Formula 1 - 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Berof
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos ton tuplapiste systeemin haluais oikeasti järkeväksi pitäisi niitä kisoja olla useampi. Vaikkapa 4 kpl kaudessa ja sellaisilla radoilla missä pystyy ohittamaan. Ite oon ajanu kisassa (karting) missä tietyistä lähdöistä sai tuplapisteet. Siinä peli on vaan aika raakaa, jos tulee keskeytys tms. Voisivat ottaa formuloissa mallia amerikan nascar sarjasta. Muutaman kisan oon kattonua ja ihan viihdyttävää katsotaavaa. Vai muistaako joku viimevuosilta formuloista samanlaista kilvanajoa ruutulipulle kuin tässä pätkässä? :rock:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos niitä tuplapistekisoja olis neljä, niin eikö se tekis lopuista kisoista melko merkityksettömiä? Tai siis porukka rupeis muovaa autoa sellaseks että pärjää vaan niissä 4 tärkeimmässä kisassa...
 
Vai muistaako joku viimevuosilta formuloista samanlaista kilvanajoa ruutulipulle kuin tässä pätkässä?

En mä ainakaan haluais nähdä formuloissa yhtään enempää sitä että kaveri työnnetään seinään tai tönitään perään. Kohdassa 3:30 näkyy sinertävää savua (rengas?), joten tuskimpa nascarissa vakiona on tuollaista kilvanajoa. Heti tulee mieleen viimeisten kierrosten vääntö kimi + vettel, kisaa en muista. se missä vettel ruinasi kimin työntäneen hänet ulos radalta. Siinä oli sitä kunnon kilvanajoa eikä mitään puskuripusuja.
 
Sit Jos Vettel vie seuraavalla kaudella, niin 2015 sääntöihin rosvosektori! Eli jos joku saa yli 10pisteen kaulan hän joutuu pyörittämään laitetta joka vähentää pisteistä 8-20 tällä saadaan kilvanajo entistä jännittävämmäksi. Eipä tarvii enää seurata tätäkään lajia, ihan sama vittu eiköhän aleta tekee muihinkin lajeihin samanlaisia sääntöjä, esim lätkässä vika maali onkin 2 maalin arvoinen ymytmym
 
Minkä ihmeen takia noita pistemuutoksia pitää nyt tehdä? Autot muuttuu täysin ens kaudelle, niin eikö nyt ois voitu kattoa edes ensi kausi miten tilanne kehittyy?


Ja jos Vettel voittaa vieläkin 200 pisteellä niin sit vaan hyväksytään että se on perkeleen hyvä kuski.
 
Tuo jääkiekko vertaus oli hyvä. Vastaa melkein samaa asiaa. Kiva ois tietää mitä kuskit tästä ajattelee. Twitterissä moni ei taida kirjoittaa.
 
Omasta mielestä useampi tuplapistekisa olis parempi (siis jos siihen systeemiin mennään), koska eihän siinä ole mitään järkeä, jos vain viimeisestä kisasta saat tupla pojot. Entä jos keskeytät, spinnaat tms. niin soronoo mestaruustaistelu tai mistä nyt taisteleekaan. Useammassa tuplapojokisassa pystyisi paikkaamaan aikaisempia virheitä tai sitten menettämään paljon pisteitä, jos ahnehtii liikaa. Toki näistä kisoista tulisi tärkeämpiä kuin muista, mutta jos kisoja on noin 20 ja tuplapojokisoja vaikka se 4 niin tarvii niissä muissakin ajaa kilpaa. Tuplapojokisoissa on sitten valittava lähteekö hakemaan riskillä maksimi pisteitä vai koittaako perusvarmaa suoritusta ja kerää sen määrän pisteitä mihin pystyy. Toki nykyinen systeemi toimii hyvin ja en näe järkeä muutokselle etenkään tuolle, että tuplapojot saa vain viimeisestä kisasta.

Mitä tuohon nascariin tulee niin kuuluu lajin luonteeseen, että osumaa vähän tulee ja ainakin oman käsityksen mukaan siellä ei pienistä pusuista tms nipoteta turhaan. Tietty koppiautot sallii vähän enemmän osumaa toisin kuin formulat, mitkä on heti paskana kun tulee pienikin osuma. Nuo tiukat kisathan muodostuvat siitä, että kaikilla on lähes identtiset autot = voittaja on se jolla on kylmin pää, ranteet toimii ja auton säädöt on kohdallaan. Formuloissa voittaja on se kenellä on parhaat insinöörit ja eniten pätäkkää pussissa. Toki kuskillakin on merkitystä, mutta väitän, että vettel ei olisi voittanut viimeisiä kisoja jos kaikilla olisi samanlaiset autot.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mielestäni vähän typerää, että nopeuskilpailun sijasta formulat muuttunut täysin selviytymyskisaksi. Vielä kun polttoainetta rajoitetaan niin sitäkin pitää alkaa renkaiden ohella säästämään. Taloudellisen ajon kilpailuja on jo henkilöauto puolella olemassa.

Toinen on moottorit joita piennenetään kokoajan ympäristöä säästääkseen. Tekopyhää sanon minä. Naurettavaa yrittää laittaa kilpa-autoilua ja ympäristöystävällisyyttä samaan pakettiin. Luontoihminen olen itsekkin ja siitä kyllä hyvinkin paljon välitän, mutta pidetään kilpa-autoilu kilpa-autoiluna.
 
Noh, kestävyyskisa F1 on ollut aina. Siksi ne kisat ei ole 20 min vaan lähes kaksi tuntia.

Takavuosina oli hyvin tavallista, että auto kuin auto hajoaa matkan varrelle, komeat moottoririkot savupilvineen olivat joka kisan suola. Nykyään monessa kisassa ei ole lainkaan tekniikan hajoamisesta johtuvia keskeytyksiä. Se johtuu lajin kustannussäästötrendistä, jossa tekniikan kehittäminen on merkittävästi säännöillä rajoitettua. Ei ole yllättävää, että lajin kestävyysluonnetta ja tantikointiluonnetta yritetään keinotekoisesti palauttaa.

Enemmän itseäni ärsyttää jatkuvat sääntömuutokset, jotka toisinaan jopa tekevät täysympyröitä muutaman vuoden sykleissä. Esim. turva-autosäännön muutokset ovat suorastaan koomisia, ja muutamassa vuodessa palattiin lähes takaisin alkupisteeseen.
 
Vais niin, että kestävyys=säästö? Kyllä se on just toisinpäin, eli nämä yhä kiristyvät vihreät arvot kasvattavat budjetteja. Moniko 90-luvun kulta-aikoina oli maksukuskeja?
 
Moniko 90-luvun kulta-aikoina oli maksukuskeja?

Yllättävän moni. F1 on aina ollut täynnä jengiä jotka tuo talliin rahaa. Nykyään se tapahtuu sponsorisopimusten yms kautta, ennenvanhaa kuljettaja/taustajoukot saattoivat ihan puhtaasti maksaa tallille omasta pussistaan siitä hyvästä että saivat ajaa. Maksukuskit eivät ole mitenkään uusi ilmiö, nykyään osa maksukuskeista on jopa ihan kohtuullisia kilvanajajia.

Aika kultaa muistot. Schumi ja Alonso ainakin toivat rahaa mukanaan uransa alkuvaiheilla, maksukuskeja siis. Vettel kolaroi enemmän kuin maldonado ja grosjean yhteensä. ;)
 
Noh, kestävyyskisa F1 on ollut aina. Siksi ne kisat ei ole 20 min vaan lähes kaksi tuntia.

Takavuosina oli hyvin tavallista, että auto kuin auto hajoaa matkan varrelle, komeat moottoririkot savupilvineen olivat joka kisan suola. Nykyään monessa kisassa ei ole lainkaan tekniikan hajoamisesta johtuvia keskeytyksiä. Se johtuu lajin kustannussäästötrendistä, jossa tekniikan kehittäminen on merkittävästi säännöillä rajoitettua. Ei ole yllättävää, että lajin kestävyysluonnetta ja tantikointiluonnetta yritetään keinotekoisesti palauttaa.

Enemmän itseäni ärsyttää jatkuvat sääntömuutokset, jotka toisinaan jopa tekevät täysympyröitä muutaman vuoden sykleissä. Esim. turva-autosäännön muutokset ovat suorastaan koomisia, ja muutamassa vuodessa palattiin lähes takaisin alkupisteeseen.

