Ford Focus ST onkin Volvo??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
AnttiS sanoi:
Joo,mutta kyllä mä ainakin omaan autoon ottaisin säädettävän lastun ehdottomasti. Optimaalisuus on päivän sana;)
Sama. En edes harkitse valmislastua. Sen kyllä jo kaikki tiesikin. Mutta minkäs teet, kun olen muutenkin sairas perfektionisti.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
On se hienoa että autoloihinkin on saatu taas pientä tehokilpaa. Tai aika isoakin. Takavuosina sitä oli GT-tarroja kaiken maailman 130hp tuhnuissa.
 
Zone-sarja -42%
Powerhousu sanoi:
Sekin vielä, että harva tyytyy virittämään autonsa pelkällä lastulla, vaan mukaan heitetään kaikkea muutakin, esim putkistoa. Tämä taas tekee valmislastusta entistäkin turhemman. Eli se ei toimi kuin vakiomoottorissa niin kuin pitäisi.
Ton kyllä ymmärrän mutta vakiona hyöty on vähän 50-60.
(Toki itsekin olen Karalaa harkinnut vaikkei autossa olekaan viritysosia)
 
AnttiS sanoi:
Joo,mutta kyllä mä ainakin omaan autoon ottaisin säädettävän lastun ehdottomasti. Optimaalisuus on päivän sana;)
Tottakai on, mutta minkäpä suhteen aletaan optimoimaan? Onhan näitä seikkoja minkä suhteen optimoida: asennuksen helppous, tuotetakuun säilyminen, kesto tai sitten kaikkein tärkein eli saavutettu hyöty suhtessa käytettyihin resursseihin.

Nykymoottoreissa tuo yksilöllinen vaihtelu alkaa olla jo melkoisen varsin pientä, on jyrsityt palotilat ja kanavat sekä tarkkuusvaletut imusarjat. Lisäksi tuoreemmille autoille saattaa olla hiukan hankaluuksia löytää sitä kaveria, joka pystyisi ECU:a puukottamaan.
 
D.Yates sanoi:
On se hienoa että autoloihinkin on saatu taas pientä tehokilpaa. Tai aika isoakin. Takavuosina sitä oli GT-tarroja kaiken maailman 130hp tuhnuissa.
Onpa sitä painoakin tullut lisää melkein samassa suhteessa. Nykyisinkin on paljon sellaisia "sportteja", joista diesel-taksit menee ohi heittämällä. Fordista puhuttaessa tulee heti mieleen Fiesta ST ja kaikki 150 hevoista. Eikä kyllä ST Mondeoissakaan hirveästi kehista ole ollut.
 
NHB sanoi:
Nykymoottoreissa tuo yksilöllinen vaihtelu alkaa olla jo melkoisen varsin pientä, on jyrsityt palotilat ja kanavat sekä tarkkuusvaletut imusarjat.
Niin luulin itsekin. Käytännössä on kuitenkin tullut huomattua, että samoissa autoissa samoilla viripalikoilla ON joskus isojakin eroja. Esim. toisessa yksilössä viimosen päälle hiotut bensakartat tai nokkakulmat onkin enää "sinnepäin" toisessa. Toki puhutaan suhteellisesti pienehköistä eroista (ainakin vapareissa), mutta jos ne viimeisetkin pollet saadaan laitumelle kirmaamaan tai nakutukset poistumaan yksilöllisellä säätämisellä, niin mielelläni ainakin omaa aikaani siihen käytän.

NHB sanoi:
Lisäksi tuoreemmille autoille saattaa olla hiukan hankaluuksia löytää sitä kaveria, joka pystyisi ECU:a puukottamaan.
Juu vaatii aika rautaista tietoataitoa nykypäivän ECU:jen sisäänpääsy, mutta onneksi kuitenkin niitäkin putiikkeja löytyy, jotka ratkaisuja tarjoavat. Ja jos ei muuten onnistu eikä rahasta ole kiinni, niin erilaisia stand-alone -moottorinohjauksia on toki saatavilla autoon kuin autoon.
 
NHB sanoi:
Fordista puhuttaessa tulee heti mieleen Fiesta ST ja kaikki 150 hevoista. Eikä kyllä ST Mondeoissakaan hirveästi kehista ole ollut.
Ja volkkarin gti:t viimeistä edelliseen asti. Ei sitä painoa nyt viimeisen vuoden aikana ole niin paljoa tullut lisää, ettei sitä sadalla lisähevoisella kompensoida.
 
NHB sanoi:
Onpa sitä painoakin tullut lisää melkein samassa suhteessa. Nykyisinkin on paljon sellaisia "sportteja", joista diesel-taksit menee ohi heittämällä. Fordista puhuttaessa tulee heti mieleen Fiesta ST ja kaikki 150 hevoista. Eikä kyllä ST Mondeoissakaan hirveästi kehista ole ollut.

Oletko koskaan ajanut ST Fiestaa??
Itse olin joskus kyydissä ja kyllä se 150hp riittää liikuttaan sitä kiurua ihan hyvin...
ST Mondeo oli kyllä aika pettymys ei ollu mitenkään pirteä
PS. rohkenen epäillä että diesel taksi ei ehkä kovin helposti hyppää ohi... ehkä joskus 160km/h jälkeen
 
Minkeo sanoi:
Oletko koskaan ajanut ST Fiestaa??
Itse olin joskus kyydissä ja kyllä se 150hp riittää liikuttaan sitä kiurua ihan hyvin...
ST Mondeo oli kyllä aika pettymys ei ollu mitenkään pirteä
PS. rohkenen epäillä että diesel taksi ei ehkä kovin helposti hyppää ohi... ehkä joskus 160km/h jälkeen

Eihän se ST mondeo kovin pirteä olekaan, mutta ei nyt aivan lusukaan. 0-100kmh mitattu 7,2s, 0-160 16,1s ja huiput 250kmh. Fiesta st tuntui kyllä aika laiskalta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minkeo sanoi:
Oletko koskaan ajanut ST Fiestaa??
Itse olin joskus kyydissä ja kyllä se 150hp riittää liikuttaan sitä kiurua ihan hyvin...
ST Mondeo oli kyllä aika pettymys ei ollu mitenkään pirteä
PS. rohkenen epäillä että diesel taksi ei ehkä kovin helposti hyppää ohi... ehkä joskus 160km/h jälkeen
Uh, kävin tänään Fiesta ST:tä pyöräyttämässä, eikä kyllä todellakaan ollut mikään ihme peli liikkumaan, ripeä kauppakassi lähinnä. Ennen koeajoa arvelin auton olevan hyvää hinta/laatuluokkaa, kiva ja kiinnostava esitys Fordilta. Koeajon jälkeen auto on mielestäni enää vain esitys Fordilta. :(
 
Minkeo sanoi:
Oletko koskaan ajanut ST Fiestaa??
Itse olin joskus kyydissä ja kyllä se 150hp riittää liikuttaan sitä kiurua ihan hyvin...
ST Mondeo oli kyllä aika pettymys ei ollu mitenkään pirteä
PS. rohkenen epäillä että diesel taksi ei ehkä kovin helposti hyppää ohi... ehkä joskus 160km/h jälkeen
Kyydissä en ole ollut, mutta ajanut kylläkin. Moottori ei paljon elämyksiä tarjonnut. Ihan hyvin riitti kuljettamaan alakierroksilla Fiestaa, mutta yläkierroksilla ei tule tuollaisen auton luonteeseen sopivaa kiihtyvyyden tunnetta. Kyllä se vaan niin on, että useat taksit ovat paljon suorituskykyisempiä moottorin ominaisuuksiltaan. Sekä pienissä että suurissa nopeuksissa. Vaikka 0-100 km/h arvot eivät tee oikeutta dieseleittein omnaisuuksille, niin siinäkään ei Fiesta pääse loistamaan. Otetaan vaikka Mersun tehottomampi kutonen esimerkiksi.
Fiesta ST: 8.4 s
MB E280 CDI: 7.6 sekuntia


Viimeaikoina Oulussa on alkanut näkymään 3-sarjan Bemareita takseina, ilmeisesti taksaritkin haluavat nauttia ajamisesta. Katsotaanpa niitä:
320d: 8.3 s (8.6 s automaatilla)
330d: 5.7 s

Tuollainenvarsin tavanomainen perheauton nelosbensakone on armotta ottavana osapuolena näissä vertailuissa. Muissa kiihtyvyysvertailuissa Focus jää vieläkin selvemmin.
 
Onkos ketään onnekas päässyt ajamaan Dodge Ram SRT10. Viperin v10 koneella kehittää päälle 400 hummaa ja 0-60mph hitusen päälle 5 sekkaa. Se on aika kiva suoritus sellaseelta isolta pickupilta. On se kyllä "kivan" hintanenkin :(
 
NHB sanoi:
330d: 5.7 s
Oletattaen että puhut 0-100km/h arvosta vastaan höpötihöö. Auto ja moottori ovat hyviä, mutta eivät sentään fysiikanlakien vastaisia.
 
foobari sanoi:
Oletattaen että puhut 0-100km/h arvosta vastaan höpötihöö. Auto ja moottori ovat hyviä, mutta eivät sentään fysiikanlakien vastaisia.

Tuo lukee bmw:n sivuilla 330 d sedanin kohdalla, mahtaa kyllä olla 6.7 lähempänä totuutta, koska touringin vastaava lukema on 6.8(automaatilla 6.9).
 
Kas, onpahan päässyt painovirhe maahantuojan sivuille. Tosiaan, 6.7 on oikea aika.
 
Powerhousu sanoi:
Kaikki valmislastut on perseestä vaikka olisi miten asiallisesti ja asiantuntevasti tehty. Syy tähän on se, että jokainen moottori on yksilö, ja jokaisessa yksilössä tollaisen valmislastun vaikutus on vähän erilainen. Lisäksi ohjelmoitavalla lastulla voidaan painottaa juuri niitä alueita kuin halutaan.

Edit: En siis tarkoittanut sitä, että valmislastujen tuoma apu on yleensä kaikkea muuta kuin mitä väitetään. Vaan yksinkertaisesti sitä, että ohjelmoitavalla vaan voidaan optimoida kaikki moottorikohtaisesti, ja se ei valmislastulla onnistu.

Edit2: Sekin vielä, että harva tyytyy virittämään autonsa pelkällä lastulla, vaan mukaan heitetään kaikkea muutakin, esim putkistoa. Tämä taas tekee valmislastusta entistäkin turhemman. Eli se ei toimi kuin vakiomoottorissa niin kuin pitäisi.


Eikös tuossa tilanteessa kannattaisi harkita koko ruiskun vaihtamista ns. aftermarket versioon? Tällä hetkellä kaiketi Karala on ainoa joka tekee näitä ns. räätälöityjä lastuja. Jos koneeseen tehdään suurempia muutoksia, esim bensa turbo Motronic:lla, isompi ahdin, imu/pakosarja niin aikaiseksi saadaan lastu joka pelaa täyskaasulla hyvin ja muualla todennäköisesti huonommin. Tämä maksaa palttiarallaa 1000 - 1500 €. Tietenkin on mahdollista hioa lastu toimimaan paremmin kuin alkuperäinen ohjelma, tämä vaan saataa viedä noin vuodenpäivät, pitää testata talvi/kesä, ja maksaa ihan riittävästi.

Jonkun MTM:n resurssit, josta muuten saa myös räätälöityjä lastuja, ovat hiukkasen eriluokkaa kuin täällä kotimaassa olevilla toimijoilla.

TDI:ssä on karalan lastu, Audi S2:seen tulee, kunhan innostun, aftermarket ruisku ihan rahan käytön takia, tollainen 1000 - 1500€ lastutus on hiukkasen liikaa jos joutuu tekee useammin. TDI:ssä on nyt 125kw/350Nm ja osat on hommattu että sais yli 150 kw, mutta lastutus vuoden välein meinaa hieman kirpaista.

Elikkäs kun kerran hieman virität ja hommaat räätälöidyn lastun niin todennäköisesti seuraavana kesämä olet uudestaan pajalla hakemassa lisää voimaa, ihan henkilökohtainen kokemus
 
Back to asiaan. Uuden malliset S40 ja Focus on kyllä melko toistensa näköisiä konttiperäisenä.
Ford%20Focus%20Sedan.jpeg

Volvo-S40-2004-014.jpg
 
Kävin koeajamassa Focus ST:n, talvikelissä menee moiset tehot aivan hukkaan. Hieno pelihän se on muuten. Mutta neliveto saisi olla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom