Golffarin voimaohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jerkko
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeillaanpas loytyyko taalta muita golffareita. Vuosi sitten lajiin hurahtaneena pitaisi nyt muokata saliohjelmaa lajiin sopivasti eli voimapanoitteiseksi tulevalle off-seasonille. Salilla 3krt vko ja aikaa about 6kk, jonka jalkeen salilla 1-2krt vko yllapitavaa treenia. Aiemmin olen treenannut 2 jakoisella perusohjelmalla, mutta toistot on olleet viikosta riippuen 8-12. Missaan elamankunnossa en myoskaan ole, kun on jaanyt aika satunnaiseksi viime vuosina tuo salilla kaynti, mutta tekniikka ym on hallussa.

Varmaankin isot perusliikkeet on perustana edelleen, mutta mita erikoisliikkeita kannattaisi tehda swingin nopeuttamiseksi ja tasapainoittamiseksi?

Mutu auki 'Näin joskus golffia harrastaneena voisin kuvitella, että kaikenmoiset vartalonkierrot auttaisi tuohon voimantuottoon ja lyöntitasapainoon. Muutenkin kessi kannattaa olla kunnossa, kun sieltä se voima loppupeleissä lähtee.' Mutu kiinni.

Viisaat saa antaa noihin ohjelmiin sitten enempi infoa.

melko iso osa treeneistä tulee suunnata tasapainottamaan kropan toispuoleisuutta lajin erikoisuuden takia. muuten on sitten melkolailla sama, mitä siellä salilla tekee. tavoitteena siis yleinen hyvä voimakkuus. mitään erityisen lajinomaista ei kannata miettiä liikkeissä jne. golf on taitolaji ja se lyöntitreeni talvellakin tulis olla isossa osassa. mitä tarkempi sulla on ajoitus ja se koko lihasketjun toiminta sitä pidemmälle avaat. toki woods penkkaa enemmän kuin iso osa täällä, mutta se liittyy siihen yleisvoimakkuuteen ja korkeaan lajitaitoon. monipuolinen keskivartalopainotteinen treeni tulis olla se lähtökohta.

Itse ottaisin jonkun perus-voimaohjelman rungon, mistä löytyy maastaveto, kyykky, penkki, leuat ja tukiliikkeitä näille. Voimaohjelmiin on yleensä sisäänrakennettu toistojen pyöritys, että välillä tehdään pitkää ja välillä lyhyttä sarjaa. Jos löytyy intoa ja tekniikkaa, niin ehkä rinnalleveto tai muita painonnosto-variaatioita. Tätä voimaohjelmaa 2x viikossa, vaikkapa 3- jakoisella ohjelmalla, jolloin sama reeni tulee vastaan vain joka toinen viikko ja mieli pysyy pirteänä. Kolmas reenipäivä viikossa sitten kuntopallolla heittelyä kuntopiirin omaisesti vahvistamaan keskivartaloa, parantamaan tasapainoa ja kehittämään aerobista puolta. Tähänkin voisi suunnitella 2 eri ohjelmaa, jolloin sama ohjelma tulisi vain joka toinen viikko. Loput 4 päivää viikossa sitten lyöntiharjoittelua.

Tuolta löytyy enemmänkin golf artikkeleita Bodybuilding.com - Golf Articles!

Perusvoimaharjoittelussa keho tekee tuon ihan itsestään. Jos maastavedossa toinen puoli selkäfileistä on heikompi, niin tuo puoli lihaksista luonnollisesti tekee töitä suuremmalla teholla ja vahvistuu näin voimakasta puolta nopeammin. Jos taas tekee jotain toispuoleisia liikkeitä kuten esimerkiksi kaikki kierrot tms., niin näissä voisi ajatella että aloittaa ja lopettaa sarjat aina heikommalla puolella, jolloin heikommalla puolella tehty volyymi nousee suuremmaksi kuin vahvalla puolella tehty.

volmari: riippuu tyypistä, mutta aikalailla se voimatreenin kuntouttava ja ehjänäpitävä osa tulis keskittyy siihen tietoon mitä lajissa tapahtuu. paljon tietenkin toispuoleisia juttuja lyönteihin nähden on se yleisajatus.

koirrah: ei muuten tee ollenkaan yksiselitteisesti. huomattavia virheasentoja juurikin esim maastavedossa saadaan aikaan lihasepätasapainoilla ja pienillä virheasennoilla jotka sitten kumuloi niitä. ei niissä mitenkään automaattisesti tapahdu korjaamista kropan puolelta. toispuoleisissa liikkeissä kannattaa noi puolet treenata usein erikseen ja siinä isompi volyymi heikomman vahvistamiseksi toki pätee.

Mummielestä golfissa auttaa hyvän lajitekniikan lisäksi yleinen voimataso, liikkuvuus ja kestävyys jotta jaksat sen 10km kävellä ja mahdollisesti kantaa vielä niitä mailoja. Tietysti noi isot perusliikkeet ja sitten keskivartalon vahvistaminen. Voisko noita kaikkia ominaisuuksia kehittää parhaiten monipuolisella kahvakuulatreenillä!? Sen lisäksi vaikka jotain astangajoogaa...

volmari: riippuu tyypistä, mutta aikalailla se voimatreenin kuntouttava ja ehjänäpitävä osa tulis keskittyy siihen tietoon mitä lajissa tapahtuu. paljon tietenkin toispuoleisia juttuja lyönteihin nähden on se yleisajatus.

koirrah: ei muuten tee ollenkaan yksiselitteisesti. huomattavia virheasentoja juurikin esim maastavedossa saadaan aikaan lihasepätasapainoilla ja pienillä virheasennoilla jotka sitten kumuloi niitä. ei niissä mitenkään automaattisesti tapahdu korjaamista kropan puolelta. toispuoleisissa liikkeissä kannattaa noi puolet treenata usein erikseen ja siinä isompi volyymi heikomman vahvistamiseksi toki pätee.

Mitä jto on mieltä?

Itse pesäpalloa pelanneena, tuli jossain vaiheessa aloitettua tekemään treenien lomassa lyöntiä "väärältä" puolelta. Eli joka kymmenennen lyönnin löin vasurilta.
Pesäpallossa kropan kiertoliike on aikalailla sama kuin golffissa, joten arvata saattaa että golf on myös kiertoliikkeensä puolesta aika "helppo" laji pesäpalloilijalle.

Itsellä parhaat lyönnit pesiksessä lähti silloin, kun treenasi voimapainotteisesti salilla. Penkkitulos ei juurikaan päässyt nousemaan armottomasta rasituksesta olkapäille mikä tuli pallon heittelystä mutta esim. maastavetotulos kyllä nousi. Parhaat lyönnit on lähtenyt silloin kun sai ilman vyötä vedeltyä 200+ sarjaa.
Tietty samaan aikaan tuli tehtyä vatsapuolelle kovaa treeniä ja jokatreeniin kuului siis useita eri variaatioita vatsatreeneiksi (siis salilla). Pesäpallo treenit koostui lähinnä siitä pallotreenistä. Ja pitää vielä mainita, että harrastustasolla pelaillut.

Sitten se kurjapuoli. Talvet kun kävi salilla ja sitten yksi "liian voimapainotteinen" talvi sekä pieni painonnousu johti lyöntivoiman suurentumiseen niin arvata saattaa, että kylmiltään kun löi pesäpallomailalla niin se voimalla riuhtastu liikerata pisti olkapään riks ja poks. Nyt 5 vuotta sitä - ei niin tavoitteellisesti - korjanneena alkaa pikkuhiljaa olkapäävaivat heltiämään. Tässä syy myös pesäpallomailan vaihtumisen golfmailaan.
Golflyönti jokatapauksessa 18 reiän pelaamisen jälkeen vielä viimekesänä oikutteli olkapäässä. Tänä kesänä ei kumpaakaan lajia tullut harjoitettua.

Eli itsellä tuo voimatreeni on tuonut myös jäykkyyttä joka vaikeuttaa golffia. Tämä vain olkapääosastolla, eli mailan (Golf) ylösvienti on hiukan jäykkää.

Itsellä ainakin puntti on täysin myrkkyä golfille, vetää jumiin ja kaikki vähäkin koordinaatio katoaa. Tosin olenkin kankea kuin rautakanki muutenkin. Tuota toiselta puolelta lyömisideaa olen itsekkin pyöritellyt monta vuotta, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia rangea varten siihen tarvittavia vasurien mailoja, uskon ideaan kyllä.

kaseiin Tuota toiselta puolelta lyömisideaa olen itsekkin pyöritellyt monta vuotta sanoi:
yhdellä tutulla on yksi maila i7, toispuoleinen jota voi sitten käyttää hankalissa paikoissa. Toinen kaveri leikitteli ajatuksella, että ottaisi parilliset vasurina ja parittomat raudat oikeakätisenä - siinä oliskin kanssapelaajilla ihmettelemistä.

Hiukan tässä googlailin tuota kahvakuulaa ja golfia niin aika paljon löytyy juttuja netistä - vois olla ihan hyvä treenivälinen golffarille talveksi.

Parin tunnin päästä on teeaika varattu - ja rauta 2 on mukana.. sekin aiheuttaa hiukan hämmennystä kanssapelaajissa, kun sillä tempaisee avauksen ruoholta heti ekalla väylällä.....

FOOOOORRRR

Itsellä ainakin puntti on täysin myrkkyä golfille, vetää jumiin ja kaikki vähäkin koordinaatio katoaa. Tosin olenkin kankea kuin rautakanki muutenkin. Tuota toiselta puolelta lyömisideaa olen itsekkin pyöritellyt monta vuotta, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia rangea varten siihen tarvittavia vasurien mailoja, uskon ideaan kyllä.

Se mitä itse olen huomannut, niin venyttelyn tärkeys. Sitä kun itse huonosti harrastaa, niin huonosti lähtee lyönti - heti kun lämpö päällä niin jo läks. Olen jopa vanhaa kunnon "voimansiirto" teoriaa testannut ja käynyt ekana salilla ja sitten lähes hetiperään rangelle. Lyönnit lähti huomattavasti enemmän voimalla, kun oli vielä lihaslämpö päällä.
Pelaamisessa huomasin jo sen, että jos on ryhmässä hiukan enemmän (siis tyyliin, 10m eteenpäin pusikonkautta) lyöviä ja joutuu itse kauheasti syssymmällä odottelemaan, niin unohtuu se lämmön ylläpito. Itse kun pääs parit kerrat yksikseen päässy pelaileen eikä ketään ole edessä niin kun on kokoajan liikkeessä niin silloin myös peli sujuu paremmin.
Itse ainakin joutuu siis pyörittelemään käsiä lähes kokoajan ja jos kehtais niin jopa punnertelisin vähän odotellessa. :D

jos ensin väsyttää kropan salilla ja sitten menee pelaamaan mennään kyllä suohon. taidon tulis olla aina ensisijainen tällasissa lajeissa ja se voima ei missään nimessä siirry tuolla tavoin lajiin.

väärältä puolelta lyönnit tarvis nekin kunnon koordinaation. niitä voi tehdä mutta mieluiten tekis sen toispuoleisen treenim salilla suuewksi osaksi.

jos ensin väsyttää kropan salilla ja sitten menee pelaamaan mennään kyllä suohon. taidon tulis olla aina ensisijainen tällasissa lajeissa ja se voima ei missään nimessä siirry tuolla tavoin lajiin.

väärältä puolelta lyönnit tarvis nekin kunnon koordinaation. niitä voi tehdä mutta mieluiten tekis sen toispuoleisen treenim salilla suuewksi osaksi.

Enemmän se tosiaan se lyönnin lähteminen johtui siitä, että oli lihakset lämpimät.

Mutta siis nuo väärältä puolelta lyönnit toiminee, jos on molempikätinen siis? Eli jos palloon osuu kummaltakin puolelta. Kaikkihan ei siihen nimittäin osu väärältä puolelta.
Esim. pallonheitto ja tikanheitto onnistuu molemmilla käsillä, pienen "aivojumpan" jälkeen niin etteivät näytä "naisten heitoilta".

Omalta kohdalta olen huomannut lyöntien pidentyneen n. 1 mailan verran eli nyt saman mittaisia rauta9:llä mitä aiemmin kasilla. N. 1,5v salijumppailua takana 3-4krt viikkoon ja pääosin 2-jakoisella. Taitojen kehittymisen piikkiin en tuota laittaisi sillä viimeisten 2 kesän aikana yhteensä 8 kierrosta ja muutama rangekäynti ;)

mappana: juu lämppänä noita sun treenejä oletinkin. kyllä kaikenlainen yleinen taitoharjoittelu on hyväksi ja näissä tapauksissa sitten fyysisen puolenkin tasapainottamiseksi.

joka tapauksessa nykyään on turha olettaa, ettei myös golfin kaltaisessa pelissä voimaharjoittelusta olis hyötyä.

Kun alan ammattilainen lähtee tekemään asioista mutkikkaampia kuin ne ovat niin tulee vääjäämättä sellainen fiilis että ajetaan jotain omaa agendaa. Toisaalta voi myös olla että olet tehnyt enemmän hommia "tavallisten pulliaisten" kanssa ja tämän vuoksi ajattelet asioita jotenkin hienosyisemmin.

Sehän nyt pätee ihan joka hommaan että tekniikka edellä kannattaa edetä. Mutta hyvä että tuli asiaa tosiaan korostetuksi. Kaikissa tekniikkavoittoisissa lajeissahan kannattaa kroppaa kuunnella aika tarkkkaan myös voimaharjoittelukauden aikana. Jos "päälaji" on golf, niin varmaan nopeasti huomaa tyhmempikin että selkä-joka-suuntaan-köyryssä tehdyt maksimimaastavedot eivät lyöntireeniä kauheasti notkista.

Itse suosittelisin tuossa tekniikan vaalimisessa käyttämään videointia apuna. Puntillahan homma on hyvin suoraviivaista esim. iPadilla missä on jonkinlainen pystyssä pitävä kansi. Videoi sarjan suorasta kulmasta edestä/takaa/sivulta. Voi vaikka joka sarjan videoida ja heti perään katsoa. Kiinnittää huomioita kehon linjoihin ja siihen millä rytmillä rauta liikkuu. Ei mitään rakettitiedettä.

jepjep... jaa tällasia...

no mullapas ei ole tapana mutkistaa asioita lainkaan, päinvastoin. uskosin, että kansantajuisuus ja suoraviivaisuus on mun yks vahvuus. en nyt oikein nää mitä ihmettä mä tossa niin järisyttävästi monimutkaistin? kyllä kaikki samat lainalaisuudet pätee maailmanmestareihin ku pulliaisiinki.

ja juu... agenda... mitähän sä nyt aattelit mun ajavan? kyllä multa toki semmonen löytyy. urheilijan/ asiakkaan kehitys ja terveys. mä oon tehnyt reilusti yli 20v valmennustyötä laajasti eri lajeille ja kohtuullisen hyvällä itseluottamuksella näistä voin höpötellä. jos tarkotuksena oli jotenkin provota mua, en mä oikein nyt nää syytä siihen. mulla ei myöskään oo minkäänlaista halua leikkiä jotain gurua tms.

sun kommentit maastavedon itsekorjaavudesta nyt vaan sattu oleen väärät. ei se kroppa (valitettavasti) niin pelaa. tätä voi kysyy mm. hartikaisen jannelta, jolla oli paha toispuoleisuus lihaksistossa.

itse aikanaan kun junnuna enemmän golfasin ja kilpailin niin keskityin salilla perusvoimatreeniin.. ja mitä mulle silloinen valmentaja sanoi, niin golfissa mm. forkuilla on isomerkitys sitten siihen kun halutaan paiskoa palloa pitkälle. Puristusvoimaa kun löytyi ja karaten kautta hankittua räjähtävyyttä niin pitkälle lyönti ei ollut vaikeaa.. varsinkaan kun silloin ei vielä muut mun ikäiset paljoa salilla käynyt.. (varsinkaan golffarit.. oltiin siis 15-kesäisiä)

puntti ei varmasti mene hukkaan, mutta jos johonkin pitää keskittyä niin, entinen senseini sanoi sen jo karaten puolella: Jotta lyönti voi olla täynnä voimaa, täytyy ensin oppia rentouttamaan lihakset.. ja jos joku laji niin golf tarvitsee sitä todellista rentoutta siihen lyöntiin..

Back
Ylös Bottom