Formula 1 - 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Jake
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

J.Jake

Erikoismies
VIP
Liittynyt
15.7.2002
Viestejä
4 895
Kaupunki
Helsinki
No niin - uusilla kujeilla.

Myös uusitulla moottoreilla. Moottorien kehityskielto kumottu!
Kaatu johonkin sääntötekniseen seikkaan jossa ei ollu määrätty ns. " aika loppu! " hetkeä tälle kaudelle.
Viimekaudella se oli käsittääkseni ekan kisan lähtö. Sen jälkeen ei saanu toimia kuin luotettavuuden sekä
bensan ja rahan säästön parissa.

Hondalla tuo kuitenkin on määrätty tämän kauden ekaan lähtöön koska ovat ekaa kautta taas mukana.

IMO: eikö kannattaisi tehdä mahdollisimman tehokas kone jos kerran luotettavuutta ja kulutusta koskevia asioita saa kuitenkin kehittää kauden aikana?

Mersun koneessa 50bhp enemmän kuin viimekaudella! Bottaksella Mersun kone. Hyvä! Toisaalta Williamsilla ei välttämättä ole fyrkkaa pysyä kehityksessä mukana.

Joku voi kaivella linkkejä jos haluaa, itse referoin jutut niinkuin ne oikoluetusta muistan :)
 
Mielenkiinnolla odotan kautta. Olihan viime vuonnakin autoissa jo vähän ajamisen makua, kun oli rutosti vääntöä. Hondamiehenä honda tottakai. Paitsi Alonso on aika sietämätön kaveri. Kimi - Sebu ehkä kiinnostavin pari. Valtteri tottakai. Ja 17v Verstappeni! Myös Redbullin Kvyat ja Ricciardo.

IMO: eikö kannattaisi tehdä mahdollisimman tehokas kone jos kerran luotettavuutta ja kulutusta koskevia asioita saa kuitenkin kehittää kauden aikana?

Ei liity tähän kauteen, mutta tästä on Bernie ja Lauda huhuillu: Formuloihin kaavaillaan hurjia muutoksia: uusi look ja kaameat hevosvoimat!

Tavoitteena on yli 1 000 hevosvoimaa tuottavat moottorit. Mercedes-nestori Niki Lauda puhuu jopa 1 200 hevosvoiman myllyistä.

- Meidän on keksittävä tulevaisuuden kilpa-auto eikä kaivella menneitä. Formula ykkösten on tarjottava aggressiivisimmat ajopelit, F1-legenda alleviivaa saksalaislehdelle.

- Autoista pitää tulla nopeampia ja vaikeampia ajaa, Lauda jatkaa.

Autot tulevat kokemaan suuren muutoksen myös ulkoisesti. Räyhäkkäämmän muotoilun ja leveämpien renkaiden avulla formuloista halutaan tehdä monta pykälää näyttävämpiä kuin nykypäivän kliiniset insinööriluomukset.

"Helppo" tehtävä

F1-pamppu Bernie Ecclestonen ohjenuora suunnittelutyössä on ollut yksinkertainen: hän haluaa moottoreista voimakkaampia, kovaäänisempiä ja halvempia.

Käsistä jälleen karanneita moottorikustannuksia halutaan suitsia vakioimalla tiettyjä komponentteja. Lisätehoja etsiessä yksi aseista voi olla toisen turbon lisääminen V6-myllyihin. Uudistukset haluttaisiin toteuttaa nykyisten voimanlähteiden pohjalle.
 
Kohta mennään taas, autojulkistuksia vahvistettu neljä kappaletta:

- Force India 21.1.
- Williams 22.1.
- McLaren 29.1.
- Ferrari 30.1.

Sitten testejä:

- 1.2.-4.2. Jerez
- 19.2.-22.2. Barcelona
- 26.2.-1.3. Barcelona

Itse odotan eniten ehkä Ferrarin, Williamsin ja McLarenin autoja, toivon, että kaikki tiimit menneet eteenpäin talven aikana. Mersukin kai saa uuden värityksen, mutta eipä pahemmin kiinnosta.
 
Keulat ainakin muuttuu joten vähän siedettävämmän näköisiä autoja luvassa ensi kaudella. Ferrarilla on ollut ovi auki vähän molempiin suuntiin, paljon on lähtenyt ja paljon on tullut uutta verta tallin sisälle.
Mclaren tulee olemaan mielenkiintoinen talli tällä kaudella uuden moottoritoimittajan ansiosta. Caterham ja Marussia on (vissiin?) päätyneet konkurssiin ja täten niitä ei tällä kaudella nähdä.
 
Mersun ja Mclaren/Hondan pelit esitelty. Huomenna ferkku. Toivottavasti Allison olisi keksiny jotain spesiaalia ja moottoripuoli lisää tehoa. Sunnuntaina alkaa testit! :dance:

Meinaatteko ottaa katsomo paketin vai kärsittekö tökkivästä web player lähetyksestä? Tuommoinen tieto ulkona:

F1-kausituote

Katsomon F1-kausituotteen ennakkomyynti alkaa tiistaina 3. maaliskuuta ja jatkuu kauden avausviikonloppuun saakka. Ennakkomyynnissä F1-kausituotteen hinta on normaalihintaa alempi seuraavasti:

Ennakkomyyntihinta: 99,95 euroa
Ennakkomyyntiaika: ti 3.3. – su 15.3.2015

Normaalihinta: 119,95 euroa
Normaalihinta astuu voimaan ma 16.3.2015

Tilaamalla F1-kausituotteen näet MTV Katsomon maksullisesta urheilusisällöstä ainoastaan F1-lähetykset.
 
Varmaankin nappaan tuon katsomon, vaikka hinta on - taas vittu kerran - noussu kympillä. Mutta halvemmaks tulee mitä Maxit yms. enkä kuitenkaa kato mitään muuta, jos Maxin ostais. Itse kyll' tykkään ihan Katsomon laadusta, vaikka fps nosto tekis terää.

Välihuomiona McLarenin uutukainen näyttää tähän mennessä parhaalta.
 
Näinkö se menee :D
Kyllähän se viime vuonna testeissä jo nähtiin, toinen auto ajoi jatkuvasti ja mitään ongelmaa ei ollut (tosin ei ollut nopeakaan) ja toinen auto kokoajan tallissa säädettävänä...
– Jos autossa on ollut samat ongelmat kolme-neljä vuotta putkeen, se tarkoittaa että kehitys ei ole mennyt oikeaan suuntaan, ja se on kuljettajan vika. Alonso on loistava kisakuski, mutta ei hyvä testikuski. Joka vuosi kun hänelle annettiin uusi auto, hän sanoi kaiken olleen täydellistä. Sitten parin kuukauden jälkeen hän alkaa valittaa autosta, Forghieri tylyttää. Ferrarin ex-tekniikkapomo väittää: Auton ongelmat Alonson syytä - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi


Mielenkiinnolla odotan tulevaa kautta. Toivottavasti Williams jatkaa samalla linjalla, jos vaikka olisi pari kymmenystä lähempänä mersua, niin tsägällä voisi jopa voitosta haastaa. Ferrarilla varmaan on pakka vielä ihan sekasin, ja mäkkärillä se vasta sekasin alkaa olemaan kun kulmakarva tulee kehittämään. Ajaako kaikki tallit kisat vai nähdäänkö konkursseja kesken kauden? Eikö siellä aika monella ole rahoitusvaikeuksia
 
AUTOSPORT Live - the authority on live Formula One, F1, motorsport, minute-by-minute text commentary

Vettel on ihan vauhdikkaasti rataa kiertänyt tänäänkin (eilen oli nopein aika). Toivottavasti tämä enteilisi hyvää myös kimin testeille, eikä tarttisi ihmetellä kun kimi pääsee ajamaan vain muutaman kierroksen ja sitten talliin säädettäväksi loppupäiväksi. Tai no tärkeämpi tietysti olisi että sitten ekassa kisassa toimisi auto kanssa ja mahdollisimman nopeasti :). Rosbergi ei tainnut ihan nappi pohjassa ajaa, mutta sitäkin pidempään (157 kierrosta). Alonso taas ei varmaan päivästä pitänyt. Jännä seurata näitä talvitestejäkin, vaikka eivät merkkaa juurikaan mitään muuta kuin että kuinka vaiheessa auto on (tosin samoja ongelmia kuin viime vuonna tuskin on kenelläkään muulla kuin hondalla)
 
ensimmäisten testien perusteela voisi sanoa että ferrari on löytänyt koneestaan lisää hevosvoimia. Jospa olisivat vähän lähempänä mersua kuin viime kaudella
 
jep, tämän päivän tuloksia kuin katsoo, niin taisi vetää koko harjoitusten pohja-ajan sekä rullas 106 kierrosta tänään. Huomattavasti paremmista lähtökohdista kohti tulevaa kautta kuin viime vuonna. Pystyykö vastaamaan mersun vauhtiin? Tuskin, mutta jos on heti mersujen perässä, niin on mahdollisuuksia siihen mihin ricciardokin viime vuonna, eli pari voittoa viedä kun edellä kulkevat säätää omiaan.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo testien nopein aika on Räikkösen nimissä. Toivon mukaan erot ei ole niin suuret kuin viime vuonna mutta eihän sitä tiiä mikä on mersun todellinen potentiaali. Se selviää varmaan vasta australian aika-ajoissa.
 
Räikkönen oli viime vuonna ainakin ekan testipäivän nopein myös. Jerezin testisession nopein aika ajettiin McLarenilla. Rellulla on ollut taas motissa jotain häikkää, joten Red Bull ei oo päässyt vauhtiin, ja Williams & Mersu ovat ajelleet isolla bensamäärällä pitkiä vetoja, eikä ilmeisesti ottaneet koneista läheskään täysiä tehoja. Honda oli vielä ihan hukassa, mutta niin oli Red Bull viime vuonna, ja silti autolla voitettiin 3 kisaa.

Mitä kattelin Youtube videoita testistä, niin Ferrari näytti kyllä 1. testien autoksi käyttäytymiseltään yllättävän valmiilta. Viime vuonna vehje näytti varsinkin Kimin käteen testeissä ihan mahdottomalta ajaa: lukitsi jarruja miten sattuu, aliohjasi mutkaan sisään ja perä lähti irti heti kun Kimi avasi vähän kaasua. Kimi myös kehui uutta autoa käteen paremmaksi kuin sitä, millä viime kausi lopetettiin, mikä olisi kyllä aika tavatonta.
 
Lisää hyviä uutisia Ferrarin uudesta moottorista:
Sauber was genuinely surprised by how much better this year's Ferrari engine is compared to last year's, which was so slow and so heavy that the Swiss team failed to score a point for the first time since it first entered F1 in 1993, while the Scuderia failed to win a race for the first time since that same season.
 
Testit on testejä, mutta Räikkösellä kulkee: Räikköselle hurja kärkiaika

Ei se ainakaan huonoa lupaa, jos Ferrari on nopein auto testissä kuin testissä. Couldhard muuten spekuloi jos Räikkönen pieksee Vettelin, niin nelinkertaisen mestarin ura alkaa olla ohi. Ekaks rökäletappio nuorelle kollille omalla autolla. Räikkösen tappioo Alonsolle voi sentään selittää epäsopivalla autolla. Noh, kisat kertoo tason. Kyllä on jännä kausi tulossa.
 
Aikoja ei testeissä kannata hirveästi tuijottaa muihin testaaviin tiimeihin verrattuna. Sen sijaan hyvä merkki on se, miten lujaa auto kulki verrattuna Ferrarin omaan aika-ajo vauhtiin Barcelonan kisassa 2014. Viileissä talvitesteissä autot kulkevat perinteisesti paljon lujempaa Barcelonassa kuin kuumassa kevätkelissä (koneesta enemmän tehoa ja tiheämmästä ilmasta enemmän downforcea). Silti, 2 sekuntia nopeampi kierrosaika kuin viime toukokuun aika-ajossa on hyvä asia. Renkaat oli molemmissa kierroksissa samat.
 
Aikoja ei testeissä kannata hirveästi tuijottaa muihin testaaviin tiimeihin verrattuna. Sen sijaan hyvä merkki on se, miten lujaa auto kulki verrattuna Ferrarin omaan aika-ajo vauhtiin Barcelonan kisassa 2014. Viileissä talvitesteissä autot kulkevat perinteisesti paljon lujempaa Barcelonassa kuin kuumassa kevätkelissä (koneesta enemmän tehoa ja tiheämmästä ilmasta enemmän downforcea). Silti, 2 sekuntia nopeampi kierrosaika kuin viime toukokuun aika-ajossa on hyvä asia. Renkaat oli molemmissa kierroksissa samat.

Nyt on pakko kyllä kysyä tarkennusta. Eikös siipien kulma ole aina kompromissi downforcen ja ilmanvastuksen välillä. Eli paksumpi ilma antaa enemmän downforcea, mutta myös enemmän ilmanvastusta joten siipien kulmaa lasketaan, ohuessa ilmassa taas päinvastoin?

Ja Coutlhardilla tuntuu kyllä olevan lausuntoja joka asiaan. Tuskin 4-kertasen maailmanmestarin ura nyt ihan noin vaan tyssää.
 
Barcelonassa suurin osa mutkista on nopeita, eivätkä suorat ole kovin pitkiä. Pääsuoralle kaiken lisäksi tullaan jo kohtuullista kyytiä nopean mutkan läpi. Näinollen kyseessä on ns. high downforce rata, eli mitä enemmän autoa saa painettua kohti asfalttia, sitä nopeampi kierrosaikakin on. Jossain Monzassa kierroaikaa rajoittaa vakiolla koneteholla lähinnä ilmanvastus, mutta Barcelonassa sitä siis rajoittaa downforcen määrä.

Tuota mainitsemaasi kompromissia helpottaa myös auton aerodynaaminen hyötysuhde, eli kuinka tehokkaasti auto muuntaa lisääntyneen ilmanvastuksen downforceksi. Nykyaikaiset F1 autot ovat aika aerodynaamisesti tehokkaita, koska iso osa downforcesta tuotetaan diffuuserilla, joka ei lisää auton poikkipinta-alaa.

EDIT: sen verran vertailukohtaa vielä, että Force India meni sekunnin nopeampaa tänään per kierros, kuin nopeimmillaan 2014 kisan aika-ajossa. Tietysti autokin heillä varmasti nopeutui toukokuusta vuoden loppuun, eli kaikkea tuosta ei voi laittaa hyvän kelin kelin piikkiin.
 
Pääasia on että kimi tykkää ajaa autolla ja saa kierroksia kunnolla kasaan, eikä mene testipäiävät hukkaan kun varikolla säädetään autoa jatkuvasti. Vauhtia on, niin on varmasti muillakin. Mutta kimin tuntien, jos auto on hyvä, niin siitä saadaan vielä tosipaikan tullen rutistettua aikaa pienemmäksi. Pienet säädöt on helppoa ammattilaisille säätää, rakenteelliset ongelmat on pahempia, ja mitä ilmeisemmin nyt näyttää siltä että ei ole niin pahasti vinossa kuin viime vuoden auto kimille. Jos ei mersua voita, niin ainakin pystyy haastamaan, se on jo parempi kuin mitä viimekaudella oli mahdollista.
 
Roseberg tykitti kyllä melkosen kierroksen mediumeilla siihen loppuun. Williamsinkaan yhden kierroksen vauhdista ei ole mitään hajua. Luulen Ferkkujen olevan siinä sijoilla 4-7, kun Australiaan mennään.
 
Roseberg tykitti kyllä melkosen kierroksen mediumeilla siihen loppuun. Williamsinkaan yhden kierroksen vauhdista ei ole mitään hajua. Luulen Ferkkujen olevan siinä sijoilla 4-7, kun Australiaan mennään.

Voi hyvinkin olla, vaikka toivonkin et sijat 3-5 olis sellasia perus tuloksia kauden edetessä. Uskon kuitenkin että Ferrari parantaa kokonaisuudessa ja saa aikaseks tasasemmin tulosta molempien kuskien osalta, eikä niin ku viime vuonna et toinen vaan pärjää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom