Futon?

Onko teillä käytössä ihan perus puuvilla-futonit, vai näitä hienompia/kalliimpia kookos-, luonnonkumi- yms. futoneita? Kertokaapas vähän kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään kokemuksia tosta Futon Bed Shopin, Budget -futonista? Onko se ihan hintansa väärtti, vai kannattaako säästää kalliimpaan malliin samantien? :eek:

Mulla on FTN:n omega 140*200 (303e) ja on ollut helvetin hyvä. Takaisin ei ole menemistä..

Ps. Tuohon kun yhdistää satiinilakanat, niin sitä ihan odottaa nukkumaanmenoa!

Onko kellään kokemuksia tosta Futon Bed Shopin, Budget -futonista? Onko se ihan hintansa väärtti, vai kannattaako säästää kalliimpaan malliin samantien? :eek:

Kalliimmasta patjasta en tiedä, mutta 6kk nukuttuani tolla budgetfutonilla olen erittäin tyytyväinen. Selkä on parempi kuin koskaan!
Uskallan väittää, että toi halpis riittää hyvin, mutta tuli sitä sänkypaketille silti hintaa ~800€

Onko teillä käytössä ihan perus puuvilla-futonit, vai näitä hienompia/kalliimpia kookos-, luonnonkumi- yms. futoneita? Kertokaapas vähän kokemuksia.

Mulla on FTN Futon Shopista ostettu 120*200 8krs täyspuuvillainen patja ja petari. Patja on kyllä hyvä nukkua, mutta vaatii vähän turhan paljon hoitoa, pitäisi melkeen joka aamu rullata patja päiväksi, jos haluaa sen olevan tasainen ja pehmeä. Käytännössä kun ei jaksa rullailla kun ehkä kerran kahdessa viikossa niin patja on keskeltä kuopalla ja kova. Reunoilla nukkuminen on taas vähän vaikeaa kun on vähän niinkun kukkulan päällä tasapainottelis:rolleyes: Jos nyt pitäisi päättää niin panostaisin kyllä vähän enemmän patjaan enkä ostaisi täyspuuvillaista.

Ja tuosta FTN:stä sen verran, että palvelu oli aivan surkeaa, lähes olematonta. Toimituskin viivästyi yli viikolla ja itse sai aina soitella liikkeeseen, että mikä maksaa. Oli vaan niin hyvin koulumatkan varrella, mutta ensi kerralla ajan vaikka Espooseen ihan vaan tuon palvelun surkeudenkin vuoksi.:curs:

millanen patja on sit helppo hoitoisin, että ei tarvitse rullata joka aamu säilyäkseen tasaisena? voisi itsekkin selkävaivaisena panostaa kunnon sänkyyn jossain vaiheessa...

millanen patja on sit helppo hoitoisin, että ei tarvitse rullata joka aamu säilyäkseen tasaisena? voisi itsekkin selkävaivaisena panostaa kunnon sänkyyn jossain vaiheessa...

Nuku välillä reunoilla tai poikittain eikä aina samassa montussa niin säilyy kuosissa ilman turhia tamppailuja.

Puuvilla-kookos-
-villa-luonnonkumi käytössä, suosittelen.

Karup.fi:stä viikossa kotiin 8.krs futon original 166€, kyllä tekee kutaa selälle.

Kaveri vihjaisi, että tämän päivän hesarissa on ilmeisesti vähemmän mairetteleva juttu futoneista. Mistä lienee kyse? (joo, voisin käydä lukemassakin sen hesarin yliopiston kirjastossa, mutta jos tästä syntyisi vähän keskusteluakin täällä)

Kaveri vihjaisi, että tämän päivän hesarissa on ilmeisesti vähemmän mairetteleva juttu futoneista. Mistä lienee kyse? (joo, voisin käydä lukemassakin sen hesarin yliopiston kirjastossa, mutta jos tästä syntyisi vähän keskusteluakin täällä)

Ööh, mikäs juttu oli?

Anna Paljakka HS 5.1.2007 Koti & Tyyli :

"Otetaanpa esimerkiksi futon, jonka moni Japanin-kävijä muistaa autuaimmista unistaan.

Ohut, vain noin viisisenttinen puuvillapatja levitetään lattialle, jota peittävät tatamit, riisioljesta kehyksiin tehdyt levyt. Japanin ahtaissa oloissa patja kääräistään päiväksi rullalle komeroon. Sitä ennen jokainen kunnon perheenemäntä kantaa patjan ulos tuulettumaan.

Futon voi hyvin vain tällaisessa käsittelyssä. Puuvillatäyte saa kyytiä ja ilmavuutta. Ulkoilma ja aurinko tekevät patjaan öisin kerääntyvälle kosteudelle hyvää.

Futoneilla nukkumista ei voi niin vain siirtää länsimaiseen elämäntapaan.

Puuvillaisia futon-patjoja on kuitenkin ommeltu ja myyty Suomessa kauan.

Futonin alle tarvitaan Suomessa kuitenkin vuode, koska tatamimatot eivät kestä kuivassa ilmastossa, vaan kuivuvat ja murenevat.

Vuoteen kehikkopohjalla perinteinen futon-patja tuntuu armottoman kovalta. Sen olisi oltava vähintään kymmenen senttiä paksu, jotta kehikko ei kalvaisi kuvetta.

Paksuimmalle 15 cm:n futonille kertyy painoa hyvinkin 30 kiloa, eikä sitä noin vain kääräistä aamuisin tuuletettavaksi. Ilman tuuletusta ja siirtelyä puuvillatäyte taas painuu ja kovettuu.

Suomessa on meneillään kiinnostava kokeilu kotimaisen "tatamin" kehittämiseksi, kertoo toimitusjohtaja Yrjö Perta Futon Bed Shop Oy:sta.

Suomen ilmaston kestävää tatamia yritetään punoa kotimaisesta järviruo'osta, "kaislasta".

Kokeilu on meneillään Koulutuskeskus Tavastiassa Hämeenlinnassa, ja tuloksia luvataan ensi kesän asuntomessuille. "

Paksuimmalle 15 cm:n futonille kertyy painoa hyvinkin 30 kiloa, eikä sitä noin vain kääräistä aamuisin tuuletettavaksi. Ilman tuuletusta ja siirtelyä puuvillatäyte taas painuu ja kovettuu.
Joo. Tuo on artikkeli puhuu ihan totta siitä, että aika raskaita nämä ovat, mutta kyllä niitä mies liikuttelee yksin ja pariskunta yhdessä ihan kevyesti.

Itse käärin oman futonini joka aamu rullalle joka pörhistää täytteen, ja sitten kerran viikossa pistän sen kuivumaan saunaan (kiukaan lämmetessä kun sauna ei ole vielä kostea).

Onpi perusmallinen 120cm leveä futoni ollut n. vuoden verran käytössä. Oma kokemus on se että ensinnäkin patja on erittäin hyvä nukkua, tukevuus on ihan omaa luokkaansa ja futonin jälkeen perusmallin joustinpatja tuntuu siltä kun kelluisi lasten ilmapatjalla eli mihinkään ei uskalla liikahtaa kun pelkää kellahtavansa sängystä :D Myös hmm, muut sängyssä harrastettavat puuhat ovat sujuneet hyvin, tosin jousipatja hieman antaa hieman pomppua liikkeissä jota futoni ei tee joten hommaan joutuu sanoisinko jopa että paneutumaan hieman enemmän. Tyttökaverikin tykkää futonista, myös nukkumisen kannalta :)

Itse en enää jousipatjaa ostaisi, mutta saattaisin laittaa sellaisen jossa on kookoskuitukerros jämäköittämässä rakennetta ja vähentämässä tuota painumista. Ainakin 120cm leveässä futonissani on pieni painuma keskellä, joka tosin osittain johtunee siitä että patja ei ole saanut rullausta tai roudausta osakseen.

Mulla on 140cm futon jossa on kookoskuitu keskellä. Tosi tyytyväinen olen ollut. Kerran viikossa käännän patjan ympäri niin ei ehdi tulla painaumaa siihen.

Missä se shoppi on Haagassa? Olis tarkoitus ostaa mahdollisesti futon, ja keskustan shoppi ei paljon ole kehuja saanut...

Noniin. Tällä hetkellä kun ei maallista omaisuutta ole lainkaan niin on aika alkaa kerätä. Sängystä on toki aloitettava ja itse olen kovin kiinnostunut Futonista mutta en kovin vakuuttunut. Vaimo ei ole edes kiinnostunut ja kummallakaan ei ole lainkaan kokemusta Futonista. Itse olen sellaisessa 5min koe-levyttänyt Habitare-messuilla. En muuten.

Pitäkääpäs nyt kova myyntipuhe tuon puolesta ja patjan valinnasta oikein. Pitäis myös saada tuo "allaoleva" :lol2: osapuoli kiinnostumaan aiheesta :whip:

Luen ensialkuun tämän ketjun, katsotaan sitten lisää. Ikuisesti on pehmeässä joustinsängyssä tullut nukuttua, ei tietoa muusta. Kannattaisko tommoseen hommata kunnon petari vai meneekö tällöin idea koko Futonista. Ikean paksua Tuvebo-petaria ajattelin....

Tässä yksi linkki tännekin:
http://www.futonia.de/

EDIT Lukaisin threadia ja vissiin tuollainen sekoitepatja olisi paras ja helppohoitoisin, joka esim. MHK:lla on:

ipic_73.jpg

Puuvillaa, kookosta, lateksia jne...

Ei kannata hommata mitään paksua petaria, se kyllä vie idean. Joku ohkaisempi riittää, jotainhan siinä on hyvä olla jos vaikka liikaa roiskuu - futonia kun on aika hankala pestä ;).

Itsellä ollut kookosfuton ~3 vuotta, ei pahaa sanottavaa. Alussa tuntui hieman kovalta, mutta nyt tällaiselle kurvikkaallekin (iso ero hartioiden/vyötärön ja perseen/vyötärön välillä) paljon mukavampi kuin jokin tavallinen pehmeä patja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom