Fysioterapeutiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uniquet
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Yritän nyt nostella tätä ketjua, kun en viitsisi aloittaa uutta.. Eli, minua kiinnostaisi kamalasti lähteä opiskelemaan fysioterapiaa. Olen tänä keväänä ylioppilaaksi kirjoittava tyttö. Oliskohan mulla mitään mahiksia; lukiossa todistuksen keskiarvo on 8.91, ja bilsa 9, liikunta 9, terveystieto 8 (ei puhuta siitä, open kans ei oikein synkannut.. ;-)) Yo-kirjoituksista sen verran, että äidinkielestä ainakin odottelisin arvosanaa l/e (5 p), pitkästä ruotsista on plakkarissa c (--> 3 p), (tosin kovasti yritän korottaa nyt keväällä..), bilsan kirjoituksista (paras reaali), on e.. Eli tällä hetkellä koulumenestys + ensimmäinen hakutoive olisi realistinen odotus 33/35 p.. Saatan ehkä kuulostaa kunnon pingottajalta, joista ketjussa oli aiemmin puhetta, mutta totuus on, ettei minun oikeasti ole tarvinnut niin hirveästi panostaa lukioon /kirjoituksiin, vaan hyvät arvosanani johtuvat ehkä luontaisesta kiinnostuksestani kaikkea uutta tietoa kohtaan, ja varsinkin reaalissa kyvystäni "nyhjäistä tekstiä tyhjästä".. ;) Olen kuitenkin enemmän kiinnostunut käytännön työstä kuin paperien pyörityksestä, ja fysioterapeutin työ kiinnostaisi siksikin, että siinä pääsisin kuitenkin tietyllä tapaa käyttämään hyväkseni liikunnallisuuttani / kiinnostustani liikuntaa/treenaamista/ruokavaliota kohtaan.

Ouluun kiinnostaisi eniten päästä, mutta sen perusteella mitä olen täältä lukenut, en taida uskaltaa yrittää laittaa sitä ensimmäiseksi.. Olisikohan järkevämpää laittaa joku vähemmän suosittu oppilaitos ykkössijalle..?

Lopuksi olisin ihan mahdottoman kiitollinen jos joku vähän valaisisi millaisia kysymyksiä haastatteluissa kysyttiin, minkä tyylisiä tehtäviä oli valintakokeissa, sisälsikö valintakoe esim. lihaskuntotestejä. Suora lainaus Rovaniemen amk:n sivuilta: "Valintakoe sisältää valintakokeeseen valmistavan tehtävän, haastattelun sekä yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä. Fysioterapian valintakokeeseen kuuluu lisäksi liikuntakoe, jossa arvioidaan hakijan rytmi- ja koordinaatiokykyä sekä ohjaustaitoja." Miten esim. testataan koordinaatio ja rytmitajua? Pitäisikö minun harjoitella joku aerobic -kuvio..? :')

Erityisen kiinnostunut olisin kuitenkin kuulemaan kokemuksia Oulun amk:n valintakokeista, sehän ei tee yhteistyötä minkään muiden laitoksien kanssa. Millaiset olivat? Onko joku käynyt siellä? Onko yhtään osviittaa antaa mistään oppilaitoksesta, millaisilla pisteillä olisi päässyt sisään? Osaisiko ketjun aloittaja tai fysio, DaddaRaa, össö – tai oikeastaan ihan kuka vaan aiheesta jotain tietävä(!) – valaista asiaa yhtään, käsittääkseni osa teistä on fyssareita, ja osa ainakin hakenut opiskelemaan fysioterapiaa..?

Ohhoh, tulipa heti mammuttipostaus... Kiitos kuitenkin jos joku jaksaa lukea ja vielä suurempi kiitos sille joka jaksaa vastata.. :)

Ja muuten, kuinkahan paljon Ouluun haettaessa vaikuttaa työkokemus? Itsellenihän tuota ei ole vielä ehtinyt kertyä, mutta siitä saattoi saada muistaakseni valinnassa jotain lisäpisteitä..?

Olenkohan vähän paniikissa.. :) Noh, ehkä(?) tämä on ihan ymmärrettävää, kun yhteishakukin aukesi eilen.. Vielä ei ole kuitenkaan minun hakemukseni lähtenyt mihinkään.. Ehkäpä menen vielä häiriköimään opoa ja katseltaisiin yhdessä mihin olisi parhaat mahkut päästä. Mikään välivuosi ei kuitenkaan tässä vaiheessa kiinnostaisi, kun tällaisena aikana löytyy vähän huonosti töitäkään jos ei ole kuin lukio pohjalla..

Noniin...Hain tänä keväänä opiskelemaan fysioterapiaa Jyväskylän AMK:n ja nyt tuli postissa paperit että mut on hyväksytty suorittamaan valintakoetta. Missään ei ole ollut juuri mitään tietoa, että mitä tuo valintakoe tarkalleen pitää sisällään. Noissakin lapuissa sanotaan vain, että "Valintakoe sisältää opettajan haastattelun ja liikunnallisen ryhmäkokeen".

Voisiko joku ehkä pääsykokeissa käynyt kertoa, että mitä tuo liikunnallinen ryhmäkoe pitää sisällään? Onko tyyliin jotain, että pitää tehdä ohjaajan perässä jotain liikesarjoja tms? Kuinka ne mahdetaan arvioida? Entä opettajan haastattelu, onko se vain sitä ainaista "Miksi hait opiskelemaan juuri tätä alaa?" yms?

Suositut

Back
Ylös Bottom