Gradus V AC-luksaatiosta, leikkauksesta ja toipumisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stund
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla leikattiin toi ac-nivel tossa lokakuussa. Toipunut täysin. Mitä nyt nukkuessa leikattavan puolen kyljellä saattaa olla vähän jäykkä aamulla. Mutta esim. salilla pystyn tekemään mitä vain. :rock: Kaipa tuo toipuminen on kanssa kiinni leikkaavasta lääkäristä ja henkilöstä mutta näin mulla :)

Missä sulla leikattiin tuo ja millasella systeemillä? Kauan kesti toipua, päästä reenaan yms.? Oliko sulla kuin pahasti mennyt tuo? Ilmeisesti leikattiin myöhemmin, ettei sullakaan heti sattuessa.. Kauan hengasit tuon kanssa ennen leikkausta ja kuin se aika meni? Kasa kysymyksiä.. :D Hyvä kun oot saanut kuntoon tuon. :thumbs:

Mulla muljahtelee edelleen tuo solisluu. Varsinkin leukoja tai ylätaljaa tehdessä alkaa muljahtelemaan. Välillä kivutonta, välillä kivullista. En tiedä varmaksi, onko kyse AC-nivelen luksaatiosta. Kävin syksyllä lääkärin puheilla, röntgen- ja ultraäänikuvat otettiin, mutta todettiin ettei ole mitään häikkää.. vaikka omasta mielestä kyllä on. Magneettikuvaukseen en hakeutunut, koska vakuutus ei korvannut näitä laskuja. Myöskin on armeija edessä heinäkuussa, joten jos olisi tullut käsky leikkaukseen yleiselle puolelle, en olisi edes kerennyt ennen armeijaa. Ja armeijaa en mielelläni lykkää kauemmas.
Mitä tuommoinen muljahtelu voi aiheuttaa AC-niveleen pidemmän päälle? Tietysti varmaan löysenee yhä enemmän ja muljahtelusta tulee toistuvampaa. Miten muljahtelu, vai täytyisikö puhua paikaltaan lähtemisestä, vaikuttaa pidemmällä ajalla siihen, jos leikataan ja miten toipuu?
Välillä harmittaa, mutta yleensä unohdan tän, kun totean ittelleni, etten sitä ennen armeijaa kuntoon saa.

Mulle ortopedi totes ettei tee mitään tuonne vaikka onkin solisluu pompannut ja olkapää tippunut. Epäilen kyllä ite vahvasti tuota, mutta näin kertoi. Kyllähän siinä jo tulee paha epäbalanssi tuonne ja luulisi, että olkanivel, selkä ym. olis kovemmalla. Ainakin itsellä on yläselkä jumissa kokoajan ja alaselästäkin pullahti välilevy, mutta tuota alaselän hommaa on vaikea uskoa kyllä tästä AC-hässäkästä johtuvaksi. Joskin, kyllähän roppa toimii kokonaisuutena ja saattaahan nuo epäbalanssit yhdistettynä kovaan reeniin luoda ajan kanssa otollisen ympäristön kaikenlaisille ongelmille. Joku viisaampi vois valaista..

Missä sulla leikattiin tuo ja millasella systeemillä? Kauan kesti toipua, päästä reenaan yms.? Oliko sulla kuin pahasti mennyt tuo? Ilmeisesti leikattiin myöhemmin, ettei sullakaan heti sattuessa.. Kauan hengasit tuon kanssa ennen leikkausta ja kuin se aika meni? Kasa kysymyksiä.. :D Hyvä kun oot saanut kuntoon tuon. :thumbs:
Gradus V eli oli menny niin pahasti kuin vaan voi mennä. En pystyny siis käytännössä tekemään mitään oikealla kädellä ennen leikkausta joten oli leikattava niin nopeasti kuin mahdollista. Leikattiin Jorvissa julkisella, yksityinen olis maksanu jotai 3000€. Laitettiin kiinni jollain ihmeen langoilla jotka kuulemma sulaa itsestään pois ajan myötä. Jäi sellanen 10cm arpi. Kannoin kättä mitellassa 4 viikkoa leikkauksen jälkeen minkä jälkeen sain alkaa käyttää kättä normaalisti. Alussahan se oli jäykkä ja heikko kuin mikä, mutta noin 6 viikkoa leikkauksesta pystyin jo menemään salille jumppailemaan vähäsen. Nyt leikkauksesta vajaa 5 kuukautta ja nivel toimii aivan normaalisti.

AC-nivelen leikkauksesta vielä!

Moron!

Täällä kun löytyy porukkaa jolle tehty näitä operaatioita, niin olisinkin halunnut tiedustella tarkemmin tuosta AC-nivelen leikkausoperaatiosta, kun tuosta näyttää olevan erilaisia versioita.

Itse kärsinyt tuosta olkapään vaivasta, diagnosoitu nyt AC-nivel vaivaksi ainakin alustavasti (väljä), sekä fysioterapeutilla, että urheilulääkärillä, röntgenissäkin tuli käytyä, kun magneetti sen verran kallis, ettei ollut budjetin puitteissa varaa, sain kuvat jopa cd-levyllekin itselle, vaikka noista mitään tajuakaan.

Jäi vain vähäsen kaivelemaan nuo lääkärin sanat, että mitä sille AC-nivelelle oikeasti tehdään, kun sain sen käsityksen, että se avaus ei olisi kuin joitakin senttejä pitkä ja se napsaistaisiin poikki, se nivel? ja sitten joitakin millejä lyhennettäisiin solisluuta tai jotain sellaista se urheilulääkäri höpötteli.

Toki homma menee vielä eteenpäin (Ortopedi?) selvitettäväksi ja sieltä sitten tulee kutsua, mutta ihan mielenkiinnosta, että miten toi nyt oikeasti menee? Tämä prosessi ei siis ole menossa yksityispuolella, vaan ihan kunnallistasolla, että perus Keskussairaalaan tulee varmaan pian kutsu, mutta itse leikkauksesta, mitä siinä tehdään olisi kiva tietää, että eikai sitä nyt irtikään siitä jätetä vai hä?

Moron!

Täällä kun löytyy porukkaa jolle tehty näitä operaatioita, niin olisinkin halunnut tiedustella tarkemmin tuosta AC-nivelen leikkausoperaatiosta, kun tuosta näyttää olevan erilaisia versioita.

Itse kärsinyt tuosta olkapään vaivasta, diagnosoitu nyt AC-nivel vaivaksi ainakin alustavasti (väljä), sekä fysioterapeutilla, että urheilulääkärillä, röntgenissäkin tuli käytyä, kun magneetti sen verran kallis, ettei ollut budjetin puitteissa varaa, sain kuvat jopa cd-levyllekin itselle, vaikka noista mitään tajuakaan.

Jäi vain vähäsen kaivelemaan nuo lääkärin sanat, että mitä sille AC-nivelelle oikeasti tehdään, kun sain sen käsityksen, että se avaus ei olisi kuin joitakin senttejä pitkä ja se napsaistaisiin poikki, se nivel? ja sitten joitakin millejä lyhennettäisiin solisluuta tai jotain sellaista se urheilulääkäri höpötteli.

Toki homma menee vielä eteenpäin (Ortopedi?) selvitettäväksi ja sieltä sitten tulee kutsua, mutta ihan mielenkiinnosta, että miten toi nyt oikeasti menee? Tämä prosessi ei siis ole menossa yksityispuolella, vaan ihan kunnallistasolla, että perus Keskussairaalaan tulee varmaan pian kutsu, mutta itse leikkauksesta, mitä siinä tehdään olisi kiva tietää, että eikai sitä nyt irtikään siitä jätetä vai hä?

Paljonkin erilaisia temppuja sille voi tehdä, mutta siitä päätellen, että katkomisesta puhutaan, niin joskus avataan ac-nivel, ja solisluun päästä napataan semmonen puolsenttiä-sentti pois ja pistetään kiinni. Solisluun paikallaan pitävät rakenteet säilyvät about koskematta.

Paljonkin erilaisia temppuja sille voi tehdä, mutta siitä päätellen, että katkomisesta puhutaan, niin joskus avataan ac-nivel, ja solisluun päästä napataan semmonen puolsenttiä-sentti pois ja pistetään kiinni. Solisluun paikallaan pitävät rakenteet säilyvät about koskematta.
Joo kun se höpötteli siitä katkaisemisesta jotain, mutta kun ei tuntunut puhuvan siitä kiinnittämisestä mitään, niin jäi vähän orpo olo, että jätetäänkö se nyt sit niinku irti prkl :D

Jotain se sanoikin, että n. 7milliä otetaan pois solisluusta.

Miten se käytännössä vaikuttaa siihen, että se ei oo sitä enää väljä?

3965567839_cfef448b78.jpg

Notta näin. AC-nivelen kaikki kolme nivelsidettä on revenny taklaustilanteessa ja 3-4 viikkoo lepoa, ni pitäis parantua. Fysiota sen jälkeen ja parin fysiosessioiden jälkee, saan alkaa "rakentamaan" olkpäänlihasta tai tekemään sillä jotain. Onko mitään erityisiä tai muuten vaan hyviä liikkeitä, millä lähteä liikenteeseen? Vipareita mulle ehdotettiin jo... Tietysti tuskin mitään pystypunnerruksia kannata heti lähteä tekemään, vaan ns. pienten painojen liikkeiden kautta?

P.S. vastasinko jo itselleni?

Viimeksi muokattu:
Ed Winchester: -Onko koska tapahtunut tuo äksidentti? Jos vasta, niin kannattaa sitä kantosidettä jaksaa oikeasti pitää niin kauan kuin lääkärismies suosittelee, vaikka tuntuis että eikai sitä enää tarvisi.

Kun se kantoside on jätetty pois, niin eipä siinä ole juuri sen ihmeempiä kikkoja ole, kuin lähteä sitä olkaseudun/hartiarenkaan lihaksistoa vahistamaan. Alkuun liikkuvuudet kuntoon pienin painoin ja kun normi liikelaajuudet onnistuu kivuttomasti ja hallitusti, niin lisempää vastusta vain mukaan liikkeisiin. Ei se pystypunnerruskaan ole mitenkään huono liike, aloitusasennossa kun on pikkurilli etiäpäin ja yläasennossa kämmen eteenpäin, niin varsin hyvä ja turvallinen liike kuntoutukseen.

AC-nielelle tärkein tuki tulee hartialihaksesta, epäkkäästä, rintalihaksesta ja etummaisesta sahalihaksesta. Eli punnerruksia ja soutuja reilusti mukaan, osa punnerruksista lavat yhdessä ja osa lapojen liikettä korostaen, jotta tuo sahalihaskin saa kunnolla rasitusta osakseen. Tokihan sitten kiertäjienkään treenauksesta ei haittaa ole, mutta alkuunsa ulkokierrot voi sitä niveltä hieman ärsyttää ja "repiä auki", joten niiden kanssa malttia.

Yleensä nuissa olkaseudun liikkeissä tulee tuo varovaisuus alkuun aikalailla automaattisesti, mutta kannattaa muistaa, että sitä rasitusta/repimistä tuolle nivelelle tulee esim. kyykyssä, jossa olkanivel on voimakkaassa ulkokierrossa pitkäänkin.

Maltti on valttia, kannattaa oikeasti jaksaa tehdä tuo kuntoutusvaihe kunnolla, tulee muutoin vaivailemaan aina jatkossa. Nim. kokemuksella.

Tuollaisia ajatuksia tällä kertaa, lisempää löytyy palstaltakin paljonkin.

Kaks viikkoo tulee torstaina, kun tulin komeesti yläilmoista olkapää edellä alas ja oikeastaan koko lokakuun pidän kantosidettä. Mulla on ens maaliskuun alkuun saakka aikaa kuntouttaa olkapäätä, kun kauden toinen puolisko alkaa. ;)

AC nivelen luksaatio

Eipä sen mun tapauksessa tartte kauheen toimiva ollakkaan, kunhan on kiinni ja pysyy eikö lonksu ja törrötä kun Notre Damen kellonsoittajalla :)!!! Kipu ei ole mua varsinaisesti häirinnyt tässä asiassa vaan nimenomaan sen irtonaisuus, ilkeä tunne, muljahtelu, naksuminen ja paukkuminen. Jos hiukan perehdyt asiaan niin tuo AC nivel on rustoa, siis tietyllä tapaa kiinteä mutta hiukan joustava kiinnitys solisluun päästä lapaluuhun, yläreunaan tms. (???). Kun se rusto on poikkin niin voit arvata miten se solisluu ei pysy siellä paikallaan vaan se töröttää ja muljuaa vaikkapa vain paitaa pukiessa. Toisinaan se kyllä voi kipeytyäkkin. Ja vetää hartiaseudun lihaksia epänormaalilla tavalla juntturaan. Nykyisin on kuulemma juurikin tuo ensimmäisen postaajan postissa mainittu weaver dunn tms. menetelmä joka on jonkinlainen sidos luun päältä ympäri ja kiinni ankkurointi tuohon lapaluuhun. Tällaista olen lukenut ja nänyt videon eräällä web sivulla jossa menetelmää mainostetaan. Kuten sanoin jos on tulehdus niin voihan se siihen lievitystä tai parannuksen tuodakkin muttei se sitä kiinnitä, se siitä. Minä taas haluaisin sen kiinni kuten jo totesin, en jaksa uskoa, että se sen kipeemmäksi siitä tulee kun huolehtii hyvästä jumppaamisesta ja toipumisesta, toisessa järjestyksessä tietty :). Mun ei enää esim tartte penkata satoja kiloja, ei dippejä eikä muitakaan olkapäälle ja ac nivelelle hankalia liikkeitä. Riittää ku pystyy pitämään pyörän tangosta kiinni ja ohjaamaan sitä sopivasti ensimmäisenä maaliviivan yli :).

Olen unohtanut päivittää tätä "sairaskertomusta". Viime marraskuussa tehtiin AC nivelen kiinnitys juurikin sille Weaver/Dunder (tms.) menetelmällä. Perkellen moiset säryt ja omatoiminen kuntoutus. Kun aikaa kului myös ruuvi jolla se oli kiinni otettiin pois ja taas kuntoutusta. OKAPÄÄSTÄ JA AC NIVELESTÄ TULI PAREMPI KUIN UUSI. Olen voinut uida, hiihtää, mitä tahansa ja se ei ole ollut pätkääkään kipeä sen jälkeen. HOMMA MENI NIIN PUIKKOIHIN KUN OLLA JA VOI!!! Kipeähän se oli kun perkele, jopa niin, että jäin koukkuun Panacodiin vähäksi aikaa mutta sehän ei ollut muuta kun viikon parin vieroitus niin kaikki ok! KUNNES TAAS!!! Tällä kertaa oikea solisluu ja rintalastan puoleinen pää irtosi harrastukseni onnettomuudessa (kilpapyöräily) treenilenkki, huono alusta, täysiä mäkeä alas ja suoraan puolimetriä syvään monttuun ja lapajättiläiset tangon yli. Kypärä halki, vekki silmäkulmassa ja isompi vekki polvessa ja PERKELEEN SOLISLUUN IRTOIAMINEN rintalastan puoleisesta päästä. Eikun keskussairaalaan hiljakseen ajaen. JOKA OLI SILKKAA JANHUKKAA!!! Kuvista näkyi selvästi, että irtihän se on. Nyt kun on vakuutus menen tänään yksityiselle "gurulle" ja pyydän mielipidettä leikkaukseen HETI eikä 1,5v tapahtuman jälkeen joka oli järjetöntä. Kun olisiva kiinnitäneet sen heti!!!
Eiköhän tuohonkin jokin menetelmä löydy. Ruuvilla vaan kiinni ja kuntoutus!??? VITTU ETTÄ VITUTTAA. Piti lähteä Kanarialle jouluksi treenileirilla. Saa nähdä tuleeko siitä mitään!? VITTU!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähän vanha ketju, mutta katsotaan josko täältä löytyisi kokemuksia.

Itsellä siis jääkiekossa taklaustilanteessa tullut olkapäävamma, jonka diagnoosi AC-nivelen luksaatio Gradus V. Leikattiin heti seuraavana aamuna tähystämällä käyttäen TightRope -tekniikkaa ja käsi kantositeeseen kuudeksi viikoksi. Ainoastaan kyynärnivelen mobiilisaatio oli sallittu ensimmäiset 4 viikkoa ja seuraavat 2 viikkoa kättä sai jo vähän roikottaa ja tehdä pieniä liikkeitä. Kuuden viikon jälkeen vapaa mobiilisaatio. Minkälaiset liikeradat kohtalotovereilla ollut kun mitella on poistettu? Itsellä ulkokierto on lähes olematon, ja liikkeitä tehdessä olka muljahtelee hieman ja ikäänkuin lukittuu, ja alkaa pistämään hauiksen(?) taakse.

Back
Ylös Bottom