Gallup: kyykkytuloksesi ja 100m tuloksesi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OFF TOPIC PERTTI 123, mutta en tiedä missä muualla tätä kysyisin. Eli olet yleisurheilija ? Lyhyet matkat? Teetkö harjoittelussasi syväkyykkyä? Sillä vaan kysyin, kun osasit tuolla toisaalla neuvoa kyykkytekniikkaa, mutta toisaalta olen lukenut, että juoksjoiden ei kannattais tehdä syvää kyykkyä ( tai tarkoitan tässä voimanostosyvyyteen) vaan kyykyn hyvä kulma ois 120 astetta. Mutta kai jollain pk-kaudella voi sellaistakin tehdä. No itsehän tiedät parhaiten mitä teet eli mitä teet ;)

OFF TOPIC PERTTI 123, mutta en tiedä missä muualla tätä kysyisin. Eli olet yleisurheilija ? Lyhyet matkat? Teetkö harjoittelussasi syväkyykkyä? Sillä vaan kysyin, kun osasit tuolla toisaalla neuvoa kyykkytekniikkaa, mutta toisaalta olen lukenut, että juoksjoiden ei kannattais tehdä syvää kyykkyä ( tai tarkoitan tässä voimanostosyvyyteen) vaan kyykyn hyvä kulma ois 120 astetta. Mutta kai jollain pk-kaudella voi sellaistakin tehdä. No itsehän tiedät parhaiten mitä teet eli mitä teet ;)

400 metriä juoksen. Kyykkyä reisi vaakatasoon voi tehdä tai olla tekemättä :D

Itse olen sitä peruskuntokausilla jonkin verran tehnyt. Totuutta siitä, että kannattaako sitä tehdä ja jos niin keiden ja milloin en tiedä. Onhan se nimittäin kaukana juoksusta, mutta jollain sitä voimaa pitää kuitenkin kehittää ja kyykky on yksi vaihtoehto maastavedon, prässin ja kumppaneiden ohella. Toisaalta jotkut taitaa tehdä lähinnä noita nopeampaa voimantuottoa edustavia liikkeitä, kuten tempausta ja rinnallevetoa. Itse teen myös rinnallevetoa jonkin verran.

Loppu peleissä kaikki riippuu kaikesta ja jollekkin jossain tilanteessa ja tiettyä harjoitusohjelmaa tehdessä voi kyykkykin sopia ohjelmaan.

12-alkunen, kyykkyä en oo ikinä tehny. Prässissäki hikisii vitosii 225 kilolla, 90 asteen polvikulmalla. Eli ei hirveesti menis kyykyssä.

100 m kisoissa: 11,15 s ja sallituissa.
Kyykkytulos: 110-120 kilon välissä mitä luultavammin ja RAW:ina tietenkin. Teen syvääkyykkyä harvoin, koska pikajuoksija höytyy enemmän puolikyykystä. Ja vielä sen verran, että vasta vajaan vuoden oon punttia tehnyt.

Niin ja vielä sen verran pitää lisätä, että tuo kyykky on 90 asteen kulmaan ja leveällä jalka-asennolla, koska alemmas ei tällä liikkuvuudella pääse ja sitten tasapaino pettää.

Sallituissa tuulissa sähköllä alle 10.60. Puolikyykky polvilumpion korkeudella penkki 250. Syväkyykkyä en ole tehnyt kuin lämmittelyissä.

Kyykkyä olen tehnyt n.5 kertaa ja maksimit on siinä 90 kilon paikkeilla. 100 metriä juoksen vähän alle 14 sekuntiin.

Oletetaan 60-kiloinen kaveri, jonka luusto painaa 20 %, rasva 10 %, luurankolihasta 50 % ja loppuja 20 %.

Kaveri kasvattaa itsensä 90-kiloiseksi voimaharjoittelulla (mutta tekniikka eikä hermotus parane). Luusto painaa edelleen 12 kg, rasvaprosentti olkoon sama (eli rasvaa on tullut maltillisesti lisää) 9 kg, sisäelimet ovat varmaan myös hieman kasvaneet joten sovitaan 18 kg, jolloin lihaksille jää 51 kg eli 57 %.

Jos oletetaan, että voima kasvaa suhteessa lihaksen poikkipinta-alaan, niin tässä tapauksessa tullut 70 %:n lihasmassan kasvu on tuonut mukanaan 42 %:n voimanlisäyksen, kun massaa tuli 50 %:a lisää. Eli suhteellinen voima laskenut. Jos kaveri kyykkäs 60-kiloisena 150 kg, niin vastus oli 195 kg ja nyt 90-kiloisena hän voisi kyykätä vastuksen: 277 eli tangossa 210 kg. Painoon suhteutettu kyykkytulos siis laski 2,5:sta -> 2,33:een.

Viime syksynä liikuntatunnilla käsikellolla mitattuna satanen meni 12,5 sekuntiin. Sarjoja tein kyykyssä silloin jollain 90 kilolla.

Enempi kiinnostas kuulla jengin rinnalleveto/paino vs 100m

Kun toi että jengi räväyttää tohon jonkun kyykky numerosarjan, eikä ees kerro mistä kyykystä puhutaan .. Toi rinnalleveto on jotenki niin rehellisempi kun siinä ei voi tsiittaa mitenkään + tottakai toi omapaino pitää myös mainita, että nähdään se voiman ja nopeuden kausaliteetti, jos sitä nyt sattuu olemaan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom