gluteus maximus, no gain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bundy
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa ihmetlty kavereiden kanssa, miksi ei tule pakaralihakset kipeäksi, vaikka mitä tekisi.
Homma lähti lapasesta, kun ihmeteltiin jalkatreenien jälkeen muiden kavareiden saavan hirveet perskivut (niin treenistä :) ) Itselläni ei kipuja kuin reisissä. Tästä kehittyi melkoinen saaga saada jalkareenissä myös gluteus maximus kipeäksi. Eikä nyt sitten vääristellä ja väännetä mitään hauskaa asiasta, koska tarkoitus ei ole mitään maapallopersettä hankkia, vaan ihan ihmettelyn vuoksi asia on perin kummallinen.
Tässä nyt on testailtu erilaisia jalkatreenejä semmoiset 3-4kk, eikä mitään kipuja, kuin tohjoiset reidet.
Listaan joitain liikkeitä mitä on tullut kokeiltua, ja tehty todella isoillakin painoilla ja erilaisilla toisto- ja sarja- määrillä ja palautuksilla, superina jne.
- Syväkyykyt (lantion liikkuvuus hyvä)
- Mave
- Sjmave
- sumo mave ja kyykky
- askelkyykyt kp ja tanko (lyhyellä ja pitkällä askelluksella ja taaksepäin)
- porrasnousut kp
- hip thrust
- hack (erilaisilla variaatioilla)
- prässi (erilaisilla variaatioilla)

Vai voiko vain todeta, että olen pers-kunnossa? :D

Itse huomasin, että jos tekee Precorin kyykkykoneella 6-7 sarjaa tapit täynnä rautaa ja siirtyy prässiin, jossa jalka-asento on korkea ja kapea, sillä nelisen sarjaa ja loppuun SJMV perseellä puristellen tuottaa huomattavia kipuja pakaroihin. Kaks päivää oli istuminen vittumaista.

Itse huomasin, että jos tekee Precorin kyykkykoneella 6-7 sarjaa tapit täynnä rautaa ja siirtyy prässiin, jossa jalka-asento on korkea ja kapea, sillä nelisen sarjaa ja loppuun SJMV perseellä puristellen tuottaa huomattavia kipuja pakaroihin. Kaks päivää oli istuminen vittumaista.

Ilmeisesti toi Precorin kyykkykone vastaa hack-masiinaa?

Niin ja treenejä on koitettu sitenkin, että tekee vain yhtä ja samaa liikettä. Esim. vain askelkyykkyä useita sarjoja, painoja tiputellen. Näin on alussa heti tehoa ko. liikkelle.

Ilmeisesti toi Precorin kyykkykone vastaa hack-masiinaa?

Niin ja treenejä on koitettu sitenkin, että tekee vain yhtä ja samaa liikettä. Esim. vain askelkyykkyä useita sarjoja, painoja tiputellen. Näin on alussa heti tehoa ko. liikkelle.
Ei se ihan vastaa, kato vaikka googlesta Precorin Icarus-masiina. Sen kun tekee naama koneeseen päin niin venyttää persettä hyvin.

Mainitsit askelkyykyn, mutta oletko kokeillut askelkyykkykävelyä käsipainoilla? Itse tein joskus etureisitreenin päätteeksi ja yleensä aina tuli gluteukset kipeiksi. :D Joku 3 sarjaa ja about 8 toistoo per jalka. En tiedä, olisiko tuolla kävelyllä mitään eroa paikallaan tekemiseen.

niin ja unohtui mainita, että smithissä myös tullut kokeiltua erilaisilla variaatiolla.
toki askelkyykkykävelyä kp ja tangolla.

- - - Updated - - -

vastaukset vaatii jo ammattilaisen näkemystä, ei arvailuja :D

Et tarvitse sitä kipua siihen että se perse kasvaa. Itselläni ei esim pakarat ole olleet kipeänä treenihistoriani aikana kuin 5-10 kertaa ja silti omistan todella herkullisen näköisen perseen.

Jos kyykkäät, vetelet maasta, prässäilet jne, niin varmasti se perse kasvaa semmoiseen kuntoon mihin luoja on siulle rahkeet antanut. Eli unohda turhat kikkailut, treenaa, syö hyvin ja jos noilla vinkeillä ei perse kasva haluttuun muotoon, mene viroon ja ota sinne implanttia tms.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Mulla oli samaa vikaa.
Muutin kyykyssä selän asennon notkosta neutraaliksi ja alkoi perse aktivoitua.
Askelkyykyt oli kanssa hyviä, varsinkin jos oli tilaa kävellä eteenpäin.

Kannattaa opetella perseen aktivointia, niin rupee se treeni sinne uppoamaan.
Tätä voi harjotella vaikka jännittämällä gluteusta pitkin päivää.

Itse huomasin tässä ihan vasta, että kun tekee kyykkyä kuminauha jalkojen ympärillä niin alkaa tapahtua! Sininen kuminauha kaksinkerroin tuossa heti polven yläpuolella pakottaa todella työntämään polvia ulospäin koko liikkeen ajan ja hanuri aktivoituu erittäin mukavasti!

Myös pakarapotku taljassa on suht tehokas. Niinkun näin;
DSC01194.jpg

Ite en oo koskaan treenannu pakaroita mitenkään eristävästi tai niihin keskittyen, mutta silti tyttöystävä huomasi raskausarpia molemmissa kankuissa. Yleensä myös housut puristaa ensinnä perseestä. Kyykyt olen tehnyt atg-tyyliin ja prässissä olen paukuttanut alinta rajoitinta vasten leveällä jalkojen asennolla. Maven teen sumo-otteella.

Mites toi ryhti ja lihastasapaino yleensä? Kireet lonkankoukistajat = perse ei aktivoidu oikein. Hommaa hankaloittaa vielä jos on kiree etureisi ja löysä taka + alaselkä jumissa.

Eipä oo ollu perse kipeenä täälläkään kyykkyjen, prässin hackin, sjmv, sumomaven tjsp jälkeen. Sitte yhessä vaiheessa ohjelmassa oli smithissä 1 jalan pistoolikyykky ja voin kertoo, että meni pakarat jumii :)

Samaa ongelmaa pakaroiden aktivoinnissa perusliikkeissä, mutta askelkyykkykävely ja yhden jalan mave (smithissä) on sellaisia millä saa kankut tuleen, jos haluaa.

Voisiko joku yhden jalan mave smithissä toimia? Jostain Hulmin videosta.. Olisiko ongelma siinä, että kropan osien suhteet tukee vaikka kyykyn tekemistä selällä ja etureisillä tai liikettä on alunperin lähdetty tekemään väärin. Sitten kun niillä dominoivilla lihasryhmillä ollaan jatkettu kyykkyyn lisää painoa laittaen, ne dominoivat lihasryhmät kehittyy vaan suhteessa entistä enemmän ja silloin kyykky tehdään entistä enemmän niillä dominoivilla lihasryhmillä ja se alunperinkin pieni gluteus maximus ei kehity. Lumipalloefekti on valmis. Eli koita eristäviä liikkeitä. Tämä vaan mun mutua.

Mites toi ryhti ja lihastasapaino yleensä? Kireet lonkankoukistajat = perse ei aktivoidu oikein. Hommaa hankaloittaa vielä jos on kiree etureisi ja löysä taka + alaselkä jumissa.

Tärkeä pointti, joka helposti unohtuu. Itellä just toi ongelma; lonkankoukistajat kireät ja perse laiska, jolloin monissa jalkaliikkeissä etureidet tekee työtä takaketjun laiskotellessa. Treenaan tällä hetkellä takaketjua painottaen ja venyttelen lonkankoukistajat joka treenin jälkeen, vaikka kaikki muut venyttelyt jäisi tekemättä.

Burgarian split squat (smithissä, toinen jalka penkillä) on takuuvarma keino saada laiska pakara töihin, se on melko mahdoton tehdä ilman pakaroiden työtä. Kandee varoa lantionkiertoa em. liikkeessä. En linkitä videoo tähän kun youtubessa parissa ekassa videossa tuli tota kiertoa melko paljon.

Mäkijuoksua, luistelua, spurtteja, pyöräilyä... Ihan mitä tahansa motorisesti mahdollisimman vierasta, sellaisella ne paikat yleensä kipeytyvät.

Back
Ylös Bottom