Glykeeminen indeksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä lueskellut sekä netistä, että kirjallisuudesta otsikossa mainitusta aiheesta. Mistää en ole kuitenkään löytänyt kuin hajanaisia esimerkkejä eri ruoka-aineiden indekseistä. Olisko jollain jotain linkkiä mistä löytyisi mahdollisimman kattava lista? Tai miten tuo indeksi nyt yleensäkään määritellään, onko siihen joku matemaattinen kaava tai jotain?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuon glykeemisen indeksin kanssa on vähän niin ja näin. Esim valkoisilla makaroneilla taitaa olla aika pieni indeksi, kun taas monella hedelmällä on aika korkea indeksi (rasva ym. pienentää indeksiä). Parempi mittari on mun mielestä glykeminen kuorma, jossa kerotaan jonkin tuotteen glykeeminen indeksi siinä olevien hiilihydraattien määrällä. Tuotteiden glykeemisen indeksin kyttääminen on muutenkin järjetöntä, koska harvoin tulee jotain tuotetta syötyä yksinään, vaan esimerkiksi aterialla muut ruoka-aineet (rasva, proteiinit) vaikuttavat indeksiin. Tarkempaa tietoa asiasta: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html

Counani sanoi:
Parempi mittari on mun mielestä glykeminen kuorma, jossa kerotaan jonkin tuotteen glykeeminen indeksi siinä olevien hiilihydraattien määrällä.

Täysin samaa mieltä.

Kiitoksia kaikille vastanneille. Enköhän minäkin hieman viisastu kun luen nuo rauhassa ja ajatuksella läpi.

Suositut

Back
Ylös Bottom