Ford Focus ST onkin Volvo??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisivat tehneet ahdetun parilitraisen neloskoneen ja siihen neliveto perään.
Vähän tuntuu hassulta, että Mitsulla ja Subarulla ralliautot pohjautuu edes perusrakenteiltaan tuotantoautoihin, mutta Fordilla on ralliautossa yksi pytty vähempi ja pari rengasta enempi välittämässä tehoa tiehen, siis verrattuna tuotantoautoon.
Ja kyllähän vastaavan suorituskyvyn saisi tosiaan parilitraisesta koneesta, mutta taisi olla halvempaa lainata valmista konetta ja vieläpä samalta pohjalevyltä, kuin kehitellä uusi.
Mutta ei moiset ole enää mitään sukua Cossu Sierroille tai Escorteille :rolleyes:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
foobari sanoi:
Mitä tekemistä auton korilla on siihen saadaanko tehot maahan vai ei?
No juu, eipä sillä ookkaa.

Motarilla tolla ei saanu järkevää ohitusta millään aikaan kuulemma, kesällä tai nelivetosena varmaan olis metka peli.
 
Weeboom sanoi:
No juu, eipä sillä ookkaa.

Motarilla tolla ei saanu järkevää ohitusta millään aikaan kuulemma, kesällä tai nelivetosena varmaan olis metka peli.
Mikähän on sitten se järkevä ohitus? Taas on niin hurja väite, että tuo kyllä kaipaisi edes pientä perustelua. Kyllä raskaskeulaisessa etuvetoautossa varmasti sen verran talvella pitoa on, että motarilla pääsee nikottelematta ohi melkein mistä tahansa. Varsinkin kun tuosta ei alustastakaan merkittäviä ongelmia löydy.
 
NHB sanoi:
Mikähän on sitten se järkevä ohitus? Taas on niin hurja väite, että tuo kyllä kaipaisi edes pientä perustelua. Kyllä raskaskeulaisessa etuvetoautossa varmasti sen verran talvella pitoa on, että motarilla pääsee nikottelematta ohi melkein mistä tahansa. Varsinkin kun tuosta ei alustastakaan merkittäviä ongelmia löydy.
No mitäs siinä ny on hurjaa? Tehoa vaan löytyy sen verran, ja nähtävästi sutimisenestot ei pelaa. Mikäs siinä, teho on kivaa.

No enpä ole ite testannut, enkä kyllä näillä budjeteilla vaivaudukkaan. Saisko tolla rahalla jo rs octavianki.
 
Etkö näe mitään erikoista tuossa väitteessä? Kyseessähän on auto, joka kiihtyy talvella motarinopeuksista paremmin kuin ylivoimainen enemmistö autokannasta. Jos sillä ei pääse "järkevästi" ohi, niin mitä siihen sitten riittää? Ja miksi edes tarvittaisiin sutimisenestoa? Vai tarkoittaako se "järkevä ohitus" sitä, että kaasua tulisi pystyä pitämään pohjassa samalla tavalla kuin jossain 80 heppaisessa autossa.
 
Luin jonkun testin uudesta ST:stä ja siinä ainakin kehuttiin just pirusti tota alustaa ja moottoria. Ei ollut siinä ainakaan mitään valituksia liiallisesta sutimisesta. Kehuja kovemmat teho- ja vääntölukemat samankokoisiin kavereihin verrattuna.

Alustasta: Kyllä mä sain käsityksen kirjoituksesta, että oma Fordin alusta siinä on. Olis mukava saada selvyys tohon. Noissa Focuksissa on muuten jo "karvalakkimalleista" lähtien mukavan jämäkkä alusta. Toi ST:n ei ole vissiin ihan hirmu jäykkä, joten menee mukavasti myös "sunnuntai-ajelussa". Kuitenkin alusta oli radallekin todellakin riittävän jäykkä... jos en väärin muista, niin testikuskina oli joku legendoistamme (oliskohan ollut Mikkolan Hannu)
 
Volvossa ja Fordissa (S40/V50 ja Focus) käytetään samaa pohjalevyä, kuten myös Mazda 3:ssa. Eli alusta on pitkälle sama noissa kaikissa. Vaikka tuo pohjalevy tulii Volvoon ennen Focusta, niin suunnitteluvastuu siitä oli Fordin insinööreillä. Ainakaan Volvon alustaksi tuota ei kannata nimittää. 1.8 - 2.3 litraiset bansakoneet ovat muuten Mazdan suunnitelema. Näitä löytyy monista Fordeista ja Volvon S40/V50 malleista.
 
Odu sanoi:
Mites ton lastutuksen laita muuten tossa pelissä? Kellään tietoa?
Niin mitä siitä? Eli onko mahdollista, vai onko mitään hyötyä? Saahan kaikki autot lastutettua, ja hyödystä on paha sanoa mitään. Tosin se hyöty on turboautoissa yleensä ihan huomattava. Jos taas tarkoitit, että onko tohon saatavana lastua, niin sanoisin etten ostaisi vaikka olisikin. Valmislastuilla ei tee hevon vittua. Pitää olla ehdottomasti penkissä ohjelmoitava jos haluaa siitä kaiken ilon irti ja rahoilleen vastinetta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Valaiskaa mua. Mä elän siinä uskossa, että pohjalevy ja alusta ei ole sama asia? Pohjalevy määrittää mun käsittääkseni auton mitat ja alusta rakennetaan siihen? Mietityttää vaan kun aina nostetaan "haloo", että sillä ja sillä merkillä on sen ja sen alusta ja sit kuitenkin puhutaan samassa yhteydessä pohjalevystä. Eikö ne oo periaatteessa kaks eri asiaa?
 
-sleeper sanoi:
Kaikki autot missä on ruisku saa lastutettua.
No niin. Taas vaihteeksi olisi pitänyt tarkentaa, ettei joku pääse viilaamaan. Mutta viilataanko lisää? Kaikkia ruiskuautoja ei voi lastuttaa. Joissakin vanhoissa autoissa on mekaaninen ruisku. Tiedät kyllä varmaan mitä tarkoitin.
 
NHB sanoi:
Etkö näe mitään erikoista tuossa väitteessä? Kyseessähän on auto, joka kiihtyy talvella motarinopeuksista paremmin kuin ylivoimainen enemmistö autokannasta. Jos sillä ei pääse "järkevästi" ohi, niin mitä siihen sitten riittää? Ja miksi edes tarvittaisiin sutimisenestoa? Vai tarkoittaako se "järkevä ohitus" sitä, että kaasua tulisi pystyä pitämään pohjassa samalla tavalla kuin jossain 80 heppaisessa autossa.
No kun täälä oulussa tuppaa noi motarit oleen talvella jäässä, niin olis se hyvä että pyörät pyörisi vaan sitä kulkunopeutta. Esim seat leonilla voi lyödä tehot irti ja sutimisenesto vain vähän vilkkuu, mutta ei sitä edes huomaa ajossa.

Antaapa tämän olla nyt jo, ostakaa fordeja :)
 
Powerhousu sanoi:
Niin mitä siitä? Eli onko mahdollista, vai onko mitään hyötyä? Saahan kaikki autot lastutettua, ja hyödystä on paha sanoa mitään. Tosin se hyöty on turboautoissa yleensä ihan huomattava. Jos taas tarkoitit, että onko tohon saatavana lastua, niin sanoisin etten ostaisi vaikka olisikin. Valmislastuilla ei tee hevon vittua. Pitää olla ehdottomasti penkissä ohjelmoitava jos haluaa siitä kaiken ilon irti ja rahoilleen vastinetta.
Lähinnä sellasia asioita kun "Millaisia teholukemia saadaan ulos?" "Onko ongelmia ilmennyt?" Kannattaa vähän tarkemmin tutustua esim. MTM:n lastuihin jos sulla on tollanen kuva valmislastuista. :P
 
Powerhousu sanoi:
No niin. Taas vaihteeksi olisi pitänyt tarkentaa, ettei joku pääse viilaamaan. Mutta viilataanko lisää? Kaikkia ruiskuautoja ei voi lastuttaa. Joissakin vanhoissa autoissa on mekaaninen ruisku. Tiedät kyllä varmaan mitä tarkoitin.

Jep tiesin tiesin. Kunhan tosiaan vähän viilailin :)
 
Myth sanoi:
Valaiskaa mua. Mä elän siinä uskossa, että pohjalevy ja alusta ei ole sama asia? Pohjalevy määrittää mun käsittääkseni auton mitat ja alusta rakennetaan siihen? Mietityttää vaan kun aina nostetaan "haloo", että sillä ja sillä merkillä on sen ja sen alusta ja sit kuitenkin puhutaan samassa yhteydessä pohjalevystä. Eikö ne oo periaatteessa kaks eri asiaa?


Jos minä olen käsittänyt oikein, niin alustalla tarkoitetaan jousitusta ja jousituksen rakennetta. Pohjalevyllä sitä vastoin tarkoitetaan itse sitä pohjalevyä. Kuitenkin pohjalevyllä on on vaikutusta auton ajettavuuteen ja hallintaan(esim. jäykkyys).
 
Odu sanoi:
Kannattaa vähän tarkemmin tutustua esim. MTM:n lastuihin jos sulla on tollanen kuva valmislastuista. :P
Kaikki valmislastut on perseestä vaikka olisi miten asiallisesti ja asiantuntevasti tehty. Syy tähän on se, että jokainen moottori on yksilö, ja jokaisessa yksilössä tollaisen valmislastun vaikutus on vähän erilainen. Lisäksi ohjelmoitavalla lastulla voidaan painottaa juuri niitä alueita kuin halutaan.

Edit: En siis tarkoittanut sitä, että valmislastujen tuoma apu on yleensä kaikkea muuta kuin mitä väitetään. Vaan yksinkertaisesti sitä, että ohjelmoitavalla vaan voidaan optimoida kaikki moottorikohtaisesti, ja se ei valmislastulla onnistu.

Edit2: Sekin vielä, että harva tyytyy virittämään autonsa pelkällä lastulla, vaan mukaan heitetään kaikkea muutakin, esim putkistoa. Tämä taas tekee valmislastusta entistäkin turhemman. Eli se ei toimi kuin vakiomoottorissa niin kuin pitäisi.
 
Zone-sarja -42%
Powerhousu sanoi:
Kaikki valmislastut on perseestä vaikka olisi miten asiallisesti ja asiantuntevasti tehty. Syy tähän on se, että jokainen moottori on yksilö, ja jokaisessa yksilössä tollaisen valmislastun vaikutus on vähän erilainen. Lisäksi ohjelmoitavalla lastulla voidaan painottaa juuri niitä alueita kuin halutaan.
Menee vähän idealismin puolelle. Ahdetuissa nuo valmislastut toimivat ihan hyvin. Varmasti täydellisesti räätälöidyillä lastuilla saisi muutaman hepan enemmän, mutta maksaako se vaivaa kun valmislastulla saa kuitenkin kymmeniä heppoja silläkin? Katso vaikka nykyisiä diesel-koneita, lastuja käytetään varsin paljon ja hyvin toimivat sekä valmiit että räätälöidyt.
 
NHB sanoi:
Menee vähän idealismin puolelle. Ahdetuissa nuo valmislastut toimivat ihan hyvin. Varmasti täydellisesti räätälöidyillä lastuilla saisi muutaman hepan enemmän, mutta maksaako se vaivaa kun valmislastulla saa kuitenkin kymmeniä heppoja silläkin? Katso vaikka nykyisiä diesel-koneita, lastuja käytetään varsin paljon ja hyvin toimivat sekä valmiit että räätälöidyt.

Joo,mutta kyllä mä ainakin omaan autoon ottaisin säädettävän lastun ehdottomasti. Optimaalisuus on päivän sana;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom