Tänä keväänä kokeilin tuota ensimmäistä kertaa jollain 10-15 minuutin kävely-hölkkä -sekoituksilla juoksumatolla. Sitten kesän tullen tuo jäi, mutta nyt loppukesästä (tuskastuneena jatkuvaan löysistymiseeni) olen kokeillut sitä uudestaan hiukan pidemmillä ajoilla eli noin 25-30 min. Joitakin kertoja olen kävellyt salilta kotiin (menee puolisen tuntia) ja joskus teen aerobisen salilla yhdistellen erilaisia laitteita, esim. 10 min juoksumatolla, 10 min kuntopyörällä ja 10 min soutulaitteessa. Hyvin tuo tuntuu sujuvan kun muistaa tehdä riittävän rauhallisesti, eli juoksut täytyy minun tällä kunnolla jättää tuosta pois.
Eli vastaukseni olisi kai sitten b) kausittaisesti ja periaatteessa kiristelymielessä, en kuitenkaan ole millään varsinaisella dieetillä ainakaan vielä. Oikeastaan tuota tulee tehtyä silloin, kun ei ole ehtinyt/jaksanut/whatever tehdä muuten pitkään aikaan aerobista.
Jatkokysymys aiheeseen: onhan tuollaisesta puntin jälkeisestä 25 minuutista oikeasti jotain iloa rasvanpolttomielessä? Minuun on iskostunut kamalan syvään sellainen "matalahkosykkeisessä aerobisessa rasva alkaa palaa (reilummin) vasta puolen tunnin liikkumisen jälkeen" :( Eli olen kyllä päässyt siitä ajatuksesta eroon, että kaikkea aerobista pitäisi aina yrittää tehdä lähemmäs tunti, muuten siitä ei ole mitään hyötyä mihinkään (jep, olen ollut ms. deivid). Nyt siis teen silloin tällöin lyhytkestoisia aerobisia treenejä, mutta ne ovat yleensä (minulle) rankkoja ja nostavat sykkeen korkealle. Salin jälkeisessä aerobisessa ei kai kuitenkaan pitäisi kovin korkeisiin sykelukemiin mennä, tarkoitan siis sitä, että ne eivät saisi olla kovin rankkoja? Eli kevyehköä aerobista pitäisi tehdä, mutta kuinka kauan??