Totta. Ennen piti säästää moottoria paikan tullen, koska ei ollut kierroslukuja rajoitettu. Ennen kuitenkin otettiin 3,0l V10 moottoreista irti yli 20 000 kierrosta. Nykyään 2,4l V8 moottorit rajoitettu 18 000 kierrokseen. Enskaudella 1,6l V6 moottorit. Kierrosluku rajoituksia en tiedä. Mikä ihmeellisintä, kun 2,4-litraiset V8 moottorit tulivat, testeissä puhuttiin ja hehkutettiin että niistä otetaan yli 25 000 kierrosta irti ja meitä tehojen ystäviä tyynnyteltiin, että ei tämä niin huono siirto ollutkaan. Sitten yhtäkkkiä kelkka kääntyy täysin, kierroksia rajoitettiin ja aloitetaan joku naurettava kuristaminen ympäristöystävällisyyden nimissä.

Välitankkauksen poisto pilasi taktisen puolen täysin. Nykyään taktiikan laatimiseen ei tarvitse kummoista neroa ja taktiikat on 95% samanlaisia. Tämäkin yksi typerimmistä rajoituksista koskaa F1-historiassa.

Joku rajoitusten ja kieltämisten aikakausi tässä on nyt menossa. Toivottavasti on ohimenevä villitys.

Edit. Pienet tallithan on paljon valittanut siitä, että tämä vihreyden nimissä "säästäminen" ajaa heidät konkurssiin, koska se ei todellakaan ole mitään säästämistä. Kulut nousee kokoajan, sen myötä rahat loppuu ja talleilla ei ole muita vaihtoehtoja kun ottaa kuskeiksi puukätisiä sheikin poikia tai jättää koko sirkus.

Maksukuskeja on ollut aina ja tulee aina olemaan, mutta se että viiden vuoden päästä suurinosa kuskeista on maksukuskeja ilman ajotaitoa ei ole oikea suunta.

Onhan Alonsokin tällä hetkekellä maksukuski. Periaatteessa.

Renaultin kauden 2014 F1-moottori:
0629%20Renault%20F1.jpg
 
On taatusti huomattavasti kalliimpaa kehittää moottoria, joita saa käyttää 5 kpl/kausi, kuin tehdä liukuhihnalla niin monta kuin tarvii. Silloin moottorinlaukeaminen ei pilaa kuin yhden päivän (ehkä jopa kisan). Mutta jos tosta viiden moottorin kiintiöstä sattuu yksi olemaan valuvikainen ja laukeaa jo harjoituksissa, niin on taatusti vaikutuksia pitkälle kauteen. Tossa ei voi edes laskea yhdelle moottorille 1/5 kaudesta per lohko, koska ei noissa pysty käyttötunteja miettimään.

Samppa puki editissään paremmin sanoiksi sen, mitä olen täällä pitkän aikaa hokenut.

Vai että oikeen energy f1. Tuonkin turhuuden poisjättämisellä voisi siirtää kuskin sallittua painoa ylöspäin :D
 
Kimi lauko hauskoja kommentteja näistä V8 koneista, kun ne ei väänä tarpeeksi voin vain kuvitella mitä kaveri ajattelee V6 ja 15 000rpm koneista.

Formula ykköset on tosiaankin väärä paikka pelastaa maapalloa. Kuulemma yksi syy moottorien vaihtoon(maapallon pelastamisen lisäksi) oli liian kova melu, siis melu..huhhuh.

Välitankkaukset takas myös, sais mielenkiintoa, kun jotkut olis radalla painavalla autolla ja jotkut kevyellä. Caterhami painas Red Bullista ohi, ois siinä kattomista.
Mutta ne poistettiin kait turvallisuus syistä, kun letkut jäi kiinni etc.
 
Kimi lauko hauskoja kommentteja näistä V8 koneista, kun ne ei väänä tarpeeksi voin vain kuvitella mitä kaveri ajattelee V6 ja 15 000rpm koneista.

Tulevissa V6 turbo myllyissä on huomattavasti enemmän vääntöä kuin nykyisissä koneissa. Kuulemma vaikeita ajaa, kun vääntävät niin paljon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom