Autosportin tilausosiolla oli mielenkiintoista juttua Mersun moottorista. Ovat tänä vuonna saavuttamassa 50% hyötysuhteen, mikä on aika huima harppaus lukuihin, missä polttomoottorit ovat olleet koko lailla keksimisestään asti. Ennustelevat MGU-H tekniikkaa siviiliautoihin muutaman vuoden sisällä.
En ollut oikein syvällisesti perehtynyt siihen, miten paljon sitä voi voittaa yhdistämällä turboahtimeen generaattorin ja sähkömoottorin autossa, joka on varustettu hybridisysteemillä (jarruenergian talteenotto ja mahdollisuus tuottaa akuista liike-energiaa kampiakselille). Ahtimesta voi tehdä vaikka ämpärin kokoisen, sillä viiveen voi ehkäistä käyttämällä sähköenergiaa turbon pyörittämiseen, sekä täydentämällä polttomoottorin vääntöaukkoja kampiakselia pyörittävällä sähkömoottorilla. Kun ahtopainetta ei tarvita, voidaan turbolla ladata akkua. Yllättävää kyllä hybriditeknologian markkinoille tuonut Toyota on tästä kehityksestä jäljessä - Priuksessa on vaparikone ja niin niillä oli WEC-sarjassakin vielä viime vuonna.
Mersu onkin kasvattanut jo kolmatta vuotta putkeen ahtimen kokoa. Ihmettelevät kovasti Hondan ratkaisua laittaa ahdin V-koneen sylinterilohkojen väliin, koska sinne ei kovin iso yksikkö mahdu.