Gallupia loppuaerobisesta

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Eli teetkö punttitreenin päälle aerobista a)et koskaan b)kausittaisesti, esim. dieetillä vai c)aina? Entä kuinka kauan? Millaisilla välineillä? Itse olen tähän asti pyrkinyt tekemään aina tuollaiset 10-15 min, välineinä vaihdellen stepperi, kuntopyörä ja soutulaite. Nyt olen kuitenkin pitänyt siitä vähän aikaa taukoa ja olen alkanut pohtia, pitäisikö tuo loppuaerobinen siirtää pelkäksi dieettiajan nautinnoksi :D Mitä mieltä tästä ovat muut mimmit? Muuten teen aerobista vähintään kerran viikossa, mutta pyrin kyllä aina kahteen kertaan. :whip:

vastaus a) en koskaan

Ja se on vain omaa saamattomuutta, josta olen todella häpeissäni... Mutta "lupaan" että seuraavan kiristelyn (?) alkaessa lisään aerobisen määrää, tällä hetkellä ei sitä ohjelmassa juurikaan ole. Ei siis punttia ennen tai sen jälkeen, ei myöskään välipäivinä. Toisaalta tavoitteetkin on nyt muualla. Seliseliseli:D

Talviaikaan tuli ehkä kaks kertaa viikossa jäätyä polkemaan pyörää 20-30 minuutiks. Nyt kesäaikaan en oo tehny näitä "jälkiaerobisia" ollenkaan, mut sen sijaan aamuaerobinen on ollu kuvioissa melkein joka aamu, kun taas talven räntäsateissa ja pakkasissa niitä tuli tehtyä vain n. kahtena aamuna viikossa.

Täällä ilmoittautuu yksi aerobisen vihaaja :kippis1:
Dieetillä keväällä tein ehkä yhteensä 5-8 krt aerobista, kotona kuntopyörällä. Eilen tein salilla loppuaerobisen ekan kerran varmaan kahteen vuoteen, piti vähän lohduttautua kun treeni meni niin huonosti. Ensi talvena tuskin teen yhtään aerobista, koska kerään massaa ja voimaa (ja olen laiska ja vihaan sitä eikä ikinä ole aikaa ja ja ja...) :rolleyes:
Treeninjälkeisen aerobisen luistan sillä perusteella, että usein olen miehen ja pojan kanssa salilla, eikä silloin ole aikaa jäädä polkemaan. Lisäksi kotona on kuntopyörä keskellä olohuonetta, joten mitä sitä turhaan salilla polkemaan. Kotona pyörästä on tullut lähinnä osa sisustusta, minulle siis, mies sillä kyllä polkee lähes joka päivä nykyään.

Tänä keväänä kokeilin tuota ensimmäistä kertaa jollain 10-15 minuutin kävely-hölkkä -sekoituksilla juoksumatolla. Sitten kesän tullen tuo jäi, mutta nyt loppukesästä (tuskastuneena jatkuvaan löysistymiseeni) olen kokeillut sitä uudestaan hiukan pidemmillä ajoilla eli noin 25-30 min. Joitakin kertoja olen kävellyt salilta kotiin (menee puolisen tuntia) ja joskus teen aerobisen salilla yhdistellen erilaisia laitteita, esim. 10 min juoksumatolla, 10 min kuntopyörällä ja 10 min soutulaitteessa. Hyvin tuo tuntuu sujuvan kun muistaa tehdä riittävän rauhallisesti, eli juoksut täytyy minun tällä kunnolla jättää tuosta pois.

Eli vastaukseni olisi kai sitten b) kausittaisesti ja periaatteessa kiristelymielessä, en kuitenkaan ole millään varsinaisella dieetillä ainakaan vielä. Oikeastaan tuota tulee tehtyä silloin, kun ei ole ehtinyt/jaksanut/whatever tehdä muuten pitkään aikaan aerobista.

Jatkokysymys aiheeseen: onhan tuollaisesta puntin jälkeisestä 25 minuutista oikeasti jotain iloa rasvanpolttomielessä? Minuun on iskostunut kamalan syvään sellainen "matalahkosykkeisessä aerobisessa rasva alkaa palaa (reilummin) vasta puolen tunnin liikkumisen jälkeen" :( Eli olen kyllä päässyt siitä ajatuksesta eroon, että kaikkea aerobista pitäisi aina yrittää tehdä lähemmäs tunti, muuten siitä ei ole mitään hyötyä mihinkään (jep, olen ollut ms. deivid). Nyt siis teen silloin tällöin lyhytkestoisia aerobisia treenejä, mutta ne ovat yleensä (minulle) rankkoja ja nostavat sykkeen korkealle. Salin jälkeisessä aerobisessa ei kai kuitenkaan pitäisi kovin korkeisiin sykelukemiin mennä, tarkoitan siis sitä, että ne eivät saisi olla kovin rankkoja? Eli kevyehköä aerobista pitäisi tehdä, mutta kuinka kauan??

Satunnaisesti, fiiliksestä ja aikataulusta riippuen.Useimmin kuitenkin jää tekemättä.Liikun mielummin luonnossa kuin veivaan laitteeella.:)

Loppuaerobinen

Olen asettanut itselleni tietyn päämäärän soutulaitteella keräämieni kilometrien suhteen ja saavuttaakseni sen, soudan aina 3000 m lämmittelynä ennen punttitreeniä (10 min) ja niiden jälkeen 5000 m. Tähän loppuaerobiseen menee hieman yli 25 min, koska vauhti jää melko matalaksi. Onhan se silti aerobista, pulssia en ole koskaan katsonut.

En mäkään tee ikinä loppuaerobista. Kumpikin erikseen, se on joko kunnolla salia tai aerobista yhdellä treenikerralla. :whip:

Aamulla kun treenaan niin ei oikein ole aikaa jäädä sinne polkemaan kun pitää ehtiä töihin/kouluun. Mulla aerobista tulee tosin muuten aika paljon kun joka toinen päivä käyn salilla niin joka toinen aamu mennään avokin kanssa lenkille. Näin on tehty jo pidempään. Periaatteessa mennään lenkille aina jos ei mennä sinä päivänä salille. Sen lisäksi olen polkenut töihin on sitten ollu salitreenit tai lenkki. Siinä sitä tulee ihan tarpeeksi... :)

Meitsi vetää aina treenin päälle 10 min kuntopyörällä loppulämmittelyksi ennen venyttelyä. Pitempään en "jaksa".

Käyn vetämässä 2-3 krt viikossa spinningiä tunnin ja se riittää aerobisesta.

Nyt kesällä oon tehnynnä aamulenksua 5-6 krt vkossa. Enpä ois uskonut, mutta oon jäänyt siihen ihan koukkuun. Jos aamulenkki on jääny väliin, en oo töissä yhtään niin pirteä kuin lenkkiaamuina. Kyllä kesäaamut on ihania :)

Loppuaerobista tein tuossa keväällä kun yritin kiristellä. Tällä hetkellä teen niitä silloin tällöin. Eli jos vkon aerobiset tuppaa jäädä muuten vähille, teen loppuaerobista. Pääsääntöisesti en, vaan yritän ehtiä spinnaamaan n. 4 krt/vko.

Joka kerta ja vähintään 10 min.

Nyt uutuutena olen alkanut juosta juoksumatolla treenin päätteksi, ennen poljin stepperiä tai kuntopyörää.

Jotenkin tuntuu, että treeni ei tule kunnolla tehtyä jos en puserra niitä viimeisiäkin hikipisaroita. Juoksumatolla ne muuten saa helposti esiin, huhhuh! :whip:

Loppuaerobinen riippuu vähän mielialasta ja siitä mitä muita suunnitelmia sille päivälle sattuu olemaan. Yleensä pyrin aina polkemaan 5-7 min loppuverryttelyksi ennen venyttelyjä.

Jos ei ole muuta tekemistä/kiire kotiin saatan polkea max 20 min. En koe loppuaerobista oikeen mielekkääsi, koska kotona lenkitystä odottaa karvainen kaverini. Lisäksi käyn 2-3 x/vko spinnaamassa.

a) eli ei koskaan olisi lähinnä miun treenitapoja. Erittäin satunnaisesti olisi oikeampi määritelmä. Jos olen pari päivää sitten tehnyt kovan jalkatreenin ja jalat tuntuvat pökkelöiltä, poljen kuntopyörällä siinä 20 minsaa, venyttelen, ja johan ovat koivet kuin uudestisyntyneet. Lisäksi olen havainnut tämän panevan veret hyrräämään eli kait se rasvakin on aineenvaihdunnan vilkastumisen myötä palanut paremmin.

Aika lailla sillon tällön tuntemuksien mukaan. Yleensä olen kans pitänyt aerobisen ja puntin erikseen mut sillön tällön ku oikein himottaa loppuaerobinen ni yleensä joko juoksumatolla tosi kevyttä hölökkää tai kuntopyörällä veivaan.
Joku tos puhu siitä että on jääny aamulenkkeihin koukkuun. Sama täällä.:D Vaikken varsinaisesti olekkaan dietillä mut jotenkin siitä on tullu tapa, tuntuu ettei lähde päivä millään käyntiin ellei käy aamul tuntii kävelees. Herää kivasti :) Toki tulee aika paljon aerobista mut eipä tuo mua oo ainakaa haitannu. Viikonloppusin ´jätän väliin.

a) en koskaan

Annan aina kaikkeni punttitreenille, eikä mulla todellakaan jää enää yhtään voimia polkemiseen...se siis perustelusta :D

Teen siis aerobisen spinningissä tai luonnossa liikkuen. Sauvakävely on mun suosikki!;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom