Formula1 - Kausi 2008

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Voisin kanssa ajatella että Heikki ajaa joko Toyotalla tai Hondalla. McLaren voi olla ehken epätodennäköinen, mikäli Whitmarshin puheita uskoo.
 
McLarenilla on vaan se, että se on kerran 3:ssa vuodessa ihan kärkisijoilla, mutta sitten se laantuu taas ja ajaa sijoista 3-6. Varsinkin nytten, kun on sadan miljoonan sakot maksettuna ja todella nuori kuljettaja joka ei tiedä läheskään niin paljon asioista kun esim. Alonso. Mun mielestä oli huono veto Mclarenilta, purkaa Alonson sopimus, koska viime kaudella oli 2 kuljettajaa toinen ja kolmas ja jäi kokonaisen yhellä pisteellä Räikkösestä. Nyt kun sinne tulee toinen kuljettaja olkootkin Kovalainen, jolla on yhtä paljon/vähän kokemusta kun Hamiltonilla, niin niillä kestää taas 2-3 vuotta nousta kärkeen.
Aivan taatusti, Mäcci kärsii ens kaudella teknisistä ongelmista...

Siis mainittakoon, että tää on mun mielipide.

Edit. Tätä tukee siis tilastot aika hyvin... Räikkösen mäkki kaudet sijotukset mestaruus taistossa
-02. 6.
-03. 2.
-04. 7.
-05. 2
-06. 5.

No, ainakin joka toinen vuos menee päin Helsinkiä, mclarenilla.

Edit 2. Toki, onhan tuokin parempi, että joka toinen vuos kamppailee mestaruudesta, kun taas toyotalla tai hondalla tappelee samoista sijoista, kun rellulla tällä kaudella. Mäkillä on vaan selkee ykköskuski, joten kovalainen ei saa täyttä tukea. Kannattais melkein Hondalle tai Toyotalle mennä. Hondalla on Ross Brown ja rahaa on Hondalla maksaa, Toyotalla... no, ainakin rahaa on.
 
McLarenilla on vaan se, että se on kerran 3:ssa vuodessa ihan kärkisijoilla, mutta sitten se laantuu taas ja ajaa sijoista 3-6. Varsinkin nytten, kun on sadan miljoonan sakot maksettuna ja todella nuori kuljettaja joka ei tiedä läheskään niin paljon asioista kun esim. Alonso. Mun mielestä oli huono veto Mclarenilta, purkaa Alonson sopimus, koska viime kaudella oli 2 kuljettajaa toinen ja kolmas ja jäi kokonaisen yhellä pisteellä Räikkösestä. Nyt kun sinne tulee toinen kuljettaja olkootkin Kovalainen, jolla on yhtä paljon/vähän kokemusta kun Hamiltonilla, niin niillä kestää taas 2-3 vuotta nousta kärkeen.
Aivan taatusti, Mäcci kärsii ens kaudella teknisistä ongelmista...

Siis mainittakoon, että tää on mun mielipide.

Edit. Tätä tukee siis tilastot aika hyvin... Räikkösen mäkki kaudet sijotukset mestaruus taistossa
-02. 6.
-03. 2.
-04. 7.
-05. 2
-06. 5.

No, ainakin joka toinen vuos menee päin Helsinkiä, mclarenilla.

Edit 2. Toki, onhan tuokin parempi, että joka toinen vuos kamppailee mestaruudesta, kun taas toyotalla tai hondalla tappelee samoista sijoista, kun rellulla tällä kaudella. Mäkillä on vaan selkee ykköskuski, joten kovalainen ei saa täyttä tukea. Kannattais melkein Hondalle tai Toyotalle mennä. Hondalla on Ross Brown ja rahaa on Hondalla maksaa, Toyotalla... no, ainakin rahaa on.

Millä perustelet McLarenin tulevat tekniset viat? Ei se hyvän auton rakentaminen ole välttämättä niin hirveesti kiinni kuskeista. Eikä Alonsokaan voi teknisiä vikoja estää. Se on ihan muista jannuista kiinni. Hamilton on todennäköisesti melko hyvä auton kehittäjä ja uusi elektroniikkakin toimii McLarenilla luultavasti aika hyvin :D
 
Mulla on sellanen tunne vaan:D

No ei, en minä tiedä. Vaikuttaahan 100 milliä jo aika saakelisti + Kaks (??) kokematonta kuskia. Sitä paitsi, mäkkihän porskutteli Ferrarin tiedoilla tän kauden...;)
 
McLarenilla on vaan se, että se on kerran 3:ssa vuodessa ihan kärkisijoilla, mutta sitten se laantuu taas ja ajaa sijoista 3-6. Varsinkin nytten, kun on sadan miljoonan sakot maksettuna ja todella nuori kuljettaja joka ei tiedä läheskään niin paljon asioista kun esim. Alonso. Mun mielestä oli huono veto Mclarenilta, purkaa Alonson sopimus, koska viime kaudella oli 2 kuljettajaa toinen ja kolmas ja jäi kokonaisen yhellä pisteellä Räikkösestä. Nyt kun sinne tulee toinen kuljettaja olkootkin Kovalainen, jolla on yhtä paljon/vähän kokemusta kun Hamiltonilla, niin niillä kestää taas 2-3 vuotta nousta kärkeen.
Aivan taatusti, Mäcci kärsii ens kaudella teknisistä ongelmista...

Siis mainittakoon, että tää on mun mielipide.

Tätä tukee siis tilastot aika hyvin... Räikkösen mäkki kaudet sijotukset mestaruus taistossa
-02. 6.
-03. 2.
-04. 7.
-05. 2
-06. 5.

No, ainakin joka toinen vuos menee päin Helsinkiä, mclarenilla.

joojoo just niin. eli miten on, ajaako ne joka kolmas vuosi kärkisijoista kuten sanoit, vai joka toinen kuten sanoit? kuljettajilla on hyvin vähän jos ollenkaan mahdollista vaikuttaa auton teknisten osien kestävyyteen. vaihdelaatikkoa väärinkäyttämällä saattaa saada vahinkoa aikaan autolle, muuten ei. mclarenin tekniset ongelmat eivät tule johtumaan kuljettajista jos niitä ilmenee.

hamiltonin kokemuksen puute ei haittaa millään muulla tasolla kuin oman päänsä sisällä. ei hamilton mistään pikkusarjasta hypännyt suoraan formula ykkösiin kuten räikkönen vaan ihan GP2 autoista. otappa vaikka piruuttasi selvää niin huomaat ettei GP2 sarjassa ole käytössä elektronisia apuvälineitä eivätkä autot jää massiivisesti F1 autojen kierrosajoista. joten hamiltonilla on äärimmäisen tuoretta kokemusta mitä monilla ei ole. McLarenilta löytyy pedro de la rosa jolla on yllinkyllin kokemusta joka hoitaa ison osan uuden auton kehitystyöhön liittyvästä testauksesta.

ja mclarenilta ainoa oikea ratkaisu purkaa alonson sopimus. menettivät mestaruuden omien kuljettajiensa kamppailun seurauksena.

ja täytyy taas todeta ettei mclarenin kilpailutoiminnan budjetti kärsi läheskään tuon 100miljoonan verran, jos ollenkaan, vaan se fyrkka otetaan muilta osa-alueilta kuin kilpailutoiminnasta.
 
En muista onko asiasta jotain kerrottukkin, mutta toi 100 miljoonaa ei välttämättä vaikuta tallin kilpailu toimintaa juuri mitenkään. Ei nimittäin lähde suoraan F1 tiimin budjetista pois tuo summa.
 
Joka toinen vuos;)

No sitten ei kannata ostaa mersua pariin vuoteen...:rolleyes:

Ihan aluks muistaakseni sanoin, että mun mielipide on, että auto ei tule kestämään. Kuten tilasto tiedotkin sen kertoo;)
 
Täytyy kyllä sanoa, että jos jonkun merkin varaan roposia laittaisi ensi kauden tittelistä, niin Ferrari olisi kyllä se kalusto mihin ne pistäisin.

Ross Brawn voi tosin viedä jotain aivan ihmeellistä mennessään, tosin alkukauden takkuiluja lukuunottamatta se ei hirveästi näyttänyt Ferraria haitanneen viime vuonna. Mitä nyt kisataktiikoissa oli joitakin aivan ihmeelisiä asioita.

Mielenkiintoinen kausi tulossa ja täytyy toivoa, että Kovalainen saa hyvän sopimuksen ja ennenkaikkea kilpailukykyisen kaluston allensa, olis se sitten McLaren, Toyota tmv. isompi talli.
 
Ross Brawn voi tosin viedä jotain aivan ihmeellistä mennessään, tosin alkukauden takkuiluja lukuunottamatta se ei hirveästi näyttänyt Ferraria haitanneen viime vuonna. Mitä nyt kisataktiikoissa oli joitakin aivan ihmeelisiä asioita.

johtuu siitä että ferrarilla oltiin varauduttu monien avainhenkilöiden, brawnin, poistumiseen jo hyvissä ajoin ja siirtymälle oli annettu aikaa. autosportin haastattelussa muistaakseni kertoi että 04 päätti lähtevänsä ferrarilta.
 
Mitä se Kovalaisen poika on oikeen syönyt?

iltalehti sanoi:
Suomussalmelainen vakuuttaa MTV3:lle, että hänellä on kiikarissaan jopa kaksi Renault'ta parempaa sopimusta.

Olis kiva tietää, että mikä se toinen Rellua parempi vaihtoehto on. Aika optimisti saa olla, jos jonku Toyotan laskee Rellua paremmaksi vaihtoehdoksi.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mitä se Kovalaisen poika on oikeen syönyt?



Olis kiva tietää, että mikä se toinen Rellua parempi vaihtoehto on. Aika optimisti saa olla, jos jonku Toyotan laskee Rellua paremmaksi vaihtoehdoksi.

Dtm:rock: No ei, minkähän takia kovalainen ei kerro mitään noista vaihtoehdoista?
 
Mitä se Kovalaisen poika on oikeen syönyt?



Olis kiva tietää, että mikä se toinen Rellua parempi vaihtoehto on. Aika optimisti saa olla, jos jonku Toyotan laskee Rellua paremmaksi vaihtoehdoksi.

mahdollisia selityksiä:
a) on pettynyt ja vihainen renaultiin ja soveltaa nyt "no en olis halunnutkaan, paska paikka" -asennetta, inhimillistä.

b) tietää jotakin sellaista mistä meillä ei ole harmainta aavistusta ja liittyy olennaisesti tiettyjen tallien tulevaan suorituskykyyn.

c) parempi sopimus ei välttämättä ole suoraan verrannollinen auton voittomahdollisuuksiin. taattu tasavertainen asema toyotalla saattaa olla parempi asema kuin taattu kakkoskuskin paikka rellulla.

d) sopimusten synnystä on sen verran epävarmuutta että nuoleskellaan ihan julkisesti.
 
En muista onko asiasta jotain kerrottukkin, mutta toi 100 miljoonaa ei välttämättä vaikuta tallin kilpailu toimintaa juuri mitenkään. Ei nimittäin lähde suoraan F1 tiimin budjetista pois tuo summa.
Se oli lopulta ~46M$. Saivat käytännössä vähentää päätöksen jälkeen saamiensa tallipisteiden bonukset alkuperäisestä summasta. Onhan se tietysti silti reilusti vähemmän kuin olisivat saaneet rahaa tallipisteistä.

Tietääkö kukaan muuten paljonko se bonusraha on? 100.000$/piste?
 
Heikki Kullalla on monestikkin ollut sitä oikeaa hajua asioista. Teksti lainattu Turunsanomien webbisivuilta

Julkaistu 7.12.2007 22:09:33
Alonso sysää Kovalaisen Toyotalle

Turun Sanomat, Jerez

HEIKKI KULTA

Fernando Alonson paluu Renaultille on enää lopullista sinettiä vaille valmis F1-uutinen.

FIA:n maailmanneuvosto totesi torstaina, että McLarenin teknistä tietoutta oli vuotanut Renaultille, mutta kun ranskalaistalli ei osannut hyödyntää sitä, rangaistusta ei langetettu.

Näin Alonso voi turvallisin mielin valita omasta mielestään parhaan vaihtoehdon eli paluun talliin, jossa voitti mestaruudet 2005 ja 2006.

Samalla varmistuu, että Heikki Kovalainen joutuu tekemään tilaa espanjalaiselle. Alonson apupojaksi tulee Nelson Piquet junior.

- Uutisia ei vielä ole. Tarkkailemme tilannetta visusti. Jos Renault ei sitoudu jatkamaan kanssani, haemme toisen vaihtoehdon. Meillä onkin hyvin kiehtova tarjous muualta, Kovalainen selvitti Autosport-lehden verkkosivuilla.

McLaren rakentaa tallia Lewis Hamiltonin ympärille, kun Nico Rosberg jää vielä vuodeksi Williamsille.

Näin hyvin ilmeisesti McLaren nostaa jo kolmannen kerran testikuljettaja Pedro de la Rosan kilpatehtäviin.

Kauden lopussa McLarenin Kovalaiseen osoittama kiinnostus on tiettävästi laimentunut.

Tuo Kovalaisen mainitsema kiehtova vaihtoehto onkin Toyota, jonka tiedettiin avoimesti houkutelleen Alonsoa Jarno Trullin paikalle.

Ei olekaan yllätys että Toyota nyt on valmis vaihtamaan Trullin Kovalaiseen. Toyotalla Kovalaiselle olisi tarjolla myös pitkä sopimus.

Mukaansa Renaultilta Toyotalle Kovalainen saa italialaisen kuntovalmentajansa Gabriele Polcarin.

Räikköselle huono uutinen

Perjantaina mestaruuspokaalinsa Monacossa vastaanottavan Kimi Räikkösen kannalta kaikkein edullisin tilanne olisi, mitä kovemman tallikaverin McLaren värväisi Hamiltonin rinnalle.

Alonso ajoi Hamiltonilta viime kaudella riittävästi pisteitä pois, kuten brittikin teki espanjalaiselle. Tämä oli ratkaiseva apu siihen, että Räikkönen pystyi kirimään kummankin ohitse.

Ensi kaudella Räikkönen joutuu taas taistelemaan omista pisteistään tallikaverinsa Felipe Massan kanssa. Jos Hamilton samaan aikaan selviytyy joka kerta de la Rosan edelle, MM-taisto sujuu hänen kannaltaan ykköskuskin asemassa.

Julkaistu 7.12.2007 22:09:33
 
Ensi kaudella Räikkönen joutuu taas taistelemaan omista pisteistään tallikaverinsa Felipe Massan kanssa. Jos Hamilton samaan aikaan selviytyy joka kerta de la Rosan edelle, MM-taisto sujuu hänen kannaltaan ykköskuskin asemassa.
Jokohan kohta taas unohdetan se "näennäinen" ykköskuski kielto? Kaikki tietää että ensikauden McLareneista Hamilton tulee, keskeytyksiä lukuunottamatta, aina ekana maaliin. Näin tietysti muissakin talleissa, lievemmin tosin, ehkä? Esim. Williams?

Silti tallimääräykset on olevinaan kiellettyjä.
 
Jokohan kohta taas unohdetan se "näennäinen" ykköskuski kielto? Kaikki tietää että ensikauden McLareneista Hamilton tulee, keskeytyksiä lukuunottamatta, aina ekana maaliin. Näin tietysti muissakin talleissa, lievemmin tosin, ehkä? Esim. Williams?

Silti tallimääräykset on olevinaan kiellettyjä.

Tuskin tallimääräyksiä käytetään alkukaudesta. Ei ole taidettu ennenkään käyttää.

Tietysti joku Pedro on varmaan niin käsi, että sopimuksessakin vois teoriassa lukea, että voitto annetaan aina Hamiltonilla ;). Ei onnistus esim. Heikin kanssa ja siinäpä ehkä syy tähän kuski valintaa. Ei niin, että Pedro ajamalla Hamiltonia voittas muutenkaan.
 
Tuskin tallimääräyksiä käytetään alkukaudesta. Ei ole taidettu ennenkään käyttää.
Ei ainakaan ennen kun Kengäntekijä meni Ferrarille. Eikös sillä huhuiltu olevan ihan sopimiksessa asti ritari - aseenkantaja pykälä.
Kyllähän Toddi nykyään selvittää että Rubenila olis ollu mahdollisuus...

Ja eikös viimekauden Melbournesta vai oliko se 2. kisassa puhuttu että Alonso pääsettiin Hamiltonin edelle? - Mikä tuntuu kylläkin nyt kovin hauskalta :)

Toisaalta niin kauan kun, se että toinen kuski haluaa auttaa kaveriaan, käy selityksestä on toi sääntö yhtä tyhjän kanssa.

Mielestäni Heikin kannattaisi lähteä McLarenille. Missä muualla se voi ajaa edes 2. sijasta tosissaan kuin siellä tai Ferrarilla. Siis jos otettais.

Toisaalta, äkkiähän joku uusi talli nousee huipulle?

Miten moottorin kehittämisen jäädytys sääntö lopulta menee? Eli jos sulla on oli 100hv vähemmän kuin kilpailijalla niin tulee olemaan jatkossakin?
Mitäs jos tulee uusi moottorin valmistaja mukaan "jäädytys" jakson aikana. Niillähän voi olla vaikka minkälaisia koneita?
 
Toisaalta niin kauan kun, se että toinen kuski haluaa auttaa kaveriaan, käy selityksestä on toi sääntö yhtä tyhjän kanssa.

Mielestäni Heikin kannattaisi lähteä McLarenille. Missä muualla se voi ajaa edes 2. sijasta tosissaan kuin siellä tai Ferrarilla. Siis jos otettais.


Miten moottorin kehittämisen jäädytys sääntö lopulta menee? Eli jos sulla on oli 100hv vähemmän kuin kilpailijalla niin tulee olemaan jatkossakin?
Mitäs jos tulee uusi moottorin valmistaja mukaan "jäädytys" jakson aikana. Niillähän voi olla vaikka minkälaisia koneita?

Mua ei ainakaan haittaa perjaatetasolla, että noita tallimääräyksiä käytetään.

Tosiaan täytyy rukoilla, että Hessu pääsis McLarenille.

Olen itsekkin miettinyt tota moottorisääntöä ja ihmetellyt, että miten toi homma tarkemmin toimii. Olis kiva nähdä, jos jossain on mustaa valkoisella asiasta.
 
Olen itsekkin miettinyt tota moottorisääntöä ja ihmetellyt, että miten toi homma tarkemmin toimii. Olis kiva nähdä, jos jossain on mustaa valkoisella asiasta.

mä olen ymmärtänyt asian niin että ennen tätä moottorijäädytystä moottoreiden tekniset säännöt olivat suht vapaat. tyyliin että max 3litraa, ei turboa, max 4venttiiliä per sylinteri tjsp ja noiden rajoissa olisi saanut vapaasti tehdä moottorille mitä lystää. eli yksittäisten tallien moottoreita ei kirjaimellisesti olla löyty jäihin vaan että F1-moottoreille yleisesti on nykyään asetettu niin tiukat rajat että kehitysvara on äärimmäisen minimaalinen ja siihen suuntaan tungettu raha ei juurikaan tuo vastinetta.

2006, jolloin moottorit jäädytettiin, tekniset säännöt, moottorit kohdassa 5:
http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf

näitähän on sittemmin kiristetty entisestään. jos taas uusi valmistaja tulee messiin niin siinähän sitten rakentaa itselleen moottorin kun FIA on antanut suhteellisen tarkat rakennusohjeet.
 
Toisaalta, äkkiähän joku uusi talli nousee huipulle?
Se on harvinaista, todella harvinaista. EIhän toyotakaan ole päässyt huipulle, vaikka tallilla on budjetti vailla vertaa.

Toivottavasti Kovalainen pääsisi Mclarenille, ja näyttäisi siellä ajotaitonsa. Sieltä on kuitenkin hyvä ponnistaa muualle, jos alkaa tallista muodustumaan liikaa Hamiltonin valtakunta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom