaviin liittimiin. Mitään banaaneita yms en siis käyttänyt. Pitääköhän seuraavana laittaa nuo kajarit Wharfedalen mahdollistamalla bi-wiringilla kiinni...? :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom