Fysioterapeutiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uniquet
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan mielenkiinnosta, Lahden pääsykokeissa olit DaddaRaa? Kuulostaa meinaan aika samalta silloin kun itte hain.. mä pääsin sillon kyl stadiaan sisään fysioterapiaa opiskelee mutta yliopistoon sitten päädyin kuitenkin. Mä itte mietin sitä etten vanhustyöhön ois halunnut vaan liikunta-alalle joten se sitten jäi. Lahden pääsykokeet eros kyl stadian kokeist..Lahdessa oli just rytmijuttui ja hyppimist millon narun ja pallon kaa ja sit just tollanen temppurata. Ja siel oli sit ne psykolog. testit ja haastattelu. Stadias oli sit pääsykoekirja ihan niitten perus psykolog. testien lisäksi ja sit psykologin haastis sekä ryhmäkeskustelutilanne. Henkkoht tykkäsin enemmän tosta stadian pääsykokeesta :)

En tiedä oikeastaan mitään tosta fysioterapeutin ammatista, niin mitä aineita kannattaa sitten valita lukiossa jos ala kiinnostaa?

En tiedä oikeastaan mitään tosta fysioterapeutin ammatista, niin mitä aineita kannattaa sitten valita lukiossa jos ala kiinnostaa?

Tässä tällanen ympäripyöreä kuvaus fysioterapian koulutusohjelmasta:

FYSIOTERAPIAN KOULUTUSOHJELMA
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Fysioterapeutti (AMK)
210 op / 3,5 vuotta

Koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa fysioterapian asiantuntijoita eri-ikäisten ihmisten liikkumis- ja toimintakyvyn edistämiseen ja ylläpitoon. Fysioterapia tukee kuntoutujaa saavuttamaan hänen optimaalisen terveytensä ja liikkumis- ja toimintakykunsä huomioiden hänen voimavaransa ja palvelujärjestelmien tarjoamat mahdollisuudet. Fysioterapeutin työ on asiakaslähtöistä ja näyttöön perustuvaa sekä usein moniammatillisessa tiimissä toteutuvaa, minkä vuoksi koulutusohjelman keskeisenä tavoitteena on tukea opiskelijan eettistä ajattelua, vuorovaikutustaitoja sekä valmiutta moniammatillisessa tiimissä työskentelyyn. Koulutuksessa korostetaan myös toimintaa ohjaavien lainsäädännöllisten näkökulmien sekä tehokkuuden ja taloudellisuuden vaatimusten ymmärtämistä.

Fysioterapia perustuu terveyden, liikkumisen ja toimintakyvyn edellytysten tuntemiseen. Sen perustana on fysioterapiatiede ja siinä sovelletaan monen tieteenalan tutkimustietoa. Fysioterapiassa arvioidaan kuntoutujan terveyttä, liikkumista, toimintakykyä ja toimintarajoitteita hänen toimintaympäristössään. Fysioterapian menetelmiä ovat toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut. Kuntoutujaa aktivoidaan ottamaan itse vastuuta terveydestään, toimintakyvystään ja niiden edistämisestä. Fysioterapeutit työskentelevät terveydenhuollon ja kuntoutuspalvelujärjestelmän eri alueilla julkisella tai yksityisellä sektorilla tai yrittäjinä.

Fysioterapeuttikoulutuksessa verkko- ja lähiopetuksena toteutuva teoreettinen ja käytännöllinen opiskelu sekä pienryhmä- ja itsenäinen opiskelu sekä ammattitaitoa edistävä harjoittelu niveltyvät toisiinsa mahdollistaen teoreettiseen tietoon perustuvan käytännöllisen osaamisen kehittymisen. Opinnoissa korostuu tieteellisyys osana oman työn tutkimista ja kehittämistä. Opiskelija osallistuu omien opintojensa, ja halutessaan myös koulutusohjelman opetuksen, suunnitteluun ja kehittämiseen. Oppimista tuetaan koulutuksen ajan opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa.

Tutkinnon rakenne

Perus- ja ammattiopinnot 105 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 75 op
Opinnäytetyö 15 op
Opinnot yhteensä 210 op

(http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?sivu=k_kuvaus&lv=s2008&id=63)

Lukiossa kannattaa panostaa terveystietoon (vai mikä se aine nykyään on nimeltään) ja biologiaan (ainakin ihmisen fysiologian ja anatomian suhteen)..En kyllä koe, että lukiossa varsinaisesti pitäisi panostaa tiettyihin aineisiin. Itse en ainakaan tiennyt lukiossa, että haluan fysioterapeutiksi, mutta silti opiskelemaan pääsin.

Mä itte mietin sitä etten vanhustyöhön ois halunnut vaan liikunta-alalle joten se sitten jäi.

Tämä on hyvä huomio, koska monilla on kuva, että fysioterapeutit työskentelevät vain liikunnan alalla tai urheilufysioterapeutteina. Todellisuudessa fysioterapeutit voivat työskennellä hyvin erilaisissa paikoissa ja erilaisten ihmisten kanssa. Itse otin opiskeluajan kokemukset/harjoittelut rikkautena, koska pääsi tutustumaan erilaisiin asiakkaisiin/potilaisiin.

Itse koen, että tärkein ominaisuus fysioterapeutille on vuorovaikutustaidot, joita opiskelun aikana hiotaan kokoajan.

Paljon on kritisoitu sitä, että lukion päättötodistus/ yo-kirjoitukset vaikuttavat liikaa ft- opiskelijavalintoihin.........Tottakai mukana oli myös muutama aikuisopiskelija, mutta esim. ammattikoulupohjaista opiskelijaa ei meidän luokallamme ollut yhtään ainutta...Itse taisin saada 87p/100p pääsykokeista ja pääsin sillä juuri ja juuri sisään.. Ottakaa huomioon, että paikkakunnittain on suuria eroja sisäänpääsypisteiden suhteen.

Itse olen OAMKsta valmistunut fyssari. En päässyt ammattikorkeakoulun todistuksellani edes pääsykokeeseen, (olisi pitänyt olla 4,5 keskiarvo, 5 siis paras mahdollinen... ja 4,5 ka:lla saa maksimipisteet) Mulla oli siis ka 3,75.. No, hain sitten seuraavana vuonna Kemin amk:aan, ja pääsin sisälle, vieläpä sain valintakokeista täydet pisteet. Seuraavana vuonna sain sitten siirron Ouluun töideni vuoksi. Mun luokalla Oulussa ei ollut YHTÄÄN ammattikoulua käynyttä tyttöä, kaikki ylioppilaita, semmosta 9.1-9.5 keskiarvoporukkaa. Luokallani oli neljä poikaa, joista yksi taisi olla amiksesta, mutta pointti tässä on se, että Ouluun ei pääse sisälle ellei ole ylioppilas (tai miespuolinen).

Mieshakija pääsee helpommin sisään, koska miehiä on alalla normaalistikin vähemmän. Pääsykokeeseen täytyy ottaa varmaan puolet amiksesta tulleita ja puolet ylioppilaita, mutta sisään kouluun ei varmasti oteta amiksen käynyttä, vaikka kuinka hyvä olisi haastattelussa. Näin mulle opettajakin myönsi, sinne halutaan sellaisia, jotka ovat tottuneet lukemaan, lukemaan ja lukemaan.

Ja koska esimerkiksi Ouluun hakee niin tajuton määrä ihmisiä, keskiarvo jolla pääsee edes valintakokeeseen (joka on muuten pelkkä haastattelu, toisin kuin vaikka Kemissä) valikoituvat sisäänpääsijät niin, että alle 9 keskiarvolla ei ole suurempia mahdollisuuksia, varsinkaan naispuolisella hakijalla.

Millä tavalla soveltuvuus sitten ilmenee? Ei millään, koulu säästää järjestämällä valintakokeessa pelkästään haastattelun soveltuvuustestien sijaan, ja sisään tuppaa sitten usein sellaisia, jotka hakevat seuraavana vuonna lääkikseen, tai ovat muutenkin liian teoria-orientoituneita, ja heille on sitten hankala oppia käytännön kautta asioita.

Tulihan kärjistettyä tekstiä, mutta tässä arkipäivää koskien koulutukseen hakemista ja pääsemistä. En väitä, etteikö ylioppilas, jolla on ka 9, olisi yhtä hyvä fyssari kuin kuka tahansa muu, mutta jotain voi päätellä kun katsoo OAMK:n keskeyttäjien määrää. Onneksi valmistuin, voi mennä jokunen vuosi ennenkuin haikailen takaisin koulun penkille.

Ja mitä tulee fyssarin asiakaskuntaan: suuri osa asiakkaista ovat vanhuksia tai/sekä vammaisia. On hirveä harhaluulo, että fysioterapeutin työ on hyväkuntoisten, kauniiden ja terveiden fitness-ihmisten kiillotusta. Ainahan voi erikoistua vaikka urheilupuolelle, mutta on eri asia, saako siltä alalta sitten töitä. Ennen kuin voi erikoistua, täytyy olla valmis avustamaan pyörätuolissa istuvaa asiakasta vessassa. Riippuu työpaikasta, mutta joissain paikoissa fyssarin toimenkuvaan kuuluu jopa osittain perushoidon tekeminen (syöttäminen, peseminen, wc-reissut ym) koska nekin ovat terapiaa oikein tehtyinä, esimerkiksi neurologisilla kuntoutujilla. Tämä on hyvä muistaa kun miettii, hakeutuako alalle vai ei.

Kunnallisella puolella ihan varmaan näin onkin, mutta yksityispuolella suurin osa-asiakkaista on ihan työikäistä ja -kuntoista porukkaa.

"Ja mitä tulee fyssarin asiakaskuntaan: suuri osa asiakkaista ovat vanhuksia tai/sekä vammaisia."

Tokihan nuokin voi kuulua siihen fyssarin toimenkuvaan hetkellisesti, lähinnä apuväline ohjauksessa/opettamissa tai vaikkapa osana toimintakyvyn arviointia. Mutta pitkässä juoksussa nuo kyllä mun makuun kuulluu (lähi)hoitajien toimenkuvaan ennemmin kuin fyssarin.

"Riippuu työpaikasta, mutta joissain paikoissa fyssarin toimenkuvaan kuuluu jopa osittain perushoidon tekeminen (syöttäminen, peseminen, wc-reissut ym) koska nekin ovat terapiaa oikein tehtyinä, esimerkiksi neurologisilla kuntoutujilla."

edit. :D kerranki nopee...

Ja mitä tulee fyssarin asiakaskuntaan: suuri osa asiakkaista ovat vanhuksia tai/sekä vammaisia. On hirveä harhaluulo, että fysioterapeutin työ on hyväkuntoisten, kauniiden ja terveiden fitness-ihmisten kiillotusta.

Tuon vedit kyllä ihan hatusta. Tilastojen valossa selkeästi suurin ryhmä yksityisellä käyvistä asiakkasta ovat työssäkäyviä 30-50 vuotiaita. Ja muistaakseni noin 90-95% fysioterapia käynneistä tapahtuu nimenomaan yksityissektorilla.

Riippuu vähän minkälaiseen fysioterapiaan suuntautuu ja missä tekee töitä. Ja mun mielestä kiillotus on kivaa! ;)

edit. Ja taas olin hidas, tai risumies sit vaan on niin pirun nopee!

Tuon vedit kyllä ihan hatusta. Tilastojen valossa selkeästi suurin ryhmä yksityisellä käyvistä asiakkasta ovat työssäkäyviä 30-50 vuotiaita. Ja muistaakseni noin 90-95% fysioterapia käynneistä tapahtuu nimenomaan yksityissektorilla.

Sanoinkin suuri, en suurin osa. Pointin tarkoitus oli saada alalle hakevien mieleen se asia, ettei se "aina" ole sitä "kiillotusta". Eihän?;) Ja kyllä, tarkoitin kunnallista sektoria. Kuten myös siinä, että fyssari tekee myös perushoitoa, vaikka se enimmäkseen onkin hoitajien tehtävä (esim. kuntoutusosastolla OYSissa, perushoidon tekeminen on fyssarille arkipäivää.) Alalla on monia puolia. Joka lähtöön. Se on vaan hyvä tietää ennenkuin päättää, hakeako alalle vai ei.

Itsellä olisi tarkoitus myös hakea ensi keväänä fysioterapiaa opiskelemaan. Mitä mieltä olette(lähinnä fysioterapiaa jo opiskelevat/valmistuneet) onko hierojan ammattitutkinnosta hyötyä kyseisessä ammatissa? Tarkoitan että olisi hyvä mahdollisuus tällä hetkellä suorittaa tämä tutkinto, lähinnä sen vuoksi että se koulutus mielestäni tukisi tulevaisuudessa mahdollista fysioterapeutin koulutusta. Koulutukseen pääsemiseen hierojan ammattitutkinto tuskin hirveästi vaikuttaa(?), mutta työelämässä mahdollisesti olisiko hyötyä? Itse kun hierojalta kysyin, meinasi että olisi hyötyä ehdottomasti. Olisi hienoa jos fysioterapiaa opiskelevat tai valmistuneet jo työelämässä olevat voisivat kertoa omia mielipiteitä asiasta. Ihan mielipiteitä kaipaisin.

Itsellä olisi tarkoitus myös hakea ensi keväänä fysioterapiaa opiskelemaan. Mitä mieltä olette(lähinnä fysioterapiaa jo opiskelevat/valmistuneet) onko hierojan ammattitutkinnosta hyötyä kyseisessä ammatissa?

Tiedä sitten kannattaako ammattitutkintoa suorittaa (näyttötutkinto), suorittaessasi fysioterapian opinnot saat samat edut: ALV 0%, TEO:n valvonta, kirjautuminen viralliseksi ammattihenkilöksi jne.

Mutta itse hierojan koulutuksesta on taatusti hyötyä. Saat sieltä anatomian perusopetuksen ja ennenkaikkea erittäin hyvää käytännön kokemusta erilaisista asiakkaista, sekä tietenkin hyvää käytännön tietoa ja opetusta itse hieronnasta ja mm. venyttelystä. Noilla pohjilla on ihan eri lähteä opiskelemaan fysioterapiaa, saat paljon enemmän irti opinnoista, kuin joku toinen, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta ihmisten "hoitamisesta", kohtaamisesta ja "käsittelystä".

"Ihan mielenkiinnosta, Lahden pääsykokeissa olit DaddaRaa?"

Porissa olin

Haastattelussa kysyin tuosta hierojahommelista. Sanoivat, että suuri osa fyssarin työstä on juuri hierontapohjasta, joten siitä on hyötyä. Sanoi myös, että heillä on vain 12h hieronnan opetusta koko 3,5 vuoden aikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tätäkin kysyin ja lista oli järkyttävän pitkä. Neurologinen fysioterapia, kaikenikäisille fysioterapiaa, eläinfysioterapiaa, työikäisten, liikunta- ja tukielin fysioterapiaa jne. Lisäksi tulee kaikki nää liikuntaseurojen huoltajana toiminta, hieronta, liikunnanohjaaja. Kyllä näitä on.

Minkäs näkösiä juttuja kysytään ft-AMK:n sisäänpääsy kokeissa?
Ja onks mitään toivoo päästä sisään lukiopohjalta, kun ka. on 8.2-8.3? ( en nyt tiiä mitkä aineet ois siin tärkeit mut; bilsa 9, kemma 9, terveystieto 9, liikunta 10..)

Voiko tuossa fyssan hommassa jotenkin "erikoistua"? Kun en jaksaisi niitä +70 vuotiaita vessaan taluttaa.
Harvoin fysioterapeutit kuvailemaasi perushoitoa tekevät..tai korkeintaan jossain ensimmäisillä harjoittelujaksoilla jos silloinkaan.
En kyllä usko, että kovin moni fysioterapeutti haluaa tehdä valmistumisensa jälkeen myöskään mitään liikunnanohjausta (pelkästään).

Lähes kaikki suuntautuvat ja erikoistuvat johonkin. Yleensä oman mielenkiinnon mukaan jo perusopintojen aikana alkaa hahmottua se mikä kiinnostaa ja mihin alueeseen haluaa syventyä.
Esim. tuki-ja liikuntaelimistön (tule) fysioterapian puolella voi erikoistua ja opiskella niin pitkälle kuin haluaa vaikka urheilufysioterapiassa. Nykyisessä työpaikassani useampikin urheilufysioterapeutti toimii jonkun joukkueen fysioterapeuttina oman duuninsa lisäksi.

Arvostetuin tule-erikoistutkinto erit. manuaalisten taitojen osalta on OMT-tutkinto.
Toki myös yliopistossa voi opiskella jatkossa vaikka mitä fysioterapiaa sivuavia aineita kuten liikuntalääketiedettä jne

Arvostetuin tule-erikoistutkinto erit. manuaalisten taitojen osalta on OMT-tutkinto.
Siis Suomessa, ehkä..? Maitland, McKenzie, SVOMP, Mulligan, koulutuskonsepteja riittää fysioterapiassa. OMT on vain yksi koulukunta muiden joukossa.

Siis Suomessa, ehkä..? Maitland, McKenzie, SVOMP, Mulligan, koulutuskonsepteja riittää fysioterapiassa. OMT on vain yksi koulukunta muiden joukossa.
Nonii Suomessa Suomessa :)Maitland joo on ilm. aikalailla Aussien vastaava koulukunta mitä tuo norjalaisten kehittämä OMT. Mut McKenzie? Tosin en tiedä ehkä riittävästi pystyäkseni arvioimaan mitä se kokonaisuutena sisältää.

Nonii Suomessa Suomessa :)Maitland joo on ilm. aikalailla Aussien vastaava koulukunta mitä tuo norjalaisten kehittämä OMT. Mut McKenzie? Tosin en tiedä ehkä riittävästi pystyäkseni arvioimaan mitä se kokonaisuutena sisältää.
Maitland on maailman levinnein manipulatiivisen fysioterapian yksittäinen konsepti. Sen alkujuuret ovat Australiassa 1960-luvulla, josta se on levinnyt Uuteen Seelantiin ja sittemmin Eurooppaankin. Tällä hetkellä kursseja voi Euroopassa suorittaa 12 eri maassa.

McKenzie puolestaan oli Geoffrey Maitlandin oppilas, joka lähti kehittelemään omaa konseptia. Myös tämä on levinnyt ympäri maailman.

SVOMP puolestaan on melko keski-eurooppalainen juttu, kuten OMT-koulutus on pitkälti suomalainen, perustuen nykyään (käsittääkseni) Kaltenborn-Evjenth konseptiin, joka perustettiin 1991.

Soppa on kaikissa sama, mausteet vähän vaihtelee... :D

Voiko tuossa fyssan hommassa jotenkin "erikoistua"? Kun en jaksaisi niitä +70 vuotiaita vessaan taluttaa.

Tässä erikoistumismahdollisuudet Metropoliassa (hki):

*Hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapia
*Psykofyysinen fysioterapia
*Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia
*Työfysioterapia
*Neurologinen fysioterapia
*Lasten ja nuorten fysioterapia
*Ikääntyvien fysioterapia

Maitland on maailman levinnein manipulatiivisen fysioterapian yksittäinen konsepti. Sen alkujuuret ovat Australiassa 1960-luvulla, josta se on levinnyt Uuteen Seelantiin ja sittemmin Eurooppaankin. Tällä hetkellä kursseja voi Euroopassa suorittaa 12 eri maassa.

McKenzie puolestaan oli Geoffrey Maitlandin oppilas, joka lähti kehittelemään omaa konseptia. Myös tämä on levinnyt ympäri maailman.

SVOMP puolestaan on melko keski-eurooppalainen juttu, kuten OMT-koulutus on pitkälti suomalainen, perustuen nykyään (käsittääkseni) Kaltenborn-Evjenth konseptiin, joka perustettiin 1991.

Soppa on kaikissa sama, mausteet vähän vaihtelee... :D[/QUOTE

Ok. Hyvä tietää. Tuo McKenzie ei mua oo oikeen vakuuttanut sen mitä olen siitä lukenut ..erit. hoitomenetelmien suhteen.
Kaltenborn ja Evjenth aloitti oman juttunsa myös jo -60 luvulla eli samoihin aikoihin kuin Maitland. Suomesta ekat OMT-fysioterapeutit on valmistuneet jo parikyt vuotta sitten eli on se pitempään ollut kuin -91 alkaen.

Suomesta ekat OMT-fysioterapeutit on valmistuneet jo parikyt vuotta sitten eli on se pitempään ollut kuin -91 alkaen.
Jep. Mut varsinainen Kaltenborn-Evjienth "konsepti" on perustettu vasta tuolloin, toki OMT-koulutusta on ollut kauemmin. OMT:n alkuvaiheista Suomessa en kauheasti tiedä, pelkkiä kuulopuheita..

Suositut

Back
Ylös Bottom