Geenit säätelevät pituutta 80%

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha L.
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmisen geeniperimä selittää jopa 80-prosenttisesti sen, minkä pituinen yksilöstä tulee aikuisena. Tähän tulokseen päädyttiin Kansanterveyslaitoksen koordinoimassa kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa tutkittiin yli 6000 eurooppalaisen kaksosen perimä. (MTV3-STT)

Lieneekö tullut kenellekään yllätyksenä mutta näyttää jäävän aika pieneksi muiden tekijöiden osuus aikuispituuteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä muuten sitten selittää sen, että esim. veljekset voivat olla toisistaan 10cm eri pituisia? Jos suht samoista lähtökohdista mennään ja ruokailu(tottumuksetkin) on suht samantyylistä ja kaiken järjen mukaan geenitkin samasta paikasta. Vai meneekö se vaan yksinkertaisesti sitten tuohon 20% josta se ero jotenkin tulee.

nimim. oon mä sitten ainakin leveempi

Mikä muuten sitten selittää sen, että esim. veljekset voivat olla toisistaan 10cm eri pituisia? Jos suht samoista lähtökohdista mennään ja ruokailu(tottumuksetkin) on suht samantyylistä ja kaiken järjen mukaan geenitkin samasta paikasta. Vai meneekö se vaan yksinkertaisesti sitten tuohon 20% josta se ero jotenkin tulee.

nimim. oon mä sitten ainakin leveempi
Ei veljeksillä oo samoja geenejä. Jos äiti on 200cm ja isä 100cm niin ei lapsista tuu 150cm :)

Ei veljeksillä oo samoja geenejä. Jos äiti on 200cm ja isä 100cm niin ei lapsista tuu 150cm :)

No sama geeniperimä. Tosin kaksosistahan tuossa puhuttiin joten ei taida mennä veljes-juttu ihan samaan sarjaan. Jaksaa se silti mietityttää :)

Eipä tuo kovinkaan yllättävää ole. Nim. Merk. täsmälleen faijan pituinen ja kokoinen - vain lihaksia on nykyisin enemmän.

Mun kohdalla noi 20% on vissiin aika vahvoilla, oon yli 20cm ukkoa ja mutsia pidempi. Mutsi on kyllä naiseksi pitkä.

Eipä tuo kovinkaan yllättävää ole. Nim. Merk. täsmälleen faijan pituinen ja kokoinen - vain lihaksia on nykyisin enemmän.

uittu, jos en ois kasvoista niin faijan näköinen, niin alkaisin epäileen.
Näes faija: 172 cm, 68 kg.
Minä 188 cm, 128 kg...
lujasti mussa on fläsää, mutta silti, faija on kuin ikääntynyt kääpiöversio minusta.

No sama geeniperimä. Tosin kaksosistahan tuossa puhuttiin joten ei taida mennä veljes-juttu ihan samaan sarjaan. Jaksaa se silti mietityttää :)

Erota toki toisistaan identtiset kaksoset ja erimunaiset kaksoset. Erimunaiset kaksoset ovat toisilleen saman verran sukua kuin erikseen syntyneetkin, eli heillä on 50 % geeneistä samoja.

Erota toki toisistaan identtiset kaksoset ja erimunaiset kaksoset. Erimunaiset kaksoset ovat toisilleen saman verran sukua kuin erikseen syntyneetkin, eli heillä on 50 % geeneistä samoja.

Hmm.

Lapsen geeneistä puolet tulee isältä (esim. geenit x+y)ja toinen puoli äidiltä (geenit z+w). Näin siis teoreettisesti. Äärimmillään lapset A ja B saavat seuraavat geenit:
A=x+z ja B=y+w
Ei yhtään yhteistä geeniä, mutta puolet geeneistä kummaltakin vanhemmalta!
Toisaalta geenejä voisi tulla täysin samatkin eli molemmille:
A&B=x+z.

On todennäköistä että sisaruksilla on paljon samoja geenejä, mutta se ei ole minun käsittääkseni mitenkään varmaa että niitä olisi 50%. Tilastollismatemaattinen taitoni saati genetiikan taitoni ei nyt veny selvittämään erilaisten mahdollisuuksian jakaumaa tarkasti, mutta sijaan on varmaa, että heillä on aina 50% molempien vanhempiensa geeneistä. Sisarusten yhteisten geenien määrän luulisin vaihtelevan aika paljonkin vaikka vanhemmat olisivat samat.

Tilastomatemaattisesti on mahdollista, että jälkeläiset ovat perimältään 100% samanlaisia tai 100% erilaisia vaikka eivät olisi identtisiä kaksosia. Käytännössä se on kuitenkin täysin mahdotonta johtuen geenien määrästä. Veljeksillä on tietysti aina sama Y-kromosomi. En tiedä voiko isän Y- ja X-kromosomi vaihtaa geenejä meioosin aikana ja siten veljeksienkin Y-kromosomit vaihtelisivat. Todennäköisintä on siis matemaattisesti että yhteisten geenialleelien määrä on lähellä 50%:aa, mutta siinä voi siis olla vaihtelua.

Pituusgeenit periytyvät kvantitatiivisesti, mikä tarkoittaa että geenien vaikutus pituuteen on usean geenin summa. En muista nyt että mikä on arvioitu/tiedetty pituusgeenien määrä, mutta jotenkin muistelisin että puhutaan kymmenistä.

Kvantitatiivinen periytyminen aiheuttaa sen, että kaksi lyhyttä ihmistä voi saada pitkän jälkeläisen ja vaikkapa toisen jälkeläisen joka on vielä heitäkin lyhyempi. Syy siihen on se, että pidempi näistä lapsista saa vanhemmiltaan enimmäkseen heidän pituuteen positiivisesti vaikuttavia geenialleeleja ja toinen taas negatiivisesti vaikuttavia. Jälkeläinen voi siis teoriassa saada minkä tahansa kokoonpanon noista geeneistä.

Esimerkiksi minä olen 182cm pitkä, isäni 180cm ja äitini 156cm. Eli olen melko varmasti onnistunut välttämään äitini "lyhyysgeenejä" ja saanu niitä hänen harvoja "pituusgeenejä". Veljeni on isääni lyhyempi ja siskoni äitiäni pidempi eli he ovat hieman todennäköisempiä keskiarvoja noista geenialleeleista.

Tämä ei nyt kyllä pidä ihan paikkaansa. Vanhemmalla ja lapsella vähintään 50% geeneistä on tarkalleen samoja. Erimunaisten sisarusten geenit voisivat teoriassa olla 0% - 100% samanlaiset.

Käytännössä tämä ei oikein voi toteutua, kun kahden satunnaisenkin ihmisen geenit eroavat maksimissaan jonkun 0,5%. Johtuen ihan sellaisesta faktasta, että suurin osa meidän geeneistämme koodaa niin tärkeitä yksilönkehityksen vaiheita, universaaleja energiantuottotapoja soluissa tai elimistön normaalia toimintaa, että ihmiset eivät yksinkertaisesti voi erota toisistaan kovinkaan paljoa geeneiltään.

Tämä ei nyt kyllä pidä ihan paikkaansa. Vanhemmalla ja lapsella vähintään 50% geeneistä on tarkalleen samoja. Erimunaisten sisarusten geenit voisivat teoriassa olla 0% - 100% samanlaiset.
Rekombinaation satunnaisuus kyllä pitää huolen, että sisaruksilla käytännössä on se 50 % 'samoja' geenejä. Vähän sama, kun heittäisi 1000 kertaa kolikkoa: Eivät ne loppulukemat montaa heitä 500:500 -jakaumasta.

Käytännössä tämä ei oikein voi toteutua, kun kahden satunnaisenkin ihmisen geenit eroavat maksimissaan jonkun 0,5%. Johtuen ihan sellaisesta faktasta, että suurin osa meidän geeneistämme koodaa niin tärkeitä yksilönkehityksen vaiheita, universaaleja energiantuottotapoja soluissa tai elimistön normaalia toimintaa, että ihmiset eivät yksinkertaisesti voi erota toisistaan kovinkaan paljoa geeneiltään.

Meneepä saivarteluksi. :D Joo, 'samoja' on vähän huono sana. Olisiko 'samaperintäinen' parempi? Siis joka tapauksessa sisarukset on käytännössä yhtä paljon sukua toisilleen, kuin ovat vanhemmilleen.

uittu, jos en ois kasvoista niin faijan näköinen, niin alkaisin epäileen.
Näes faija: 172 cm, 68 kg.
Minä 188 cm, 128 kg...
lujasti mussa on fläsää, mutta silti, faija on kuin ikääntynyt kääpiöversio minusta.

Mulla oli sama juttu jonkin aikaa, mutta onneks sisarukset on kans kasvanu porukoitten ohi, sillä tuskin postimies on kolmea ketaa käynyt :D

Itse olen onnistunut imemään kaikki paskimmat (lyhyet) geenit itseeni.

Isä on 181cm.
Äiti 167cm.
Veljeni 184cm.

Minä 172cm. :(

Taitaisi noista lähtökohdista tulla keskimäärin about 181-185cm miehiä, niinkuin veljeni on. Toisaalta, ehkä olen kuitenkin mielummin tämä lyhyempi ääripää, kuin 2-metrinen tolppa.

Itse olen onnistunut imemään kaikki paskimmat (lyhyet) geenit itseeni.

Isä on 181cm.
Äiti 167cm.
Veljeni 184cm.

Minä 172cm. :(

Taitaisi noista lähtökohdista tulla keskimäärin about 181-185cm miehiä, niinkuin veljeni on. Toisaalta, ehkä olen kuitenkin mielummin tämä lyhyempi ääripää, kuin 2-metrinen tolppa.

Ei tuo 172 nyt vielä lyhyt ole. Ja ääripäällä tarkoitat varmaankin olevasi oman sukusi "ääripää"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom