Game Of Thrones:HBO (spoilerit kielletty, keskustelua vain TV sarjan tapahtumista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllähän tässä taas kirjarunkkariltakin tipahti leuka mattoon - Brienne vs. Hound tuli ihan puskista. Nice.

En kyllä välittänyt yhtään tuosta children of the forest goes Super Mario tulipalloheittelystä, oli sellainen twisti ettei istu sarjaan yhtään, kun kuitenkin suht low fantasya. Mitä seuraavaksi? Varys saanut kaikki salaisuudet selville, koska sillä on invis cloak? *ögh*

Loppuun asti istuin kynnet kämmenissä ootellen, listitäänkö daddy-Lannister huuskaan vai ei. Pari vuotta pelännyt, että siltä osin siistataan tarinaa, mutta onneksi vietiin esikuvalle uskollisesti finaaliin. "Tywin Lannister did not, in the end, shit gold". Priceless.

Liian vähän ja liian köykäisesti Stannista ( :haart: ), toivottavasti ensi kausi syventää herran motiiveja ja ajatuksenkulkuja paremmin.

Mitä tulee tuohon "mitä taustoja voi kertoa jos ei sarjassa ole mainittu" -keskusteluun ehdottaisin mittapuuksi Game of Thrones -wikiä. Siellä on esim. henkilöistä hyvät tiedot sarjan pohjalta, ja joissakin artikkelin lopussa "in the books" -osio, jossa on taustoitusta, joka ei spoilaa vaan antaa vähän lisää syvyyttä. Jos siellä ei jotain ole sanottu, niin ei kannata täälläkään mainita. Thoros of Myrin ansioita taistelussa on pariin kertaan muisteltu sarjan aikana, eikä tuosta turnajaismenestyksestä pitäisi kenenkään spoilaantua.

DVD:illähän on sitten vielä näitä background-videoita, joissa käydään historiaa läpi, löytyvät kattavasti youtubestakin. Niissä esitettyjen tietojen osalta historian tapahtumiakin pitäisi pitää suht vapaana riistana keskustellessa sarjasta. Kaippa niillä on koitettu paikata sitä lore-köyhyyttä, joka tällaiseen sarjaan väkisinkin jää, mutta average-telkkarin katsojalta ne on saattanut jäädä näkemättä.

- - - Updated - - -

Ymmärrä tollo, että tv-sarja ei ole mikään kirjojen osajoukko. Sarjalla ei ole mitään historiaa joka löytyy kirjoista. Tv-sarja on taiteilijoiden sellaisenaan nautittavaksi tarkoitettu pläjäys jota ei "taustoiteta" millään muulla medialla. Koita ymmärtää, että olet kirjahomo.

Niin, siis sarjan tekijäthän ovat nimenomaan tehneet joka DVD:lle noita "history and lore of Westeros" -pätkiä, jotka siis ovat oma mediansa, joilla noita sarjan jaksoja nimenomaan "taustoitetaan". Mene muualle homottelemaan.

Mitäs vittua? Eiks se Arya pyytänyt kyydin muurille, pohjoiseen. Kapiteeni oli menossa Braavoksen, mut kusi hunajaa siitä raudanpalasta ja suostui sit antamaan kyydit muurille eli pohjoiseen?

Mitäs vittua? Eiks se Arya pyytänyt kyydin muurille, pohjoiseen. Kapiteeni oli menossa Braavoksen, mut kusi hunajaa siitä raudanpalasta ja suostui sit antamaan kyydit muurille eli pohjoiseen?

Se oli se rautakolikko jonka Jaqen H'ghar antoi hänelle aikaisemmin. Se kaveri joka murhas porukkaa. Eikös se ollu yks niistä Faceless men of Braavos porukkaa tai jotai semmosta.

No tietääpä pysyä täältä poissa jos tää tämmöseks menee..

Jaqen H'gar tarjosi aikanaan Aryalle, että lähtis sen kanssa Bravosiin, mutta Aryalla oli siinä vaiheessa muita suunnitelmia. Jaqen antoi sitten sen kolikon Aryalle ja sanoi, että jos ikinä haluaa oppia miten naamaa muutetaan, niin kolikko jonkun bravoslaisen kouraan ja taikasanat perään ja kyyti on hoidossa. Taitaa olla siis vain yhdelle matkalle kelpaava lippu tuo.

Erottava tekijä on siis tarinankertoja. Tv-sarjan tekijät kertovat oman tarinansa ja kirjailija omansa.

Näinhän se menee. Tässäkin jaksossa mentiin jo ainakin yhdeltä osin vähän sellaselle alueelle, että joitain asioita ei sarjan katsojan ehkä passaisi kirjapuristille enää kertoa. Aika siinä kinthailla mennään, että GoT spoilaa ASOIAF:n.

Mainittavaa on kyllä, että nuo lore-osiot on omaan korvaan kuulostanut identtisiltä kirjojen kanssa, eli niiltä osin ei taiteellisia vapauksia ole otettu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se oli se rautakolikko jonka Jaqen H'ghar antoi hänelle aikaisemmin. Se kaveri joka murhas porukkaa. Eikös se ollu yks niistä Faceless men of Braavos porukkaa tai jotai semmosta.

Joo, mut minne se Arya nyt on matkalla sillä laivalla?

No nyt se tuli, ymmärrän.

Ymmärrä tollo, että tv-sarja ei ole mikään kirjojen osajoukko. Sarjalla ei ole mitään historiaa joka löytyy kirjoista. Tv-sarja on taiteilijoiden sellaisenaan nautittavaksi tarkoitettu pläjäys jota ei "taustoiteta" millään muulla medialla. Koita ymmärtää, että olet kirjahomo.

Tottakai sarjalla on historia, joka on peräisin kirjoista ja se on noin 99%:sti identtinen ja George RR Martin on todennut näin itsekin. TV-sarjassa ei ole esitetty koko helvetin historiaa, koska se ei ole mahdollista ajallisessa siinä kontekstissa. Mutta sarjasta on esimerkiksi tehty oppaita, jotka ovat tarkoitettu nimenomaan sarjan kumppaniksi tarjoamaan tietoa, jota ei sarjassa voida jo edellä mainituista syistä esittää:

the-world-of-ice-and-fire.jpg

http://www.amazon.co.uk/The-World-Ice-Fire-Westeros/dp/0553805444

Alleviivaan olennaisen: "This lavishly illustrated volume is a comprehensive history of the Seven Kingdoms, providing vividly constructed accounts of the epic battles, bitter rivalries, and daring rebellions that lead to the events of A Song of Ice and Fire and HBO’s Game of Throne"

Eli molempia historia ja taustat samoissa kansissa, joka kumoaa väitteesi siitä etteikö sarjalla ja kirjalla olisi yhteistä juonta ja taustaa, vaikka sarja oikookin pienempiä mutkia.

Täällä on harvasensivu ollut mainintoja kohtauksista, joita ei esitetty sarjoissa tai sellaisista sarjan historian tapahtumista, joita ei ole esitetty tv-sarjan yhteydessä, mutta kuuluvat kuitenkin viralliseen sarjan historiaan.
Oletusarvo on se, että jos tv-sarjassa ei ole toisin esitetty, niin tapahtumat seuraavat Georgen kirjoittamaa historiikkia.

Koita nyt *sensuroitu* (en lähde tuohon "kirjahomo"-juttuun ehkä sittenkään vastaamaan samalla mitalla...) siis ymmärtää, että täällä lienee tarkoitus edetä sarjan juonen tahdissa eikä suinkaan olla keskustelematta kaikesta mitä ei sarjassa ole jossain vaiheessa näytetty tai mainittu, vaikka asia kuuluukin sarjan mytologiaan ja menneisiin taustoihin.

Eli pitää nyt päättää halutaanko leikkiä idioottia, joka ei halua tietää mitään sarjan taustoista vahingossakaan (jotka siis virallisesti kuuluvat sarjan jo tapahtuneeseen historiaan) vai ollaanko kuten normaalit fiksut ihmiset ja vältellään varsinaisia spoilereita, jotka pilaavat juonenkäänteitä tai kertovat sarjan tulevaisuudesta kirjojen perusteella.

No juu, mutta tuo opaskirja on kuitenkin KIRJA ja sehän ei telkkariheteroille käy!!! Jos se olisi DVD muodossa, niin sitten siitä saa puhua.

Jos ohjaaja ei halua kertoa mulle jotain asiaa, niin haluan asian olevan niin. En halua luottaa jonkin minulle tuntemattoman kirjahomon arvostelukykyyn, että voiko jotain kirjassa tai "loressa" ollutta mutta sarjasta "puuttunutta" sanoa ja koska sen voi sanoa.

Lisäksi mua vaan ärsyttää kaikki sellaiset kirjoihin viittaavat kommentit tyyliin: "se sun tämä oli toteutettu erilailla." Tai "tsihihii mä tiedän tän jutun mutta en kerro." Tiedän kyllä millaista on katsoa tarinaa jonka on aiemmin lukenut kirjana. Se on hienoa kanssa mutta aivan eri kokemus kuin vain katsoa. Myös keskustelu on aikalailla erilaista. Sellaista mitä minä en haluaisi lukea tässä threadissa.

Jos ohjaaja ei halua kertoa mulle jotain asiaa, niin haluan asian olevan niin. En halua luottaa jonkin minulle tuntemattoman kirjahomon arvostelukykyyn, että voiko jotain kirjassa tai "loressa" ollutta mutta sarjasta "puuttunutta" sanoa ja koska sen voi sanoa.

Lisäksi mua vaan ärsyttää kaikki sellaiset kirjoihin viittaavat kommentit tyyliin: "se sun tämä oli toteutettu erilailla." Tai "tsihihii mä tiedän tän jutun mutta en kerro." Tiedän kyllä millaista on katsoa tarinaa jonka on aiemmin lukenut kirjana. Se on hienoa kanssa mutta aivan eri kokemus kuin vain katsoa. Myös keskustelu on aikalailla erilaista. Sellaista mitä minä en haluaisi lukea tässä threadissa.

Lukisit sinäkin kirjoja niin olisit vähemmän juntti. ;)

Kauhean vaikeaksi sä olet tehnyt elämäsi ja muiden, kun sanelet noita sääntöjäsi.
"Ette saa mainita aikajärjestyksessä kauan sitten ohitetun kirjan, virallisen episode-guiden tai sarjan taustahistoriikin tapahtumia, mutta saatte keskustella DVD:n kommentaareista ja sen etukannesta, mutta ette takakannesta tai mukana tulleesta vihkosesta, koska wareversiossani ei ollut niitä. Ps. Olette homoja"

Kuulehan nyt "dvd-homo". Minä taas en ole mitään dvd:tä nähnyt, mutta olen lukenut ensimmäisen kirjan (nyt siis sarja etenee parhaillaan jossain kirjassa nro 4) ja lukenut myös sarjan virallisia episodeguideja, joissa kerrotaan ihan samaa taustaa ja sarjasta leikattuja yksityiskohtia. Mutta minä ens silti tule tänne esittämään vaatimuksia, että ette saisi mainita sitä kuinka dvd:llä vaikkapa esitetään Targaryenien sukupuu ja kerrotaan kuinka Aemon asettuu siihen. Se kuuluu sarjan ja kirjojen taustamatskuun sekä viralliseen juoneen, joka ei spoilaa mitään sarjoja seuraavalle.

Meillä on erikseen keskustelu, jossa kuljetaan kirjojen tahdissa ja toinen jossa kuljetaan tv-sarjan tahdissa. Yksinkertainen ja looginen järjestely, joka on toiminut ihan kivasti. Ehkä pitäisi vielä perustaa erillinen keskustelu, jossa kuljetaan kiewin tahdissa? Viimeiset 75 sivua on kyllä selvitty ihan tervettä järkeä ja virallista spoilerin määritelmää käyttämällä muuten täällä.

Jos asia on sinulle noin herkkää, että sarjaelämyksesi menee pilalle tuollaisesta, joka ei ole millään tasolla spoileri, niin ehkä kannattaisi miettiä ovatko tällaiset Game of Thronesin tv-sarjan maailmasta syvällisemmin kiinnostuneiden keskustelut sinua varten lainkaan vai olisiko vain parempi, että luet näitä silmät kiinni, jos sittenkään.

Pernod pitäis teloittaa kun on laittanut avatarikseen GoTin historian toisiksi surullisimman kohdan (Syrio Forelin [oletettu] kuolema #1)
Mietin itsekin, että pitäiskö lukaista nuo kirjat nyt kun joutuu vuoden odottelemaan GoTin jatkumista... Näin jossain tarjouksen englanninkielisistä nidoksista yhteensä noin kolmekymppiä. Suomenkielisestä shaibasta saa maksaa yhdestä kirjasta tuon verran..

Englanniks löytyy kirjakaupoista 9~€ kipale, tilasin ite ennen tuon bongaamista jenkeistä 40€ koko 5 kpl satsin. Nyt ärsyttää kun joutuu odottamaan :(

Eikö tossa otsikossa aika selkeästi lue "keskustelua vain TV sarjan tapahtumista"?

Suositut

Back
Ylös Bottom