Gradus V AC-luksaatiosta, leikkauksesta ja toipumisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stund
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjesta vaan Pakkislaisille näin alkuun ja hyvää kesän alkua!

Elikkä vaivaavaan ongelmaan.

Vasemmalla puolella on n.1,5v sitten tapaturman yhteydessä tullut luksaatio. Fysioterapeutin, sekä muutaman lääkärin suusta on tullut karua kommenttia, että leikata olisi pitänyt heti sattuessa. Ovat jopa tokaisseet, että kyseessä olisi mahdollinen hoitovirhe. Eli jänteitä poikki, jotka ovat surkastuneet ja enään turha kuulemma niitä nykiä kiinni, niin solisluu napattaisiin alas jollakin ylimääräisellä jänteellä joka on ehjä ja jonka tarkoitusta tohtoritkaan eivät tiedä.

Mutta jokatapauksessa nyt olisi leikkaus edessä ja olisinkin kiinnostunut kaikesta tähän liittyvästä. Esim. onko useampia eri leikkaustapoja ja kuinka kauan mahdollisesti kestää toipua, ennen kun pääsee taas raudan kimppuun kunnolla ja kuinka hyvä on toipumisennuste?

Tämän 1,5v on tullut veivattua ahkerasti ja on päässyt kohtalaiseen kuntoonkin ja pahimmat vaivat voitettu. Joskin oikealla puolella on ajoittain viiltävän pistävää kipua solisuun päällä ja lukkiutumisen tunne, aivan kuin joku kiristäisi.

Niskaa venytettäessä päätä oikealle vetämällä, täytyy vetää oikea olkapää korvassa kiinni tai niskan alueella tuntuu polttavaa kipua, aivan kuin niskassa olisi jonkunlainen nikamalukko tai pysyvä vaurio, mikä estää täyden liikkuvuuden. Yläselkä on tietenkin kovasta veivaamisesta ja epäbalanssista aina vähän jumissa. Muuten veivaaminen luonnistuu suht hyvin vaivaan nähden. Penkissä ym. raskaissa punnerrusliikkeissä, lonksuu välillä ilkeästi ja esim. uidessa lonksuu ja on oudon tuntuinen.

Taustaa raudan ym. jumppailun ja voimistelun parissa, on pitkälle toista vuosikymmentä. Oikeastaan pennusta asti tahkottu ja vauhdin sois sen kun vaan kiihtyvän, niin tilanne on hiukan rasittava. Joskin luultavasti veivaisin vaikka koko käsi puuttuisi.

Paras kun kirjoitan suoraan lapusta lääkärin lausumaa, niin asiasta tietävät pääsevät helpoiten jyvälle.

Nykytila: Soliluu on gradus V AC-luksaatiotyyppisesti noussut reippaasti yli luun paksuuden, reponoitavissa, ap-suunnassakin stabiili. Olkapään liikkeet täydet ja aristamattomat. Natiiviröntgenkuvassa gradus V AC-luksaatio, ei muita vammoja.

Suunnitelma: Itse AC-nivelen oireisto on varsin vähäinen, siinä määrin kuitenkin potilaan normaalielämää haittaa, että leikkaukseen riskeineenkin olisi halukas. Tehdään hoidonvaraus Weaver-Dunn-tyyppistä stabilointia varten.

Dg S43.1 Luxatio AC gradus V 1.sin.

Th Oper. a.m. Weawer-Dunn Arthrex-Tightdrop-implantti ja instrumentaatiot tarvitaan.

Ensiviikolla Tiistaina on aika Kirurgin juttusille, jos siihen mennessä jotain lisäinfoa saisi, olisi mukava viisaampana mennä turisemaan asiasta.

Kiitoksia jo etukäteen josko tietoa löytyisi!

Terve. Luin tuosta olkapää/solisluu leikkauksestasi. Onko homma nyt ok.? Oon menossa keskiviikkona ko. leikkaukseen. En tiedä sitten käyttävätkö tuota samaa metodia solisluun kiinnittämiseen. Puhuivat jotakin ruuveista ja nauloista niin että olisi luullut olevani rautakaupassa kun kävin kesällä ortopedillä tutkituttamassa tuon vaivani ja laittoivat siis leikkausjonoon joka nyt toteutetaan. Sama vaiva kuitenkin ja samanlaiselta vaikkutavat kaikki muutkin oireet ym. Jos sulta on leikattu jo tuo niin kerro kokemuksia?

Ja mulla on juuri tälläkin hetkellä tuota vaivaa AC-nivelessä, että tuntuu menevän välillä lukkoon, naksuu ja muljuu. Lääkäri iski kortisonipiikin ja sanoi, että tule kolmen viikon päästä takaisin jossei tule kuntoon tällä. Nyt 1,5 viikkoa menty ja vieläkin muljahtelee ja menee lukkoon. Olkapään päällä ei pysty nukkumaan tai muuten särkee aamulla pahasti.
Onko noi juuri tyypilliset oireet? Tietäisi mitä vihjasta lääkärille seuraavaksi.

Tuo kortisoni ei kyllä mitään auta!!! Tietty jos haluaa väliaikaista helpotusta jos se on tulehtunut tms. niin ehkä tosiaan väliaikaisesti. Jos solisluu on irti rustonivel ns. poikki niin siihen ei auta muu kun kiinnittää se tavalla tai toisella paikalleen, metodeja on useita. Tämä siis jos se ei kaikesta huolimatta ole ns. konservatiivisella haistapaskahoidolla kiinnittynyt siihen itsestään takaisin. Mulla ei ainakaan ole niin tehnyt vaan se pitää perkele pultata kiinni!!! Alunperinkin siis jo väärin antaa olla vaan, olisi pitänyt leikata jo heti tapahtuman jälkeen 2 vuotta sitten!!! Saatanan konitohtori, puoskari perkele!!! Vaikka kaunis nainen olikin ;). No, helpotusta tulossa, toivottavasti. Kyselin alunperin siksi että lääkärit eivätkä oikeen muutkan ole antaneet kovin mairittelevia ennusteita tuon tyyppisen leikkauksen onnistumisesta. Itse ihmettelen sitä koska jos se kiinnitetään takaisin niin mihinkä se siitä irti lähtee jollei nyt sitten satu kaatumaan 60km/h pyöräkisoissa uudestaan juuri sama olkapää edellä asfalttiin? Joku jolle leikkaus on tehty, eikö löydy kommentoijaa? No minäpä kerron keskiviikon leikkauksen jälkeen ja siitä vielä eteenpäin vaikkapa 1/2 vuotta miten on onnistunut :) tai sitten ei :(.

Tuo kortisoni ei kyllä mitään auta!!! Tietty jos haluaa väliaikaista helpotusta jos se on tulehtunut tms. niin ehkä tosiaan väliaikaisesti.

Ai.. Eipä ole pariin vuoteen vaivannut, kun tulehtuneeseen ac-niveleeni kaveri pisti kortisonin, plus tietysti annoin asian mukaisen levon ja korjasin tekniikan.

No, helpotusta tulossa, toivottavasti. Kyselin alunperin siksi että lääkärit eivätkä oikeen muutkan ole antaneet kovin mairittelevia ennusteita tuon tyyppisen leikkauksen onnistumisesta. Itse ihmettelen sitä koska jos se kiinnitetään takaisin niin mihinkä se siitä irti lähtee jollei nyt sitten satu kaatumaan 60km/h pyöräkisoissa uudestaan juuri sama olkapää edellä asfalttiin?

No mikä saa sinut uskomaan, että kun sen nivelen läpi survotaan rautaa tavalla tai toisella, että nivel jää normaalisti toimivaksi ja kivuttomaksi? Kyllä sen varmasti saa sinne kiinni ja tiukasti, mutta kuinka toimiva ja kivuton/kivulias siitä tulee, se on kumman paljon vaikeampi ennustaa.

Ai.. Eipä ole pariin vuoteen vaivannut, kun tulehtuneeseen ac-niveleeni kaveri pisti kortisonin, plus tietysti annoin asian mukaisen levon ja korjasin tekniikan.

No mikä saa sinut uskomaan, että kun sen nivelen läpi survotaan rautaa tavalla tai toisella, että nivel jää normaalisti toimivaksi ja kivuttomaksi? Kyllä sen varmasti saa sinne kiinni ja tiukasti, mutta kuinka toimiva ja kivuton/kivulias siitä tulee, se on kumman paljon vaikeampi ennustaa.

Eipä sen mun tapauksessa tartte kauheen toimiva ollakkaan, kunhan on kiinni ja pysyy eikö lonksu ja törrötä kun Notre Damen kellonsoittajalla :)!!! Kipu ei ole mua varsinaisesti häirinnyt tässä asiassa vaan nimenomaan sen irtonaisuus, ilkeä tunne, muljahtelu, naksuminen ja paukkuminen. Jos hiukan perehdyt asiaan niin tuo AC nivel on rustoa, siis tietyllä tapaa kiinteä mutta hiukan joustava kiinnitys solisluun päästä lapaluuhun, yläreunaan tms. (???). Kun se rusto on poikkin niin voit arvata miten se solisluu ei pysy siellä paikallaan vaan se töröttää ja muljuaa vaikkapa vain paitaa pukiessa. Toisinaan se kyllä voi kipeytyäkkin. Ja vetää hartiaseudun lihaksia epänormaalilla tavalla juntturaan. Nykyisin on kuulemma juurikin tuo ensimmäisen postaajan postissa mainittu weaver dunn tms. menetelmä joka on jonkinlainen sidos luun päältä ympäri ja kiinni ankkurointi tuohon lapaluuhun. Tällaista olen lukenut ja nänyt videon eräällä web sivulla jossa menetelmää mainostetaan. Kuten sanoin jos on tulehdus niin voihan se siihen lievitystä tai parannuksen tuodakkin muttei se sitä kiinnitä, se siitä. Minä taas haluaisin sen kiinni kuten jo totesin, en jaksa uskoa, että se sen kipeemmäksi siitä tulee kun huolehtii hyvästä jumppaamisesta ja toipumisesta, toisessa järjestyksessä tietty :). Mun ei enää esim tartte penkata satoja kiloja, ei dippejä eikä muitakaan olkapäälle ja ac nivelelle hankalia liikkeitä. Riittää ku pystyy pitämään pyörän tangosta kiinni ja ohjaamaan sitä sopivasti ensimmäisenä maaliviivan yli :).

Jos hiukan perehdyt asiaan niin tuo AC nivel on rustoa, siis tietyllä tapaa kiinteä mutta hiukan joustava kiinnitys solisluun päästä lapaluuhun, yläreunaan tms. (???). Kun se rusto on poikkin niin voit arvata miten se solisluu ei pysy siellä paikallaan vaan se töröttää ja muljuaa vaikkapa vain paitaa pukiessa.

Nyt täytyy todeta, että todennäköisesti olen jonkin verran enemmän perehtynyt ac-nivelen anatomiaan ja fysiologiaan. Kyllä se ihan kunnon nivel on, eikä mikään epämääräinen kiinteä rusto.

Tuosta ac-nivelestä... mulla kun on siinä nivelrikkoa, selvisi samalla magneettikuvista jotka otettiin olkapäästä kiertäjäkalvosinvammaan liittyen, mutta kyseinen nivel ei ole oireillut sen kummemmin että olisin asian havainnoinut käytännössä. Minkälainen liike sitä eniten rasittaa ja onko jotain mitä pitäisi etenkin välttää enemmässä määrin? Glukosamiinia tässä oon varmuudeksi jo jonkin aikaa popsinut kuitenkin...

j.uhis: -Aikalailla yksilöllistä on nuo mitä harjoituksia kannattaa välttää eri ihmisten välillä. Raskaat punnerrukset (penkki, dippi, pysty) ja maastavedot on suurimmalle osalle ne pahimmat, mutta eipä tuota varmutta voi kenenkään kohdalla mennä huutelemaan etukäteen. Kokeilemalla se selviää.

AC-nivelen tuen kannalta rintalihas, epäkäs, hartialihas ja etummainen sahalihas on tärkeimmät, joten jos raskaat punnerrukset ei mitenkään onnistu, niin kohdistettuja harjoituksia ainakin nuille mukaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitäisikö tuossa kuvassa olla mulle jotain uutta?

Sori vaan, mutta olen muutaman kerran käynyt tutustumassa tuohon paikkaan leikkaussalissa, ruumiinavauksissa ja olenpa törkkinyt sinne nivelrakoon monta kertaa neulaakin, joten aika tuttuja maastoja ovat.

No samapa tuo mitä olet mieltä. Sen verran noita olen nähnyt, leikkaussalissa, polilla, kiinnitettynä, irtonaisina ja rikkonaisina, että.. Jos mulla olis tuollainen vanha vamma, kivuton ja olkapään liikkeitä haittaamaton, mutta lonksuva ja tököttävä solisluu, niin tuskin sitä kiinnitettäisi millään.

Joku jolle leikkaus on tehty, eikö löydy kommentoijaa?
Gradus V korjattu Tightropella, ap-suunnassa on nyt stabiili, mutta ylös-alas edelleen ihan samalla tavalla irti ja lonksuu. Koukkulevylläkin poiston jälkeen kuulemma yleensä lopputulos sama. Mutta, on käytännössä kivuton eikä haittaa liikkeitä, eli tyytyväinen olen.

Ei mun pitänyt tänne enää kommentoida, mutta menkööt nyt tämän kerran.

noniin, leikkauksesta 1 vrk, vähän yli. sorry pienet kirjaimet, yks käsi vaan käytössä. kyselin leikanneelta lääkäriltä tosi tarkasti tuosta ac nivelen (rustonivelen) anatomiasta. kyl se on juuri sanotun kaltainen, rustonivel. anyway, leikkaus tehty juurikin tuolla weaver-dunn menetelmällä, soveltaen. joduttiin sahaamaan jonkuverran nivelrikkoa (???) meni vähän isommaksi remontksi, jouduin olee yön yli, särkee nii PERKELEESTI!!! kerron myöh. lisää kun kivulta pystyn. lääkäri oli kuitenkin tyytyväisen oloinen tulokseen, taisi tehdä vähän ikään kuin omaa taideluomusta kun niin innoissaan siitä sitten kertoi... tästä alkaa pitkä toipuminen. ei ole kiire, kunhan keväällä ulkomaanleirille niin hyvä tulee :)

kyselin leikanneelta lääkäriltä tosi tarkasti tuosta ac nivelen (rustonivelen) anatomiasta. kyl se on juuri sanotun kaltainen, rustonivel.

Rustonivel kyllä siinämielessä, että nivelessä on rustopinnat, mutta mikään kiinteä rustoköntti se ei ole. Nuo anatomia kuvat hämää, koska ne näyttää sen nivelkapselin, joka on katkeamatta jatkuva rakenne (terveenä).

No anyway, toivottavasti olkapäästäsi tulee parempi.

j.uhis: -Aikalailla yksilöllistä on nuo mitä harjoituksia kannattaa välttää eri ihmisten välillä. Raskaat punnerrukset (penkki, dippi, pysty) ja maastavedot on suurimmalle osalle ne pahimmat, mutta eipä tuota varmutta voi kenenkään kohdalla mennä huutelemaan etukäteen. Kokeilemalla se selviää.

AC-nivelen tuen kannalta rintalihas, epäkäs, hartialihas ja etummainen sahalihas on tärkeimmät, joten jos raskaat punnerrukset ei mitenkään onnistu, niin kohdistettuja harjoituksia ainakin nuille mukaan.
Kuten mainitsin, niin nivelrikko ei ole oireillut, ainakaan niin että olisin huomannut. Tällä viikolla tosin leikattiin revennyt lihaskalvo siitä vierestä, olkanivelen päältä, eli lepoa tässä nyt muutenkin tulee jonkin aikaa. Mitään muita vaurioita ei siellä ole, ainoastaan tuo AC-nivelen rikko näkyi magneettikuvista jotka otettiin tuon repeämän johdosta.
Eli kysymykseni kuuluu edelleen, että jollei nivel tuntuvasti oireile niin kannattaako mun ottaa se jotenkin huomioon treeneissäni, sitten kun taas tästä pääsen treenailemaan ensi vuoden puolella?
Tuo AC-nivel kun on ennestään mulle vähän tuntemattomampi paikka...
Eli siis, risumiehen mukaan raskaat punnerrukset ok mikäli ei niiden suhteen ongelmia... onko muita mielipiteitä?

Hyvä kun tännekkin tullu postauksia ja porukka saanut näitä kuntoon! :thumbs: Tuntuu aika hankalalta paikalta arvioida vammaa, leikkausta sen tarvetta yms.

Mulla tää homma oikeestaan menny Potilasvakuutuksen kautta nyt ja yksityiselle olin menossa tightrope leikkaukseen. Mutta, Potilasvakuutuksen poppoo ja lääkärit oli sitä mieltä, että kun olisi pitänyt leikata jokatapauksessa tapahtuessa, niin ei korvata ollenkaan leikkausta, yksityisellä tai kunnallisella.. Millä leikkauksella olisi mahollista saada edes jonkinlaiseen kuntoon. En sitten mennyt yksityiselle. Ja keskussairaalassa ei ortopedi ollut kuullutkaan tightropesta olkapäässä! Mikä hämmentävää, kun katsotaan ettei korvata yksityisellä tätä ilmeisesti jälkeenpäin parasta vaihtoehtoa tälle ac-vaivalle, tightropea, ei oteta jotenkin huomioon sitä faktaa, että pahin ja peruuttamaton vammahan tulee mun käsityksen mukaan siitä, kun ei heti leikattu(mikä siis myönnetty potilasvahingoksi), niin ei voida koskaan saada niin hyväksi.. Eikö siinä vamman tapahtuman jälkeen ole jonkunlainen "ikkuna" tai aika, minä pitää leikata ja sen mennessä ohi ja jänteiden/rustojen surkastuessa, ei enään mahkuja saada sillain "luonnollisesti" hyväksi? Mikä eka mahollisuus ja leikkaus vissiin on paljon parempi vaihtoehto kun nää jälkileikkaukset?

Höpisevät vaan Potilasvakuutuksessa että kattellaan sitten kun leikattu(mikä leikkaus olis maksettava itse), että miten vaivaa ja korvaillaan hommia.. On se kumma että vahinkoa ei sitten koiteta saada korjattua tai ei olla valmiita korvaamaan että saatais! Jotenkin sumeata logiikkaa tai sit mä oon tippunu kärryiltä ja jotain huomaamatta.. Vaikka kyllä veikkaan että Potilasvakuutuksen kärryistä tippu taas rattaat. Mutta pointti ja mitä haen olis jotain näkemystä tähän, että onko tää tightrope parempi kun vaihtoehto mitä yleisen ortopedi väläytteli, missä ei ollut mitään ruuveja, muttereita yms. vaan se nappastas alas solisluu vaan sillä extra jänteellä/siteellä, porattas jotain reikää minkä läpi tää jänne/side, tehtäs solmuja mikä pitäis sen paikallaan ja sen pitäis sitten muka kestää punttia, nyrkkeilyä, mahd. melontaa ens kesänä yms.. Joka päivä jotain eli tosissaan aktiivisesti. Kuullostaa vielä hullummalta kun kasa muttereita ja ruuveja rautakaupan tiskin kautta kiitos. Mutta ehkä jollain tietävemmällä tosiaan olis jotain kertoa enempi, vois lähteä hakemaan ittelle oikeata hoitoa. Tässä vielä taistelua Potilasvakuutuksen kanssa ja lähen kyselemään huomenna tuolta Keskussairaalan kautta eteenpäin hommia.

TJJ, toverit kivussa ja säryssä, kertokaapa lisää näistä hommista.. :D Ja kuin on lähteny parantuun hommat teillä? Pystyykö kuin painaan? :whip:

Mulla leikattiin toi ac-nivel tossa lokakuussa. Toipunut täysin. Mitä nyt nukkuessa leikattavan puolen kyljellä saattaa olla vähän jäykkä aamulla. Mutta esim. salilla pystyn tekemään mitä vain. :rock: Kaipa tuo toipuminen on kanssa kiinni leikkaavasta lääkäristä ja henkilöstä mutta näin mulla :)

Mulla muljahtelee edelleen tuo solisluu. Varsinkin leukoja tai ylätaljaa tehdessä alkaa muljahtelemaan. Välillä kivutonta, välillä kivullista. En tiedä varmaksi, onko kyse AC-nivelen luksaatiosta. Kävin syksyllä lääkärin puheilla, röntgen- ja ultraäänikuvat otettiin, mutta todettiin ettei ole mitään häikkää.. vaikka omasta mielestä kyllä on. Magneettikuvaukseen en hakeutunut, koska vakuutus ei korvannut näitä laskuja. Myöskin on armeija edessä heinäkuussa, joten jos olisi tullut käsky leikkaukseen yleiselle puolelle, en olisi edes kerennyt ennen armeijaa. Ja armeijaa en mielelläni lykkää kauemmas.
Mitä tuommoinen muljahtelu voi aiheuttaa AC-niveleen pidemmän päälle? Tietysti varmaan löysenee yhä enemmän ja muljahtelusta tulee toistuvampaa. Miten muljahtelu, vai täytyisikö puhua paikaltaan lähtemisestä, vaikuttaa pidemmällä ajalla siihen, jos leikataan ja miten toipuu?
Välillä harmittaa, mutta yleensä unohdan tän, kun totean ittelleni, etten sitä ennen armeijaa kuntoon saa.

Back
Ylös Bottom