Noh, kestävyyskisa F1 on ollut aina. Siksi ne kisat ei ole 20 min vaan lähes kaksi tuntia.
Takavuosina oli hyvin tavallista, että auto kuin auto hajoaa matkan varrelle, komeat moottoririkot savupilvineen olivat joka kisan suola. Nykyään monessa kisassa ei ole lainkaan tekniikan hajoamisesta johtuvia keskeytyksiä. Se johtuu lajin kustannussäästötrendistä, jossa tekniikan kehittäminen on merkittävästi säännöillä rajoitettua. Ei ole yllättävää, että lajin kestävyysluonnetta ja tantikointiluonnetta yritetään keinotekoisesti palauttaa.
Enemmän itseäni ärsyttää jatkuvat sääntömuutokset, jotka toisinaan jopa tekevät täysympyröitä muutaman vuoden sykleissä. Esim. turva-autosäännön muutokset ovat suorastaan koomisia, ja muutamassa vuodessa palattiin lähes takaisin alkupisteeseen.
Totta. Ennen piti säästää moottoria paikan tullen, koska ei ollut kierroslukuja rajoitettu. Ennen kuitenkin otettiin 3,0l V10 moottoreista irti yli 20 000 kierrosta. Nykyään 2,4l V8 moottorit rajoitettu 18 000 kierrokseen. Enskaudella 1,6l V6 moottorit. Kierrosluku rajoituksia en tiedä. Mikä ihmeellisintä, kun 2,4-litraiset V8 moottorit tulivat, testeissä puhuttiin ja hehkutettiin että niistä otetaan yli 25 000 kierrosta irti ja meitä tehojen ystäviä tyynnyteltiin, että ei tämä niin huono siirto ollutkaan. Sitten yhtäkkkiä kelkka kääntyy täysin, kierroksia rajoitettiin ja aloitetaan joku naurettava kuristaminen ympäristöystävällisyyden nimissä.
Välitankkauksen poisto pilasi taktisen puolen täysin. Nykyään taktiikan laatimiseen ei tarvitse kummoista neroa ja taktiikat on 95% samanlaisia. Tämäkin yksi typerimmistä rajoituksista koskaa F1-historiassa.
Joku rajoitusten ja kieltämisten aikakausi tässä on nyt menossa. Toivottavasti on ohimenevä villitys.
Edit. Pienet tallithan on paljon valittanut siitä, että tämä vihreyden nimissä "säästäminen" ajaa heidät konkurssiin, koska se ei todellakaan ole mitään säästämistä. Kulut nousee kokoajan, sen myötä rahat loppuu ja talleilla ei ole muita vaihtoehtoja kun ottaa kuskeiksi puukätisiä sheikin poikia tai jättää koko sirkus.
Maksukuskeja on ollut aina ja tulee aina olemaan, mutta se että viiden vuoden päästä suurinosa kuskeista on maksukuskeja ilman ajotaitoa ei ole oikea suunta.
Onhan Alonsokin tällä hetkekellä maksukuski. Periaatteessa.
Renaultin kauden 2014 F1-moottori: