gluteeniton

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja we18fi
  • Aloitettu Aloitettu
nyt pitäs laittaa elämä uusiksi.

avatkaa mulle pikkusen teidän muiden gluteenittomien ruoka valiota?
mun tilanne on selanen että ei pysty maitopohjasiin proteiini lähteisiin enään kajoamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sisukalut on nyt tällä hetkellä huonossa kunnossa että ei kestä maitotuotteitakaan.
toivottavasti saan tilanteen tasaantumaan uudella ruoka valiolla, en vaan oikeen tiedä miten alottaa nyt on semmonen tiedon etsintä vaihe menossa ja kysymyksiä olis muille salilla kävijöille jotka elelee gluteenittomalla.

Jos on ruuansulatuksessa häikkää niin yleisesti sillon kannattaa syödä mahdollisimman helposti sulavia "puhtaita" ruokia. Eli vaaleeta lihaa, valkosta riisiä ja höyrytettyjä rehuja. Tosta on hyvä alottaa ja sen jälkeen kannattaa vaan kokeilla mikä toimii ja mikä ei. Esim kaikki pähkinät saattaa olla liian vaikeeta ruokaa sillon kun ongelmia on vaikka muulloin onkin oikein hyvää ravintoa. Joillain jeesaa vähähiilarinen dieetti kun taas toisilla vähärasvainen. Ravinnon laatuun kannattaa panostaa! Vai onks sulla sisuskaluissa jossain muualla ongelmaa ku suolistossa?

Psyllium kuituna. Probiootit suolistoa parantamaan. Siinä pari tärkeetä. Sitten siisti ruuasta paskat pois gluteenin lisäksi. Suolisto lähtee kyllä noilla ajan kanssa kuntoutumaan. FODMAP ruokavalioo voit vedellä, jos turvotusta on, niin se helpottaa.

Mä syön gluteenittomasti ja FODMAPin mukaan, tosin laktoosittomia maitotuotteita käytän.

Jos siis ketjun pointti oli kysellä ideoita mitä voi noilla alotusviestin rajotuksilla syödä, tässä joitakin:

Aamu-/ilta-välipalat:
- banaaniletut (1 banaani ja 2 munaa blenderissä sekaisin ja paistetaan esim. kookosöljyssä pikkuletuiksi)
- erilaiset smoothiet: marjoja, hedelmiä ja valinnaisia tilpehöörejä (raakakaakaota, chiaa, proteiinijauheita jne.) blenderissä sekasin
- kaura-/riisihiutale-/muu gluteeniton puuro valinnaisilla päällisillä
- paistetut munat ja munakkaat erilaisilla täytteillä
- riisikakut esim. erilaisten kasvisten, leikkeleiden tai keitetyn kananmunan kanssa

Pääruuat:
- hiilareiksi riisi, riisinuudelit, bataatti, peruna, muut gluteenittomat viljat (tattari, hirssi, quinoa jne.)
- proteiiniksi ihan normaalisti liha/kanan/kala (papuja tms. kasviproteiineja ei ehkä tässä tilanteessa kannata alkaa kokeilemaan, jollei tiedä niiden sopivan vatsalle)
- lisäksi valinnaisia kasviksia mielellään kypsennettynä, niin sulaa paremmin
- ruuanlaittoon kohtuudella esim. oliiviöljyä - hirmu vahvasti rasvassa käristetyt ruuat voi ärsyttää mahaa
- maustamiseen vatsaystävällisimpiä lienee erilaiset yrtit ja laadukas suola - skippaa liemikuutiot, maustesekoitukset, chilikastikkeet yms.
- ruokalajeja esim.: wokattu kanasuikaleet, riisi ja erilaiset kasvikset, uunissa paistettu lohi ja juurekset, lihapullat (pelkästä jauhelihasta ja mausteista) ja bataattimuussi, riisinuudeli-tonnikalasotku avokadon kera

nyt on ihmeitä kropassa tapahtunut kolmatta viikkoa ainakin yritetty syöda gluteenitonta turvotus on laskenut mahasta ja energia tasot kasvanut humasti ja painoa pudonnut 4kg.
kiitän vinkeistä.

nyt on ihmeitä kropassa tapahtunut kolmatta viikkoa ainakin yritetty syöda gluteenitonta turvotus on laskenut mahasta ja energia tasot kasvanut humasti ja painoa pudonnut 4kg.
kiitän vinkeistä.
Syöthän tarpeeks jos paino putoaa noin hurjaa tahtia? Voi toki olla osa jotain nestettäkin tms.

Penetroidun tähän tälleen sivusta, mutta osaako joku keliaatikko sanoa, voiko imeä Myprotehiinin Instant Oatsia? Kauraahan puhtaana sinäänsä voi syödä.

Siellähän lukee, että sisältää gluteiinia. Toki meikäläiselle aiheuttaa oireita myös puhdas kaura...

Aivan. Lähinnä aattelin, että mitenköhän paljon, kun pikkasen siedän itse. Olen toki tuota aiemminkin ottanut, mutta silloin nyt meni muutakin gluteenia vielä siinä sivussa. Nyttemmin maha alkanut krantummaksi. Pitänee vain testailla pienissä erissä.

Aivan. Lähinnä aattelin, että mitenköhän paljon, kun pikkasen siedän itse. Olen toki tuota aiemminkin ottanut, mutta silloin nyt meni muutakin gluteenia vielä siinä sivussa. Nyttemmin maha alkanut krantummaksi. Pitänee vain testailla pienissä erissä.
Mä joskus jostain luin, että keliaakikoille pienikin määrä gluteenia voi altistaa jollekin pidemmällä aikavälillä syntyville komplikaatioille (suoli jotenkin "rikkoutuu" pikkuhiljaa ja parantuu tosi hitaasti), vaikka välittömästi ei tulisi vatsaoireita. Itse en ole keliaakikko, mutta sinuna kyllä en ottaisi mitään riskejä.

Mä joskus jostain luin, että keliaakikoille pienikin määrä gluteenia voi altistaa jollekin pidemmällä aikavälillä syntyville komplikaatioille (suoli jotenkin "rikkoutuu" pikkuhiljaa ja parantuu tosi hitaasti), vaikka välittömästi ei tulisi vatsaoireita. Itse en ole keliaakikko, mutta sinuna kyllä en ottaisi mitään riskejä.

Itseasiassa gluteenittomatkin tuotteet sisältää monesti gluteenia ...viitearvo on 20mg/kg. Eli jos on sitä enemmän, ei tuotetta voi markkinoida gluteenittomana. Totta kyllä on, että keliaatikon ei kannattaisi varmaankaan testailla limiittejään, mutta toisaalta niin minulle lääkäri aikoinaan neuvoi, että voin kokeilla tarvittaessa totaalipaussia ja sitten testata pienellä määrällä kestävyyttä. Tästä tosin on jo todella kauan ja tietous on saattanut muuttua sittemmin.

Aika jännä jos on neuvottu ihan lääkärin toimesta testailemaan kun itselläni on ollut aina se kuva, että keliaakikoilla suolen limakalvo ja suolinukka vaurioituu gluteiinin vaikutuksesta ja korjautuu todella hitaasti gluteenittomalla ruokavaliolla, ja pienikin altistus riittäisi aloittamaan tämän pitkähkön prosessin lähes alusta. Tokihan keliakia ja gluteiiniton ruokavalio on verrattain tuore asia vieläkin, että uusia tutkimustuloksia varmasti tulee vielä ja tietämys muuttuu koko ajan.

Suositut

Back
Ylös Bottom